Kuinka vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Me aloitettiin yritys 2024 syksyllä, 2025 marraskuussa mentiin IVF hoitoihin yksityiselle. Tammikuussa oli munasolupunktio ja maaliskuussa tehtiin pakastealkionsiirto josta plussa. ☺️ Ei siis helpoimman kautta mutta silti todella onnekas olo kun monella hoidotkaan ei tuota toivottua tulosta kovinkaan helposti. Me päädyttiin alkiodiagnostiikkaan, joka oli meille just oikea ratkaisu.

Blasto (työnimi) sai alkunsa Rekovellella ja Ganirelixilla. Hänet punktioitiin yhdessä sisarustensa kanssa yhdestä kahdeksastatoista follikkelista, ja hän oli yksi yhdestätoista kypsästä munasolusta. Siittiö tarjoiltiin hänelle hopealautasella ICSI:n avulla. Seuraavat kolme päivää Blasto eli pimeässä lämpökaapissa yhdessä kymmenen muun normaalisti hedelmöittyneen sisaruksensa kanssa. Kolmantena päivänä biologi valitsi hänet siirrettäväksi, koska hän oli kaikista kaunein morula. Blasto siirrettiin kohtuun, jossa oli epänormaalin paksu limakalvo ivf:n jäljiltä ja keltarauhasen virkaa toimittivat cyclogest-rasvaluodit.

Muutamien seuraavien päivien aikana Blasto kasvoi blastoksi, hänen lämpökaappisisaruksistaan vain kaksi pääsi samaan kehitysvaiheeseen. Blastolla ei vielä ole korvia, mutta hän kuuli kuinka vanhemmat sanoivat hänelle joka ilta hyvät yöt ja kehottivat kiinnittymään ylikasvaneeseen limakalvoon. Blaston isä uskoi Blastoon täysin, ja höpötti kuinka Blasto on "sielullinen ja tunteva olento". Blaston äiti sen sijaan epäili hänen vaivalla aiheuttamia oireita lääkehaitoiksi. Tästä syystä Blasto on pitänytkin huolen, että hänen äitinsä kärsii vatsakrampeista ja elokuvamaisista painajaisista (joissa viimeksi oli aiheena Epstein-saarelta pakeneminen, Blasto on ikäisekseen perillä maailman menosta).

Kyllä, lähti vähän lapasesta! Aion olla täysillä raskaana niin kauan kuin tätä iloa riittää ❤️

Meillähän kävi niin, että minä olen vauvakuumeillut about heti kun kuopus syntyi. Olen itse nelilapsisesta perheestä, joten "isompi" sisarusmäärä on ollut aina normaali ja toivoin sitä myös omille lapsille. Nyt keväällä mieskin lopulta päätti että kolmannen yritys saa alkaa.

Mä lähdin takaisin töihin ja mies vitsaili, että nyt kun palaat töihin niin se on sellainen homma että ensimmäisestä yrityksestä tärppää. Mä taas sanoin että joopajoo, ensimmäistä yritettiin puolitoista vuotta ja toista muistaakseni neljä kiertoa. 3/26 jätettiin kumit pois ja 3/26 plussasin. 😳 Pitäis vissiin ottaa nuo miehen uhkailut tosissaan, ihan uskomaton tuuri oikeasti. Nyt kun on vielä niin oireetontakin, niin tuntuu että onko tämä tottakaan. 😅😍

Mulla tää on tosiaan jo 11. raskaus. Edellisen miehen kanssa ehdittiin saada 5 lasta ja 4 keskenmenoa. Nyt ollaan nykyisen kihlattuni kanssa oltu 1½ vuotta yhdessä ja ensimmäinen raskaus meni kesken elokuussa. Nyt noin 5kk yrityksen jälkeen plussa. Pelottaa taas ihan hirveesti kun noita keskenmenoja on paljon taustalla. 😢💔 Tänään viivakaan ei ollut vahvistunut ja menkkakipuilua on koko ajan ollut paljon. Mutta, en vielä luovu toivosta kun edellisissäkään onnistuneissa raskauksissa ei viiva ole joka päivä vahvistunut. (Kuvia muistona). 😅

Lasta yritetty syksystä 2024. Siitä vuoden päästä tutkimuksiin, missä todettiin miehestä johtuva lapsettomuus. Maaliskuussa sitten ensimmäinen IVF kierros käyntiin. Saatiin ICSI hoidilla 3 viisipäiväistä blastokystiä, joista yhdelle tehtiin tuoresiirto ja siitä plussa ❤️

Me ollaan miehen kanssa molemmat jo suhteellisen iällä, ja molemmilla toiveena on kolme lasta. Sen takia esikoisen jälkeen ei haluttu kauaa aikailla. Heinäkuussa sovittiin, että 8/25 alkaa yritys. Siitä parin päivän päästä tajusin, että menkat on myöhässä, ja raskaana ollaankin jo. Raskaus päättyi (kemiallisena?) 5+0.

