Äiti

Niiskumuikkunen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Lokakuunmammat 2014
Elomammat 2017
Mulla menee hermot mun äidin kanssa :sad001 Meillä on aika etäiset välit, ja olemme vaan niin erilaisia ihmisiä, että en kerta kaikkiaan osaa tulla hänen kanssaan toimeen. Säännöllisin väliajoin hänelle iskee päähänpinttymä että sen on muututtava, meidän olisi oltava about parhaita kavereita, pitäisi käydä kaikenmaailman syvällisiä keskusteluja, ja ahdistelee minua niin että tuntuu että tukehdun.

Vanhempani ovat siis eronneet kun olin lapsi, ja olen asunut siitä lähtien isäni kanssa. Äidillä on mielenterveysongelmia, masennusta ainakin, mutta ilmeisesti myös maanis-depressiivisyyttä, eikä hän ole ollut ainakaan jatkuvasti halukas syömään lääkkeitä. Äiti on aika impulsiivinen ihminen ja hänen mielialansa heittelevät laidasta toiseen. Hän on tässä vuosien aikana melko yhtäkkisesti monta kertaa muuttanut paikkakunnalta toiselle ilman sen kummempaa syytä, mennyt naimisiin, eronnut, muuttanut jonkun uuden miehen perässä uudelle paikkakunnalle, eronnut taas, halunnut olla yksin, löytänyt taas kohta uuden... Välillä saattaa mennä kuukausi-pari etten yhtään tiedä missä hän menee eikä hänestä kuulu mitään. Ja sitten taas välillä hän on kimpussani jatkuvasti, pommittaa päivittäin puheluilla tai tekstiviesteillä (oikeasti saattaa lähettää minulle monta viestiä päivässä, joissa lukee vain esim. ”Kukkuluuruu!” tai ”Pöö!” tai ”Olet rakas” jne... Jotenkin vaan väkisin yrittää tuputtaa itseään lähelleni, en tiedä yrittääkö paikata jotenkin sillä sitä että on välillä ollut poissa tms.). Olen sanonut monet kerrat että en ole sellainen ihminen joka tykkäisi rupatella puhelimessa pitkiä aikoja ilman mitään asiaa, ja monesti jätän vain kerta kaikkiaan vastaamatta hänä soittoihinsa ja etenkin noihin viesteihin. Ja sitten hän loukkaantuu siitä... Ylipäätään hän saattaa välillä yhtäkkiä suuttua mistä tahansa, montakohan kertaa hän on jo teini-ikäisenä uhkaillut jättää minut ilman perintöä (huoh) kun en ole tehnyt jossain asiassa hän mielensä mukaan. Tai raivonnut, että hän tulee tekemään lopun parisuhteestani, kun kumppanini ei ole häntä miellyttänyt. Ja sitten taas välillä hän saa ihmeellisiä marttyyrikohtauksia, lähettelee minulle kilometrin pituisia tekstiviestejä siitä miten olen nyt loukannut häntä niin pahasti että hän ei kestä... Esimerkiksi nyt viimeksi, kun sanoin mielestäni ihan asiallisesti että minusta hänen ei tarvitsisi soitella minulle niin usein, niin samana iltana alkoi tekstiviesti-itkuvirsilitania siitä miten nyt loukkasin häntä pahemmin kuin koskaan ja hän ei tiedä miten hän kestää tämän, ja että hänellä on melkein jatkuvasti paha mieli siitä etten vastaa puhelimeen jne... (Ja joo, en usein ole vastannut hänen puheluihinsa siksi että teen vuorotyötä ja olen ollut töissä kun hän on soittanut, tai jossain harrastuksissa tms. missä minulla ei välttämättä ole puhelin edes mukana tai se on äänettömällä. Yleensä kyllä vastaan silloin jos puhelimen ääressä olen, paitsi silloin jos on sellainen kausi että tosiaan sitä puhelua ja tekstiviestiä tulee ihan jatkuvasti. Ja olen sanonut monet kerrat että en ole jatkuvasti tavoitettavissa, ja että jos hänellä joskus on oikeasti jotain asiaa enkä vastaa niin laittaisi viestin. Mutta sitten ne viestit ovat tosiaan sarjaa ”Kävin mustikassa”/”Ostin perunoita”/”Lähdenpä tästä rannalle”). Olisi tehnyt mieli taas sanoa hänelle, että jos hänellä on koko ajan paha mieli, niin hänen pitäisi käydä puhumassa siitä jossain terapiassa ja saada siihen lääkitys; että minä en ole hänen terapeuttinsa, enkä äitinsä, enkä vastuussa hänen onnellisuudestaan tai pahasta mielestään. Mutta arvatkaapa mikä sota siitä syttyisi jos sellaista menisin sanomaan... Ja jotenkin outoa on sekin, että kun hän ensin on edellisenä iltana saanut minut suunnilleen hulluuden partaalle, ja olen yön pyörinyt hereillä miettien mitähän seuraava päivä tuo tullessaan ja miten häntä pitäisi lepytellä, niin seuraavana aamuna hän soittelee ihan hyväntuulisena jostain arkisista asioista niinkuin mitään ei olisi tapahtunut.

