Osallistuuko lapsi ruuanlaittoon?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Onko lapsi mukana ruuanlaitossa? Minkä ikäinen hän on ja mitä tekee?

Meidän esikoinen on nyt 6-vuotias ja hän lisää aineita, sekoittaa, pilkkoo, vispaa ja saa käyttää silppuria, jonka terä pyörii (terään ei pääse käsiksi avaamatta kantta). Mausteista saa laittaa vain niitä joissa ei haittaa jos vähän roilahtaa, vaikka nykyisin osaa laittaa aika nätisti. Kananmunan rikkominen onnistuu myös. Hän on oikein innokas pikkuapulainen keittiössä. :)
 
Meillä myös 3v osallistuu mielellään ruoanlaittoon, on nyt meilläkin lähinnä sekoitellut kastikkeita tms., ihan hellan ääressä kuitenkin. Kovasti tapailee jo perunankuorimaveitsellä omenan kuorimista, vaikka kätöset ovat vielä liian pienet siihen hommaan :shy: Voileivän tekoonkin osallistuu mielellään.

Itseä kyllä hämmästyttää pojan halu ja into osallistua kaikkeen, se tietenkin johtuu enimmäkseen siitä, että olen jo vanha äitinä (nyt 46v), eikä minulla ole aiempaa kokemusta oikein minkään ikäryhmän lapsista. Olen joutunut kasvattamaan ja kouluttamaan itseäni siihen, että maltan ottaa pojan mukaan kaikenlaiseen tekemiseen siitä huolimatta, että tulee sotkua ja asioiden valmistuminen kestää kauemmin. Se on kyllä antoisaa, kun näkee sitten pojan kehittymisen näissäkin asioissa :Heartred Toivon, että poika innostuu ruoanlaitosta sitten edes sen verran, että aikanaan kotoa pois muutettuaan kokkailisi itselleen kunnon ruokaa :)
 
Osallistuu välillä. Olen antanut kiikuttaa sipuleita ja perunoita, maitoa jne jääkaapista hellan viereen (vastakkaisilla puolilla keittiötä sijaitsevat) ja tuo aina innoissaan. Joskus on levitellyt juustoraastetta ruoan päälle, piirakkaan levittänyt lohta tai marjoja, sekoittanut jauhelihaa pannulla jne. Olen kyllä varsin varovainen ja yritän antaa sellaiset tehtävät, joissa ei hirveästi voi tehdä isompia mokia. On meinaan niin paljon vauhtia pojalla, että pari kertaa on käynyt niin, ettei ole ollut kelvollista syötävää. :shy: Mieluummin teen ruoan kyllä ilman pikkukokkia, mutta joskus on ihan kiva puuhata yhdessäkin.
 
meillä alle 3v on alkanut nyt kiinnostua ruuanlaitosta. erityisesti tykkää mitata (eli kaataa valmiiksi mitattuja aineksia). lisäksi helppoja sekoitushommia olen antanut. kuumiin ruokiin en ole vielä antanut koskea. on kuitenkin mukavampi ottaa hänet mukaan, niin viihtyy paremmin - jos tv on ainoa vaihtoehto millä pysyy tyytyväisenä :hilarious: vaikka toki aiheuttaa hidastusta ruuanlaittoon.
 
Kaikki lapset vauvaa lukuunottamatta osallistuu innoissaan. 4v pilkkoo pienellä hedelmäveitsellä kasvikset, perunat ym., mittaa ja paistaa myös. Maustaakin innokkaasti. Leivotaan yhdessä viikottain. Kananmunat rikkoo paremmin entä 9v :D
 
Meillä isompi osallistuu joskus - nyt 6v ei ole oikein kotonakaan silloin kun ruokaa tehdään, mutta jos on, niin pilkkoo kasviksia ja vastaavaa, mutta ei mausta.
Pienempikin ”osallistuu” siten, että sekoittele pannulla olevia asioita äidin kanssa.
 
Meillä 3v innostui nyt kovasti osallistumaan ruuanlaittoon kun ollaan tilattu ruokabokseja. Helppoja ja hyviä reseptejä.

Ps. Tässä ruokaboksi alekoodi 20€ 3ZGM
 
Nyt olen vihdoinkin antanut taaperon osallistua. Sekoittaa taikinaa ja vispaa munia. Se tekee hänet hyvin iloiseksi. :grin
 
Takaisin
Top