ÄÄK! Söin fetaa!

uppunen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Laitoin sitten salaattiin fetajuustoa, joka on tehty Tanskassa. Lehmänmaito vaan luki selosteessa, eli varmasti paströimatonta??

Tajusin sen liian myöhään. Tosin söin sitä samaa 3kk sitten pikkujouluissa kun raskaus oli ihan aluillaan.. Nyt vaan on sitten kauhea huoli.. söin sitä eilen ja tänään aamulla. Onko mitään tietoa, miten "nopeasti" se listeria sitten iskee, jos iskee? Pelottaa, koska tässä nyt on näitä suru uutisia ollut tänään ihan tarpeeksi...
 
uppunen: En usko, että sinulla on mitään syytä huoleen! Toki noita neuvolan ohjeita on hyvä noudattaa, mutta jos haluaa alkaa pelkäämään esim. listeriaa tosissaan, niin ei voisi kyllä syödä oikeastaan mitään. Ihan vastikään oli Eviran paljastama juttu, missä valmis- lihapullista löytyi listeriaa. Tarkoitan tällä, että listeriaa tai esim. toksoplasmaa voi periaatteessa löytyä mistä vaan (jos huono tuuri käy). Tämä ei ole nyt tarkoitettu pelotteeksi, vaan muistutukseksi, että ei mielestäni pitäisi turhaan stressata näistä ruoka-asioista.. Hyvin on terveitä lapsia tähän maahan syntynyt ennen näitä ohjeitakin! :)
 
Minä oon jostain ymmärtänyt (en nyt löydä lähdettä mistään, joten en mene varmaksi tiedoksi vannomaan), että Suomessa lain mukaan tuotteessa on ehdottomasti oltava maininta asiasta erikseen, jos EI ole pastöroitua. Sen sijaan pastöroinnista ei tarvitse erikseen mainita, joten tuotteessa voi lukea ainesosana esim. lehmän maito pastöroidun lehmänmaidon sijaan. 

Mutta kaiken kaikkiaan oon kyllä samaa mieltä Emmyn kanssa siitä, että sitä listeriaa voi siis olla loppujen lopuksi missä vaan elintarvikkeessa. Ei se pastörointikaan mikään tae tuotteen turvallisuudelle ole. Eli jos ihan oikeesti alkaa näitä liikaa miettimään, niin sitten ei voi syödä varsinkaan maitotuotteita ollenkaan koko raskauden aikana... 
 
Eli jos ei lukenut pastöroimaton (miten se ikinä kirjoitetaankaan..) pitäisi sen olla pastöroitua! Mutta todellinen vaara noissa tuorejuustoissa yms on, kälyni ystävä oli syönyt rv 36 pastöroimatonta tuorejuustoa ja rv 38 vauva syntyi terveen oloisena, mutta ei elänyt montaa päivää. Jälkeenpäin tutkimuksissa selvisi että syy oli listeriabakteeri.
 
Juu en missään nimessä tarkoittanut, että raskaana ollessa kannattaisi ehdoin tahdoin mennä syömään pastöroimattomia maitotuotteita. Mutta oon kuitenkin käsittänyt, että meillä elintarvikkeista valvotaan tuota listeriaa aika tarkkaan. 

Niin ja siis noin mun käsityksen mukaan, että jos ei maitotuotteessa erikseen mainita että on partöroimaton, niin silloin on kyllä pastöroitu. 
 
Pöhhöh... Ihan turhaa pelkoa moinen... Kuten jo sanottiin, niin ennen näitäkin ohjeita on maailmaan syntynyt terveitä vauvoja... Itse olen myös fetaa syönyt aika paljon raskauden aikana (Olen siihen aivan hulluna, enkä syö salaattiani ilman fetaa) eikä ole mitään havaittu... Olen siihen ihan yhtälailla koukussa, kuin jotkut ovat tupakkaan tai kahviin tai... niin.. Mutta neuvolassakin sanoivat, että aika harvinaisiahan tämmöiset tapaukset loppuviimen ovat, vaikka niistä paljon varoitellaankin. Suomessa kuitenkin hyvä valvonta näiden suhteen. :)
 
En itse ole hirveän tarkkaan niitä ohjeita noudattanut ( nyt puolet raskaana olevista naisista pitää minua huonona tulevana äitinä + kaikkea muuta). Toki nyt jätän sushin syömättä, enkä juo litrottain pastöroimatonta maitoa, mutta olen kyllä fetaa syönyt salaatissa. Kahviakin joisin, mutta se maistuu nykyään niin kamalalta :). Aika paljon olen syönyt kaikkea mitä mieli tekee, käyttäen tietysti maalaisjärkeä. En kuitenkaan käytä huumeita/ alkoholia/ polta.
Viimeksi neuvolasta lähtiessäni näin 2 lapsen äidin (nuorimmainen taisi olla alta vuoden) ja kolmatta hän odotti, maha oli jo kovin iso. Hän kävi neuvolassa samaan aikaan kun minäkin. Pihalla hän pakkasi lapsen autoon ja jäi itse ulos tupakalle. Eli en pitäisi sitä fetaa pahimpana.

