Äitiys- ja vanhempainraha

Tweety

Näppärä viestien naputtelija
Sain viimein palkanlaskijalta täytettynä lomakkeen viimeisen 6kk tuloista, jonka mukaan mulle siis tullaan laskemaan nuo vapaiden aikaiset tulot. Kävinkin innoissani heti laskurien kimppuun selvittääkseni seuraavan vuoden tulotasoa..
 
Muutama kysymys heräsi. Eli maksetaanko näitä viideltä vai kuudelta päivältä viikossa? Onko maksupäivä aina tiettynä päivänä ja kerran kuukaudessa vai useammin? Ja verotetaan ilmeisesti vähintään 20%?
 
Kiitos jos joku viitsii vastailla [:D]
 
Se lappunen tuli mulle kelalta, niin voin vastailla. Elikä veroprossa oli sama, kuin sulla palkasta PLUS kaks prossaa. Näin mä käsitin. Vähintään 20, muistelen. Kävin tänään verotoimistossa noiden lappujen kanssa, kun ajattelin laskea prossaa tulojen pienetessä. Mut mulle ei ollut mukana tuorein palkkakuitti.. huoh. Maksupäivä oli karkeasti sanoen kerran kuussa: pientä vaihtelua oli: siinä lapussa oli lueteltu päivämäärät, koska rahaa tulee ja summa, mikä tuolloin maksetaan. Mä en nyt kuollaksenikaan muista, oliko maksupäiviä viis vai kuus.. mutta joku viisaampi sanoi, että se on noin 70-75% palkasta.
 
Sen verran mä olen saanu ohjetta tuosta verotuksesta, että se vähintään 20% on silloin jos ilmoitat KELAlle sen normaalin verokortin mitä käytetään työssäkin. Mutta verotoimistosta voi hakea kortin joka koskee pelkästään tätä äippärahaa tai yleensä näit avustuksia. Nii silloin veroprosentin saa sellaiseksi kun se tulojen mukaankin kuuluisi olla. Näin siis mulle kerrottiin.

Mä en ole vielä saanu mitään lappuja ku työnantaja maksaa mulle palkkaa sen 72 päivää äitiysloman alusta. Anomus on kyllä lähetetty mut palkkatoimisto lähettää heinäkuun palkan maksun jälkeen viimeiset 6kk:n tulot KELAan, jonka mukaan etuus siis lasketaan mulle. Olis kyllä ihan kiva tietää tarkemmin mitä saa. Olen Kelan sivuilla käynyt noin suunnilleen laskemassa tulos.

Mua kans hämäs suunnatomasti se maksusysteemi mikä siellä ilmotettiin. Mut hyvä jos päivämäärät tulee ilmoitettuna et milloin maksetaan.
 
Mulle työnantanja maksaa TESsin mukaan äitiyspäivärahan ja palkan erotuksen ekoilta kolmelta äitiyslomakuukaudelta. Ihan mielenkiintoista mistä ne sen mahtaa laskea kun en ole ollut kiinteällä kuukausipalkalla..
 
Täytyy kysyä tuotakin Kelasta keskiviikkona kun käyn viemässä nuo paperit. Pääsisiköhän vähän vähemmällä jonotuksella, viimeksi oli 24 numeroa ennen omaa..
 
mä muistaisin että ma-la päivät lasketaan.Kun tässä joskus puhuin kaverini kanssa jolla kaksi tenavaa tällä hetkellä.

Mulla töissä veroprosentti alle 20 prossaa,vaikka siihen tuli toi korotuskin, eli siis 20 % ainakin menee veroja täällä. Typerää kun pitää vähäisistä rahoista repiä veroa,ja ihmetellään miksi suomalaiset ei tee lapsia tarpeeksi??
Olis vaikka vaan joku 10% mitä repivät äitiysrahasta veroa...
 
Musta noista veroasioista on aika epäselvästi sanottu siinä päätöksessä, siis sen suhteen, että veroprosenttia voi muuttaakin. Mutta jos putoaa tulot jonkin verran verrattuna normipalkkaan, ja veroprosentti työtuloista on enemmän kuin 20, niin tuntuu järjettömältä että palkkatuloprosenttiin lisättäisiin prosentteja kun tulot pienenee...?
 
Löysinkin Kelan sivuilta selityksen ylläolevaan:
 
"Palkkaverokortin veroprosentti on laskettu palkkatuloille, eikä sellaisenaan sovellu etuuksien verotukseen. Tukien ennakonpidätys on usein ”palkan pidätysprosentti korotettuna kahdella”. Tämä perustuu siihen, että palkkatuloista voidaan tehdä erilaisia vähennyksiä, kuten ansiotulovähennys, joita etuuksista ei voi tehdä. "
 
Makes sense jos tuki- ja palkkatuloilla ei ole isoa eroa. Tuohon ei kuitenkaan tarvitse tyytyä vaan voi hakea muutosverokorttia.  Linkki vielä sivulle
 
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/290307132008AK?OpenDocument
 
 
Mäkin sain sen Kelan päätöksen eilen. Musta on ihan typerää, että ne joka tapauksessa vähentää sen 20 % ennakonpidätystä, haki muutosverokortin tai ei. Siis vaikka muutosverokortissa olis pidätysprosenttina vaikka 15, ne vähentää kuitenkin sen 20 %. Laskin, että mulla jää 400 euroa vähemmän käteen syyskuun jälkeen kuin normaalisti palkasta (saan syyskuuhun asti normaalia palkkaa).
 
minä nyt saan muutenkin rahat miniminä, että en tiedä vaikuttaako se jotenkin. mutta kelalla sanovat että kannattaa muuttaa sitä prosenttia pienemmäks niin vois jäädäkin jotain käteen. [:D]
 
Mä kävin hakeessa tänään muutosverokortin: uus prossa on 18 ja ei kuulemma nouse siitä. Ja tieto menee verotoimistosta suoraan kelalle, joten ainoa paikka minne sen vein, oli oma palkanlaskija: saan vielä 3 palkkaa. Kandee siis käydä siellä verotoimistossa. Ja niin, sanoi, että heti tammikuun alussa uudelleen lappujen kanssa sinne: saan ens vuodeks heti oikean prossan.
 