Olen niin väsynyt tähän! Minulle äiti on etäinen ihminen, vähän kuin joku kaukaisempi sukulainen, joka on jo lapsena välillä hävinnyt elämästäni kuukauksiksi, ei ole tullut rippijuhliini, vanhojen tansseihini, ylioppilasjuhliini jne... Joka ei ole elänyt kanssani arkea kun olen ollut teini-ikäinen. Välillä tuntuu että koska häneltä on jäänyt elämättä murrosikä kanssani, hän ei vieläkään tajua, että olen aikuinen, ja minulla on oma elämä. Minulle riittäisi viileän asialliset välit hänen kanssaan, riittäisi että näkisimme pari kertaa vuodessa ja soittelisimme silloin tällöin päällimmäiset kuulumiset, mutta se ei vaan hänen kanssaan onnistu,kun hän välillä saa noita itkupotkuraivarikohtauksiaan ja vaatii että minun pitää muuttua, tilanteen pitää muuttua, meidän pitää tutustua ja olla kavereita! Hän on niin epävakaa ihminen että en minä halua hänen kanssaan jakaa henkilökohtaisia asioitani, ja minulla on yleensä hirveän vaivautunut ja varovainen olo kun hän on meillä käymässä, ja haluaisin vaan äkkiä päästä tilanteesta pois. Sanokaa nyt joku, miten tällaisesta tilanteesta selviää?!? Ei kai äitinsä kanssa ole pakko olla mikään kaveri, jos olemme vaan niin erilaisia että emme kerta kaikkiaan ymmärrä toisiamme, eikä meillä ole mitään yhteistä? Minä en ymmärrä hänen ajatuksenjuoksuaan, ja hän ei ymmärrä minun elämääni. Hän on räiskyvä ja impulsiivinen, minä hiljainen ja harkitseva. Hän ei tunne minua yhtään, eikä tunnu ymmärtävän millainen ihminen minä olen. Tai ainakaan hän ei anna minun rauhassa olla sellainen kuin olen, vaan säännöllisin väliajoin hän yrittää vängätä että minun pitäisi muuttua hänen mielensä mukaiseksi.

