Äitien jälkihuolto synnytyksen jälkeen

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko äitien synnytyksen jälkeinen hoito mielestäsi liian vähäistä? Mitä toivoisit lisää?

Minusta enemmän tulisi olla äitiin keskittyneitä hoitaja- sekä lääkärikäyntejä. Jälkitarkastus oli vain jutustelua ja sisätutkimus lääkärillä, toisella kertaa vain jutustelua hoitajan kanssa. Sektion jälkeen olisin kaivannut enemmän. Haavan hieromis- ja jumppaohjeet, niitä en saanut.

Olisin eritoten ensimmäisen synnytyksen (mikä oli huonohko kokemus) jälkeen toivonut jälkitarkastuksen yhteydessä tai miksei suoraan synnäriltäkin jonkinlaista keskustelua synnytyksen kulusta. Lisäksi jälkitarkastuksessa täytettiin se synnytyksen jälkeisen masennuksen testi, niin vaikka sain siitä kelvolliset pisteet, mulla oli synnytyksen jälkeinen masennus. Todettiin vaan, että jaa, testi ok, eteenpäin, ei keskusteltu ollenkaan aiheesta. Väärin! Kun sitä ei silloin huomattu, ongelmat kasvoivat. Toisen synnytyksen jälkeen oltiinkin kyllä tarkempia, mutta olin itse kertonut ensimmäisen synnytyksen kulusta ja sen jälkeisestä ajasta. Lääkärintarkastus oli kummankin synnytyksen jälkeen kehnohko, olisin halunnut tarkemman tutkimuksen. Varsinkin ensimmäisellä kerralla lääkäri hädintuskin vilaisi alakertaan ja toisella kerralla ei olisi varmaan edes katsottu, ellei olisi samalla asetettu kierukkaa.

1-3 oli tosi huono. Ei onneksi ollut mitään ongelmaa, mutta en tiedä mitä olisi pitänyt tehdä jos olisi ollut.
Nyt 4. olisi sairaalassa ollut äitiysfyssari paikalla, ja hän olisi pitänyt jonkun kuntoutus tuokion siellä jos olisin halunnut osallistua. Myös jälkitarkastus oli laajempi, katsottiin myös erkauma ja lantionpohjanlihasten kunto. Laittoi myös muista asioista tekstiä ja lähetettä ylös, niin pääsee hoitamaan niitä asioita puhelinsoitolla tarvittaessa eteenpäin.

Osastolla hoitajat suurinpiirtein ravasivat jatkuvasti huoneessa. Pyysin kyllä aktiivisesti imetysohjausta, mutta sitten oli näitä muita tarkastuksia (kohdun painelua ja pakkautuneiden rintojen hoitoa).
Pari päivää synnytyksen jälkeen kätilö tuli keskustelemaan synnytyksen kulusta, mutta en ollut nukkunut ollenkaan synnytyksen jälkeen (olin siis niin haltioissani ja innoissani vauvasta, etten malttanut edes nukkua). Lisäksi kätilö vain tupsahti huoneeseen, en ollut valmistautunut siihen ollenkaan. Puolipukeissa imetin siinä samalla. Vähän meni ohi koko tapaaminen. Parempi aika tuohon olisi noin viikon tai kahden jälkeen, kun on itse selvinnyt ensijärkytyksestä ja ehtinyt omassa mielessä käydä sitä päivää läpi :grin
Ai niin ja osastolla piti täyttää lappu (laita rasti jos haluat keskustella asiasta o_O ). No en edes muistanut koko lippulappua...

Jälkitarkastuskin oli mielestäni ihan ok. Synnytys oli kyllä oppikirjamainen, ettei sen puoleen jäänyt mitään vaivaamaan.
Neuvolantäti kävi seuraavalla viikolla kotona tarkistamassa vauvan painoa ja muutenkin tsekkaamassa ja juteltiin samalla synnytyksen kulku läpi.

Että oli kyllä aivan riittävää jälkihuoltoa.

Äitiysfysioterapeutin seurantaa ja ohjausta olisin tarvinnut ainakin vuoden ajan synnytyksen jälkeen, sain yhden käynnin. Niinpä minulle on jäänyt pysyviä vammoja.

Olisi hyvä jos kaikille kuuluisi edes se yksi fysioterapiakäynti synnytyksen jälkeen. Tarpeen mukaan enemmänkin. Tai jos ei fysioterapeuttia niin olisi hyvä jos jälkitarkastuksen tekijä osaisi edes tarkistaa vatsalihasten erkauman tilanteen ja antaa sen suhteen ohjeita. Tätä en ole saanut kummankaan synnytyksen jälkeen.

Psyykkiseen jälkipyykkiin pitäisi myös kiinnittää enemmän huomiota ja nimenomaan vähän myöhemmin kuin parin päivän päästä synnytyksestä. Minunkin olisi ollut tosi hyvä päästä käsittelemään esikoisen synnytystä. Mutta ei siitä oltu kiinnostuneita kuin sairaalassa synnytyksen jälkeen ennen kuin aloin puhua siitä terapiassa vuosien jälkeen.

Komppaan edellisiä, eli olisi hyvä, jos tarkastus synnärillä olisi jotain muutakin kuin pikaista kohdun painelua ja Buranaa. Itselläni jäi juniorin synnytyksestä osa istukkaa kohtuun, joka sitten kostautui aivan järkyttävänä verenvuotona reilu viikko kotiutumisesta. Kaavinnan jälkeen sentään seurattiin vointia vähän paremmin.

Jälkitarkastus oli molempien lasten kanssa tosiaan lähinnä höpinää ja kehotusta jumpata lihaksia - unohtui vain kertoa, että miten. Esikoisen kanssa lisäksi vängättiin, että lasta ( olisi pitänyt) imettää.

Takaisin