Äitiysraha maksetaan kuudelta arkipäivältä viikossa...Mulle se lasketaan koulutus/tyttömyystuesta 86 %...
 
Mulle tulee kans äitiyspäiväraha työttömyyskorvauksen mukaan. Mut se on 22e/päivä ja 6päivänä viikossa. Tällä hetkellä saan jopa 13e/päivä ja 5päivää viikossa. Et saan paljon paljon enempi rahaa äitiyslomalla ja vanhempainlomalla kuin nyt työttömänä ollessa.
 
Miu82, Mirde: Hyvä tietää! Kun noissa Kelalta tulleissa lappusissa sanottiin nimenomaan, että vähennysprosentti on aina vähintään 20 %.

Jos saan syyskuun loppuun asti normikkpalkkaa, ei varmaan sitten vielä kannata hakea sitä muutosverokorttia, vai? Kyllähän siinä toisaalta otetaan huomioon kaikki loppuvuoden tulot (palkat ja tuet) ja koska lomarahatkin on jo tulleet, pitäisi olla aika helppo arvioida ne viimeiset palkatkin.
 
hei te jo pidemmällä olevat...

mulla on nyt ilmestynyt kelan sivuille vanhempainpäiväraha (siellä tieto että hakemus on saapunut)
niin tulee erikseen myös äitiysavustus-kohta ja äitiysraha-kohta kun samalla lomakkeella ne hain??

t. pihalla kun peipponen
 
mulla näkyy vanhempain raha äitiys avustus ja lapsilisä. Päätöstä ei oo tullu ku avustuksest. Kait ne vaan erittelee ne kun on eri kelaraha kyseessä.
 
Mustei oo paljon apua: mä en jaksanut montaa kertaa kelan sivuilla käydä, enkä siis tiedä mitä siellä lukee.. [:D] mulle riitti sit se lappu, mikä tuli postissa. Siinä on eriteltynä kaikki.

Palkkaan vielä: mäkin saan syyskuun alkuun palkan, mut veroprossa laski jo nyt.. olin nostanut sitä alkuvuodeksi ja nyt siis astu jo voimaan se 18. Eli mä en odotellut sinne syyskuulle..
 
Sen verokortin muutoksen voi tehä myös sivuilla http://portal.vero.fi/public/default.aspx?nodeid=7788&culture=fi-FI&contentlan=1. Siinä on myös ohjeita täyttämiseen kohdassa Eikka Etuudensaaja. Eli kannattaa muistaa täyttäessä että hakee muutosverokorttia ETUUTTA varten, ei palkkaa. Esim. mulla se etuuden verotus tippui kahteen prosenttiin, tosin saankin sen minimin 22 kun olen koulunpenkkiä kuluttanut pari viime vuotta... noooh... Lopussa voi vielä päättää haluaako verokortin postilla kotiin vai lähettääkö ne sen suoraan kelaan.

Äitiysraha maksetaan erissä 30, 25, 25, 25 päivää kerrallaan aina erän viimesenä päivänä. Ja kuudelta päivältä viikossa siis (paitsi arkipyhiltä, esim. juhannus).
 
Kesäkuisista huutelen[:)] Mä muutin verokorttiin prosentiks 11 keväällä jo, eli nyt mulla menee 13prossaa noita veroja kelan rahoista. Eli se on se veroprosentti plus kaks prossaa lisää mitä ne niistä rahoista vie. Maksupäivä mulla on aina joka kuun 10 pvä, eli sama päivä kun milloin palkkakin maksettiin silloin kun olin vielä töissä. Ja mullakin kelan sivuilla luki aluksi vain että se vanhempainpäiväraha hakemus saapunut, käsittelyssä jne, mutta kyllä siinä ne kaikki on samassa mitä on hakenut. Siitä tulee kyllä postissa sitten myöhemmin ihan selkeä lappu missä on summatkin ja maksupäivät lueteltu jne. Ainoa vaan että jatkossa kun tuon asian ovat ratkaisseet niin siellä ei lue mitään tietoja tai maksupäiviä siitä vanhempainpäivä rahasta, tulee sitten vasta siitä se varsinainen päätös kun vauva on tullut maailmaan, on käynyt jälkitarkastuksessa ja vienyt kelalle siitä tarkastuksesta sen todisteen,sitten käsitteleevät sen asian loppuun, sama lapsilisän kanssa[:)] Ja äitiysavustuksesta minulla ei kelan sivuilla ole mitään merkintää, mutta sieltä tuli postissa lappu ihan muutama päivä hakemuksen jätön jälkeen, itse otin pakkauksen rahana ja sain vielä sen summan saman viikon aikana joten siinä lapussa vain luki että se on myönnetty ja päivämäärä milloin maksetaan. Toivottavasti tästä sai ees jotain selkoo[:D]
 
Takaisin
Top