Nyt kun meille on vauva tulossa, minua ahdistaa tämä tilanne entistä enemmän. En haluaisi altistaa lasta noille äidin tempauksille ja mielialanvaihteluille, enkä haluaisi että lapsi joutuu ahdistumaan hänen käytöksestään tai oudoista ja kireistä väleistämme. En haluaisi että lapsi näkee miten yleensä aina hermostun, kun äiti on meillä käymässä. Ja äitihän tietysti nyt yrittää tunkea meille entistä useammin, ja paasaa jo nyt miten meidän pitää tutustua ja lähentyä että voimme sitten yhdessä vauvaa hoitaa... Miten saisin hänelle nätisti sanottua, että hän saa kyllä nähdä lasta, mutta että minä kyllä pyydän jos tarvitsen hoitoapua tai neuvoja, mutta muuten en halua että hän tuppaa väkisin meille vauvanhoitoavuksi? Tai miten saisin kierrettyä sen jos hän haluaa lasta luokseen yökylään – en oikeasti tiedä, haluanko ja uskallanko sitä hänelle antaa? Siis en usko että hän sitä heitteille jättäisi tai tekisi sille mitään, mutta hän on vaan kerta kaikkiaan niin outo ja arvaamaton käytökseltään ja mielialoiltaan, että pelottaa ajatella miten lapsi kokisi yksin hänen kanssaan olon... En kai minä voi äidille mitään lähestymiskieltoakaan hakea? Hän asuu sen verran lähellä meitä, että pystyy tupsahtamaan ovemme taakse, tai parvekkeemme alle tai ikkunan taakse kuikkimaan etukäteen ilmoittamatta, ja pakkohan hänet on sitten sieltä päästää sisälle...

Anteeksi sekava ja pitkä sepostus, aihe on melko lailla mieltä kuohuttava... En nyt uskokaan että kellään olisi tällaiseen mitään täsmäratkaisua tarjota, mutta mukava olisi kuulla vertaistukea, jos jollain muulla on kokemusta hankalista äiti-(tai muista sukulais-)suhteista, ja miten niiden kanssa pärjäätte...

Ja tosiaan, en väitä että itse olisin mitenkään täydellinen ja virheetön! Päin vastoin, minulla on melkein jatkuvasti, ja etenkin noiden äidin hepulikohtausten jälkeen, aina paha olo siitä että olen niin huono lapsi, en osaa käyttäytyä hänen kanssaan,ja hermostun häneen ja loukkaan häntä vaikken haluaisi. Että jos jollain on vinkkejä siihen miten saisi omaa itsehillintää parannettua, että en tiuskisi hänelle vaikka hän miten minua hermostuttaisi tai ärsyttäisi, tai miten voisin omaa käytöstäni yrittää muuttaa, niin niitäkin otan kiitollisena vastaan!
 
Moi! Mulla on tavallaan saman tyylinen äiti vaikka onkin erilaiset syyt ja tilanteet.. Itse jossain kohtaa lakkasin vaan miettimästä onko hän nyt suuttunut tai loukkaantunut tms,en enää lepyttele, antaa olla vain. Olen aika voimakkaan rajaava, ystävällinen ja kohtelias mutta ehkä vähän kylmäkin.. en vastaa läheskään aina puheluihin enkä lepyttele, pahoittele tai selittele asiaa (vaikka äiti sitkeäasti pyrkii siihen että tekisin niin). Hän on tavallaan osa elämääni mutta minä rajaan täysin sen, että mikä osa vaikka hän tempoo asettamillani rajoilla kuin joku lapsi..
En halua olla äitini kaveri enkä avata hänelle omia asioitani enkä aio antaa lapsia hänelle hoitoon (tosin sitä en aio mitenkään "julistaa" vaan niin vain käy). Annan hänen puhua omia juttujaan minulle mutta en reagoi hänen syyttelyihinsä ym oikein mitenkään. Mun kohdallani on ollut pakko muuttaa toiseen kaupunkiin, muu ei oikein olisi riittänyt. Vaikea tilanne sulla! Vaatii varmaan aika kylmähermoista toimintaa.
 
Musta on tosi surullista ettei kaikilla ole mahdollisuutta hyvään äitisuhteeseen. Mulla on todella läheiset välit omaan äitiini enkä tiedä miten pärjäisin ilman äidin tukea. Myös anopin kanssa on läheiset välit ja molemmat auttavat paljon. Kaikki sympatiat on teidän puolella joilla on vaikeaa omien vanhempiensa kanssa. Kun itse tulee tai on tulossa äidiksi niin suhteet omiin vanhempiin tulee aiempaa merkitykselliseksi.
 
