Suurperheellisten pulinapalsta <3

Meidän pojalla on atooppinen iho. On oma hommansa rasvailla, ja nyt aion kokeilla huudella pyykit vielä tuplaten (kaikki mahdolliset huuhtelut koneessa, mutta jos laittais sitten vielä uudestaan kaikkki mahdolliset kun kone sammunut), kun meidän pojan iho kutisee koko ajan joka paikasta, vaikkei olisi mitenkään erityisen kuiva o_O:confused:
 
Meidän pojalla on atooppinen iho. On oma hommansa rasvailla, ja nyt aion kokeilla huudella pyykit vielä tuplaten (kaikki mahdolliset huuhtelut koneessa, mutta jos laittais sitten vielä uudestaan kaikkki mahdolliset kun kone sammunut), kun meidän pojan iho kutisee koko ajan joka paikasta, vaikkei olisi mitenkään erityisen kuiva o_O:confused:
Suola kääreet on hyviä tai ainakin meillä
 
Tääl on kp joku, ovis oli ehkä viikonloppuna tai sit ei, en ymmärrä kun en mukamas enää tiedä milloin se on. Ennen tiesin tasan milloin menkat alkaa tai on alkamatta oviksen jälkeen, mut nyt ne tulee pari pv aiemmin kun ajattelen oviksesta tai sit ovis-menkat ei oo enää 14vrk :wideyed:

Meil köhii jatkuvasti joku, pari negatestiä haettu, kaikkia en oo kehdannut viedä tai edes pitää kotona. Eikä oo kyl soiteltu hakemaankaan :rolleyes:

Meil on miehellä joku puolittainen jaksamattomuushomma, sitä on nyt tutkittu, et mistä johtuu kun välillä on ihan poikki eikä mikään kiinnosta ja välillä taas normaali fiilis. Jotenkin itsellekin hankala kun ei osaa auttaa eikä aina tiedä millä fiiliksellä on.. :bag:
Jospa se selviäisi ja sais apuja tuohon...

Itellä alkaa se vetämättömyys ja väsymys olla selätetty, vielä pitäis kk malttaa ferritiiniin mittauksen kans, B vitskut oli jo edellisissä tehonnut ok :facepalm: jotenkin itsellä on semmonen tunne, et se rauta olis imeytynyt, mut varmaan saa jatkaa pienemmällä annoksella harmaan tappiin jos vielä täs joskus raskautuukin nii taas laskee :joyful: itsellä on kyl vähän jo alkanu tulla semmonen fiilis, et mahtaako meille edes enää tulla vauvoja... :sad001 mut onnellinen oon noista neljästä ja sit pitää jotain muuta kehittää tähän. Kun ei me aateltu harmaan tappiin tehä vaan halutaan kohtuu nuorena lapset tehä (vaikka tunnenkin itseni jo vanhaksi äipäksi) :grin
 
Tsemppia haaveilija 2020. Voisiko johtua osittain stressista miehella tuo? Tama vuosi on koetellut kaikkia paljon ja olen kuullut vastaavaa tuttavilta.

Taalla vihdoin antibioottikuuri ohi (1kk kesti), haava kiinni, kivut loppui. Nyt voisi aloitella normaalimpaa elamaa taas.
 
Meillä myös mies ollut todella väsynyt. On siis jo pienemmän aikaa kärsinyt unettomuudesta, joka johtuu todennäköisimmin todetusta vaikeasta uniapneasta. Painokin taas hiipinyt muutaman kilon ylöspäin niin varmasti johtuu siitä paheneminen, ei pysty maskin kanssa nukkumaan, ja mitään tujumpia unilääkkeitä ei voi tosiaan käyttää. Nyt sitten päätti töissä irtisanoa itsensä, sopi tosin työnantajansa kanssa että katselee nyt kotona muutaman viikon ennen lopullista päätöstä.
Ja tulihan tuossa jo puheeksi että haluaisi ainakin vielä tämän tulevan jälkeen yhden lapsen, onkohan se ihan hullua jo ajatella ennen kuin tietää millainen tapaus täältä tulee suunnitella seuraavaa pienemmällä ikäerolla :)
 
No siellahan on kaikenlaista menossa foreverfever. Tsemppia.

