Kyfi5835740
Vasta-alkaja
Hei! Olen palannut takaisin työelämään n. 2kk sitten ja lapsemme on nyt 16kk ikäinen. Isä jäin kotiin lapsen kanssa. Alussa lapsi osoitti aina mieltään kovaan ääneen itkien kun tulin töistä kotiin. Hän vähän niinkuin tuntui vierastavan minua ja hakeutui pois läheltäni ja isän syliin. Tämä tuntui luonnollisesti todella pahalta ja vaikka moni kaveri (Joille asiasta purkauduin) vakuutteli että se on täysin normaalia, niin syytin silti itseäni ja hain vikoja omista tekemisistäni ja tekemättä jättämisistä. Meninkö töihin liian aikaisin? eikö lapseni pidä minusta? onko lievä synnytyksen jälkeinen masennukseni jättänyt jäljen meidän kiintymys suhteseen? Kun vähän aikaa kului, alkoi lapsen reaktiot lieventyä. Joinain päivinä hän jopa otti minut iloisesti vastaan, useimpina päivinä reagoi kotiinpaluuseeni olan kohautuksella. Nyt on kuitenkin tullut taas jonkinlainen taantuma. Kun tulen kotiin niin itku on kamala, lapsi ei halua tulla lähelleni ja lähes juoksee karkuun ja isän syliin. Jos yritän häntä lähestyä niin lapsi työntää minut pois ja itkee vaan kovempaa. Usein tämä vaihe menee ohi kun olen hetken aikaa ollut kotona. Päivissä on myös ihania ja iloisia hetkiä sekä läheisyyttä ja viikonloppuna kun olen enemmän kotona, tällaista käytöstä ei niinkään esiinny. Nuo töiden jälkeiset reaktiot vaan rasittavat minua kovasti. Olen aina ollut kova epäilemään itseäni, en helposti luota siihen että ihmiset pitävät minusta ja itsetuntoni on muutenkin huono. Pahimpina hetkinä mietin että pitäisikö vain lähteä kun ei kukaan kuitenkaan minua tänne halua.. Onko muilla ollut tällaista käytöstä ja miten siitä on selvitty? Ja jos täällä on joku asiantuntija joka voisi vakuutella että kyseinen reaktio on normaali ja osoittaa että lapsi on vain ikävöinyt vanhempaansa niin siitäkin olisi ehkä apua:D