Liikunta ja paino

Menikö se jomotus ohi?
Juu kiitos kysymästä, meni se ohi seuraavaan aamuun mennessä, ei oo ollut nyt mitää vastaavaa, huomenna taas liikunnallinen päivä niin pitää kattoa et tepsiikö rentoutus vai alkaako kramppaa vai mitäköhä seuraavaksi.

Kuntosali ja ryhmäliikunta jäivät plussaan. Ei vaan millään enään jaksanut. Nyt on sitten liikuntamuotona ollut uinti ja kävin myös pari kertaa luistelemassa. Luistelu jäi kaatumisriskin vuoksi 🥲.
Painoa oli tullut n 4-5 kg jo tässä vaiheessa.

Mulla on oudosti paino hitusen laskenut ensimmäisen kolmanneksen aikana. Voikohan siitä tulla neuvolassa sanomista, ei kai sentään vielä tässä vaiheessa? Olen syönyt mielestäni melkoisen paljon (sekä kunnon ruokaa että ekstravälipaloja), en ole kärsinyt pahoinvoinnista ja olen valmiiksi melko pienikokoinen ts. hirveästi ei ole mistä lähteä. En keksi oikein muuta syytä kuin sen, että lapsettomuushoitojen lääkitysten vaikutus on sulanut pois ivf-hoidon ja tuoresiirron jäljiltä. Esimerkiksi keltarauhaslisä turvotti/keräsi mulla selvästi nestettä ja vaikutti siten painoon.

Suku- ja ikärasitteen vuoksi olen varautunut siihen, että saan viikon lopulla radidiagnoosin. Sen kannalta tietty hyvä merkki, että aineenvaihdunta vaikuttaisi toimivan. 🙏

Liikuntaa olen harrastanut aika kevyesti, lähinnä ulkoilua ja hyötyliikunnat. Olen harkinnut jotain verkkovalmennusta, jossa olisi varmasti turvallisia kotijumppia raskausaikaan. Jos jollain on kokemusta jostain tietystä, olisi kiva kuulla. Googletuksen perusteella näytti olevan melko suuri valikoima ja hintahaitari.

@Ehtoo mulla paino pysynyt samana ekan ja tokan neuvolan välillä. Eka oli 9+1 ja toinen eilen 15+2, ei ainakaan maininnut mitään. Ei kai pienen painon laskun ekalla kolmanneksella luulis olevan hälyyttävää.

Mulla nousi heti alussa turvotuksen takia paino, mutta on sen jälkeen vähän laskenut ja pysynyt aloillaan. Vähän jopa laskenut ekan neuvolakäynnin jälkeen, silloin oli aika kova turvotus. Huomaa kyllä, miten herkästi kertyy turvotusta nyt, etenkin jos ei pysty liikkumaan tai nukkumaan juurikaan.
Esikoista odottaessa paino nousi 27kg joista päälle 10kg loppuviikkoina, epäiltiin alkavaa raskausmyrkytystä. Ei kukaan sanonut mitään kilomäärästä, paitsi tietenkin kun turvotusta alkoi kertyä kilokaupalla lyhyessä ajassa, vaikka oksensin miltei kaiken mitä söin, koska se sopi myrkytykseen.

Nyt kun toinen kolmannes alkaa, suunnittelun itselleni liikuntaa ja venyttelyä varten viikoittaisen rytmin. Kovan selkäkivun takia ei onnistu moni liikuntamuoto, olisin esimerkiksi halunnut juosta koko kevään, mutta sen sijaan mm. latasin raskausliikuntasovelluksen. Siitä löytyy eri tasoisia treenejä raskauden eri vaiheisiin, esimerkiksi 30 päivän ohjelmia, joissa on lyhyitä jumppia ilman välineitä, tai käsipainojen/jumppapallon kanssa. Vaikuttaa ihan sopivalta nyt kun selkäkipu vaikeuttaa niin paljon kaikkea. Toivottavasti kuitenkin pääsisin myös tavanomaisten harrastusten pariin, jos tuo kipu hellittäisi.