Taalla ollaan flunssassa vauvaa myoten. Isommat tytot on toipumassa tosin 5v sai nyt yskan.
 
Kyllä mä luulen Joo, et varmasti miehellä stressikin vaikuttaa asiaan. Ei oo hälläkään maailman helpoin työ. Nyt on kulkenut useammalla spesialistilla ja kaikissa kyselty hirveästi perhe-elämästä, et onko siinä jotain, joka aiheuttaisi ton, ihan kiva kun sitä epäillään ekana :angelic: vaikka eihän tää nyt aina helppoo oo nii kuitenkin meil menee kivasti :happy:

Mulla on alkanu joku ihme unettomuusjakso, perskutarallaa ku hermot menee kun en tajua, mistä se johtuu. Yleensä hyvin tiedostan, et mikä mättää, mut nyt en. Varasin ferritiini kontrolliin ajan parin vkon päähän nii näkee, et onko ne arvot noussu, et ei nyt ainakaan siitä johdu jos vielä onkin laskenut ne arvot :nailbiting:
Ja ku ei toi bebekään oo tarttunut matkaan :sad001 ahdistaa sitä enemmän, mitä kauemmin täs menee. Mut nii, en oo enää 25v :facepalm:

Mun kosla ei menny katsastuksesta läpi (arvasin kyllä), Huoh miten turhaa joku uusintakatsastus... Tajuun kyl, et osa ei korjaa vikoja jos ei sellaista pakotetta oo, mut nii. Meil ku on aina pieni järjestely noitten autojen kans ku ollaan ihan eri suunnilla töis ja molemmat kuskaa lapsia ja julkinen ei kulje :meh: eka pitää järkätä se huoltopäivä ja sit vielä katsastuspäivä..

Mä oon yrittäny täs viikon verran tehdä leipäjuurta, en oo vielä saanu toimivaksi. Eilen paistoin ekan leivän nii lättyhän siitä tuli :grin mut maku oli mieletön:wideyed: pitää koittaa saada se juuri pelaa, et kohoais paremmin nii vois siirtyä osittain itse tehtyyn leipään. Vaikka siin vaihees ku (jos) se + joskus tulee nii mä oon koomassa sen 9kk nii ehtii kyl juuret hapantua moneen kertaan :hilarious:
 
Täälä elämä rupiaa tasottuu ja mies käy edelleen kuntoutuksessa joka jatkuu nyt loppuvuoteen ainakin sit saa pikku hiljaa ruveta tekeen taas töitä.. Toki välillä tuntuu et mitäköhän takapakkia tulee mut tällä hetkellä olen niin tyytyväinen ihan pikkiriikkisestäkin asiasta
 
Hei vaan hei kaikki pitkästä aikaa :) mitäs teille kuuluu?
Mieltäni alkanut askarruttamaan semmonen juttu kun internet ja lasten luurit. Kertokaas siis te, joilla on isoja lapsia, että minkä ikäisenä on teidän lapsille tullut netti puhelimeen? Meillä tällä hetkellä 2 isommalla on kyllä puhelimet joilla pääsee nettiin kotona (koti verkkoon) mutta ei kodin ulkopuolella. Mihinkä käyttöön ovat ”oman netin” saanut ja miten on homma pelannut? Onko ollut ongelmia tai onko mitään mihin kannattaa varautua. Ollaan kyllä puhuttu netin vaaroista ja meillä noudatetaan ikäsuosituksia (tiktok, insta, face yms) ja myös perhejako käytössä .
 
Hei vaan hei kaikki pitkästä aikaa :) mitäs teille kuuluu?
Mieltäni alkanut askarruttamaan semmonen juttu kun internet ja lasten luurit. Kertokaas siis te, joilla on isoja lapsia, että minkä ikäisenä on teidän lapsille tullut netti puhelimeen? Meillä tällä hetkellä 2 isommalla on kyllä puhelimet joilla pääsee nettiin kotona (koti verkkoon) mutta ei kodin ulkopuolella. Mihinkä käyttöön ovat ”oman netin” saanut ja miten on homma pelannut? Onko ollut ongelmia tai onko mitään mihin kannattaa varautua. Ollaan kyllä puhuttu netin vaaroista ja meillä noudatetaan ikäsuosituksia (tiktok, insta, face yms) ja myös perhejako käytössä .
Meillä sai pojat nyt tänä syksynä oman netin puhelimeen.

