Liitoskivut

Mansikkainen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Hei!

Onko teillä muilla ollut voimakkaita liitoskipuja? Jos on, kuinka voimakkaita? Itselläni on nyt ollut joinain päivinä niin kovat kivut (ja ainoastaan vasemmalla puolella), etten ole päässyt edes kävelemään normaalisti. Eilen särky alkoi n. klo 19 ja sitä kesti läpi yön. Vasta aamulla tuntui paremmalta. Onko tämä normaalia?

Mansikkainen
 
Mulla on ainakin aika-ajoin ollut liitoskipuja. Eilenkin oli melkein koko päivän nivuset ja häpyluu niin kipee ettei kävelemään meinannu päästä, aamulla kun heräsin niin kivut olivat hävinneet. Mulla on vielä lisäksi tota lantion löystymistä, sen vuoksi jäin jo sairaslomalle äitiysloman alkuun asti.
 
ite olen nyt 23+6 viikolla  menossa ja viikko sitten alko oikein muikeat alavatsan alueen kivut, tarjoilijana työskentelen ja on pitäny töissäki monena päivänä ihan pysähtyä paikalleen kun on tuntunu että jos yhdenkin askeleen vielä ottaa niin suurin piirtein jotain repeää:/ kaverini on myös raskaana minua viikon edellä ja hänellä ollut ihan samanlaisia tuntemuksia ja on vielä kertonut että silläki vasemmalla puolella kovempina monesti(?) ja neuvolassa minulle ainakin vakuuttelivat että ihan asiaan kuuluu, että nämä vaivat taas taitaa olla vaan niitä mitkä valitettavasti aika yleisesti pitkin raskautta kiusaa välillä inhottavan kovinakin..
 
Kiitoksia vastauksista. On kyllä helpottavaa, kun voi täällä purkaa tuntoja, varsinkin, kun esikoista odotellaan. Voin kysellä huomenna lisää asiasta, kun on neuvolalääkärille aika. Eilen taas tuntui niin paljon kipua, että en voinut kävellä vaan piti pysähtyä. Huomaan, että kivut tulee usein sen jälkeen, jos olen rasittanut itseäni tai sitten istunut liian pitkään.

Hyvää vointia teille!
 
Mulla on just samoin kuin sulla Mansikkainen. Täälä taas hädin tuskin kävellään kun tuli vietettyä muutama tunti kirpparilla ja ei tämä koneella istuminen kyllä yhtään paremmaksi oloa tuo. Mulle työpaikkalääkäri sanoi, että istuessa veri pakkautuu nivusiin ja se aiheuttaa kipua. Neuvolalääkäriltä en muistanu asiasta kysyäkkään, oli vaan puhetta lantion löystymisestä.

Hyvää vointia myös sinulle :)
 
Olen kärsinyt liitoskivuista jo viikosta 10 alkaen, mutta nyt ovat selkeästi helpottaneet!!! Pari viikkoa ollut helpompaa. Näinkin voi siis käydä.
 
Täälläkin liitoskivut valitettavan tuttuja. Olin jo kertaalleen saikulla pari päivää (viikonlopun kanssa yhteensä 5 "vapaapäivää" tuli) mutta saikun jälkeen heti seuraavana päivänä kivut palasivat ennalleen. Ei tykkää kivut työmatkojen kävelyistä (tulee ehkä huimat 1km koko päivän aikana yhteensä, huoh) eikä myöskään istumatyöstä. Nyt olen kaksi viikkoa kärvistellyt töistä, maanantaina uusi lääkäriaika. Toivon niin kovasti uutta saikkua, en jaksa tätä oloa! Harmittaa että näiden kipujen takia tuntuu menevän ilo koko raskaudesta. :´(

Päivi28: Miten tuo lantion löystyminen ilmenee/oireilee??
Mulla on ollut erityisesti öisin lonkkakipuja, kyljellään ei kärsi maata kauaa vaan yö menee kääntyillessä. Ja juuri kääntyessä sekä nuo liitoskivut että muutoin lonkat on aivan turkasen kipeät. Lonkat myös naksuu ja paukkuu öisin, kun käännän kylkeä.
 
Äni: Mulla tuo lantion löystyminen on tuntunut alaselän särkynä ja pakaraan ja reiteen kulkevana vihlovana kipuna. Luulin jo esikon odotusaikana että olisi iskias, mutta työpaikkalääkäri ainakin sanoi, että ei ole iskias kun ei ole mitään pullistumia?!(en kysynyt enempää) Ja neuvolalääkärikin ilman tutkimatta(siis vaan selittämieni oireiden perusteella) sanoi että aivan selvä lantion löystyminen. Jos sulla on se vaun raskauspäiväkirja niin sielä on juttu lantion löystymisestä, siitä mä itekkin tajusin että mulla on se, kun se juttu vahingossa tuli vastaan.
 
Puhuin eilen asiasta neuvolalääkärille, ja hän sanoi kipujen olevan normaaleja, jos menevät lepäämällä/pysähtymällä pois. Seurailen nyt tilannetta ja yritän löytää sopivimman tavan liikkua ja istua. Onneksi oma työni on sellaista, että voin sekä seistä että istua. :)
 
Minulla tuli 22vko:a täyteen perjantaina ja silloin alko myös kivut, ajatteli jo että helpolla selviän raskaudesta, mutta enpäs taidakkaan, esikoista odottelen myös.. Siivoustyötä teen, eli liikkeessä ja jaloilla koko työpäivän, että saikkua nyt pakko hakea, kun kävely tuntuu todella ikävältä, ja nouseminen esim. sohvalta tai sängystä..

 
Takaisin
Top