Nyt kun toinen kolmannes alkaa, suunnittelun itselleni liikuntaa ja venyttelyä varten viikoittaisen rytmin. Kovan selkäkivun takia ei onnistu moni liikuntamuoto, olisin esimerkiksi halunnut juosta koko kevään, mutta sen sijaan mm. latasin raskausliikuntasovelluksen. Siitä löytyy eri tasoisia treenejä raskauden eri vaiheisiin, esimerkiksi 30 päivän ohjelmia, joissa on lyhyitä jumppia ilman välineitä, tai käsipainojen/jumppapallon kanssa. Vaikuttaa ihan sopivalta nyt kun selkäkipu vaikeuttaa niin paljon kaikkea. Toivottavasti kuitenkin pääsisin myös tavanomaisten harrastusten pariin, jos tuo kipu hellittäisi.
Mikä sovellus sulla on käytössä? Itsellä kanssa selkä vaivaa, niin pitäisi keksiä uusia tapoja liikkua

Mikä sovellus sulla on käytössä? Itsellä kanssa selkä vaivaa, niin pitäisi keksiä uusia tapoja liikkua
Joku Pregnancy. Siinä on sopivia matalan kynnyksen jumppia. Maksullisia ne treeniohjelmat on, mutta ei mikään kummoinen hinta ollut, olikohan 7,99€ kertamaksulla saa kaikki ohjelmat käyttöön.
1000084699.jpg
Steveloperin sovellus näkyy olevan, löytyy ainakin kun hakee Harjoittelu raskauden aikana.

Muokattu viimeksi:
Joku Pregnancy. Siinä on sopivia matalan kynnyksen jumppia. Maksullisia ne treeniohjelmat on, mutta ei mikään kummoinen hinta ollut, olikohan 7,99€ kertamaksulla saa kaikki ohjelmat käyttöön.
View attachment 152919
Steveloperin sovellus näkyy olevan, löytyy ainakin kun hakee Harjoittelu raskauden aikana.
Tää voisi kyllä olla kokeilemisen arvoinen! Ei tarvitse varoa tiettyjä liikkeitä kun voi luottaa että on raskausystävällinen jumppa 🌟

Sain ennen raskautta tiputettua painoa lähemmäs 8 kiloa, ja nyt raskauden myötä 5kg tullut takaisin.

Liikuntaa en pahemmin harrastanut ennen raskauttakaan, mutta saatoin kyllä käydä ihan 12km kävely/hölkkälenkeillä. Alkuraskauden pahoinvointi ja väsymys lopetti kävelynkin kuin seinään. Nyt suunnittelen (😅) kävelyn aloittamista aktiivisemmin taas, toki happi tuntuu loppuvan jo alkumetreillä!

@Raitapaitanen mulla on kävely ollut aktiivista alkuraskauden, mutta nyt haluaisin palata hölkän pariin. En kuitenkaan viitsi lähteä ulos hölkkäilemään huimauksen pelossa, ja liukkauden takia, joten ehkä kaivan aikoinaan olkapäävamman kanssa kärsiessä ostetun kävelymaton esiin, sillä pääsee kevyttä hölkkääkin hyvin. 😅 Jonkun askeltavoitteen voisin myös keksiä, kun saikulla on helposti liian passiivinen

@Raitapaitanen minäkään en ole koskaan paljoa urheillut ja raskaus on lopettanut sen vähänkin 😅 Mutta nyt kun pahoinvointi ja ehkä väsymyskin alkavat olla ohi, minun pitäisi kyllä ryhdistäytyä.

Minä käyn pari kertaa viikossa salilla, mutta oon huomannu etten oikein uskalla enää hengästyä. Teen siis aika kevyesti ja kestävyyskunto onkin huono.

Mä en ole jaksanut käydä salilla kun on omakotitalossa liikaa tekemistä muutenkin, mutta uimassa haluaisin käydä. Totesin vain, että väsymyksen ja huimauksen takia vedessä oleminen ahdistaa. 😅

Mä en ole jaksanut käydä salilla kun on omakotitalossa liikaa tekemistä muutenkin, mutta uimassa haluaisin käydä. Totesin vain, että väsymyksen ja huimauksen takia vedessä oleminen ahdistaa. 😅
Minäkin tykkään uida mutta täällä päin on hankalasti uimahalli auki, niin en oikein pääse käymään.

Takaisin