Raskaus ja työttömyys

AHK

Näppärä viestien naputtelija
Toukokuunmammat 2015
Kiinnostais löytyykö foorumilta muita samassa tilanteessa olevia? Tai et joskus on ollut?

Mulla oli 2v määräaikainen työsoppari joka päätty elokuussa. Työ oli sellanen, että tiesin ettei sitä tuolla jatketa. Raskautta yritetty koko tää vuos ja eihän sitä voinu päättää millon se tärppää, oisinha mä voinu tässä vaiheessa olla ihan viimesilläni mut enpäs ookkaan :) eli oon nyt työtön työnhakija, ansiopäivärahahakemus on liitolla vielä käsittelyssä jne. Sit tein plussan kun olin ollu reilu 2vko työtön. Uusia hommia ei tiedossa, aika huonosti ollut mitään mihin hakea.

Nyt ei ajatukset, yllätys, pyöri missään muussa kun tässä raskaudessa ja siinä et oottaa ekaa ultraa et sais tietää kaiken olevan hyvin. Tietysti selailen työkkärin sivuja mut ei siellä mitään ole...motivaation kanssa käyn taistelua et laitanko henkilöstövuokrausfirmaan hakemuksen sisään, sitä kautta vois tehä keikkahommia sitoutumatta mihinkään. Koska ei mulla nyt oo pokkaa hakea mitään pidempi aikasta hommaa kun tietää jo et on raskaana..ja jos kaikki on hyvin ja raskaus etenee, ei tätä enää parin kuukauden päästä hirveesti peitellä. Ei ehkä oo kovin positiivinen asia työnhakijassa et tulis haastatteluun maha pystyssä :wink

Mutta myöskin mietin et mulla hajoaa pää jos jään vaan kotiin makoilemaan...eikä tietenkään oo kiva tippua pitkäks aikaa pois työelämästä. Unelmahan ois jos nyt joku paikka tarviis jotain tuuraajaa tms. kuukaudeks tai pariks et olis ees jotain hommaa. Toinen onkin et jos laitan vaikka vmp:lle hakemuksen niin kerronko raskaudesta vai en...

Eli onko ollu muita samassa tilanteessa? Mitä ootte tehnyt? Mulla ei oo myöskään mitään hajua vaikuttaako tää jotenkin noihin ansiopäivärahoihin...tai missä vaiheessa ne vaikuttaa, nythän mä oon ihan normaali työnhakija (ainakin omasta mielestäni :grin ).
 
Siirryt sit äitiyspäivärahalle kun äitiysloma alkaa ja nekin onneksi lasketaan varmaan vielä aiemman palkan perusteella :) Sit taas työttömyys jatkuu jos haluat olla aktiivinen työnhakija vanhempainvapaan jälkeen... Ansiopäivärahaan ei vaikuta, se jatkuu sit taas normaalisti äitiysloman jälkeen.

Mä olin entisessä elämässä yrittäjä ja kun firma kaatui ni suoraan sanoen ei haittaa yhtään pitää työelämästä taukoa. Ehdin työttömänä työnhakijana päästä omaehtoiseen koulutukseen työkkärin kautta, eli mulla on nyt opinnot kesken kun oon äitiyslomalla. Haluaisin kovasti toisenkin lapsen tai vaikka viis putkeen ja kymmenen vuoden tauon, mutta varmaan joutuu tammikuussa jatkamaan opintoja jollain ilveellä lapsen kanssa kun se oikeus työttömyysetuuteen opinnoissa päättyy muuten, saa pitää max. 1 vuoden mittaisen tauon tai joudun jatkamaan opintotuella (mikä ei riittäis ees auton kuluihin että kouluun pääsis).

Sinällään raskauden perusteella ei saisi syrjiä, mutta senhän tietää miten se menee. Raskaus on varsinki pienelle työnantajalle iso kulu ja ei kannata palkata jotakuta, jolle tarttee kohta sijaisen kuitenkin.
 
Olen ollu koko raskauden työttömänä. Valmistuin ammattiin ja siitä meni noin muutama viikko niin plussasin, nyt viikkoja 32+3.

Se miten saa ajan kulumaan työttömänä on aika paljon omasta aktiivisuudesta kiinni. Mulla on ollu koko ajan selkeä päivä rytmi, herään tiettyyn aikaan joka aamu ja syön tiettyhin aikohin ja nukkumaan joka ilta samaan aikaan. Päivisin teen käsitöitä, siivoilen, selailen nettiä, luen, käyn kavereilla ja ulkoilen. Meillä oli myös muutto kesällä niin sekin vei aikaa. Ruuan laittoon on kans saanu kulumaan aikaa kun on ollu aikaa kokeilla uusia reseptejä. Tietenki tylsyyspäiviä on välillä, sillon oon monesti siivoillu jotain pientä tai ihan vaan lötköttäny sohvalla :D ajan saa kyllä kulumaan kun viittii vaan keksiä itelle tekemistä.

