Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Ostin eilen irtokarkkeja, ja vasta syötyäni yhden pääkallon tajusin, että tämähän on salmiakkia! :joyful: Onneksi salmiakkikarkeille löytyi syöjä. Enpä olekaan tajunnut aiemmin, miten paljon pidän salmiakista! Pääkallot, liidut, noitapillit...nam! Mutta yritän nyt muistaa välttää niitä ja syön muutaman silloin tällöin.
 
Mitä enemmän näihinkin perehtyy niin sitä enemmän todellisuus näyttää sattuvan
Oon intohimoinen suolakurkkujen syöjä, ostetaan viikoittain kaupasta niitä irtokurkkuja sieltä pöntöstä ja tässä alkuraskauden aikana niitäkin on mennyt lähes päivittäin… kunnes nyt jostain pomppasi silmille että noissa kurkuissahan on käytetty makeutusaineena sitä surullisen kuuluisaa sakariinia mitä ei raskaana saisi käyttää

Tiedän että lupasin itselleni etten tässä raskaudessa stressaisi näitä asioita, mutta huomaan että sama huoli nostaa päätään kuin viimeksi. Googlaan kaikki ruuat aina Subin patongista lähtien ja olen ihan varma että näillä syömisillä olen aiheuttanut lapselle peruuttamatonta haittaa… mistä ihmeestä tuonkin olisin voinut tietää että suolakurkuissa käytetään sakariinia kun ei sitä juuri missään elintarvikkeissa enää käytetä… apua, en kestä tätä…
 
Ohoh, no ei olis kyllä tullut mieleenkään :woot: Toisaalta sitä varmasti on tosi vähän niissä suolakurkuissa ja syödyt määrät kuitenkin sillä tavalla pieniä vaikka päivittäin söisikin. Ainakin verrattuna johonkin mehuun tai vastaavaan jota äkkiä menisi suuria määriä. En oo itse mitään säilykkeiden tms purkkijuttujen sisällysluetteloja tajunnut koskaan edes lukea sillä silmällä että niissä olisi jotain kiellettyä :hungover:
 
Joo olin siis ihan järkyttynyt siitä että miksi Herkkumaa sitä sakariinia tuotteissaan käyttää, ja sitä samaa sakariiniahan on sitten myös valmissalaateissa missä noita säilykkeitäkin on käytetty, onneksi nyt niitä ei tule kovin usein edes syötyä. Täytyy ruveta kaikki syynäämään, ainakin Felixin tuotteet näytti olevan makeutusaineettomia, en ymmärrä miksi niitäkin joka paikkaan pitää tunkea ja siis noita löytyy järjestäen melkein kaikista elintarvikkeista… Nyt vaan paniikkinappia ja neuvolaan kysymystä… :wacky:

Mies toi mulle kaupasta jotain halpis jaffaa eilen kun oon ihan törkeässä flunssassa eikä vesi mene alas niin onneksi tajusin sen tuoteselosteen lukea koska siinä oli sitten taas syklamaattia… No toinen vaihtoehto oli sitten Jaffan sokeriton Greippi :angelic: en noita makeutusaine sössöjä haluaisi juoda mutta minkäs teet kun ei vesi mee niin ei mee…
 
Voi ei, en ole edes tajunnut tarkkailla tuoteselosteita noin tarkasti esim. limppareiden osalta! Toisaalta hyvin vähän niitä tulee juotua... Suositusten mukaan yritän kuitenkin mennä, ja esim. alkoholi on tottakai poissa kuvioista, mutta en kuitenkaan haluaisi aivan tiukkapipoisesti elää. Jos nyt jonkun voileivän välissä on ollut meetvurstia, niin en ole sitä mennyt sieltä poistamaan.
 
Söin uuden marabou vadelma lakritsi suklaan. Oli tosi hyvää. Auttoi stressiin, kun en vielä tiennyt mikä tilanne oli... Ei kai se alkuraskaudessa oo paha jos vähän syö silloin tällöi. Tärkeempänä pidän omalla kohdallani etten juo kahvia ollenkaan.
 
Mä oon kyl juonu kahvia joka päivä yhden pienen kupillisen :woot: paitsi viimeisen viikon ajan, kun ei oo tehnyt mieli.. Mut saahan sitä vähän juodakin, 3 kuppia on maksimi
 
Kahvinjuonti on mulla jäänyt kyllä ihan itsestään pois pahoinvoinnin ja närästyksen vuoksi. Teetä olen juonut nyt aamuisin mutta ajattelin jättää senkin pois kun tuntuu että sekin aiheuttaa närästystä. Muutenkin olen yrittänyt kyllä syödä suositusten mukaan, ei mitään raakaa kalaa tai lihaa ja katsellut juustoista onhan pastöroidusta maidosta tehty. Meetvurstia on pari kertaa tullut syötyä, aluksi kun en edes tajunnut että sekin kuului kiellettyihin.
 
