Eritteet synnytyksessä

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Synnytykseen voi kuulua niin verta, hikeä ja kyyneliä kuin myös pissaa ja kakkaakin. Jännittääkö ajatus eritteistä synnytyksessä?

Meillä on myös artikkeli aiheesta.
 
Mua jännitti toi asia tosi paljon ennen synnytystä. Sitten kun työnsin vauvaa ulos ja tapahtui se kaikki mitä olin etukäteen pelännyt, niin kas kummaa ei ollutkaan enää väliä mitä siihen pöydälle vauvan lisäksi tuli. :hilarious: Olen kuullut, että vauva saa vastuskykyä äidin eritteistä. Vauvakin päästi kakkoset heti, kun tuli ulos. :grin
 
Ummetusta oli ollut pari päivää ennen synnytystä ja hetken hirvitti aluksi ponnistaessa kun tajusi mitä sieltä myös tulee ja jälkikäteen ollut ajattelematta koko asiaa. Mieheltä kysyin kyllä tuliko seuraavissakin vauvan lisäksi muuta kun en itse huomannut, niin ei kuulemma. Näissä kyllä tyhjentyi itsestään hyvin ennen synnärille menoa.
 
Jännitin kyllä etukäteen mahdollisia sotkuja. Molemmissa raskauksissa synnytys on kuitenkin käynnistynyt sillä, että pöntöllä tulee istuttua kun vatsa toimii vauhdilla. Mitään muuta vauvan lisäksi ei synnytyksen ohessa sitten ole tullut. Kumpikin pojista oli kuitenkin kakkinut lapsiveteen, niin sain syliin suttuiset vauvat. Eipä se tosin haitannut.
 
Mä en osannut kyllä yhtään jännittää. Mitäpä sitä stressaamaan, eihän siinä ole muita paikalla kuin itse, puoliso ja kätilö. Jos kätilö ei kestä eritteitä niin hänen kannattaa vaihtaa alaa, ja jos mies ei kestä eritteitä niin jo on kumma kun on lapsentekoon kuitenkin ryhtynyt. Heti sairaalaan päästyä kyllä kysyttiin että haluanko peräruiskeen ja sanoin että en ellei oo pakko. Kuulemma ummetusta jos on ollut niin kannattaa ottaa kipujen takia mut muuten ei.
 
Eritteet kuuluu elämään ja en niitä ollenkaan osaa pelätä/hävetä. Eniten jännitin jos oksentaisin synnytyksen aikana mutta hyvin meni. Muista eritteistä en sitten tiedä kun oli silloin siellä salissa vähän muuta ajateltavaa. :hilarious:
 
Esikoisen kohdalla kävin vessassa äheltämässä juuri ennen ponnustusvaihetta joten ihmeitä ei lapsen mukana tullut. Kuopusta synnyttäessä tulikin sitten lasta ja paskaa eli ennen ponnistusta supistusten aikana suoli alkoi tyhjetä. Hyvin siivosivat diskreetisti vaikka kyllä haiskahti :hilarious::bag: Tulipa ainakin lapsen bakteeriannos kerrasta... Eipä se siinä tilanteessa hävetä, eritteet on luonnollisia ja kaiken on synnärihenkilökunta nähnyt.
 
Pelotti kyllä ennakolta, että tulee kakka. Ei tullut! Eikä olis kyllä varmaan haitannutkaan.
 
Mua ei jännittänyt. Ei tainnut tulla ponnistaessa mitään ylimääräistä, tai ainakin luulen niin. Oksensin kyllä ennen ponnistusvaihetta.
 
Taisi tulla koko setti oksennuksesta alkaen. En kyllä ymmärrä miten siinä tilanteessa voi ajatella "iik, kakkasin".
 
Synnytyksessä ei ollut kyllä eritteet mielessä :grin
Olen jostain lukenut, että kakan tulo kertoo kätilölle vauvan synnyttämisestä jotain.
 
Takaisin
Top