Konkareilta vinkkejä esikoista odottaville

corolla

Näppärä viestien naputtelija
Tämän tyylistä ketjua en löytänyt... Eli kokemusta omaavat voivat laittaa käytännön tärppejä kokemattomille.
Ja niistä voi sitten ottaa onkeensa tai jättää ottamatta.

Itselle tuli ensimmäisenä mieleen jumppapallo, hyvä hankinta ainakin raskauden loppuun, siinä on mukava istua ison mahan kanssa.

Ja toinen hyvä kokemus oli http://www.ozbaby.fi/tuote/imetysliivi-carriwell-sportstyle/30065/
 
Kunnon imetysliivejä päiviksi :) Tosin kannattaa ostaa vasta kun rinnan koko vakiintuu. Alkuun on hyvä tommoset kiikkuliivit :D Isorintaisille noissa ei riitä tuki. Itsellä C-D (Nyt E) ja ei kyllä riitä tukemaan.

Kokeilemalla selviää mikä kellekkin on tarpeellinen :) Itselleni turhakkeita on aina ollut imetystyyny, kantoliina ja kantoreput..yms Kukaan lapsista ei viihdy.

Järki kannattaa pitää kädessä, etenkin joson tiukkaa ei tosiaan kannata hommata ihan kaikkea :)
 
Mihin sitä jumppapalloa tarvii? Tai miten se auttaa? Oon kuullu monen kehuvan, mutta kukaan ei oo tullu maininneeks että missä tilanteessa ja miten siitä on apua...
 
Suosittelen tumpullisia kietasubodyja vauvalle ja vaunuihin ilmakumirenkaita. Ainakin itte huomasin et nuo kietasubodyt oli parhaita ihan pienelle. Ja vaunuissa on ilmakumirenkaat, niillä on päässy hyvin säällä kun säällä eteenpäin, ei tartu lumi renkaisiin.

Rintapumppua en itte ostas etukäteen, koska voi olla et jää käyttämättä. Ehtii ostaa myöhemminkin jos tarvii. Tuttipullojakaan ei oo tarvittu, toki pari kannattaa varalla olla, jos imetys ei onnistukkaan.

Siinäpä pari vinkkiä mitä mieleen tuli. :)
 
Muokattu viimeksi:
Itsellä ihan vaan jo pakoillaan istuminen jumppapallon päällä on helpottanut selkä ja lonkkakipuja. Jotenkin siinä vaan saa hyvän asennon. :) Siinä saa myös tehtyä hyvin kevyttä jumppaa alapään lihaksille ja noin ylipäätään siinä on vaan automaattisesti istuttava ergonomisesti hyvässä asennossa. Lantion pyöritykset ja keinutukset on helppoja siinä myös. Kehuvat lisäksi, että jumppapallon päällä olisi avautumisvaiheessa mukava olla ja helpottaisi monella siinäkin vaiheessa kipuja, tähän nyt en osaa itse vielä sanoa mitään, mutta kyllä samaa sanovat ihan sairaalassa ja neuvolassa asti. :)

Tässä vielä linkki jumppapallon käytöstä hyödyistä:

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=186
 
Jumppapallo kuulemma auttaa vauvaa laskeutumaan, kun lantio on silloin "leveämmin" tai jotain. Ite en tykänny avautumisvaiheessa sitä käyttää ku ainoo hyvä asento oli seisaaltaan olo.

Lypsämään voi opetella käsinkin ja silloin säästyy myös pumpun hinta :)
 
Minä liputan rintapumpun puolesta! Voi kun olisi tajunnut sellaisen hankkia jo ennen tytön syntymää - olisi jäänyt pahaksi mennyt rintatulehdus kokematta. Pumppaaminen auttoi heti kun sai ylimääräiset maidot pumpattua. Käsin oli vaikeampi saada tukkeumia pois... Jos nyt saisin valita, hommaisin sähkökäyttöisen pumpun!

Kaikille rintapumppu nyt ei tietenkään välttämättä ole tarpeellinen kapine, mutta melkein suosittelisin ostamaan/lainaamaan/vuokraamaan. :)
 
No mun oli pakko opetella lypsämää käsin, ku toinen nänni haavautu niin pahasti et se pumpullakin lypsäminen repi sitä verille. Käsin lypsäten sai nännin säästymään turhalta kivulta, ja nänni parani sen takia paris päiväs :)
 
Lanoliinia kannattaa hankkia, sopii moneen, nännihaavaumien lisäks rohtuneille huulille, vaippaihottumaan ja tosi kuiville ihoalueille. Ite oon hylänny sinkkivoiteet ja pebanthenit ku toi vaan on must parempi :) Ja se Medelan on paljon halvempi kuin se Lansinoh; samaa tavaraa kumminkii.
 
