Missä sairaalassa synnytit? Millainen mielikuva sinulle jäi sairaalasta?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Missä sairaalassa synnytit? Miten siellä meni? Kaikkeen ei tietenkään voi mitenkään vaikuttaa, mutta oletko tyytyväinen siihen miten sairaala ja henkilökunta toimi?

Itse synnytin Turussa Tyksissä ja olen turvallisin mielin menossa sinne toisenkin kerran. Enimmäkseen kaikki toimi niin kuin piti, joskin joissain asioissa näin jälkikäteen olisin toivonut että kätilö olisi toiminut toisin. Synnyttäneiden osastolla taas hämmensi, kun eri hoitajat/kätilöt antoivat erilaisia ohjeita vauvan hoidosta. Sieltä saaduilla eväillä pääsi kuitenkin jyvälle miten vauvaa nyt käsitellään.
 
1. Espoossa jorvissa, en poistunut perhehuoneesta kertaakaan. Olisin toivonut imetykseen enemmän apua ja sitä usein pyysinkin, mutta eivät osanneet ongelmissa auttaa. Lisämaitoa en myöskään olisi halunnut antaa pullosta, mutta välillä se silti tuotiin siinä.
2. Helsingissä, kätilö-opistossa. Todella kiireiseltä vaikutti henkilökunta, eikä kätilöitä pahemmin siellä sitten vauvan synnyttyä näkynytkään.
3. Hyvinkään sairaalassa, todella ihanan rauhallinen paikka oli, vain 4 vauvaa syntyi siellä yhteensä sinä päivänä ja kyseinen sairaala haluaa etukäteen kaikki tiedot neuvolasta ja ihanasti osasivat edellisten synnytytysten perusteella edetä. Kiireettömältä ja asiakkaasta välittävältä henkilökunta vaikutti ja miehellekkin tuotiin patja lattialle kun piti odotella lähteekö synnytys käyntiin :)
Ja mieluiten seuraavakin synnytys siellä.
 
Mä synnytin hämeenlinnassa ja voin suositella. Asiakasta huomioitiin todella hyvin ja vaikeassa synnytyksessä toimittiin ripeästi ja hienosti. Ei tullut kertaakaan heitteille jäävä olo. Imetykseen patistamisesta en tykännyt, vaikka hyvää tarkoitettiin. Muuten kyllä henkilökunta oli ihanaa ja työhönsä omistautunutta. :)
 
Mä olen synnyttänyt kaikki kolme TAYS:ssä. Muutettiin hieman ennen esikoisen syntymää Seinäjoelta Tampereelle.

Ekassa synnytyksessä eka kätilö oli tyly. Toisessa synnytyksessä menin etukäteen odottelemaan käynnistystä ja siellä oli tyly kätilö. Kolmas meni muuten hyvin, mutta vauvalle nousi kuume ja kärrättiin lastenosastolle. Se oli kova paikka eikä kätilö ymmärtänyt yhtään mun sen hetkistä tunnetilaa.

On tosi tärkeää, miten henkilökunta kohtelee synnyttäjiä.
 
Synnytin esikoiseni Tyksissä toukokuussa eli pahimpaan korona-aikaan. Synnytykseni oli melko nopea (ehdin olla alle tunnin sairaalassa, kun neiti jo syntyi), joten omalla kohdallani kätilön kanssa vietetty aika jäi lyhyeksi. Mutta olin tyytyväinen siihen, et synnytystoiveeni otettiin silti mahdollisuuksien mukaan huomioon, vaikka aikaa ei juurikaan ollut.

Osastolla ei sallittu vieraita ja suosituksena oli viettää mahdollisimman paljon aikaa omassa huoneessa. Onneksi tarvittaessa hoitaja tuli paikalle nopeasti ja koen saaneeni esimerkiksi imetystä ajatellen riittävästi tukea ja apua. Tosin olin synnytykseen jälkeen yllättävän hyvässä kunnossa, etten hirveästi tarvinnut apuja muuhun kuin imetykseen.

Hyvillä mielin voisin mennä Tyksiin synnyttämään uudelleenkin. Toki se jäi harmittamaan, kun isä ei päässyt osallistumaan tyttäremme hoitoon heti alusta alkaen, mutta sama oli tilanne kaikissa sairaaloissa. Onneksi olin sairaalassa vain pari päivää. Mutta kyllä silti tuntuu pahalta, kun esikoisen kanssa olisimme halunneet ensi hetket jakaa yhdessä perhehuoneessa. Mahdollisen toisen lapsen kohdalla asetelma ei kuitenkaan ole enää sama, koska on esikoinen huolehdittavana. Lisäksi rajoitusten suhteen on vielä todettava, että oli tosi ikävää, kun mies ei saanut tulla heti mukaan. Mun synnytys eteni yllättäen ihan hurjaa tahtia ja olin niin kipeä, että en tahtonut pystyssä pysyä ja jouduin huutelemaan vartijaa apuun. Olisin siinä kohtaa kipeästi kaivannut miehen tukea. Onneksi kuitenkin päästiin saliin nopeasti ja sain mieheni tueksi.
 
