Kuinka vauva sai alkunsa?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Ei mennä nyt graafisiin yksityiskohtiin – kaikki me varmasti tiedämme suunnilleen, miten lapset yleensä saavat alkunsa. 😉 Mutta ehdittekö yrittää lasta kauan vai saiko hän alkunsa nopeasti? Seurailitko ovulaatiota? Kävittekö lapsettomuushoidoissa? Vai alkoiko raskaus kenties yllätyksenä?

Meillä raskaus alkoi ekalla yrityksellä suoraan kkm jälkeen, ei ehtinyt tulla edes menkkoja välissä.

Oltiin jo puhuttu vuosi ainaki, että kun ei nyt ilman ehkäisyä tärppää "yrittämättä", että pitäisi alkaa yrittää kun vain aika on oikea. Nyt päätettiin, että eiköhän se saa tulla. Esikoista yritettiin vuosia, joten kun tämä tarttui ekalla kierrolla.. no oli pikkuinen yllätys enkä usko vieläkään yhtään, että tämä lapsi saataisiin syliin asti 😅

Viime kesänä jätin pillerit pois käytöstä toiveena raskautuminen. Raskauduin ekasta kierrosta heti - km 9/25. Tulin uudelleen raskaaksi ennen ensimäisiä kuukautisia - tuulimuna. Tyhjennys ei onnistunut parista lääkeyrityksistä huolimatta, joten tehtiin mva-imu. Tämän jälkeen suunnitellusti odotettiin yhdet normaalit kuukautiset ja nyt sitten tärppäsi jälleen heti. Jospa kolmas kerta toden sanoo, ja saataisiin esikoinen syliin asti❤️

Annettiin neloselle lupa tulla poistamalla kierukka elokuun puolivälissä 2025. Ekasta syyskuun kierrosta tulin raskaaksi, mutta kkm todettiin toisessa varhaisultrassa marraskuun alussa. Meni yli kuukausi, että tyhjennyksen jälkeen kierto palasi joulukuun puolivälissä. Sen jälkeen ehti kaksi lyhyttä kiertoa tulla (23-24 päiväiset) ja nyt kolmannesta kierrosta sitten tärppäsi tämä raskaus 😍

Olin jo aivan varma noiden lyhyiden kiertojen jälkeen, että mulla jää luteaalivaihe liian lyhyeksi eikä luomutärppi olis mahdollinen, mutta onneks näin ei ollut.

Viime kesänä jätin pillerit pois käytöstä toiveena raskautuminen. Raskauduin ekasta kierrosta heti - km 9/25. Tulin uudelleen raskaaksi ennen ensimäisiä kuukautisia - tuulimuna. Tyhjennys ei onnistunut parista lääkeyrityksistä huolimatta, joten tehtiin mva-imu. Tämän jälkeen suunnitellusti odotettiin yhdet normaalit kuukautiset ja nyt sitten tärppäsi jälleen heti. Jospa kolmas kerta toden sanoo, ja saataisiin esikoinen syliin asti❤️
Sulla on näköjään myös kaksi kkm peräkkäin, rankkoja kokemuksia 💔😔 mulla oli eka kkm 11/25, siitä suoraan uudelleen raskaaksi ennen menkkoja ja kkm 1/26. Nyt oon taas raskaana ilman menkkoja, valmistaudun täysin kkm taas ettei sit pety niin pahasti kun niin käy. Toivottavasti sulla menis nyt kaikki hyvin ❤️❤️

Syksyllä poistettiin kierukka ja sen jälkeen fiiliksellä tulee jos on tullakseen. Kierto tasaantu nopeasti ja otin käyttöön inositolin aiemman PCOS taustan vuoksi ja koska ovulaation kanssa on ollut häikkää. Tärppi tapahtu nopeammin ku oltais arvattu ja nyt ollaan hieman sekavin onnellisin fiiliksin 😀 meni vähän loppuvuoden muut suunnitelmat uusiksi.. jännittää ja pelottaa myös miten tää tästä etenee.

Meillä raskaus alkoi yk4. Ovulaatiota ei tikutettu, mutta on mulla joku haju sen ajankohdasta silti ollut. Toi 4 kuukauttakin tuntui pitkältä ajalta, kun tietenkään sitä ei tiennyt, että raskautuuko koskaan!

