Äitien tekemää ruokaa

Minä teen niin aina kun raha tiukalla :p vaikka yhtenä päivänä nakkikeittoa, tulee pariksi päiväksi. Kolmanneksi ja neljänneksi vaikkapa lihapullia ja muusia ja sinä neljäntenä päivänä keittää sen verran perunoita, että saa loput nakit ja lihapullat hyödynnettyä viidentenä päivänä pyttipannuun jne..

Pastaohjeita joku muukin kaipaili ja niin kaipailisin minäkin.. Ainoa mitä tulee tehtyä on kana-pekoni pasta.. Nyt on tullut vähän liikaa tehtyä vain jotakin nopeaa kun tytön kanssa ei paljon kokkailla ja niinpä tulee syötyä paljon kastikkeita (kun tulee pariksi päiväksi) samoin kun keittoja.. Ja spagettia..
 
Jauhelliha-kasvis risotto on hyvä ja suht helppo. Keittää risottoriisin, paistaa j.lihan ja raastaa ja hetki pannulla kesäkurpitsa ja porkkana ja lopuksi kaikki yhteen. Teen yleensä 2 päivän annoksen kerralla.
 
Mun arkiruokaa alkaa taas olla salaatit. Raejuustolla, fetalla, mozzarellalla, tofulla tms... sekaan pähkinöitä tai siemeniä ja jotain makeeta (rypäleitä, melonia, mansikoita tai kuivattuja gojimarjoja tms) ja kasviksia tietty vähän varioiden; salaatit, kurkku, tomaatti, porkkana, kesäkurpitsa, sokeriherneet, maissi, varsiselleri.. öljyä sekaan ja leipää kylkeen! Ei haittaa vaikka ruokailu keskeytyisi ja annos seisoisi tunnin pöydällä vaipanvaihdon-imetyksen-itkukiukkuraivareiden-rauhoittelun ajan :grin
 
Toi ruokalistan teko oli mun lempparihommia töissä ollessa :D siinä aamupäivällä nälkäisenä oli hyvä googletella ideoita!
 
Mä tein tänään 5l kattilan täyteen kaalikeittoa :D Taitaa osa joutua pakkaseen, tai antaa äitille vähä :D
 
Täällä painitaan edelleen saman ongelman kanssa, ruoanlaitto ei nappaa ja taas muka sama piiri vaan pyörii. Miten sitä saiskin innostuttua ruoanlaitosta?! Nyt kesällä on tullut paljon laitettua kyllä grillissä ruokaa, eikä siihen tunnu edes kyllästyvän. Lihaa tai kana grillin kautta, maissia/halloumia tms lisäksi, pekoniin käärityt sienet juustosisuksella kans aika usein. Salaatti lisukkeena. Tulee tosi nopeaa. Varsinkin miehen ollessa kotona loppuviikosta grillattu on melkeinpä päivittäin. Loppuviikosta "keksin" pitkästä aikaa taas munakkaan lounaaksi. Helppo ja nopea ja sekaan voi heittää mitä vain jämiä kaapista löytyy. Suolaista piirakkaakin on tullut tehtyä muutamaan kertaan, sinne samoin voi heittää melkeinpä mitkä vaan paketin loput ja jämät ja aina maistuu.

Vakaa aikomus aina tehdä niitä etukäteislistoja/suunnitelmia viikolle mutta en minä vaan saa aikaiseksi. Miten se voikin olla niin vaikeaa :shifty::shy:
 
Viimeksi tänään taas "haaveilin" parin viikon listasta.. Tai kun nyt pääsis edes siihen viikkoon :)

Yks tosi helppo ruoka on laittaa kanankoivet uunipellille, mihin on alle laittanut riisit. Sit vaan vettä reilusti uunipellille ja halutessa vaikka persikanpuolikkaita sekaan. Sit vaan tunnin verran uunissa.

Ja nyt syksyllä tykkään tehdä kesäkurpitsa-paprika-tomaatti-sipuli-valkosipuli-mitä vaan + kana/jauheliha sekoitusta pannulla
 
Mulla on nyt omat haasteensa väsymyksestä ja pahasta olosta. Ei oikein tee mitään mieli, paitsi hedelmiä, mutta koko ajan olis nälkä ja pakko on muutakin syödä.

