Kodin älylaitteet

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Onko teillä kodissa älylaitteita, elektroniikkaa hienoilla ominaisuuksilla tai haaveiletteko sellaisista?

Meillä mies tykkää uudesta teknologiasta. Valot ja pistorasiat on pitkään saanut päälle ja pois kaukosäätimellä/puhelimella. Haaveilemme mm. jääkaapista, jossa on sisällä kamera ja ovessa jääpalakone.
 
Meiltä löytyy Alexa ja läjä siihen kytkettyä elektroniikka, jotka toimivat siis nyt äänikomennolla. Esim. robotti-imuri, ovikello, TV, tietokone ja huonekohtaiset (myös ulkona) äänentoistojärjestelmä. Ennen se oli kytkettyä myös valoihin, mutta todettiin se hieman epäkäytännölliseksi tässä kohtaa elämää lasten kanssa, mutta kytketään ne varmaan joskus tulevaisuudessa takaisin. Mies haaveilee autosta, johon Alexan myös saa kytkettyä. Ovikellomme on varustettu lisäksi liikkeentunnistimella, kameralla ja mikrofonilla.
 
Vierastan ajatusta kovin elektronisesta kodista. Meillä on hyvin vähän elektroniikkaa, mies jotakin haluaisi lisää, kuten tabletin, mutta ei ole ostanut edes sitä vielä. Oma kännykkänikin on niin halpa ja alkeellinen, ettei siihen edes varmaan saisi mitään erikoisia sovelluksia millä hallita jotain :shy: Imuri on tavallinen varsi-imuri (+keskuspölynimuri), äänentoistojärjestelmiä ei ole, ovikellosta on patteritkin pois... :hilarious: Valot menee ihan katkaisijasta jne. Jotkut asiat varmaan helpottaisivat elämää, en kiistä, mutta olen ollut hyvin jähmeä ottamaan kovin elektronisia uudistuksia vastaan. Ehkä joskus. Nuorempana olin aika innokaskin kaiken tekniikan suhteen, mutta kai olen tullut vanhaksi.
 
Ei ole älylaitteita. Joistain arkea helpottavista käytännöllisistä voisin kiinnostua, mutta ensin laitetaan asumisen perusasiat kuntoon. Näillä tuloilla siihenkin menee vuosia, joten turha edes haaveilla hienouksista.
 
Meillä ei ole kuin älypuhelimet ja miehen käytössä oleva tabletti. Tuskin myöskään tulee, en näe kauko-ohjattavia valoja kovin olennaiseksi varusteeksi. Enkä varsinkaan hintansa arvoiseksi, joskaan en ole hintoihin tutustunut.
 
Meillä mies harrastelee kotiautomaatiota. Minulle mieluisimpia ovat liiketunnistimella toimivat valot, esimerkiksi kun lapsi lähtee huoneestaan yöllä liikkeelle, minulla syttyy yövalo, jotta näen paremmin lähteä avuksi.

Ovikellossa on kamera ja siihen voi puhua puhelimen kautta. Eli jos ei ole kotona, näkee, kuka on ovella ja voi jutella ovikelloa soittaneelle ihmiselle.

Pihassa on valvontakameroita. Imetysaikana oli imetysvalo.

On niitä varmaan muitakin, ainakin jotain autotallin ja mökin lämmitykseen liittyviä järjestelmiä.

Kaikenlaisia ääniä tuottavia laitteita vihaan, niitä ei ole.
 
On monenmoista.
Meillä käyttöjärjestelmänä on Cozify. Siihen on liitetty mm. Ikean, Philipsin ja Lidlin älyjuttuja sekä Google Nest.
Käytännössä se toimii siten, että hallitsen älypuhelimessa olevalla Cozifyn sovelluksella esim. valaistusta. Sama toimii sanomalla Google Nestiin esim. "Kitchen lights on". Valaistusta voi säätää himmeä-kirkas ja viimeksi kun hankittiin Lidlistä lamput niin värisävyjäkin on sen 260 vai kuinka paljon niitä nyt onkaan (mutta itse suosin lämmintä valkoista). Emme siis käytä valaistusta katkaisimista, vain ja ainoastaan älypuhelimella / Google Nestillä.
Cozifyn sovelluksella näen ulkolämpötilan, keittiön/jääkaapin/pakastimen/eteisen/makuuhuoneen lämpötilat (koska näissä tiloissa on sensorit).

Kodissa on Cozifyihin liitetty kotihälytysjärjestelmä. Kun laitamme asetuksen "poissa kotoa" päälle, tapahtuu ohjelmoidusti tiettyjä asioita. Silloin myös hälytinjärjestelmät ja kamerat aktivoituvat. Toisin sanoen, "poissa kotoa" -tilan ollessa päällä, tulee hälytys puhelimeen (tekstiviesti, sähköpostiviesti, äänimerkki) jos vaikka ulko-ovi avataan. Lisäksi tietyissä ikkunoissa on sama tunniste (ikkuna avataan - tulee hälytys). Sitten samaan syssyyn on lisätty palovaroitin ja häkävaroitin sekä kameroita.

On myös vesihälytys (mm. vessan lattialla oleva viinirypäleen kokoinen sensori, koska kerran kävi niin että pesukoneen ollessa päällä, viemäri ei vetänyt ja vessan lattialla oli sentti vettä). No nyt tuostakin tulee heti tekstiviesti-sähköpostiviesti -ilmoitus, jos sensori havaitsee vettä.

Sitten em. käyttöjärjestelmän automatiikka hoitaa pihavalaistuksen päälle klo 20-00 väliseksi ajaksi. Liiketunnistimet sytyttävät tietyt valot kun käy vaikka illalla viemässä roskat.
Erityisen kätevä järjestelmä on silloin, kun on oikeasti poissa kotoa, niin voi etänä sytyttää ja sammutella asunnon valoja.
Lisäksi on paljon muita juttuja, jotka ei ole liitettynä itse kotiautomaatiojärjestelmään, vaan ne toimivat omalla sovelluksella, esim. ilmalämpöpumpun etähallinta.

(oikeasti, joskus olisi sata kertaa nopeampaa laittaa valot päälle siitä katkaisijasta (josta se kyllä toimii kun pari kertaa rämpyttää), kuin ruveta huhuilemaan "hey google" (herätekomento google nestille) tai etsimään kännykkää)
 
(oikeasti, joskus olisi sata kertaa nopeampaa laittaa valot päälle siitä katkaisijasta (josta se kyllä toimii kun pari kertaa rämpyttää), kuin ruveta huhuilemaan "hey google" (herätekomento google nestille) tai etsimään kännykkää)
Tän takia me poistettiin tuo älyvalaistus toistaiseksi. :joyful: Ei vaan jaksa aina huudella Alexalle. Varsinkaan, jos vauva nukkuu kevyttä unta. Tai etsiä puhelinta sen hetkisestä piilostaan. Lisäksi esikoinen on sellainen valokatkaisijanatsi tällä hetkellä, että rämpyttää katkaisijoita (joita ei siis käytetty) ja älymekanismi ei oikein tykännyt tästä.:p
 
Takaisin
Top