Aeria, kiva kuulla että en ole ihan ainoa kenellä on hankalaa äidin kanssa, vaikka eihän tällaista kellekään toivoisi...

En tiedä onnistuuko meidän äidin kanssa noin vaan se että en vaan antaisi lasta hänelle hoitoon, hän varmasti tulee harrastamaan noita itkuraivareita sitten sen takia... :sad001 mutta senkun vaan, ei kai kukaan voi pakottaa antamaan lasta isovanhemmalle hoitoon :confused: Täytyy kai vaan yrittää alkuun että saa meillä käydessään vaihtaa vaippaa ja syöttää yms. jos haluaa hoitoon osallistua, ja ehkä, EHKÄ joskus tulevaisuudessa kun lapsi osaa puhua ja ilmaista mielipiteensä, pitää yrittää luottaa siihen että lapsi sanoo jos ei mummon luona ole kivaa. Mutta sen näkee sitten millainen tilanne silloin on, turha kai sinne asti on vielä murehtia. Pitää varmaan vaan alkaa treenata omaa sietokykyä ja hermoja, ja yrittää ottaa tuo viileän kohtelias ja asiallinen lähestymistapa äidin juttuihin, ja toivoa että välit pysyvät siedettävinä. Nyt se on vaan aika haasteellista, kun varmaan osittain raskaushormonienkin takia kiukuttaa ja mieli kuohahtelee keskimääräistä helpommin, mutta jospa se siitä synnytyksen jälkeen alkaisi asettua...

(Meillä ei varmaan toimisi edes tuo että muutettaisiin eri paikkakunnalle, kun äidillä on ollut tapana harrastaa noita ex tempore -muuttoja ennenkin, niin se varmaan vielä muuttaisi perässä :eek: Kun on sairauseläkkeellä ja tällä hetkellä yksin asuu, niin ei ole työpaikkaa tai perhettä pidättelemässä. Tai sitten meidän pitäisi varmaan muuttaa ulkomaille asti... o_O )

Aamu, kiitos tsempeistä! Totta on, että nyt kun on itse tulossa äidiksi, tämmöinen asia kasvaa ihan uusiin mittasuhteisiin... Onneksi miehen vanhemmat ovat mukavia ja ovat meidän apuna, samoin minun isä ja hänen nykyinen vaimonsa, vaikka kaukana asuvatkin, niin että tulee meillä toivottavasti olemaan lapsella välittäviä ja "normaaleja" isovanhempia elämässään. Isän nykyinen vaimo on ollut mulle teini-ikäisenä enemmän äiti kuin mun biologinen äiti, ja on jo ihan innoissaan että hänestä tulee meidän lapselle "mummo", kun hänellä ei ole omia lapsia. :)
 
Juu samaa mieltä että hyvä muu tukiverkosto on kullan arvoista!

Ai niin, semmoinen tsemppaus vielä, että kun jaksaa pitää pintansa niin jossain kohtaa draama kyllä hiukan vähenee.. Esim kun en vastannut enää puheluihin ellei minulle itselleni sopinut ja "palaute" tulvaan vastasin vain että vastaan kyllä aina kun se sopii enkä aio vastedes vastata muulloin tai jatkaa tätä (palaute) keskustelua millään tavalla nikn monesti sanoin että tätä on nyt turha jatkaa, hei hei. Ja laitoin luurin korvaan. Erilaisia puheluita, syytös ja marttyyritekstareita sun muita tuli tietysti pilvin pimein. Mutta oon lähtenyt sille linjalle että jos keskustelu meillä menee siihen suuntaan niin ilmoitan että hänen on aika lähteä kotiin. Puheluiden kanssa sama homma, jatketaan toiste kun hän on kerännyt itsensä. ja käyttäytyy kuin äiti ja aikuinen eikä kuin lapsi, jos olen kylässä niin lähden. Alkuun tämä taktiikka tietenkin aiheutti ihan mahdottomia yrityksiä muuttaa tilanne takaisin niin että minä olisin se joka myötäilee, pahoittelee jne.. mutta oikeastaan kohtalaisen piankin tilanne helpotti ja nyt taitaanjo tietää ettei kanssani enää kannata pelata niitä pelejä. Toki ajoittain tulee varsinaisina purkauksina yrityksiä palata vanhaan kaavaan mutta kun pääsääntöisesti pysyy tiukkana (kyllähän mäkin joskus esim loukkaannun ja suutun ja menen mukaan siihen) niin yllättävän hyvin tää toimii! Aina hänessä on havaittavissa sellainen pieni marttyyriuden vivahde, mutta en vaan anna sen vaivata itseäni millään tavalla, ajattelen että siinä kohtaa ei rikkinäistä voi korjata ja on kuitenkin parempi, että meillä voi olla näinkin hyvä suhde.