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä sain numeron mihin voi soittaa, mikäli epäilee, että on syönyt jotain sellaista mikä voisi olla pahaksi. Jos olet huolissasi, ei kukaan tietenkään kiellä sinua soittamasta tuollaiseen numeroon. Muuten ota ilo irti odotuksesta ja yritä olla stressaamatta :).
 
Janinet, mikä numero tollanen on? Oon itse ollut neuvolassa töissä, enkä ole kuullutkaan, joten vastaisuuden varalle olisin kiinnostunut!
 
Kiitos paljon vastauksista!

Olen tosiaan itekkin syöny fetaa koko raskauden, mutta kotimaista, ja toi, että oli Tanskassa tehty ja ei lukenut parstöitu maito pisti vaan mietityttämään. Yritin katsoa lisätietoja tuotteen sivuilta (Rainbow Juusto Salaattikuutiot), mutta eipä siellä mitään sen enempää ollut mitä paketissa...

Nyt sitten tuli kuumetauti noin 1-2 päivää niitten syömisestä... terveydenhoitajan mukaan ihan tavallinen flunssa. Itseäni vähän ihmetyttää, kun oon tässä sairastellut jo parit flunssat. Just ennen tätä olin melkein 2 viikkoa kipeenä ja just parantumassa siitä ja nyt tuli sitten uusi heti. Mulle ei nouse kuume flunssassa, jos nousee niin max. 37.5c siis ihan maksimissaan! Nyt sitten menin terveyskeskukseen kun kuume oli 38.4!

Mutta pitää nyt toivoa, että tämä johtuu muusta...
 
Kokeiles Uppunen laittaa viestiä johonkin S-marketin asiakaspalveluun, eikös Ranbow oo S-ryhmän tuotemerkki? Pirkka-lehdessä ja Yhteishyvässäkinhän on joka numerossa noita asiakkaiden lähettämiä kysymyksiä. Ja siitäpä muistuikin mieleeni, että tuo mun väite taisi olla juurikin sieltä kysymys-osastolta napattu, joko Pirkasta tai Yhteishyvästä. Siis se väite, että jos ei oo erikseen mainintaa pastöroimattomuudesta niin tulee olla pastöroitu. 
 
Itse söin koko raskausajan fetaa, ulkomaistakin enkä katsonut ikinä onko maito miten käsiteltyä. Ajattelin että tulee jos on tullakseen, söin kyllä kaikkea muutakin mitä ei kannattaisi. Silti raskausaika meni hyvin ja terve tyttö tuli :)
 
Mä olen yrittänyt tervellä maalaisjärjellä miettiä, mitä voi syödä ja miten paljon. Asioita, missä on erityinen listeria-riski, pyrin välttämään. Muuten natustan melkein mitä huvittaa. Mä sain ystävältä kivan neuvon tohon hysteriapelkoon tossa suhteessa. Montako kertaa olet tämän astisen elämäsi aikana sairastanut listerian ja montako kamua tai tuttua tiedät sen sairastaneen? Joo, en ole enkä tiedä ketään. Millä todennäköisyydellä saat sen elämäsi ensimmäisen listerian juuri nyt, vaikka söisit kaikki samat tuorejuustot ja graavikalat yms? Eli todennäköisyys sairastua on oikeesti aika pieni syö sitten melkein mitä hyvänsä.
 
Minttuliina, nyt oli pakko googlettaa, kun aloin itsekin epäilemään mikä numero tämä onkaan :). Mutta juu, Teratologinen tietopalvelu/ HUS eli Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiiri.

Googlettamalla "teratologinen tietopalvelu" löytyy heti kyseinen sivu puhelinnumeroineen ja se näyttää olevan sama minkä olen saanut neuvolasta. Tuolla sivustolla näyttää olevan niiiiin paljon tietoa kaikesta, etten jaksa edes lukea :). 
 
Takaisin
Top