Seuraava raskaus alkoi suoraan tuosta. Kuvasin sitä raskautta helpoksi, kun taas esikoisen raskaus oli painajaista. En enää ikinä sano etukäteen mitään raskautta helpoksi. NT-ultra hälytti yhdessä trisomiassa ja kaksi muuta olivat aivan hälyrajalla. Lopulta se painajainen vahvistui lisätutkimuksissa. 11/25 tehtiin geneettinen keskeytys. Vauvaa yritimme uudelleen siitä heti. Keskeytyksen jälkeen 5.kerta toi tämän positiivisen tuloksen. En tiedä, pitäisikö yrityskerroiksi sanoa 5, 7 vai 8kk, mutta ainakin paljon kivikkoisempi ja sydäntäsärkevämpi, kuin vain yk5. (Enkä missään nimessä tarkoita vähätellä kenenkään kokemuksia tällä!)

Joka tapauksessa oon suhteellisen positiivisin mielin tässä alkuraskaudessa. Olen varma, että pelkoja ja kipuilua tulee esille menneisyydestä tässä polun edetessä (kuten mun lievä huoli ehkä korkeasta hcg-tasosta).

Mennään nyt päivä kerrallaan, parasta toivoen, ja toisiamme tsempaten pelkojen yli 🙏❤️

Kierukka poistatettiin ihan syyskuun alussa ja itseasiassa tämä kierto oli juurikin yk5 (ymmärrän mitä edellä tarkoitettiin, ei huolta!)

Riesana oli pitkähköt ja vaihtelevat kierrot ja näin jälkikäteen luulen, että olin ovuloinut ennen tätä kiertoa vain kerran. Kävin yksityisellä ottamassa verikokeita, mukaan lukien amh, että saisi vähän osviittaa onko kiire. Arvot oli sen verran hyvät, että sain rauhoiteltua itseäni laukkaamasta yksityiselle. Sitten taisin ovuloida, tähdet oli oikeassa asennossa ja länsituuli suotuisa ja tässä ollaan.

Samaan aikaan koen olevani erittäin onnekas ja samaan aikaan huolesta soikeana, sillä tämähän voi olla vaikka minkäläisen tarinan alku. Iso hatunnosto, onnittelut ja kaikki sympatiat ja empatiat ihan kaikille, ootte supereita :red-heart:

Esikoinen työn alla! Ollaan on/off yritetty muutamaan otteeseen vuosien varrella tuloksetta, ja hakeuduttiin tutkimuksiin kun vuoden etätöissä olemisen jälkeenkään ei tapahtunut mitään. Lääkäri suositteli suoraan IVF:ää erinäisistä syistä, ja valittiin sitten se. Päästiin melkein heti aloittamaan, kun sekä kuukautiset että vapaat hoitoajat osuivat sopivasti yhteen. Tähdet osuivat kohdilleen, ja heti ensimmäisen hoitokierroksen tuoresiirrosta tuli positiivinen tulos :smiling-eyes: Pakkaseen saatiin pyös muutama kappale, eli heti ei tarvitse piikittelyä uusia, vaikka pahin sattuisi. Piikkikammoisena se oli aika raskas kokemus, mutta onneksi ihana mies on ollut koko ajan vahvasti tukena :red-heart:

Me aloitettiin varsinainen yritys ekan keskenmenon jälkeen. Ensimmäinen raskaus alkoi suunnittelematta ja yllättäen, joten sitä ei varsinaisesti yritetty mitenkään. Km jälkeen oli tyhjennyskierto ja siitä seuraavasta taas tärppäsi, ja sama homma uudelleen nyt eli tyhjennyskierron jälkeen uusi tärppi. Uskomaton tuuri kyllä on käynyt, katsotaan mitä sanoo kolmas kerta 🌈

Mahdollisuus raskauteen on ollut olemassa kuopuksen syntymästä lähtien. Todettiin että jos vielä vauva saadaan luomuna niin tervetuloa vaan. Julkiselta ei meille apuja ole luvassa kun ikää on 45v ja meillä on 5 yhteistä lasta, joten tuurilla mennään. 1v 11kk tässä ollaankin saatu mennä ilman yllätyksiä, kunnes nyt onnisti! Mitä tekoälyn kanssa juttelin niin raskaaksitulon mahdollisuus näillä kilometreillä on 0,5-1% kiertoa kohti. No ei täys nolla kuitenkaan.