Mä ratkaisin asian niin että yhtään sovellusta ei saa ladata ilman mun lupaa. En ole vielä Play kauppaa "piilottanut". Pojilla on kummallakin yksi peli puhelimessa joita saa pelata, ja jos haluaa toisen niin vanha pitää poistaa.

Esikoisella on Clash of Clans ja tokalla Theme Park.

Ainoastaan WhatsApp käytössä muuten.

Meillä Google on kielletty, samoin YouTube. Kummastakin löytää kaikkea paskaa. En vain anna. :D

Sitten mitä tulee someen. Koska vanhemmat ei ole, ei tule oleen lapsetkaan. Asiaa mietitään 13v mutta luulen että en anna silloinkaan.

Siskon poika näki TikTokissa sen päähän ampumisvideon ja on edelleen siitä järkyttynyt ja nyt hokee kotona että tappaa itsensä jos ei saa jotain periksi. Ja on siis 12v. Joten tässä nähdään miten paljon paskaa siellä somessa on. Tytöille tulee paska itsetunto ja pienille tytöille aikuiset äijät lähettää kullin kuvia. Joten No way. Mun lapset pysyy kaukana somesta niin kauan kuin mahdollista. :D vaikka oisin natsimutsi. Kotona saa tietokoneella pelata. Ollaan puhuttu jo miten pelien chateissa käyttäydytään ja mitä tehdään törkypuheesta, ilmiannetaan pelin tekijöille. Esim Rocket Leaguessa trash talkista saa bannit.
 
Täällä rakenneultra takana ja terve poika vaikuttaisi olevan tulossa :)

Puhelinta ei vielä vanhimmalla lapsella ole, vaikka sellaista kinunnut jo pitkään kun monilla kavereilla on. Helmikuussa täyttää 7v niin silloin ajattelin antaa lahjaksi puhelimen ja nettiliittymä siihen tulee että saa whatsapit yms. toimimaan. Somessa ei me vanhemmat olla ollenkaan, joten täytyy yrittää selvittää millaisia estoja tuohon netin käyttöön saa laitettua, vähän tumpelo olen kaikkien koneisiin liittyvien juttujen kanssa.
Muok. Niin ja siis samalla linjalla olen twistedin kanssa, ei mitään somejuttuja, eikä tarvitse youtubeakaan päästä käyttämään vielä pitkään aikaan.
 
Meillä on kaikilla iPhonet ja sen kautta perhejako jonka kautta saa kyllä hyvin blokattua kaikenlaista ja kaikki mitä appstoresta haluaavat pitää olla mun hyväksymä joten eivät voi itse mitään ladata mistään.
Someen eivät pääse kun eikös niissä ollut joku suojaikäraja? Ennekun se täyttyy niin ei tod pääse siihen maailmaan. Mekään miehen kaa olla ja sit aikanaan kun nämä sinne haluaa niin äiti on eka kaveri joka hyväksytään tai tilinsuljetaan samoin tein. Tiktok ja YouTuben haluais tää meidän 9v kun kaveritkin saa. Vaan mun puhelimella on saanut katsoa ja mä oon itse istunut vieressä. Kova on kininä...
7v riittää että voi soitella kavereille ja pyytää leikkimään.
Molemmilla on puhelimessa muutama peli ja padilla myös muutama pienemmillä .
Whatsappia tässä lähinnä miettinyt + GPS paikannus. Nämä kun ei toimi offline.

Se tiktokin klippi oli kuulemma ollut aikamoinen. Itse en siitä tiedä, en oo nähnyt eikä lapsetkaan. Juteltiin näistä aikakattavasti sillon kun tosiaan kaverilla on sen hemmetin tiktok.

Foreverfever, onnea hyvistä ultakuulumisista.
 
