Vauvaan liittyvät juhlat

Florette

Satasella mukana keskusteluissa
Elokuiset 2026
Siis mähän oon niinki pitkälle ajatellu joskus aamuyön tunteina ku en saa unta tän alkuraskauden takia… että siis mietin ja suunnittelen ja melkeen stressaan ristiäisiä. 😆 Joten ajattelin alottaa tällasen ketjun jonka alle voi mennä kaikki keskustelut liittyen esim. baby shower / mother’s blessing / ristiäis / nimiäis you name it - kaikkiin vauvaan liittyviin juhliin!

Mun mies on aina aiemmin halunnu hirveen isot ristiäiset kun heillä kuulemma tapana kutsua kaikki. No mä oon joka kerta stressannu kamalasti siitä ku oon vauva kantoliinassa yrittäny valmistaa tarjottavia 60 hengelle. 😅😅 Nyt sitte yks ekoista asioista mitä sanoin miehelle ku epäilin olevani raskaana oli että mä en sitte enää järjestä jättiristiäisiä. 😂 Ainakaan ilman pitopalvelua eikä meillä yleensä semmoseen oo rahaa ollu.

Joten nyt oon kaavaillu et jospa ne kutsuttavat sais typistettyä esim 30-40 henkeen ja sit oon miettiny mikä menu ois riittävän hyvä… koska kuitenki tolleki määrälle saa valmistaa aika paljon niin siks tuntuu ettei oo resursseja tarjota kymmentä sorttia. Eli mitä ootte mieltä oisko esim tällanen hyvä ja riittävä tarjoilu:
Cocktail-piirakoita ja munavoita
Kakkua (yhtä sorttia riittävän monta kpl)
Pullaa (ehkä kranssina)
Vai tarviiko tohon jotain lisää esim pikkuleipiä?

Siis tiiän et jotku ajattelee et nyt toi miettii vähän liikaa ja liian pitkälle. 😂 Ja on varmasti totta. Mut varmaan mulla on joku ristiäisten valmistelu ptsd ja siks yritän ratkasta tän asian mukavasti päässäni etukäteen ja sit voin vaan hyvillä mielin odottaa juhlia ja tietää selviytyväni niistä. 😂

Siis todellakin riittää. Ehkä just jotkut kaupan pikkuleivät lisäksi jos tarvii. Meillä ainakin tuntuu että aina on jäänyt yli tarjottavia /ollut liikaa erilaisia.

Mun mielestä ristiäisiin ei tarvisikaan juhlavieraiden odottaa mitään ihmeellisiä erilaisia tarjottavia, kun kuitenkin on pieni vauva arjessa mukana. Eri asia jos vieraat auttavat. Meillä ainakin äiti ja sisko ovat leiponeet aina jotain.
Joskus menty myös täysin kaupan omilla, kun ei vaan kertakaikkiaan ole jaksanut enempää. 😅

Ite oon miettinyt josko pitäisi jotkut pienet kahvittelut sukupuolen paljastusjuhlien muodossa 🤔😅 Jos siis saadaan tietää kumpi tulee. Tämmöstä ei ole aiemmin ollut, eikä itselle ole koskaan järjestetty mitään Babyshower juhliakaan.

Ei liity vauvaan mutta juhliin kuitenkin 😄

Me oltaisiin varmaan menty tämän vuoden keväällä/kesällä naimisiin, jos en olisi raskaana mutta nyt on vaikeaa miettiä, mikä olisi sopiva ajankohta. Sekä raskaana että vauvan kanssa tuntuu vähän vaivalloiselle. Mitä jos on pahoja raskausvaivoja? Tai sitten joutuu imettämään hääpuvussa?

Tuntuu, että pitääkö ne sitten siirtää kauas tulevaisuuteen. Olisi kuitenkin mukavaa mennä jo pian naimisiin. Ja haaveilemme useammasta lapsesta niin ei voi tietää milloin tulee sellainen aika, ettei ole imetystä tai uutta raskautta 😅 Juhlapaikat ja pitopalvelut pitäisi kai varata hyvissä ajoin.

Olen myös miettinyt, pitäisikö vaan nimiäisissä pitää yllätyshäät 😅 samoilla vierailla ja tarjoiluilla 🤣 mutta eihän niistä samantyylisiä häitä sitten tulisi. Nimiäisiin ihmiset ovat varmaan asennoituneet tulemaan pariksi tunniksi eikä koko päiväksi.

Onko joku teistä pitänyt häitä raskaana tai vauvavuonna?

Me oltaisiin varmaan menty tämän vuoden keväällä/kesällä naimisiin, jos en olisi raskaana mutta nyt on vaikeaa miettiä, mikä olisi sopiva ajankohta. Sekä raskaana että vauvan kanssa tuntuu vähän vaivalloiselle. Mitä jos on pahoja raskausvaivoja? Tai sitten joutuu imettämään hääpuvussa?

Tuntuu, että pitääkö ne sitten siirtää kauas tulevaisuuteen. Olisi kuitenkin mukavaa mennä jo pian naimisiin. Ja haaveilemme useammasta lapsesta niin ei voi tietää milloin tulee sellainen aika, ettei ole imetystä tai uutta raskautta 😅 Juhlapaikat ja pitopalvelut pitäisi kai varata hyvissä ajoin.

Olen myös miettinyt, pitäisikö vaan nimiäisissä pitää yllätyshäät 😅 samoilla vierailla ja tarjoiluilla 🤣 mutta eihän niistä samantyylisiä häitä sitten tulisi. Nimiäisiin ihmiset ovat varmaan asennoituneet tulemaan pariksi tunniksi eikä koko päiväksi.

