Tyhmiä kysymyksiä synnytyksestä.

multatassu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Miten vauvan sydänääniä tarkkaillaan KTG:lla tai STAN:lla?
Sisältä vai ulkoa? Voiko silloin liikkua, vai onko oltava makuullaan? Jos makuullaan, niin onko tämä pysyvä asento vai vain mittauksen ajan?

Kai mies / tukihenkilö voi olla synnyttäjän luona KOKO ajan? Jossain väitettiin ettei voi olla supistusten aikana läsnä, jos vierailuaika mennyt...

Miten helposti sen perhehuoneen saa? Ja jos ei saa niin onko miehen /tukihenkilön lähdettävä pois. Ettei esim. huoneen tuolilla voi torkahtaa? Jos synnytys kestää, niin valvomaan hänkin joutuu. Enkä kyllä antaisi lähteä ajamaan kotiin nukkumaan!
 
Vauvan sydänääniä kuunnellaan joko niin, että tuohon äidin vatsan päälle laitetaan mittalaitteet, silloin ei voi liikkua, vaan on oltava paikoillaan tai sitten vauvan päähän laitetaan anturi jolla seurataan sydänääniä, siinäkään ei voi liikkua. Korjatkaa joku, jos teillä on ollut toisin... näin ainakin mulla. [:)] siinä vaiheessa, kun kalvot on puhkastu tai puhennut, niin mitataan sisäkautta. Tuohon, onko se pysyvä asento vaikuttaa varmasti se mikä on sinun tilanne, eli asiat menevät tilanteen mukaan.

En ole kuullutkaan moista, että tukihenkilön tai isän olisi lähdettävä pois.. synnärillä, kun ei ole vierailuaikoja.

Perhehuoneen saaminen on varmasti kiinni siinä miten paljon on ruuhkaa... isällä on vapaat vierailuajat osastolle, mutta ei voi siellä yöpyä(voi olla myös tapauskohtaista). Aikamoista humppaa olis, jos isät siellä samassa huoneessa olisi yötä missä monia muitakin äitejä.. [:D]
 
Omaa: Esikoista kun odottelin niin olin seurannassa kun verenpaineeni oli koholla ja virtsassa oli plussaa niin minulle tultiin laittamaan suunnilleen tunnin välein tuohon mahanpäälle mittalaite ja laite joutui olemaan 1h mahanpäällä kun seurailtiin lapsen sykkeitä..Sitten kun minut siirrettiin 26.päivä maaliskuuta 2009 synnytyssaliin valmiiksi niin siellä sitten laitettiin vauvan päähän anturi ja jos vähänkin liikahdin niin sydänäänet katosi eli paikalla piti pysyä,ja siinäki jousuin olemaan tarkkailussa noin 2h..Ja minulla puhkaistiin kalvot juuri sen takia kun mitään ei tapahtunut synnytyksen käynnistymisessä,eli minut piti käynnistää tipoilla..Meillä lapsen isä sai olla koko sen ajan mitä jouduin itse olemaan sairaalassa myös eikä käsketty tai sanottu mitään että joutuisi lähtemään ja jouduin olemaan 1vk ja 3pv sairaalassa silloin ja onneksi perhehuoneeseen sitten synnytyksen jälkeen päästiin..Oli kiva kun päästiin kotiutumaan niin muutama viikko siitä eteenpäin tuli aikamoinen sairaalalasku.Summa oli 360€ ajalta: 24.3.2009-2.4.2009..[:D] Mutta vein sosiaalitoimistoon maksettavaksi sen laskun ja nehän sen makso.[:)] Sit tytöstä tuli silloin lasku eriksee niin: 90,90€ ja sen vein myös sosiaalitoimistoon maksettavaksi.[:)] Nyt kun vain onnistuisi tuo uudestaan raskautuminen toisesta lapsesta,näköjään mun kohdalla aika vaikea tulla keskenmenon jälkeen raskaaksi kun oli jo 3yk menossa ja 7pv enään tesaukseen että onko vieläkään tärpännyt..[8|]
 
katusutariina No juu haettiin silloin vähän tukea asumiseen sieltä ku esikoinen synty ja mies jäi isyyslomalle niin ne makso sit kummatki laskut..
 