Mä taidan laittaa äidin kohdalla vähän sellaisen kylmähermo-moodin päälle.. ja puran sitten kaikkea sitä kiukkua, turhautumista ja loukkaantumista, syyllisyyttä ym esim päiväkirjaan tai miehelle sanon jotain tms. Siis että en vain niele kaikkia niitä tunteita, mutta jaan ne jossain muualla enkä äidille joka väärinkäyttää niitä.
 
Onpa hankalan kuulonen tilanne :/ ite oon kans Aerian kans samoilla linjoilla mikä voisi auttaa. Äitisi on kuitenkin aikuinen ihminen, hänen olonsa ovat hänen itsensä vastuulla eivätkä sinun. Ehkä tilanne voisi rauhoittua jos pystyisit määrittämään rajat äidillesi siitä millainen käytös sinua kohtaan on hyväksyttävää. Helppohan tuo tuo tilanne ei varmasti ole eikä ratkaisujen tekeminen tilanteen suhteen ole helppoa, mutta jos saisit äitisi ottamaan etäisyyttä saisit itsekin tilaa ja stressisi vähenisi. Toivottavasti tilanne tulee ainakin jotenkin helpottamaan, voimia siihen.

Tilanteeni on erilainen eikä äitini käyttäytyminen oli erilaista. Välit olivat olleet aina viileät ja teini iässä vähensin yhteydenpidon minimiin. Nyt ei olla enää minun halustani missään väleissä ja tämä tilanne on minulle hyvä ja oloni on helpompi näin. En halua kuulla hänestä mitään ja parempi kun hänkään ei kuule minusta. Tulevasta lapsestani hän ei siis tiedä, vanhempana jos lapsi haluaa tutustua häneen en sitä estä mutta itse en pysty olemaan väleissä kuk se on minulle henkisesti ihan liian raskasta. Tietenkään tällainen ratkaisu ei ole kaikille hyvä mutta itselle tämä toimii ja olo on ollut helpompi.

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
samaa mieltä kuin Aeria, että tuollaisen äidin kans pitää luoda selkeät rajat sen suhteen, miten hän voi käyttäytyä sinua ja perhettäsi kohtaan. ja tuollaisen äidin kohdalla joutuu ikävä kyllä olemaan ilkeä ja puhumaan suoraan, muuten mikään ei mene jakeluun. tai ehkei mene sittenkään, mutta ainakin se homma pysyy jossain kohtuudessa.