Noudatan aikalailla muuten, mut tällä hetkellä metwurstia menee päivittäin.. ainoa makkara mitä saan alas leivän päällä :sad001
 
Yllättävän vaikeeta... Ennen kuin olin raskaana, tiesin vaan että graavilohi, raaka liha ja alkoholi on kiellettyjä... Mutta näitähän on vaikka mitä ja vahingossa kyllä tullut laitettua suuhun yhtä jos toista. Niin kuin vaikka jos menen työpaikan ruokalaan syömään niin joka toiseen ruokaan on työnnetty jotain siemeniä eikä sitä edes tajua ruokaa ottaessaan. :rolleyes: tai sitten otetaan esimerkiksi vaikka yrittitee... Lähes kaikkiin maustettuihin teelaatuhin on jotain yrttejä laitettu niin otappa siinä sitten selvää, että saako niitä juoda vai ei... Ihan vaikka joku Keisarin morsian, siinäkin on jotain mustaseljaa. Ja sitten kun menet jonnekin kylään ja siellä tarjotaan teetä pannusta, etkä tiedä kannattaako sitä juoda ja sitten kuitenkaan ei kehtaa kieltäytyäkään. Musta tuntuu välillä, että raskaana oleva ei saa tehdä mitään!
 
Olen noudattanut suosituksia, ja niiden noudattaminen on ollut suht helppoa, kun en muutenkaan käytä suurinta osaa kielletyistä tuotteista. Kerran otin työpaikkaruokalassa vahingossa leivän päälle pestoa, jossa olikin siemeniä (jätin syömättä). Mustaa teetä ja kahvia olen juonut joinakin päivinä yhden kupin, mutta suurimmaksi osaksi ei tee mieli. Vähän harmittaa, ettei esim. yrttiteitä voi juoda, koska monesti iltaisin olisi mukava juoda jotain lämmintä, jossa ei ole kofeiinia.
 
Söin taas vahingossa kiellettyä kun ostin ärrältä patongin ja siihen oli laitettu tuorejuustoa.. Noo eipä kai se oo niin vaarallista, oli varmasti kuitenkin pastöroitua. Musta näitä suosituksia on oikeesti kauheen vaikee noudattaa varsinkin juustojen osalta :smiley-ashamed008 Olis pakko tehdä itse kaikki ruoat, mutta kun ei kerkee ja sit tulee aina haettua jotain eväitä jostain..
 
Rajoituksia on tullut jotenkin tosi paljon enemmän edellisen raskauden jälkeen. En siis aio noudattaa orjallisesti. Alkoholia en käytä normaalistikaan enkä tupakoi. Yrttiteitä en käytä (tavallista teetä kyllä harvakseltaan, vaikka siinä jotain "maustetta" olisikin) enkä juo kahvia. Syön suomalaisia maitotuotteita ja muutenkin suomalaista ruokaa. Graavilohi ja maksaruuat on kyllä pois :)
 
Välillä joudun oikeasti miettimään että mitähän sitä suuhunsa on tullut laitettua. Viikonloppuna popsin iloisesti kylmää lenkkimakkaraa sinapilla ja sitä ihanaa ylikypsää kylkeä joka on vakuumissa. Tuli vasta jälkikäteen mieleen että liekö tuokin nyt sitten kiellettyä vai ei? Leikkeleitä (ei meetwursti) syön myös paljon leivän kanssa ja niissäkin on ilmeisesti vähän harmaa alue että saako niitä nyt syödä vai ei. Toiset sanoo että joo jos syö mahdollisimman pian avaamisen jälkeen ja toiset eivät laittaisi suuhunsa ollenkaan.

kuitenkaan missään virallisissa suosituksissa ei leikkeleitä kielletä, eikä muita tyhjiöpakattuja tuotteita kuin kalat.
 
Kiinan suositusten mukaan ei saisi syödä uppopaistettuja asioita ja USA:n tuorepuristettua appelsiinimehua.
Vaikka ajattelen että vauvamme voisi olla maailmankansalainen, olen kuitenkin sortunut jonkun kerran näihin.
Salmiakkia söin kerran vahingossa kun en heti tajunnut että karkeissa oli sitä.
Sushia söin kun en vielä tiennyt norin olevan kieltolistalla ja siemeniä lisäsin varta vasten ruokavalioon ennen kuin tiesin että ei käy.
Tavallaan hankalaa kun ehkä ainoat mieliteot ovat olleet kevätkääryleet ja appelsiinit.
 
Olen, en tosin ole käynyt kuin Mäkissä ja Hesessä ja en niissäkään kuin parisen kertaa tänä aikana.
 
Mäkin olen syönyt vaikka mahdollisuuksien mukaan yritän varmistella, että mistä ne on tehty.
 
Tiedäks joku mitä toi yrttiteejuttu on? Miksei pitäisi esim juoda rooibos teetä? Se ei oo suosittu Suomessa, mut sitä suosittellaan kovasti Saksassa!

Aivan mielenkiintoinen ja kummallinen mun mielestä. En vaan oikeesti ymmärrä
 
Tiedäks joku mitä toi yrttiteejuttu on? Miksei pitäisi esim juoda rooibos teetä? Se ei oo suosittu Suomessa, mut sitä suosittellaan kovasti Saksassa!

Aivan mielenkiintoinen ja kummallinen mun mielestä. En vaan oikeesti ymmärrä

Nää yrttijutut on kai kun ei ole vielä riittävästi tieteellistä tutkimustietoa vaikutuksista.

Itse join rooibosta yhen kerran vahingossa kun en muistanut.
 
Takaisin
Top