Taapero ja hampaanpesu

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Meillä 2v vastustaa hampaidenpesua viimeiseen saakka. Aina saa olla harhauttamassa jollain. Muistan kun esikoinen oli samanlainen tässä iässä...

Miten teillä taaperot on antaneet pestä hampaat?
 
Meillä 2.v suhtautuu ihan ok. Välillä maailman paras juttu ja välillä maailman rasittavin. Iskä harjaa kun jaksaa vääntää lapsen kanssa. Mä ehkä harjaan vähän liian heppoisesti niin en luota itteeni. :Face Without Mouth:
 
Sähköhammasharja pelasti tilanteen tuossa iässä! Saatiin hammashoitajalta lupa, vaikka tuotteissa ikäraja on 3v. Hammashoitaja sanoi, että jos vanhemmat pesevät, niin voi olla sähköharja.
 
Kohta 2v tykkää usein hampaidenpesusta. Joskus yrittää purra harjaa. Välillä suuntaa vessaan nappaamaan harjan itse ja koittaa harjata :D

Vanhempi lapsi ei koskaan ole liiemmin välittänyt hampaiden pesusta, mutta ei ole myöskään voimakkaasti vastustellut.
 
Meidän vajaa 2v inhoaa hampaidenpesua. Ei malttaisi millään pitää suuta auki ja lisäksi inhoaa pikkulasten hammastahnojen ällömakeita makuja.
Nyt tulee lisäksi uusia poskihampaita, niin hampaiden pesu on yhtä sotaa.

Meillä lapsi pelkää sähköhammasharjaa, myös silloin kun isosisko ja vanhemmat käyttävät sellaista.
 
Täällä yksi joka tekee viimeisiä maitohampaitaan, ja vastustelee hammaspesua. Yksi meillä toimiva on ollut laulaa aina sama laulu hammaspesujen aikana (Aarne alligaattori - Tarja ja harja) jolloin taapero on hyväksynyt sen osaksi iltarutiineita :rolling: Nyt tehdään niin, että ensin harjaa vanhempi, sitten taapero saa itse "harjata" jotta ei jää harmittamaan liikaa kun hän ei itse saa.

Kai tämäkin on ohimenevää.
 
Meillä reilu 1-v antaa pestä ihan hyvin, jos ottaa heti alkuun syliin istumaan. Ennen kun tajusin tämän yritin pestä niin että vauva/taapero istuu sängyllä tai nojaa tyynyihin. Ihan pienenä onnistui hienosti, mutta pidempään oli hyvin hankalaa ennen kun tajusin tämän sylijutun. Siinä tuli yritettyä laulamista, hämäystä, naurattamista, hammasharjan omaan käteen antamista... (Naurattaminen toimi näistä parhaiten.)
 
Eipä siinä mitään erikoista: Sanoo että hampaat pitää harjata, vie harjan suuhun, harjaa ja muut jutut jatkuu. Joskus harjasin kun vauva/taapero käveli sängyn reunaan tukeutuen. Tätä nykyä harjaan missä sattuu, ellei tule syliin siksi aikaa.
 
2v 8kk antaa yleensä harjata hyvin. Joskus pelleilee, mutta sitten muistutetaan että hampaisiin tulee reikiä jos niitä ei harjata ja se on sitten tosi ikävää. Joskus kun on hermot jo valmiiksi kireällä, kiristetään että koskaan ei sitten enää syödä herkkuja jos ei hampaita saa harjata :Grimacing Face:
 
Meillä saa katsoa aina videon iltaisin hampaita harjatessa, ja lapsi oikein odottaa, että pääsee valitsemaan videon. Sitä kautta hän tottui hampaidenpesuun, ja aamuisin harjataan ihan kiltisti ilmankin videota.
 
Takaisin
Top