Säädettävällä imuteholla oleva pumppu! Käy myös vaikka olis haavaumia. Sairaalasta saa myös vuokrattua jos ei omaa halua!

Muoks. Avent käsikäyttöinenpumppu = AUTS!!!!
 
Uiminen on raskauden aikana ihan loistava harrastus! Ihan jo vedessä 'lilluminen' vie selkäkivut pois (tosin kyllä myönnän, että ainakin minulla palaavat altaasta noustessa, kuitenkin se helpotus on ihana, kun saa hetkeksi ihan kokonaan kivut pois) ja vesi on kamalan hellävarainen ympäristö liikkua. Eräs doula jopa kehui uimista parhaaksi liikunnaksi raskauden aikana, mutta tästä lienee yhtä monta mielipidettä, kun on äitiäkin. :)

Uimapuvuksi suosittelen ehdottomasti bikineitä! Rakausuimapuvuista ei ole omakohtaista kokemusta (tutuilta kyllä moneltakin), mutta ovat kyllä uskomattoman kalliita, enkä ole yhdestäkään vielä kehuja kuullut! Itse taas ostin hyvät perusbikinit alesta ja hyvin menee vielä tämän jättimahankin kanssa! Ja jos en ihan totaalisesti kutistu synnytyksen jälkeen, on niille sittenkin vielä käyttöä. :)
 
Minä kans komppaan tuota vesiharrastamista ainakin sitten kun mahalla on kokoa. Vesi kannattelee, helpottaa oloa. Kylpylöissä seinästä tulevat hierovat suihkut ovat kans mahtavia alaselälle.

Mä kyllä olen imetystyynyn kannalla. Ei hartiat väsy/kipeydy vauvaa kannatellessa.

Kantorepusta kans huono kokemus; vauva ei viihtynyt siinä, plus että mulla oli selkä niin huonos kunnos, etten olisi sitten pystynyt sitä käyttämäänkään. Mutta tämähän on vaan jokaisen kokeiltava, ennen kuin tietää oman lapsensa osalta. Kannattaa lainata vaikka kaverilta alkuun ja kattoo kuinka käy. Tai ostaa huuto.netistä muutamalla eurolla joku kokeilukappale :)

Lisäys vielä: yks hyvä hankinta on myös vartalotyyny! Se on mukava kaveri, vaikkei raskaana oliskaan :)
 
Muokattu viimeksi:
Regina veritaksen kanssa samaa mieltä uima-asusta! itsellä ratkaissut niin että on isompi ja pienempi musta yläosa, ja korkeammat ja matalammat mustat housut-osa, voi sitten vaihdella osia vatsankasvun ja rintojen muutosten mukaan alkuraskaudesta-loppuraskauteen-imetykseen ja taas normitilaan! raskausvatsa on kuitenkin aina kaunis-en näe syytä sen peittämiseen.
 
Aivan ehdottomasti haluan nyt antaa semmoisen ohjeen, että jos pelottaa, niin puhukaa niistä peloista! Käykää pelkopolilla! Itsellä laskettu aika nyt maanantaina 24.2. ja vielä eilen kävin pelkopolilla tapaamassa lääkäriä ja se oli paras näistä käynneistä. :)
 
Sitten ku vauva on syntyny ja tulee niitä vieraita sitä katsomaan, niin pyytäkää niitä tuomaan vaippoja (ja ruokaa). Me pärjättii vieraiden tuomil vaipoil ekat kaks ja puol kuukautta :) Ja tuoreen äidin ei tarvitse leipoa ja pitää huolta et vieraita kestitään (ne kyllä osaa iteki keittää kahvit) vaan äidin pitää keskittyä vauvaan ja levätä silloin ku vaan on mahdollista :) Ei se tee huonompaa emäntää, vaan on perinteistäkin että vauvataloon tuodaan leipää.
 
Näin 1v3kk tytön äitinä ehdottomasti paras vinkki minkä voin antaa : luottakaa vaistoonne! Sanokoot kuka tahansa ihan mitä tahansa aivan mistä tahansa asiasta, SINÄ tiedät ja tunnet oman vauvasi parhaiten! Jokainen tuputtaa neuvoja ja vinkkejä ja tee sitä teet tätä älä tee näin ja voi hyvää päivää, että siinä saa uusi äiti päänsä totaalisen sekaisin. Jos koet, että joku asia ei sovi teille niin sitten se ei vaan sovi, vaikka mitkä suositukset ja päivittelyt ja ihmettelyt käskisi niin tehdä.