Meille ainakin sairaalavierailulla sanottiin, että jos synnytys kestää pitkään, voidaan isälle tuoda lisäsänky pyynnöstä synnytyshuoneeseen, jotta saa hieman torkahdettua..Eli synnytyksen ajan voi tukihenkilö olla kyllä koko ajan läsnä.. Eri asia tietenkin jos joutuu hätäsektioon..
Tietenkin sitten synnytyksen jälkeen, täytyy isien lähteä aina yöksi kotiin nukkumaan.. Esimerkiksi meidän sairaalassa isien vierailuajat ovat 08:00-20:00.. [:)] Näin tosiaan ainakin meillä.. [:)]
 
Käyrille/käyrälle meno tarkoittaa, että laitetaan sellainen vyö vatsan ympäri. Siihen vyöhön laitetaan kiinni anturat, toinen niistä mittaa vauvan sydänääniä ja toinen supistuksia.
 
Kätilöopistolla miehelle oli oma sänky synnytyssalissa, jossa saattoi levätä ja torkkua. Itse sain liikkua, vaikka vauvan sydänääniä seurattiin mahalla olevilla vöillä: laitteet langattomia. samalla seurattiin supistuksia. Myös vauvan päähän laitettiin loppuvaiheessa antura, kun sydänääniä ei saatu kunnolla (yleistä!!). Lopulta ponnistusvaihe sängyllä, jakkaralle ei suositeltu vauvan sydänäänien vuoksi, kun niitä ei oltu saatu kunnolla mahan päältä. Lopulta kaikki hyvin.
 
Itse olin raskausmyrkytyksen takia 3vkoa ennen synnytystä osastolla, suurimman osan ajasta sain olla yksin huoneessa kun toivoin että saisin oman huoneen jos vaan mahdollista kun kuorsaan kovaa. Sitten kun synnytys alkoi mies jäis seuraksi osastolle ja sit kun lähdettiin saliin ja miestä väsytti niin kätilö sanoi miehelle et hae sänky siitä huoneesta missä olin synnytyssaliin (salissa ei ollut toista sänkyä) ja mieshän haki, oli siis koko ajan tukena, ei tarvinnut lähteä pois kun synnytys oli käynnissä ja istui myös sektiossa pään vieressä tukemassa. Anturit olivat myös langattomia ja sain liikkua, vauvan päähänki laitettu anturi oli langaton joten sekään ei liikkumista estänyt. Toiveissa oli meillä kanssa perhehuone, mutta perhehuoneet olivat varattuja niin he tekivät meille tavallisesta huoneesta perhehuoneen.

huom. synnytyssalissa ollaan yksin sitä ei jaeta muun kuin miehen/tukihenkilön kanssa, sit synnytyksen jälkeen siirrytään osastolle jossa huoneessa voi olla toinen äiti jos ei perhehuonetta saa.
 
Hyvinkäällä oltiin ensin tarkkailuhuoneessa ja siellä oli ihan parisänky. Synnytyssaliin mentiin vasta kun oli "tositoimet" kyseessä, sielläkin sai mies torkkua tuolissa. Meillä lasta tehtiin siis toista päivää ja ensimmäinen vuorokausi oltiin siellä tarkkailuhuoneessa miehen kanssa. Perhehuoneet on sitten lapsivuodeosastolla ja niistä laskutetaan kahdesta henkilöstä (vauva on vierihoidossa ilmaiseksi). Itse olin ihan perushuoneessa lapsivuodeosastolla ja isä sai siellä vierailla 12h/vrk. Tällöin piti maksaa vain omista hoitopäivistä - omalla kohdalla siis viidestä. Työpaikkakassa onneksi maksaa kulut [:)]