minä olen varmaan ääriesimerkki siitä, mihin äidin sekava, outo ja aggressiivinen käytös voi lopulta johtaa. mun äiti on aina ollut kontrolloiva eikä ole käsittänyt lainkaan, että olen aikuinen ja mulla on oma elämä. no, hän on varmaan jämähtänyt aikaan, kun olin teini-ikäinen, koska hän on ollut alkoholisti siitä lähtien ja luin joskus jostain, että päihdeongelmaiset ihmiset jämähtää siihen vaiheeseen, kun heidän päihteidenkäyttö on alkanut. muutin parikymppisenä toiselle paikkakunnalle usean sadan kilometrin päähän ja silloin se hulluus oikeastaan alkoi. ensin oli rahalla kiristämistä "hän ei auta, kun käyttäydyn huonosti", jouduin maksamaan yhtäkkiä veloiksi muuttuneet rahan antamiset takaisin ja hän sai käyttäytyä kodissani miten huvittaa. tätä jatkui vaikka kuinka kauan, kunnes lopulta tein itsestäni taloudellisesti riippumattoman enkä enää pyytänyt häneltä mitään. häneltä saamani asiat olin halukas palauttamaan, jos hän katsoi aiheelliseksi. samalla aloin rajaamaan häntä mm. katkaisemalla välit tilapäisesti, jos häneltä tuli inhottavia puheluita tai tekstiviestejä. perustettuani perheen meno ei muuttunut miksikään, vaan puhelut oikeastaan loppui, kun lopetin vastaamisen tai päätin ne lyhyeen, mikäli huomasin, että hänellä puhe sammaltaa tai hän pyrkii artikuloimaan sanojaan (siitä tiedän, ettei ole ihan selvinpäin). tekstiviestitulvaa en saanut kuitenkaan katkaistua, vaan ilkeitä, herjaavia ja uhkaavia tekstiviestejä tuli riippumatta siitä, olimmeko väleissä vai emme. välillä hänestä oli jotain "hyötyä" esim. kun odotin tytärtäni, hän kykeni jonkinlaiseen tukeen, tosin nekin puhelut päättyi jotenkin häneen liittyviin asioihin. tyttäreni synnyttyä hän halusi innokkaasti olla mukana tyttäreni elämässä, minä taas tiesin, etten voi koskaan jättää lastani hänen hoitoonsa, koska hän ei kykene olemaan selvinpäin edes sitä lyhyttä aikaa, kun hoitaa lapsia (olen havainnut sen hänen "hoitaessaan" tuttaviensa lapsia).

lopulta hänen kontrolloivuutensa ja jatkuva inhottavien tekstiviestien lähettelynsä johti siihen, että jouduin vaihtamaan puhelinnumeroni ja rajaamaan yhteydenpidon sähköpostiviestittelyyn. se toimi jonkin aikaa ja välimme paranivat jopa siinä määrin, että sovimme menevämme hänen luokseen muutaman päivän vierailulle perheeni kanssa. no, perillä tietty huomasin, ettei meno ole muuttunut miksikään, hän oli kännissä jo saapuessamme ja halusi innokkaasti jatkaa pämppäämistä. tuolloin 1,5-vuotias tyttärenikin tajusi, ettei mummo ole ihan ok ja kieltäytyi menemästä mummon lähellekään. lopulta meidän lähdettyämme käymään toisella paikkakunnalla, äiti ilmoitti tekstarilla, ettemme ole enää tervetulleita hänen luokseen. vaihdoimme kortteeria anopin luokse ja kotiintultuani ilmoitin äidille olevani todella pettynyt hänen käytökseensä (ei vain siihen että hän potkaisi meidät ulos kotoaan ja jouduimme etsimään toisen majapaikan, vaan myös siihen, että hän odottaa pieneltä lapselta ehdotonta siistiyttä ja käyttäytyy muutenkin törkeästi) ja etten halua olla missään tekemisissä hänen kanssaan enkä halua häntä meidän elämään eikä hän tule olemaan tekemisissä myöskään lapsenlapsensa kanssa. kielsin myös sähköpostiyhteydenpidon ja kehotin jättämään mieheni rauhaan.