Me mentiin viime keväänä salaa naimisiin maistraatissa ja silloin jo oli mielessä, että pitäis nimiäiset ja hääjuhlan samaan aikaan. Jos näin, niin ehdottomasti pitopalvelun kautta. 20-30 henkilöä listalla maksimissaan. Jotenkin tuntuis helpolta pitää kaikki samalla, eikä juhlista tarvitse koko päivän mittaisia järjestää. Meillä vieraita tulee 2-4h ajomatkan päästä, eli lämmin ruoka olis pakollinen. Sen verran vienyt ajatusta jo pidemmälle, että ns. Juhlien alku olis "hääparin" aina ruokailuun asti ja sitten jälkiruoka/kakku olis nimen paljastus.

Hääpuku mulla keväällä oli musta iltapuku, jossa imetys ei onnistu. Toki onhan juhlasta mahdollista järjestää rennommat, enkä kyllä siihen pukuun ehkä synnytyksen jälkeen mahtuisikaan.😅

Meillä oli toi sama dilemma esikoisen raskausaikana… päädyttiin menemään naimisiin toisen kolmanneksen lopulla, koska ajateltiin että halutaan häämatkalle häiden jälkeen ja ehkä olisi helpompaa järjestäö häät ilman lasta. Nyt ajattelen että se oli tosi hyvä ratkasu! Onhan se häiden järjestäminen ja juhliminen ihan erilaista ennen lapsia vs. Jo perheellisenä. Tavallaan silloin juhla oli oikeesti tosi omistettu meille ja meiän suhteelle ja perheellisenä uskon et se tuntuis vähän enemmän perheen juhlalta (mikä sekin on kiva juttu mut tykkäsin ite tästä miten tehtiin).

Oli myös huikeeta päästä viikon häälomalle kahestaan ja ihanat muistot siitä. Nyt ei olla viime vuosina päästy muuta ku pari kertaa yhen yön yli ja sillonki pieni huoli lapsista. En usko että tullaan vuosikausiin pääsemään minnekkään viikoksi. Jotenki tuntuu että olisko sitä rahaakaan enää mihinkään niin kuin silloin oli vielä jotain säästöjä. 😆 Tavallaan myös kiva kun ne on nyt takanapäin ja ei tarvi ikäänku roikottaa asiaa että pitäs vielä jaksaa ja olla varaa järjestää joskus tulevaisuudessa.

Mulle tuntu myös kivalta ja tärkeeltä mennä naimisiin ja ollaan molemmat tykätty paljon tunteesta että ollaan naimisissa. Mulle tuntuis jotenki puolitieltä että oltas avoliitossa ja asia olis ”auki”… vaikka osa kokee varmasti eri tavalla mut kerron omista tunteista ja pohdinnoista jotka vaikutti päätökseen. ☺️ Toki ollu plussa ettei oo tarvinnu isyyttä tunnustaa ja lapsille tullu isän sukunimi myös…

Häät ja häämatka meni ihan hyvin raskaana. Uskon 100% etten ois pystyny yhtä hyvin ja rennosti nauttimaan kummastakaan jos mulla olis ollu jo pieni lapsi. 😅

Mutta tää oli vaan mun kokemus ja perustelun miks tehtiin se valinta ja miks se on tuntunu meille oikeelta. Jollain voi olla eri kokemus. ☺️

@Florette me harkittiin kyllä tuota tokaa kolmannetta samoista syistä 😊 Mutta nyt tuntuu, että se tulee liian pian. Pitäisi samalla suunnitella häitä kun on töissä ja yrittää opiskella uutta alaa ja on raskausväsymystä.

Vai ehtisiköhän vielä järjestää tokalle kolmannekselle 🤔😁 Vähän huolestuttaa, että jos sen jättää synnytyksen jälkeen, tuleeko niitä juhlia sitten ikinä pidettyä, kun elää lapsiperhearkea ja on ajalle ja rahalle muuta käyttöä 😅

Tänää juuri puhuttiin, että mentäisiin maistraatissa naimisiin ennen synnytystä ja pidettäisiin juhlat 2027 keväällä/kesällä 🤔 Voitaisiin vaikka varata paikka ja lähettää kutsut ennen synnytystä niin ei jää tekemättä 🤣

Meillä olisi myös naimisiinmeno jossain vaiheessa edessä. Saas kyllä nähdä mitä siitä tulee, kun pikkulapsiarki alkaa. Varmaan klassinen maistraattikeissi ja ilmoitus läheisille ohimennen lapsen synttäreinä tms 🤣🤣 En kyllä itse nyt halua juhlia tähän raskausaikaan, on muutenkin niin paljon uutta ja ihmeellistä josta tulee stressiä 😅 Edelleen kyllä elättelen toiveita, että saataisiin isommat juhlat järjestettyä, sitten joskus 💕

Me mentiin naimisiin yllättäen samalla kun kuopus kastettiin kotona. Tästä ei tiennyt muutakuin siskoni ja isäni (mieheni halusi perinteikkäästi isältäni kysyä asiaa)
Oli jotenkin tosi kiva ja meidän tyylinen juhla. Pääpaino oli kuitenkin siinä, että juhlat ovat vauvan juhlat.
Oma ikäänkuin hääkimppu teetettiin, joka oli kahvipöydässä ja kuvauksissa päivää ennen. Muutoin ei erityisiä valmisteluja, koska oli tarkoituskin olla yllätys eikä täten voitu mitään hääkakkuja tms näkyvää ennen juhlia valmistella 😅

Juhlistimme sitten samana kesänä vielä meitä erikseen, ihan vain kahvituksen ja iltapalan muodossa kotona. Emme ole muutenkaan sen tyyppisiä että viihdymme juhlien pääpisteenä olemisesta, joten nämä juhlat olivat tosi kivat ja mieluisat.

Häämatkalle menemme ehkä joskus tai sitten emme.

Takaisin