Niin joo, meillä otettiin käyrät mahan päältä antureilla 2-3h välein n.45min kerrallaan. Piti olla silloin paikallaan ja olin kuolla pissahätään joka kerta <:) Synnytyssalissa taisi olla joku semmonen systeemi että ne härvelit sai vessaan mukaan??? Olin valvonut siinä vaiheessa päälle 2 vrk ja kivustakin olin sekaisin niin en tarkkaan muista <:)
 
Viime synnytyksessä minulle laitettiin mahan päälle anturit, mut kieltäydyin makaamasta ja seisoin ja huojuttelin sängyn vieressä, ikävä kyl käveleen ei päässyt, mutta 2 tunnissa oli kuopus ulkona. makuulle en ala aukeamisvaiheessa, kidutusta. enkä halua tällä kertaa ponnistaakaan makuullaan.Luonnoton asento.
kahdessa ensimmäisessä taisi olla vauvan päässä anturit. ja kävelin kokoo ajan ja nopeasti avautui. Synnytykset olleet tosi nopeita.
 
Jorvissa äippäpolin puolella käyriä otettiin kiikkustuolissa (ja oli muuten ihan syvältä istua siinä puoli makaavassa asennossa se liki tunti!), synnytysosaston puolella sitten tutkimushuoneessa makasin tutkimuspöydällä, selällään ja kyljellään, kun pariin otteeseen käyrällä käytiin.

Mies oli myös mulla mukana itse synnytyksessä koko ajan. Mut otettiin "yllättäen" osastolle (lähdettiin siis 41+5 illalla vielä liikkeiden vähyyden vuoksi ultraan, vaikka oltiin just aamulla käyty), silloin mies sai päättää, et jääkö tarkkailuhuoneeseen mun kanssa vai lähteekö kotiin ja palaisi aamuksi sovittuun käynnistykseen levänneenä. Lähti kotiin, tosin mä soitin jo 2h päästä, et tuuhan takas, nyt mennään saliin kun hommat etenikin luonnostaan vähän vikkelämmin :D Mies taisi torkkua sitten synnytyssalissa mukavassa nojatuolissa, tosin salissa me oltiin vaan se reilu 4h (todella nopea synnytys, tohon aikaan kuului kaikki epiduraalista ponnistuksiin, syntymään ja ensi ihokontaktiin + imetykseen). Mua ei tikattu salissa, vaan jouduin leikkaussaliin ommeltavaks nukutuksessa (tosi paha repeämä läpi välilihan sulkijalihaksiin saakka), synnytyssalista meidät siirrettiin kera vauvan odottamaan synnytysosaston tarkkailuhuoneeseen (jossa siis olin käynyt jo sen pari h yksinäni odottamassa etenemistä) ja siellä nukuttiin jokunen aamun tunti kaikki kolme (mies, minä, vauva) omissa sängyissämme.
Synnytyssalissahan isän/tukihenkilön on suotavaakin olla läsnä koko ajan, ja usein kai syntymän jälkeen hänelle tarjotaan myös pientä välipalaa (leipää, kahvia, jugurttia). Jorvissa synnytysosastolla oli myös pieni jääkaappi isiä varten, jonne he olisivat saaneet viedä omia eväitään.

Lapsivuodeosastolla ei otettu perhehuonetta, mutta mies sai käytännössä olla siellä meidän kanssa n. klo 8-22 välisenä aikana, ja tahtoessaan/kyetessään myös sai tietysti nukkua/torkkua siinä huoneen nojatuolissa. Muita vierailijoita varten on sitten se parin tunnin vierailuaika...
 
Mä olin synnytystä edeltävän yön sairaalassa kärvistelemässä ja mies ajettiin kotiin illalla kymmeneltä! Perhehuoneessa olimme koko perjantaipäivän (vauva syntyi lauantaina), jossa oli tietysti kaksi sänkyäkin, mutta mies ajettiin silti kotiin yöksi... En oikein ymmärrä, että miksi?!
 