Pätkätöitä yritin hakea mutta paikkakunnalla jossa asun työpaikkatilanne on tosi huono niin ei tärpänny mikään ja kokoaika työtä en kehdannut hakea raskauden takia.
 
Mä kyllä kannustaisin työnhakuun varsinkin jos ensimmäistään odottaa (siis ei hoidettavia kotona). elämästä, raskaudenkulusta jne kun ei ikinä ole takeita. kyllä kunnon työnantaja arvostaa innokasta työntekijää, oli raskaana tai ei:wink. nythän voit kuitenkin luoda kontakteja niihin tahoihin mihin ehkä sitten äitiysloman jälkeen haluaisi töihin. on erittäin houkuttavaa työnantajallekin tututstua jo etukäteen mahdolliseen tulevaan työntekijään. kannustaisin rehellisyyteen raskausasiassa, saatat yllättyä iloisesti. voihan olla että jotain sijaisuutta, harjoittelua tms osuu kohdalle, sitähän ei yrittämättä tiedä.
kovin pitkäksi aikaa toimettomaksi jättäytyminen saattaa kyllä kusta loppuviimein omaan nilkkaan:cool:!
Kyllähän myös äitiyspäivärahan kasvattaminen työtätekemällä kannattaa.

Mä en ehkä laittais raskaudesta hakemukseen, mutta ilmaisisin asian jos haastatteluun pääsee, vaikka mikään pakkohan sitä ei ole sanoa. jokatoinen ihminen kuitenkin on nainen ja useimmilla raskausasia on joskus ajankohtainen, kyllä osaava työnantajakin sen ymmärtää.
Teitpä mitenpäin vaan, niin onnea matkaan!
 
Mä jäin työttömäksi raskauden puolivälissä, hain töitä enkä saanu. Noh, kotona luin, pelasin pleikkaa, siivosin ja laitoin ruokaa, hoidin hevoset. Nyt hain syksyn yhteishaussa ihan eri alalle opiskelemaan, katsotaan kuinka käy! :)
 
Mie olin työttömänä kun plussasin ja kun olin jo yli puolen välin raskautta niin sain osa-aikaista siivoustyötä toistaiseksi voimassa olevalla sopimuksella kun työkkäristä kovasti yrittivät minuu vielä viimesiks ajoiks työllistää. Nyt sitten olen ollut siitä asti hommissa (vaikka on kyllä käyny tosi raskaaksi jo) ja ensi keskiviikkona alkaa äippäloma.
Olin kyllä vähän jännittyny kun haastatteluun menin ja maha pystyssä mutta kun tilanne oli että sekä työnantaja (vuokravälitysfirma) ja se itse yritys jossa työskentelen tiesi ihan alusta asti raskaudesta niin kaikki meni kyllä tosi hyvin ja on ollu kannustavia ja huolehtivia ihmisiä kaikilla tahoilla.
Sitten lomien jälkeen jään taas työttömäksi työnhakijaksi. Olen tosin saanu niin hyvää palautetta kyseiseltä työnantajalta että sitä kautta voi löytyä sitten uutta hommaa suht helposti kun se aika koittaa.
 
Kiva kun löytyy muitakin ja kokemuksia :) itse ajattelin, et jos haen töitä henkilöstövuokrausfirman kautta niin voisin kyllä siellä mainita haastattelussa raskaudesta. Varsinkin jos jotain lyhyitä keikkoja vaan saa niin tuskin se varsinainen työnantaja tekee tiedolla mitään varsinkaan näin alkuvaiheessa :wink Sit jos sais vaikka parinkin kuukauden homman niin kylhän siitä sit voi mainita, kun en eka näyttänyt että hommat hoituu :p

Työkkäri ei mua hirveesti ole ahistellut, ihan erilailla kun silloin kun luokiteltiin nuoreksi työnhakijaksi (alle 25v vissiinki). Yks puhelinsoitto tullut sen jälkeen kun ilmottauduin sinne ja netissä näkyy et mulla ois maaliskuussa joku tapaaminen (jos en oo saanut töitä) :grin

ps. millä viikoilla virallisesti alkaa äitiysloma?
 