Jossain vaiheessa pystyin syömään lähinnä omelettia, nyt ollaan aika lailla leipälinjalla. Mies toivoisi joko kaali- tai lihamakaronilaatikkoa, mutta en oikein tiedä jaksanko tehdä. Saattaisivat maistua itsellekin. Viikon lista on kyllä ihan mahdottomuus tällä hetkellä.
 
Kuulosti hyvältä Makarelli tuo viimenen, saisko tarkempaa ohjetta :)
 
IceQueen, tykkään itse tuosta paljon, varsinkin näin loppukesästä tulee syötyä usein. Sehän on sellainen "mössö" mihin voi tosiaan laittaa melkein mitä vaan ja suhteet ruoka-aineissa oman maun mukaan. Mutta esim.: 1isohko kesäkurpitsa, 1sipuli, 1-2paprikaa (tykkään laittaa erivärisiä, että tulee oikein värikäs ruoka), kirsikkatomaatteja 5-10 puolikkaina, valkosipulin kynsi. Kesäkurpitsaa kannattaa hetki pehmitellä ensin, kun menee sitten kasaan ja muut värkit mahtuu pannulle. Joskus paistan sipuleita myös hetken erikseen, mutta se ei ole välttämätöntä. Sitten vaan kaikki pannulle/kasariin sen mukaan kun mahtuu ja annetaan hautua. Mausteina käytän useimmiten paprikaa, mustapippuria, cayennepippuria, sitten joskus vaikka oreganoa tms.

Jos laittaa lihaa tähän niin se kannattaa paistaa ensin ja siirtää eri lautaselle. Mutta jos haluaa säästää aikaa niin paistaa lihan ja heittää kesäkurpitsat siihen päälle ja sitten hetken päästä loput. Miedolla lämmöllä keittelee sen aikaa kun ehtii ☺️ Kääntelee välillä ja kun kesäkurpitsat/sipulit on pehmenneet niin voi alkaa syömään.. Makua jos ajattelee niin antaa kiehua pikkusen vähän pidempään. Sopii riisin, pastan ja myös pelkän leivän kanssa.
Ja tosiaan tähänhän voi laittaa mitä haluaa, sieniä, maissia, porkkanaa, kaalia jne.

Ruuan historia on yhdeltä kesältä kun kaikkia paikat oli täynnä kesäkurpitsaa
Pitkä ja vähän sinne päin selostus, mutta idea tuli varmaan jotenkin esiin: Oman maun mukaan ja fiiliksellä
 
Kesäkurpitsasta moneksi. Uunissa on ainakin helppo. Itse tein yksi päicä näin: Leikkaa kesäkurpitsaa viipaleiksi ja vuoan pohjalle, päälle paistettu & maustettu jauheliha- tai kana creme fraice sekoitus, tomaattilohkoja ja juustoraaste uuniin n. 45min nam :)
 
Kesäkurpitsasta tosiaan on! Tuosta Kotimaman reseptistä riisuttu versio on pistää kesäkurpitsa puoliksi, kovertaa sisältöä vähän pois, paistaa jauheliha ja koverrettu kurpitsa, laittaa se täytteeksi, juustoa päälle ja mausteet maun mukaan :)
 
Kesäkurpitsa menee myös lasagnessa jauhelihan tilalla. Nam.

Mä meinasin tänään tehdä kanaa ja uunikasviksia ja vähä houkuttais leipoo myös brookieseja, joiden olemassa olosta en edes tiennyt. :)
Hernerisottoa olen kaivannut, se vaan vaatii pitkän ajan hellan vieressä hämmentämistä ja nesteen lisäämistä. Sekä valkoviiniä, mitä kokin tietty pitäis myös maistella siinä ohella, mut ei oikee voi...
 
Kinuskikissan sivuilta löytyy aivan loistava jälkkäriherkku vaniljajäätelön kanssa :Heartred
 
Yksi mun lemppariresepti on superhelppo tuorehernekeitto. Kiehauta 5dl vettä lisää kanaliemikuutio ja 1ps pakasteherneitä. Anna kiehua n. 5 min ja lisää tuoretta basilikaa kourallinen ja jonkin verran sitruunamehua. Sauvasekoittimella tasaiseksi ja ehkä lusikallinen creme fraichea. Nami! Kiva alkupala tai kevyt lpunaskeitto
 
Mä oon nykyään alkanu hirveesti tekeen uunikasviksia ja uunikanaa kaurakermassa! Ja palsternakka! Miks en oo ennen käyttäny tuota niiiiiiiin hyvää juuresta!
 
Takaisin
Top