Jospa henkilökunta aatteli että koska synnytys ei alkaisi vielä hetkeen, niin ei sit majoiteta "ylimääräisiä" sairaalaan. Oishan ne voinu sut siirtää koska tahansa muiden mammojen joukkoon tai tuoda huoneeseen toisen odottajan/synnyttäneen...huunous...[8|]
 
Se voi olla.. Muutenkin vaikutti sairaala tosi täydeltä ja eikö näin keväisin niitä vauvoja synnykin eniten. Varmasti olikin siis vain täyttä niin, että ajattelivat, että voin hädän tullen laittaa toisen synnyttäjän sinne mun kanssa.. 
 
undulaatti, siis oliko siellä synnytysosaston puolella jo perhehuoneita? Vai tarkoitatko sellaista lepohuonetta, missä verho erottaa 2 sänkyä? Ja ehkä tosiaan johtui ruuhkasta, että miehesi kotiin lähetettiin. Meillä tarkoitus oli käynnistää siis aamulla, mutta silti mies olisi saanut jäädä yöksi mun kanssa sinne synnärin lepohuoneeseen.. Tosin kätilöiden mukaan toi 30.12. ei kuulemma oo ihan kovin "suosittu" syntymäpäivä, vaan osuu just sopivasti joulunjälkeisen ruuhkan ja vuodenvaihteisen ruuhkan jälkeen. Hassua, että syntymättömät vauvat vuodesta toiseen ajoittaa ittensä tollain tiettyihin ruuhkahuippuihin :D
 
Siellä synnytysosaston puolella tosiaan. Perhehuoneeksi kätilöt sitä kutsuivat niin siksi mäkin... [8|][:D] Siellä oli kaksi erillistä sänkyä, mutta ei minkäänlaista verhoa välissä.. Sen takia se vähän ihmetyttikin, että olisi outoa jos sinne tuotaisiin joku toinenkin synnyttäjä, kun ei minkäänlaista verhoakaan tai mitään..
 
Mulla vatsan päältä mitattiin koko ajan ja sai ja pitikin liikkua. Kuulemma ammeeseen saisi langattomat mittarit. Kun laitetaan pinni päähän niin silloin taitaa olla usein kivunlievitys kyseessä ja esim. epiduraalissa ei välttämättä jalat kanna.

Kuulostaa oudolta, ettei mies saisi olla synnytyksessä koko ajan. Eikä ainakaan meillä kovin innokkaasti ajaneet pois synnytyksen jälkeenkään vaan rauhassa mies pesi vauvat, imetettiin ja juotiin kahvit (minä ja mies molemmat). Jos ei perhehuonetta saa (täyttä ja pyrkivät erityisesti ensisynnyttäjille niitä tarjoamaa, meillä toiselta osastolta) niin mies ei voi jäädä osastolle siirryttäessä tulla nukkumaan. Synnytyssalissa kyllä pyrkivät järjestämään tarvittaessa uniaikaa (meillä kyllä isäntä ei varmaan ois täpinältään nukkumaan.. =)
 
Sellanen tyhmä kysymys, että kun oon kattellu noita jenkkiläisiä synnytysohjelmia tässä aikani kuluksi, niin niissä ne länttää sen limasen ja verisen vauvan suoraan siihen äitin mahan päälle edes ennen napanuoran leikkausta.
Ei kai Suomessa näin tehdä? Kai siltä rauhassa leikataan napanuora ja sitten puhdistellaan ja tutkitaan ennekuin se tuodaan sulle iholle?
Mua nimittäin valmiiks inhottaa, että ne länttäis kaikkine verineen sen lapsen siihen rinnalle ja sit pitäis olla pusipusi halihali niitten limojen kanssa.
Tiedän että sitten kun se syntyy niin millään ei oo mitään väliä, mut tällä hetkellä mua ällöttäis tollanen toiminta.
Että miten on?
 
Takaisin
Top