Mua ärsyttää kun 9veen kaveri lähettää sille tiktok videoita whatsappissa. Tekis mieli blokata se kaveri muutenkin, on nii raskas poika että ei mitään järkeä.. Kun meillä sanotaan et "kaveritkin saa" niin sanon että "harmi, minä en anna teidän tuhota elämäämme someen. Elämässä on paljon muutakin kuin some". Kun toimii itse esimerkkinä, ei noikaan sitä jaksa vinkua. :D
 
Ootko itse laittanut viestiä tälle kaverille joka laittaa niitä videoita? Mä oon meille tulleille kavereille tehnyt selväksi muutenkin että meillä ei puhelimet naamalla istuta, leikitään ja ollaan yhdessä. Jos näitä perheen sääntöjä ei totella ei tarvii tulla, vois toimia myös tuossa tilanteessa. Jos ei niin sit estot vaan kunnes uskoo että ei voi toimia miten vaan. Ärsyttää muutenkin tää nykymaailma kun kaikki vaeltaa kuulokkeet korvilla ja luuri silmillä elämän ohi, myös valta osa aikuisista.
 
Tää puhelinhomma on alkuun aika haastava(näin vanhemman näkökulmasta), mutta sitten siihen tottuu:grin.. Monet on väännöt olut aikanaan, nyt menee hurjasti helpommin. Keskusteluyhteys tässäkin kunniaan - arvostan teinien kanssa keskusteluyhteyttä oikeassa olemisenkin ohi.
 
Tää puhelinhomma on alkuun aika haastava(näin vanhemman näkökulmasta), mutta sitten siihen tottuu:grin.. Monet on väännöt olut aikanaan, nyt menee hurjasti helpommin. Keskusteluyhteys tässäkin kunniaan - arvostan teinien kanssa keskusteluyhteyttä oikeassa olemisenkin ohi.
Luulen että nää mun natsismit katoaa kun pieru Saharaan kun lapsi on teini. Luulen kans et keskusteluyhteys on tärkeämpi entä se että saan tahtoni läpi :D
 
Ootko itse laittanut viestiä tälle kaverille joka laittaa niitä videoita? Mä oon meille tulleille kavereille tehnyt selväksi muutenkin että meillä ei puhelimet naamalla istuta, leikitään ja ollaan yhdessä. Jos näitä perheen sääntöjä ei totella ei tarvii tulla, vois toimia myös tuossa tilanteessa. Jos ei niin sit estot vaan kunnes uskoo että ei voi toimia miten vaan. Ärsyttää muutenkin tää nykymaailma kun kaikki vaeltaa kuulokkeet korvilla ja luuri silmillä elämän ohi, myös valta osa aikuisista.
En oo laittanu viestiä sille. Se on muutenkin vähän sellainen bully, että en halua alkaa nyt nipottaa ettei se ala kiusaa poikaa.

Niillä oli meän pojan kans luokan ryhmäkeskustelussa joku kränä. No, mä sit lähestyin sen äitiä tilanteesta kun näin seuraavana päivänä ne viestit. Äitikin oli jo ollut tietoinen edellisenä iltana.

No, äitinsä vaa totesi että "joo ei meidän poika vielä oikeen tota somekäyttäytymistä hallitse. Ei oo eka tappelu siis teän pojan kans".. Että sellaista. Ja sit se saa silti vahdata tiktokia ym.

Ps. Mies just kerto et usassa ja Intiassa tiktokia ei voi enää ladata, koska kiinalaiset imuroi kännyköistä tavaraa mitä ei ois saanu..
 
Twisted, eka fiilis mikä tuli tuosta sun viestistä oli että miks sille junnulle ei laiteta rajoja. Vai onko tää taas tätä vapaata kasvatusta?
Äitinä laittaisin somen tauolle ja odottamaan että siellä osataan käyttäytyä. Vanhempien malli tässäkin ois kullan arvoinen. Mutta kuten sanottu, ne ikärajat on syystä! Älliä pitäis kuitenkin olla enemmän päässä 13v kun 9v.
Lisäksi, ei oikein oo hyvä tommonen kaveri muutenkaan jos somessa yms jotain kränää.
Tietysti erimielisyydet kuuluu kasvuun ja kehitykseen mutta olen vahvasti sitä mieltä että ne pitää käsitellä naamatusten eikä tuolla bitti maailmassa.
Mut joo, ehkä mä noille sen netin puhelimeen laitan. Mut selkeäksi myös teen että mitään urpoiluja ei katella. Ja jos jotain pelottavaa,hämmentävää, kiusaamista yms tapahtuu/nähdään niin aina pitää niistä jutella.
että mua niin ahdistaa koko net asia! Oli niin paljon helpompaa 90-luvulla.
 
Takaisin
Top