Tekniikka oli tämä lapsiperheen perinteinen että kun on saatu viimeinenkin lapsi nukkumaan omaan sänkyynsä, nopsaa pimeässä peiton alla, esileikkinä hoksautus et "hei me ollaan kaksin tässä..."

Nyt vain toivoo että pikkuinen olisi kunnossa. Ikä kun tuo muitakin riskejä, mutta eipä mietitä niitä nyt etukäteen.

Me aloitettiin Felicitaksessa hoitopolku 10/25 🤍

Meillä taustalla miehestä johtuva lapsettomuus – miehellä testohoidot, eli käytännössä ei siittiöitä. Onneksi oltiin kuitenkin saatu pakastettua niitä etukäteen 🙏
Inseminaatioita tehtiin 4 krt (10/25–1/26), mutta niistä ei tärpännyt 💔

2/26 siirryttiin IVF ICSI -hoitoihin ✨

Saatiin 4 blastoa, joista tehtiin 1 tuoresiirto → tämä päättyi kemialliseen 😔

3/26 PAS… ja nyt tuli plussa 🥹❤️
Eli pakkaseen jäi vielä 2 blastoa.

Fiilis on tosi ristiriitainen – pelottaa ihan hirveästi ja olo on koko ajan epävarma, mutta samaan aikaan oon niin onnellinen tästä hetkestä 😭❤️✨

Esikoista yritettin aikanaan 1v 4kk, optimistisena ajattelin että kun kerran kroppa osannut homman hoitaa niin toinen tulisi helpommalla. Esikoista varten kerettiin käydä julkisen ensikäynnillä, mutta kesätauon aikana tultiin pelkkien metformiinien avulla raskaaksi. Yksityisellä selvittelykäynnillä saatiin tietoon pcos, mulla on pitkät kierrot joten ovulaatiot jää joko välistä tai ei ole laadultaan kauhean kummoisia.

Tällä kertaa yritys kesti suunnilleen samat, yritys aloitettiin tammikuussa 2025 ja huhtikuun alussa 2026 plussa. Julkisella tehtiin yksi ovulaation induktio ja tästä ekasta letrokierrosta tuli nyt sitten plussa.

Meillä tuli tämä luomuna. Tuli kyllä isona yllätyksenä vaikka meillä ei ehkäisyä olekaan käytössä. Mulla on kuitenkin menneisyydessä ollut aika vaikeaa tulla raskaaksi ja nyt on jo ikääkin jonkin verran ja edellisen imetyskin käynnissä jonka vielä pitäisi pienentää mahdollisuuksia.

Meillä tuli tämä luomuna. Tuli kyllä isona yllätyksenä vaikka meillä ei ehkäisyä olekaan käytössä. Mulla on kuitenkin menneisyydessä ollut aika vaikeaa tulla raskaaksi ja nyt on jo ikääkin jonkin verran ja edellisen imetyskin käynnissä jonka vielä pitäisi pienentää mahdollisuuksia.
Minä olen tullut kaksi kertaa raskaaksi imettäessä, eli ihan se on mahdollista. Minä olen tavannut imettää aika pitkään, 1,5-2v, niin kierto ehtii hyvinkin alkaa silloin. Imetys on lähinnä auttanut siinä että lasten ikäero pysyy mukavasti 2v tienoolla. Pienen ikäeron sisaruksissa on kovasti hommaa, isompi ikäero helpottaa hoitamista. Toisaalta pienen ikäeron sisaruksista on paljon seuraa toisilleen.

Minä olen tullut kaksi kertaa raskaaksi imettäessä, eli ihan se on mahdollista. Minä olen tavannut imettää aika pitkään, 1,5-2v, niin kierto ehtii hyvinkin alkaa silloin. Imetys on lähinnä auttanut siinä että lasten ikäero pysyy mukavasti 2v tienoolla. Pienen ikäeron sisaruksissa on kovasti hommaa, isompi ikäero helpottaa hoitamista. Toisaalta pienen ikäeron sisaruksista on paljon seuraa toisilleen.
Joo mun edellinen täytti juuri 1v eli ikäeroa tulisi n.1v 9kk. Tuntuu hurjalle. Edelliset 2 lasta sain 3v ikäerolla ja se oli aika sopiva.

Takaisin