Äitiys/vanhenpain raha

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja nukka
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

nukka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tällekkin hyvä olla oma aloitus koska joku saattaa nopeasti tarvita vinkkiä/neuvoa....

Kopioin oman kirjotuksen tuolta kk-ketjusta

Kelaankin laitettu äp raha hakemus ja päätös tuki nopeasti kun samoilla tuloilla hain kun tästä 1,4v, oli iloksi vielä suurempi kum vuosikorotukset tuli. Tein kahta duunia ennen edellisen syntymää ja voin sanoa että nyt se tuntuu mahtavalta saada huippu äp-rahaa vaikka silloin olikin melko väsy!

Onnea Nukka, tosi hieno homma :-) Taatusti tuntuu hyvältä.

Vuoden 2012 äitiysraha lasketaan tosiaan vuoden 2010 verotuksessa vahvistettujen tulojen perusteella, ellei ilmoita haluavansa tukea viimeisten 6 kk tulojen perusteella. Kelan sivujen mukaan viimeisten 6 kk tulojen perusteella myönnetään tuki, mikäli tulot ovat kasvaneet vähintään n. 20 % vuoden 2010 tulotasosta. Mahtaako ne kuitenkin ottaa pyynnöstä huomioon pienemmätkin muutokset, jos toimittaa ne viimeisen 6 kk palkkatodistukset?

Mä sain palkankorotuksen vuosi sitten, mutta se ei nosta tuloja kuin muutamalla prosentilla verrattuna vuoteen 2010. Ero on niin marginaalinen, että en välttämättä jaksa alkaa täytellä ylimääräisiä lomakkeita. Ja nyt toukokuussa mulle on tulossa pienempi palkka, kun jatkan tämän viikon lopun jälkeen puolipäiväisenä siihen asti että lomat alkavat (ollut viime viikot sairaslomalla unettomuuden takia, eikä siihen näy loppua - tunnen kuitenkin jaksavani ja haluavani tehdä vielä jotain vähän, että saa päiviin sisältöä ja ihmiskontakteja).

Mulla on maanantaina eli ylihuomenna se Kela-neuvolakäynti, josta saan paperinivaskat ja ohjeistukset kouraan.

Minua on mietityttänyt/ jännittänyt, että millä tuloilla sitä kela antaa laskea sen rahan...
2010 tienasin 10 000 vähemmän kuin 2011. Tiedän ettei 2011 tuloilla voi tukea saada...
Ja toki viimeiset 6kk tulot (eli 2012) ovat parempia kuin 2010 mutta silti aika paljonkin piemempiä kuin 2011, koska olen joutunut olemaan saikulla, olen ottanut vapaapäiviä että jaksaisin, on yötyötä vaihdettu välillä päivävuoroihin... joten tuloni ovat tippuneet ihan jo lisien puuttumisen takia!
Joten mietin olisikohan mahdollista ottaa se 6kk ennen sairasteluja ym. eli aikalailla alkuvuodesta se 6kk taaksepäin (tyyliin helmikuu 2012-syyskuu 2011).. Koska tulojen tippuminen johtuu täysin raskaudesta...

Mulla on ihan sama tilanne... ja oon nyt ollu reilun 3kk jo sairaslomalla töistä ja jään työttömäksi heinäkuun ajaksi vielä. 2010 tulot reilun 10 000 pienemmät mitä viime vuonna... nyt sairaslomalla kans jääny lisät saamatta. Toivon että kans olis mahdollista saada äippäraha aikaa ennen sairastelua kun oon kuitenkin tippunut kelan sairaspäivärahalle jo... Mut sen näkee sit joskus kun tekevät päätöksiä... Mut aina kannattaa yrittää :)

Tuota kannattaa ehdottomasti kysyä kelalta ja perustella juurikin noin! Mulle ne sanoi että tottakai ne laskee äidille parhaan mahdollisen tulon. Muistaakseni mäkin sain silloin jonkun sairaslomapätkän verran siirtää.

Takaisin