tuosta kaikesta eli totaalisesta välienkatkaisusta on nyt vuosi aikaa. äitini lähettää lapsille vaatteita ja leluja, kerran kiitin sähköpostilla lahjoista. äiti pyrki sitten "uimaan" sitä kautta takaisin elämäämme, joten jätin vastaamatta enkä edes kiitä enää tulevista paketeista. viimeisimmässä viestissä äiti pyysi meitä käymään luonaan, mutta en ole siihen enää vastannut. mun kantani on, ettei edes omalta äidiltä tarvitse sietää mitä tahansa, vaan sitä joutuu joskus tekemään rankkoja päätöksiä ja rajaamaan äitinsä tai ihan kenet tahansa pois elämästään, jos se toinen osapuoli ei hallitse huonoa ja aggressiivista käyttäytymistään. välillä mä kaipaan sitä, että mulla olisi äiti, jolle voisin puhua esim. tämänhetkisestä raskaudesta tai jostain muusta mistä äidit ja tyttäret normaalisti juttelee. enimmäkseen mulla on kuitenki sellainen olo, että meidän elämä on rauhoittunut enkä joudu enää pahoittamaan mieltäni niistä ilkeistä viesteistä ja uhkailuista, vaan tein ihan oikean ratkaisun. olen jättänyt äidille takaportin, että hän on tervetullut meidän elämään, kunhan hoitaa itsensä kuntoon ja tekee jotakin ongelmilleen, mutta vielä ei ole mitään sellaista tapahtunut, miksi muuttaisin tilannetta.
 
Niiskumuikkunen, hienoa että olet saanut elää isäsi ja tämä uuden vaimon kanssa. Miten äitisi suhtautui siihen, että hänen lapsensa kasvoi exän ja tämän uuden kanssa? Oletko jutellut isällesi asiasta? Onko hänellä vinkkejä?

Jostain syystä karvani nousevat aina pystyyn kun kuulen ihmisestä, joka ei ole kasvanut aikuiseksi, ja äitisi kuulostaa sellaiselta. Se ei mielestäni edes selity kaksisuuntaisella mielialahäiriöllä. Hänellä voi olla epävakainen persoonallisuus tm., mikä saattaa johtua hänen lapsuutensa ongelmista. Onneksi itse tunnut saaneen tasapainoisen lapsuuden äidistäsi huolimatta.

Olet oikeassa siinä että sinä et ole vastuussa hänen onnestaan, hänen elämästään tai hänen mielenterveydestään. Sinä et ole hänen huoltajansa, vaan hänen pitäisi olla sinun äitisi, mitä hän ei ole pystynyt olemaan. Osa ihmisistä uhkailee muita myös sillä, että tekevät itselleen jotain. Oli kiristyskeino mikä hyvänsä, kyseinen ihminen itse tekee päätökset omasta elämästään. Aina.

Olisi hyvä, että pelisäännöt saisi selviksi ennen vauvan syntymää. Todennäköisesti vauvan syntymän jälkeen haluat lapsellesi vain parasta ja osaat olla itsekkäämpi oman lapsesi vuoksi. Vaikuttaa siltä, ettei äitisi edes tajua omaa sairauttaan. Sellainen läheinen voi olla todella epäterve lapselle.

Olen täysin samaa mieltä muiden kanssa. Sinun pitää tehdä pelisäännöt selviksi äitisi kanssa. Tapaatte sinun ehdoillasi tai ette lainkaan. Poista kaikki valitustekstiviestit. Katkaise puhelut, jos ne ovat syyllistäviä. Ja tee säännöt selviksi. Moni yrittää tietysti joustaa säännöistä ja unohtaa ne, mutta pitää olla tiukkana. Itse menisin jopa ulos juttelemaan ei-toivotun vieraan kanssa enkä päästäisi sisään, jos vierailusta ei ole sovittu etukäteen.

Ajan kanssa tilanne helpottaa, jos säännöt ovat selvät. Jos ei, niin äitisi ei oikeasti ansaitse paikkaansa teidän elämässänne. Isoäitiys ei ole vain geneettinen etuoikeus vaan se on ansaittava, erityisesti kun on tehnyt niin paljon asioita väärin, tajusi ihminen sitä itse tai ei. Jos ei tajua, niin sitä tiukempi pitää olla.
 
Takaisin
Top