Ja varautukaa siihen huono äiti fiilikseen. Mä en osaa, mä en tiedä, mä en jaksa, en mä tätä halunnut, mä en pysty, tästä ei tule yhtään mitään jne. Kaikki nämä tulee aivan 100% varmasti jossain kohtaa mieleen ja kaikkien kliseiden äitinä : se on ihan normaalia! Olkaa itsellenne armollisia, hakekaa tukea, kun siltä tuntuu. Sanokaa tunteet ääneen vaikka ne olisi miten kamalia, koska niin kuin joku sanoi, ääneen sanottuna tajuaa itsekin usein omien ajatustensa nurinkurisuuden.

Ja se imetys ja ruokkiminen. Jotkut syö tissiä, toiset ei. Toisille sopii korvike toisille ei. Joku oppii heti kiinteille, toiset ei sitten mitenkään. Joillekin sopii soseet ja lusikat, toisille sormiruokailu. Kokeilkaa kaikkia avoimesta ja valitkaa se, mikä tuntuu luontevimmalta. Ja lasten kanssa voit olla ihan varma siitä, että mikä toimii tänään ei välttämättä toimi enää huomenna :D

Niin ja paino ja pituus käyrät. Neuvolat sössöttää ja hössöttää käyristään ja lihavista/laihoista/pitkistä/lyhyistä vauvoista. Sanokaa heti alkuun että kiitos riittää, mua ei kiinnosta, jos lapsi vain on terve ja voi hyvin. Moni (meistä) ylipainoisista on vauvana kasvanut alakäyrillä ja moni pulskista vauvoista on tällä hetkellä missin mitoissa. Ihmisiässä on monta monta monta vuotta aikaa lihota ja laihtua, pääasia että ravinto on terveellistä ja monipuolista ja lapsi oppii nauttimaan syömisestä eikä pelkäämään ja stressaamaan sitä syystä tai toisesta.

Tuosta vaistoon luottamisesta myös se, että jos koette vauvallanne olevan jonkun ongelman, taistelkaa, että se tutkitaan! Jos vauvan iho on huonossa kunnossa, älkää tyytykö "se on vaan normaalia talvella" lauseeseen vaan vaatikaa tutkimusta. Pyytäkää, käskekää ja käykää yksityisellä, jos neuvolasta ei saa apua. Jos vauva itkee paljon, tutkikaa älkääkä tyytykö "lapset nyt vaan itkee" kommentiin. Tähänkin olen törmännyt, että ongelmia vähätellään neuvolassa ja niihin ei suhtauduta oikein. Ja tähän liittyen, ottaka se lapsen täysvakuutus ajoissa ennen lapsen syntymää! Ihan oikeasti! Se maksaa, mutta JOS lapsella onkin jotain, jonka vuoksi pitää lääkrissä rampata, se vakuutus maksaa itsensä todella nopeasti takaisin. Ja kipeän lapsen kanssa terveyskeskus on aika painajainen, kun yksityiselle voi varata ajan ja mennä niin ettei tarvitse jonottaa lainkaan. Ja esim. lähetteen saaminen erikoistutkimuksiin ja erikoislääkärille on huomattavasti hepompaa yksityisellä kuin julkisella puolella.

Tulipas pitkä sepostus, mutta toivottavasti avasi jotain :) Tarvike jne hankintoihin mä en ota kantaa, kaupat on krääsää pullollaan :wink
 
Oon kyllä täysin samaa mieltä Ramsin kanssa! Ja varsinkin lääkäreiden kanssa saa olla tiukkana! Niiden kans täytyy pitää oma pää jos vähänkään tuntuu et lapsella ei oo kaikki kohdallaan!
Oma lapseni oli suunnilleen kahen vanha kun oli korkeaa kuumetta (ei flunssaa), ei syönyt eikä juonut ja likka oli muutenkin ihan kanttuvei, ennenkin oli kuumetta ollut mutta tohon kuntoon ei ollu ikinä kyllä vetäny joten sillon tajusin et nyt ei oo kaikki kohillaan. Vein lapsen päivystykseen ja lääkäri siinä vaan totesi että on ihan normaalia ettei mikään oikein maistu ja on väsynyt tuossa kuumeessa, koitatte vaan lusikalla laittaa vettä suuhun. Meinasi siis pistää takasin kotio ja kuumelääkettä vaan. Sanoin sitten suoraan et ei lähdetä mihinkään ennenkun ootte kunnolla kattonu koska likka ei oo kunnossa. Sit lääkäri katto ne tulehdusarvot ja korkeethan ne oli, lääkärikin totes et ohhoh.. Loppujen lopuks selvis et tytöllä verenmyrkytys ja muutama päivä vietettiin osastolla.. Tulipahan selitettyä, mutta tässä nyt yksi esimerkki, te tuutte tunteen lapsenne parhaiten joten pysykää kovana! :)
 
Takaisin
Top