Sulla on näköjään myös kaksi kkm peräkkäin, rankkoja kokemuksia 💔😔 mulla oli eka kkm 11/25, siitä suoraan uudelleen raskaaksi ennen menkkoja ja kkm 1/26. Nyt oon taas raskaana ilman menkkoja, valmistaudun täysin kkm taas ettei sit pety niin pahasti kun niin käy. Toivottavasti sulla menis nyt kaikki hyvin ❤️❤️

Nojoo, onhan nää rankkoja😩 Ei oikein osaa iloita plussasta täysin, kun ei se ole tähän mennessä mitään vielä tarkoittanut… Toivotaan että myös siellä menisi tällä kertaa kaikki hyvin❤️

Nojoo, onhan nää rankkoja😩 Ei oikein osaa iloita plussasta täysin, kun ei se ole tähän mennessä mitään vielä tarkoittanut… Toivotaan että myös siellä menisi tällä kertaa kaikki hyvin❤️
Mä en iloitse lainkaan, ei oo näin kahteen vikaan kertaa plussa ollut lainkaan ilonaihe. Ainut mitä miettii et miten tällä kertaa saa ajan polilla ja miten tyhjennys sujuu 😔

Yritys aloitettu 6/24, yksi lapsi ennestään. Ensimmäinen kemiallinen 9/24 ja toinen 1/25. 2/25 plussa, joka todettiin varhaisultrassa rypäleraskaudeksi. Sitten kaavinta, hcg-seuranta ja yli puolen vuoden raskauskielto. Yritystä jatkettu 11/25 ja kemiallinen heti ensimmäisestä kierrosta. Lugesteron käyttöön 1/26 ja nyt sitten plussa toisesta kierrosta.

Meillä oli haaveissa neljäs lapsi ja 7/2025 alettiin ajottaan yrityksiä. Tässä raskautumisessa on mennyt pisimpään aiempiin verrattuna, kun nyt meni se 6-7kk. Edellisessä taisi mennä joku 5kk. Toka tarttui matkaan tasan kerrasta. Ekaa joku pari kk.

Muistaakseni marraskuussa sovittiin, kun elämäntilanne vihdoin salli, että alotetaan yrittämään. Pari-kolme kiertoa ei mitään, ja luulin että tämäkin kierto ois menetetty, kun tultiin molemmat kipeiksi miehen kanssa just ennen mun ovista 🫣 ehdittiin kuitenkin kerran koittaa ennen ku oltiin molemmat koomassa sohvan pohjalla, mut aattelin et se kerta ois ollu liian aikasin (~5pv ennen ennustettua ovista).

Ehkä tauko työjutuista ja lepo autto raskautumisessa, mut oon silti ihan ihmeissäni että tässä kuussa onnistu 😂

Mentiin ihan luomuna ja ajattelin et ens kuuksi hommaan ovistestejä, mut ei niitä sitten tarvittukaan!

Ihana lukea miten muilla on päästy tähän. ❤️😻

Oltiin me puhuttu yhteisestä jo vuoden parin verran epäsäännöllisen säännöllisesti. Nyt sit syksyllä alkoi oikeasti biologinen kello tikittää, et sanoin hänelle, et nyt on se aika, jos koskaan. 😁 Kierukka pois syyskuussa, ekat menkat lokakuussa ja siitä sit heti raskaaksi. Valitettavasti päättyi keskenmenoon 12+0. 😪

Olin suunnittelut jo kaiken lähitulevaisuuteen ja tuntui, et muserrun siihen tunteeseen. Helpompi vaan päästä yli ku pääsee uuteen odotukseen mahdollisimman nopeasti. Mieskin onneksi heltyi, et jatketaan yrittämistä suoraan.. ❤️

Bongasin testeillä oviksen keskenmenon jälkeen, mutta siitä en raskautunut. Seuraavista menkoista kyllä sit taas. ❤️Mut käytettiin loma hyödyksi ja talleteltiin joka päivä alkaen dpo -5 viimeisen päivän ollessa dpo 0. D apuna oli tässä kierrossa Clearblue Dual Hormone.