En nyt jaksa laskea äitiysloman alun viikkoa, mutta se pitää aloittaa viimeistään 30 arkipäivää (n. 5vko) ennen laskettua aikaa - toisaalta sen voi aloittaa jo 50 arkipäivää (n. 2kk) ennen laskettua. Arkipäiviä on siis ma-la eli kaikki paitsi sunnuntait ja pyhäpäivät. Kelan sivuilla on laskuri, joka laskee tarkat päivämäärät LAn perusteella https://easiointi.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication
 
Ite opiskelen toista vuotta. tosin työttömyyspäivärahoilla.
koitin katella oman alan duuneja ja sellasia duuneja jota olisin voinut alkaan tekeen ko on jo esikko 4v.
Mut eipä löytynyt.
Kotiin jäädään siis pienillä tuloilla, mutta ei se mua huoleta.
Tulojen kanssa osaa elää kun elää vaan omalla tyylillään. :Heartred

Nyt menossa siiis rv 17++
 
Hienoa, kun olit alottanut tämän keskustelun. Itsellä loppui määräaikainen työsuhde lokakuun puolivälissä ja hyvin vähän olen laittanut työhakemuksia huonon tarjonnan vuoksi. Valitettavasti mitään paikkaa ei ole löytynyt. Itsekin tässä nyt pähkäilen, josko laittaisin vain opteamille tai muulle hakemuksen, koska en mitään vakkariduunia viitsi nyt hakea. Huhtikuun loppuun kuitenkin olisi aikaa töitä tehdä ja rahaa olisi hyvä tienata hankintoja varten. Keikkaduunillakin moni saa ihan hyvät tulot kuukaudessa, riippuu toki alasta. Kouluun olen myös hakenut, mutta en tiedä aloittaisinko AMK:n nyt vai lykkäisinkö sitä, jos pääsisin sitään. Ainakin vuodellahan saa koulupaikkaa lykätä, mutta saako sitä jatkaa pidempään, jos on kotona lapsen kanssa? Tiedättekö :)
 
Kahdella vuodella saa maksimissaan lykätä :)

Itellä olis valintakokeet sos. ja terveysalalle ens viikolla. Vähän jännittää! En todellakaan halua palata vanhalle alalleni töihin...
 
Mä tässä mietin et pitäskö jo ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa tilanteesta. Onks kellään kokemusta et miten ne suhtautuu asiaan? Mulla vaan ei oo pokkaa hakea niitä kokoaikatöitä, vaikka esim. haastattelussa kertoisin et oon raskaana niin tulis sellanen olo et oon jo huijannu niitä...tuli vaan mieleen et jos ne alkaa tyrkyttää jotain paikkaa ja kieltäydyn hakemasta niin käy huonosti ansiopäivärahojen kanssa.

Mulla on ens viikon perjantaina eka ultra enkä oikeen pysty ees ajattelemaan muuta kun jännittää se niin paljon...
 
ahk87, tosi hyvä keskustelun avaus! Olin itse samassa tilanteessa viitisen vuotta sitten esikoisen kanssa. Hain jotain töitä, mutta prosessi tyssäsi mun raskauteen. Nykyiseen työpaikkaani on palkattu päteviä tyyppejä raskaudesta huolimatta.

Raskaus on ainutlaatuista aikaa. Useimmat meistä kokevat tuon ajanjakson vain pari kertaa elämässään. Tärkeintä on mielestäni ottaa mahdollisimman rennosti ja pyrkiä välttämään stressiä.. nooh, sehän on helpommin sanottu kuin tehty jos rahahuolet painaa päälle.. En siihen itse pystynyt silloin, kun itse olin vuotta aikaisemmin valmistuneena pätkätöitä tehneenä raskauteni loppukuukausilla niin ärsytti tosi paljon, että tiesin jääväni minimituille :/ Vielä viimeisinä raskauskuukausina hankin lisäkoulutusta ja yritin luoda suhteita alalle.

Mutta tosiaan näin jälkiviisaana voisin sanoa itselleni, että kaikki menee hienosti. Vauvan vointi ja oma fiilis on kaikkein tärkein. Voisin keskittyä hyvää fiilistä ja rentoutta luoviin juttuihin, koska ne tekevät hyvää myös vauvalle.

Lambin kanssa oon samaa mieltä, että työnhaku kannattaa ja työnantaja voi aivan hyvin haluta palkata juuri sinut. Raskaana tai ilman, voit olla just se oikea ihminen :alien
 
Kurja todeta, mutta ainakaan oma työnantajani ei palkkaisi raskaana olevaa, vaikka olisi miten hyvä tyyppi :sad001 Tämä johtuu ns. " sarjaraskautujista " jotka käyvät töissä vain kääntymässä.... Hienoahan se on, etttä lapsia hankitaan, mutta sijaisjärjestely ( myös omalla kohdallani ) on ollut todella vaikeaa.

