Pakastealkion siirto (PAS)

@mustikka_25 ja @jokuvipeltäjä
Oon niin pahoillani negatesteistä.

Tuo julkisen hoitomäärä on niin rajattu, ja vaikka ymmärrän että jotain rajoja pitää olla, niin niin moni kuitenkin voisi hyötyä useammasta kierroksesta.

Oon 38 ja munasarjojen toiminta on hiipumassa ennenaikaisesti. Yksi keräys on tehty, josta saatiin 3 munasolua. Ensimmäinen siirto ei onnistunut, mutta toinen onnistui ja meillä on nyt 1v3kk ikäinen tyyppi ❤️

Pakastimeen jäi siis 1 ja meillä on toiveissa toinen lapsi. Soitin tänään alkionsiirrosta klinikalle ja sieltä neuvottiin heti aloittamaan ovulaatioiden tikutus ja hankkimaan tarvittavat lääkkeet. Kerroin vielä imettäväni pari kertaa päivässä ja sain ohjeeksi lopettaa imetyksen. En ollut edes tajunnut ajatella asiaa, mutta tottakai se vaikuttaa hormonitoimintaani. Tekoäly kertoi, että imetys olisi syytä lopettaa jo hyvissä ajoin ennen siirtoa.
Onko täällä joku ollut samanlaisessa tilanteessa ja millaisia ohjeita olette saaneet. Haluaisin tehdä kaikkeni omalta osaltani, että siirto onnistuisi, koska alkioita on vain yksi, enkä tietä onnistuisiko keräys enää toistamiseen. Silti imetyksen lopettaminen särkee sydäntä 💔

Taustaa, 37 vuotiaana aloitin julkisella 4*inseminaatioilla(negoja), 38v ivf pitkällä kaavalla, 7 blastoa, ensimmäiset 3 pas siirtoa letro kiertoon, ei tärppiä, 5 ja 6 (josta tuli tärppi ja lapsi) olivat lääkkeelliseen kiertoon. 41v yritettiin lääkkeelliseen kiertoon siirtää vika alkio-->nega. 42 yksityisellä 2 ivf lyhyt kaava, 5 hedelmöittyi mutta kaikkien kehitys loppui. 3 ivf josta 2 viidennen päivän blastoa ja 3 kuudennen ja 2 seitsemännen. Yksi tuoresiirrettiin nega ja menkut alkoivat tukilääkkeiden läpi 3 päivää ennen virallista testipäivää. Sit tuli pitkäksi venähtänyt välikierto kun odotin mahdollisia kelakorvauksia jotta saisin rahaa siirtoon. Aloitin progynovan menkuista, mutta eilen kp11 tuli ovis kivut/oireet ja tän päivän ajoitusultra vahvisti eli ei siirtoa tässä kierrossa. Lääkäri suositteli vahvasti luonnon kiertoa seuraavaan mutta siitä en oo saanut yhtään tärppiä, edes haamua. Mitä tekisitte? Jatkaisitteko lääkkeellisenä vai luonnon kiertoon siirtoa?

Onko täällä joku ollut samanlaisessa tilanteessa ja millaisia ohjeita olette saaneet. Haluaisin tehdä kaikkeni omalta osaltani, että siirto onnistuisi, koska alkioita on vain yksi, enkä tietä onnistuisiko keräys enää toistamiseen. Silti imetyksen lopettaminen särkee sydäntä 💔
Meillä oli TYKSissä ohjeena, että synnytyksestä tulee olla kulunut vuosi ja imetys pitää olla lopetettu ennen siirtoihin hakeutumista. Soitin sitten heti, kun esikoinen täytti vuoden ja imetyksen olin lopettanut muutamaa päivää ennen. Hoitaja silloin sanoi, että n. 6vko olisi hyvä olla imetyksen lopusta verikokeeseen mennessä, niin näkee mille tasolle prolaktiini asettuu. Hoidon suunnitteluaika meni n. 3kk päähän soitosta, mutta siihen osui myös kesäsulku, niin ei tarvinnut vain tuota imetyksen lopusta kuluvaa aikaa odotella.

Meillä toki esikoinen oli tuossa kohtaa jo itse luopumassa imetyksestä ja imetin oikeastaan enää aamuisin. Sekin piti aika nopeasti lopettaa, kun maidon tulo väheni niin nopeasti.

Takaisin