Tays
Vastaanotto oli ihana. Ja koska avautuminen oli vasta niin alussa, sain huoneen ja kipupiikin että saisin hieman nukuttua. Saliin päästyä minua oli vastaanottamassa aivan ihana kätilö mutta koska kello lähestyi aamua, vuoron vaihto toi vielä yhden kätilön huoneeseen :) Hän oli ihan huikea! Aloitti sanomalla, että vuoronsa kestää klo 14 saakka ja siihen mennessä pitää olla vauva ulkona :grin Ja olikin. Hän oli ymmärtäväinen, tsemppaava ja ohjeisti todella hienosti ja ammattitaitoisesti koko synnytyksen ajan. Todella hyvä mieli jäi ja menen mielelläni uudelleen Taysiin synnyttämään! :joyful: Laitoinkin palautteen menemään ja kehuin maasta tavaisiin..
 
Ensimmäinen kätilöopistolla, kätilö ei ollut ehkä kaikkein paras saatika "apulaiset" kätilö oli töykeä ja synnytyksen jälkeen pahoittelu kyllä toimintaansa ja perusteli sen niin että ei uskonut synnytyksen olevan käynnissä koska olin ensisynnyttäjä ja uskoi synnytyksen kestävän pitkään, lisäksi multa ei kysytty haluanko epiduraalia vaan meinasivat vaan alkaa itekseen laittamaan (en siis halunnut koska pelkään neuloja älyttömän paljon) lopulta en edes pysynyt paikoillani ja eivät saaneet laitettua epiduraalia, sillon oli kamala henkilökunta ja todella töykeitä.

Toisen myös kättärillä ja aivan ihana kätilö otti mut tosissaan ja pystyin olemaan rentona jäi todella hyvät fiilikset, toiveita kuunneltiin.

Kolmonen syntyi naistenklinikalla synnytyksen hoitanut kätilö oli mukava mutta kun pyysin kesken synnytyksen vettä niin huoneesta ei löytynyt mukeja, onneksi mulla oli unohtunut laukkuun lasten pillimehut, heti synnytyksen jälkeen vaihtui kätilö ja mulle ei tehty kotiin lähtö tarkastusta eikä kohtua paineltu yms kaikki synnytyksessä olleen kätilön lupaukset mm. Hotellista vedettiin saman tien pois kun kätilö vaihtui.

Nelonen syntyi käynnistettynä Espoossa perätilassa ja aivan ihana henkilö kunta ja jos vielä joskus lapsia haluan niin Espooseen menen, siellä mua kuunneltiin mun toiveet otettiin hyvin huomioon.
 
Molemmat synnytykseni olivat suunniteltuja sektioita Naistenklinikalla Helsingissä. Huippuhoitoa sain! Henkilökunta oli todella ammattitaitoista, olivat mukavia ja empaattisia.:)
 
TYKSissä synnytin lähes päivälleen vuosi sitten. Henkilökunta oli aivan ihanaa sekä synnärillä että lapsivuodeosastolla. Ilolla meen uudestaankin synnyttämään mikäli meille kakkonen suodaan. :smiley-angelic001
 
Khks olen kummatkin synnyttänyt, ei pahaa sanottavaa, sopivan kokoinen sairaala, ei liian pieni muttei suurikaan, positiivinen kuva henkilökunnasta jäänyt ja plussaa kahden hengen huoneet. Tänne menossa taas sitten loppuvuodesta synnyttämään.
 
Koks, kaksi erilaista kokemusta. Viimeisin sujui oikein hyvin. Hyviä muistoja kummastakin sektiokeikasta. Menisin uudelleen!
 
Esikoisen Naistenklinikalla. Jäi tosi hyvät fiilikset kaikin puolin. Osaava ja ihana henkilökunta. Tunsin oloni turvalliseksi. Ja tätä kolmatta mielelläni olen menossa sinne synnyttämään.

Kakkosen synnytin PHKS. Sieltäkin vain hyvää sanottavaa, vaikka itse synnytys ei mennytkään aivan oppikirjojen mukaan ja monet trauman ainekset oli olemassa. Ihana henkilökunta teki kaikesta parempaa ja voisin luottavaisin mielin mennä myös sinne uudestaan jos sikseen olisi.
 
Takaisin
Top