Ja vaikka ääneen ei tätä sanotakaan, niin parhaassa lapsentekoiässä olevia naisiakaan ei töihin oteta.
 
Tämä asia on mietityttänyt paljon. Olen parhaillaan työnhaussa, yli vuoden kestäneen kuntoutumisen jälkeen kun selkä hajosi. Pitäis etsiä muita kuin oman alan töitä, just tän selän takia ja toistaiseksi tulokset on olleet laihoja. Samaan aikaan nyt yritetään kovasti ensimmäistä lasta. Jos työpaikka löytyykin ja tulen pian raskaaksi, lennän varmaan pihalle jollain tekosyyllä. Jos raskaudun työttömänä niin työn saaminen tyssää varmaan siihen. Ja jos työnteolle tulee monen vuoden tauko, saan varmaan heittää hyvästit minkäänlaiselle työuralle :sad001 asun Keski-Euroopassa, jossa kotiäitiys on vielä normi... haluan kyllä ehdottomasti edes yhden lapsen, mutten ole koskaan halunnut jäädä pysyvästi kotiin.

kai tää tästä jotenkin selviää, nyt on vaan synkistelyfiilikset päällä...
 
Tottahan tuo on. Siks mä haluisinkin saada vaikka 1-2kk määräaikasia soppareita niin ei ois kummankaan puolelta mitään "sitoutumispakkoa". Ja näin alussa tuon ajan vois pärjätä vaikka kertomatta asiaa ollenkaan...sit jos tarjottas jatkoa kertosin asiasta ja et sopparia jatkettas samalla lailla määräaikasena. Varmasti munkin kohalla vakkaripaikassa katottas sitä et jaaha, ton ikänen, vasta menny naimisiin eikä lapsia....:wink

Heitinpä tossa yhen työhakemuksen kun nyt alkaa tulla näitä et tarvitaan joulusesonkiin apua....:)
 
ahk87, minä laitoin "raskaana" työkkäri-ilmoitukseen, kun siinä oli joku Terveys/muu-kohta. Työntekijä, joka minulle soitti, puhui ensin muita juttuja ja kyseli, kunnes sanoi, että "niin, olet raskaana, kuinka pitkällä olet?" ja ystävällisesti kertoi kauan minulla suunnilleen saattaa olla työssäoloaikaa. Eihän hänen asiansa edes ole minua kritisoida tai mitään muutakaan :) tietenkään. Mutta kyllä hän sanoi, että jos sinä kerrot haastattelussa raskaudesta, niin et sinä melkein satavarmasti paikkaa saa. Paljon on toki työnantajasta kiinni, ja hyvinhän voi saada esim. osa-aikaisen, määräaikaisen työn.
 
Pitääkin kirjautua työkkärin sivuille ja ettiä tollanen kohta :) oottelen tässä et pääsis haastatteluun tonne minne hain, niitten ilmoituksessa oli et alkas joulukuussa, määräaikainen mut ei ollu et mihin asti. Tänään mun eka ultra jossa toivottavasti kaikki hyvin niin ei tarviis enää sitä jännittää...tulis raskaudesta itellekkin vähän konkreettisempi :)
 
Pöh eipä päässyt helposti muokkaamaan noita tietoja työkkärin sivulla, pitäs kai pyytää yhteydenottoa ja keskustella millasen "suunnitelman" tekis.

Stressaan täällä jo noita äippärahoja ku oon ihan pihalla niitten kanssa :confused: toisaalta selkeesti lukee et vanhempainpäivärahat lasketaan verotuksessa vahvistettujen tulojen mukaan (eli 2015 ku hakisin tukia niin kattos 2013 tuloja). Mut sit jossain on ollu "TAI edellisten 6kk tulojen perusteella". Et millä perusteella se sit valitaan et mistä ne tulot katotaan?! o_O
 
Siinä vaiheessa kun haet äp-rahaa, tuo kohta pitää valita. Käytännössä 6kk tulot kannattaa valita vain, jos tulot ovat isosti kasvaneet viimeisten kuuden kuukauden aikana ( verrattuna vahvistettuun verotukseen, jota korotetaan automaattisesti kelassa )

Meillä työnantaja teki palkkailmoituksen 6kk tuloista automaattisesti, vaikka olin valinnut verotuksen, joten itselläni luki päätöksessä muistaakseni jotenkin että " 6kk tulosi olivat x euroa, ja vahvisteun verotuksen mukainen korotettu määrä x euroa. Koska jälkimmäinen summa on korkeampi, käytetään sitä äitiysrahaa määritettäessä.."
 
Takaisin
Top