Nyt sit vaan pidetään peukut pystyssä, et marraskuinen me saataisiin. ❤️ Ehkä kohtalo olikin tän suunnittelut just näin.

Samaa mieltä Round2❤️ kanssa, kiva lukea toisten tarinoita. Monenlaisia taustoja.

Me aloitettiin yrittämään ekaa lasta 8/24. Mitään ei vaan tapahtunut ahkerasta yrityksestä huolimatta. Vuoden yrityksen jälkeen hakeuduttiin tutkimuksiin, mutta mitään syytä ei löytynyt. Toisaalta hyvä juttu, mutta samalla tosi turhauttavaa, kun silti mitään ei vaan tapahdu. 2/26 päästiin ensimmäiseen inseminaatioon ja ovulaatioinduktioon. Ja nyt kovasti näyttää siltä, että sieltä plussattiin.

En osaa sanoa, oliko se taika ovulaatioinduktiossa, inseminaatiossa vai luteaalituessa. (Vai ehkä talven kahdessa ainoassa hiihtolenkissä inssin jälkeisellä viikolla 😄) Joka tapauksessa 1,5 v tuloksettoman luomuyrityksen jälkeen tuntuu, että päästiin kuitenkin yllättävän helpolla. Olin varautunut pidempään lapsettomuuspolkuun.

Voi mitähän mä tähän sanoisin, tietoisella riskillä enemmän ja vähemmän kondomiehkäisyä käytettynä viimeiset 1,5v-2v. Meillähän tämä ei mitenkään odotettu ja suunniteltu ollut ja lääkärikin oli jo viimeisimmän sektion jälkeen todennut mun kohdun huonokuntoiseksi eikä suosittele lisäraskauksia. Mutta ehkä tää biologisen kellon hiipuminen on tuonut jonkinlaisen vauvakuumeen meille ja ei sit oltu niin varovaisia. Vauva on kuitenkin äärimmäisen rakas ja tervetullut! Sydämeen mahtuu aina vaikkakin huolettaa moni muu asia ja terveys. ❤️

Me ollaan jätetty ehkäisy pois käytöstä jo vuosia sitten. Ei vaan syystä tai toisesta kovin hyvin oo tärpännyt. Todennäköisesti alla useampia varhaisia keskenmenoja, mulla kun on ollut aika epäsäännölliset menkat ekaan todettuun keskenmenoon asti. Vaivana myös PCOS. Ei kuitenkaan olla hakeuduttu tarkempiin tutkimuksiin, kun mun ylipainon vuoksi olisi eka toteamus ollut kuitenkin että pitää laihduttaa. Nyt kuitenkin jostain ihmeen syystä mun kroppa ilmeisesti yrittää viimisillä mahollisuuksillaan saaha raskauden onnistumaan ennen kuin tulee lopullisesti ikä vastaan 😅

Yk 4 alkoi tämä raskaus ✨ Hormonikierukka poistettiin syksyllä. Kaksi aikaisempaa alkoivat yk 2. Kyllähän sitä miettii että voiko kolmannen kerran mennä kaikki hyvin ja vähän vanhempana kuin aikaisemmat 🤰

Viimme vuoden alkukesällä mulla oli km ja toinen raskaus heti perään joka sekin meni kesken. Molemmat 7.viikolla. Vaikka noinkin aikaisin niin oli ne todella raskaita kokemuksia henkisesti ja fyysisesti, varsinkin eka kun paperiin jäi pyyhittäessä pieni katkaravun näköinen ihmisen alku 💔😭
Pidettiin syksy taukoa yrittämisestä ja joulukuun lopusta asti ollaan oltu tjot ajatuksella. Olisiko tämä nyt ollut 2. tai 3. yk kun tärppäsi ❤️
Jännittää miten tässä nyt käy, jotenkin on tuntunut siltä että mussa on jotain vikaa kun oli nuo km, ja muutenkin ollut vuoto häiriötä jo pari vuotta 😪 vuoto häiriöhin sain terolutit tammikuussa. Toiveikkaana jos nuo terolutit vähän olisi avittanut pientä alkuun ❤️

Takaisin