Perätilasynnytys

Yrittänyt olen. Päädyttiin heikentyneiden sydänäänten vuoksi kiireelliseen sektioon kesken ponnistusvaiheen.
 
Synnytin esikoispojan perätilassa, ponnistusvaihe vaan 20 minuuttia. Kaikki meni muutenkin tosi hyvin! :)

Kaksoset oli molemmat myös perätilassa ja jos edes A-vauva olisi ollut täydellisessä perätilassa niin olisin saanut (ja olisin ehdottomasti yrittänyt) nekin synnyttää alateitse peppu edellä. Mutta koska molemmilla oli jalat tulossa ensin, niin sektioon jouduin.
 
Eikös sektiokin ole synnytys..? Vauva oli yllätysperätilassa ja kokonsa vuoksi olisi ollut molemmille hengenvaarallista koittaa synnyttää alateitse. Sektiosta ei ole kuin hyvää sanottavaa, toki palautuminen/kuntoutuminen on ottanut tosi kauan.
 
Vauva oli koko raskauden perätilassa ja magneettikuvissa selvitettiin alatiesynnytyksen edellytyksiä. Tyttö syntyi sitten käynnistettynä 40+1 jalat edellä. Ponnistusvaihe oli jotain 20 minuutin tienoilla, mutta lapsivesien menosta meni 16h siihen. Edellispäivän painoarvio oli vähän alta 4kg ja tyttö oli sen 4kg syntyessään. Jos painoarvio olisi ollut sen verran, niin en olisi saanut synnyttää alateitse. Sinällään siis kiva, että asiat meni miten meni, sillä toipuminen oli varmasti helpompi näin mitä olisi ollut sektion kautta. Varmaan olisin alatiesynnytyksen kannalla myös seuraavan kanssa, mikäli olisi perätilassa.
 
Esikoinen syntyi hieman yllättäen perätilassa, eli odotettiin perus pää edellä -synnytystä, mutta kun vedet olivat menneet ja mentiin synnärille, siellä ultrassa huomattiin, että OHO, hänhän istuu täällä :D

Siinä sitten keskellä yötä kruisailtiin sellaisella pyörätuolitaksilla sairaalan siivestä toiseen, kun otettiin vähän magneettikuvaa ja selvitettiin, että mitenkäs tässä voi jatkaa synnytystä. Onneksi supistukset alkoivat napakoitua vasta siellä kuvassa! No. Ensimmäinen laskutulos oli, että sektioon mennään. Siinä kun oltiin jo valmistautumishuoneessa, lääkäri tuli kertomaan, että alatiesynnytys onnistuisi sittenkin. Ilman sen suurempia taustatietoja perätilasynnytyksestä päätin, että mennään sitten synnytyssaliin. Synnytys oli helppo ja nopea, mutta ilmeisesti synnytin harvinaisemmassa asennossa kuin yleensä nämä perätilasynnytykset hoidetaan (kontillani), ja siksi paikalla oli kolme kätilöä ja kaksi lääkäriä :D Oli siis varsin vauhdikas kuusi tuntia synnärillä!
 
Meille syntyi poika perätilassa, kiepsahti rv 30 istualteen ja siellä jökötti loppuun saakka, vaikka ulkokäännöstäkin yritettiin. Poika kasvoi keskikäyrän alapuolella ja minulla on hyvänkokoinen lantio, niin lähdettiin alatiesynnytys edellä eteenpäin. Jouduttiin käynnistykseen minun verenpaineideni noustua liian korkeiksi rv 39+5, avautumisvaihe kesti 21 h, ponnistusvaihe 15 min. Paikalla oli 2 kätilöä ja lopuksi 4 lääkäriä (2 synnytyslääkäriä, 1 liian myöhään saapunut erikoistuva ja lastenlääkäri). Apgar 6/9. Synnyttäisin uudelleenkin alateitse perätilavauvan, oli hyvä kokemus.
 
Eikös sektiokin ole synnytys..?

Tajusin vasta että oma viestini on tulkittavissa niin etten pitäisi sektiota synnytyksenä. Tarkoitin siis että yritin synnyttää alateitse eikä se onnistunut. Toki sektio on myös synnytys. (Tosin jos totta puhutaan en koe synnyttäneeni, kun poika syntyi sektiolla, mutta se ajatus ulottuu vain omaan sektioon.)
 
Minä synnytin esikoisen perätilassa. Oli todella hyvä ja voimaannuttava kokemus! :Heartred
Koen että oli helpompi synnyttää peppu edellä, kuin pää.
Itse synnytys oli todella rauhallinen vaikka itselläkin oli siinä yleisöä, kätilöitä, kätilöopiskelija, kaksi lääkäriä ja lastenlääkäri jne.
 
Synnytin ensimmäisen lapseni perätilassa. Synnytys meni muuten ihan hyvin, mutta yksi kätilö ja yksi lääkäri tekivät siitä traumaattisen "kävelemällä ylitseni". Ei siitä sen enempää, olisi pitkä tarina muuten.

...

Ponnistusasennoksihan suositellaan perinteistä puoli-istuvaa, mutta nyt olen muutamista kertomuksista lukenut, että jotkut ovat saaneet synnyttää kontillaan tai kyykyssä, joku myös jakkaralla. Ilmeisesti siis sairaalakohtaisia eroja. Missä sairaalassa voi asennon valita itse?
 
Tyksissä ei (vuonna 2014) saanut päättää perätilassa olevan synnytysasentoa. Puoli-istuvassa piti synnyttää. Oikein päin olevan synnytykseen toki sai (2021) vaikuttaa enemmän.
 
Ainakin vuonna 2015 EKKS:ssa Lappeenrannassa piti synnyttää puoli-istuvassa, en tiedä saako nykyisin itse vaikuttaa miten.

Jostain blogista muistan lukeneeni tässä vuoden sisällä, että Naistenklinikalla oli saanut kontillaan ponnistaa. Pitänee tehdä turistimatka siis Helsinkiin, jos perätilasynnytys näyttää vääjäämättömältä :angelic:

Mielestäni saisivat kyllä lääkärit harjoitella ulosauttoa jo muissakin asennoissa, kun tuo puoli-istuva tuntuu jotenkin niin luonnottomalta (ja kivuliaalta) asennolta synnyttää.
 
Esikoinen syntyi hieman yllättäen perätilassa, eli odotettiin perus pää edellä -synnytystä, mutta kun vedet olivat menneet ja mentiin synnärille, siellä ultrassa huomattiin, että OHO, hänhän istuu täällä :D

Siinä sitten keskellä yötä kruisailtiin sellaisella pyörätuolitaksilla sairaalan siivestä toiseen, kun otettiin vähän magneettikuvaa ja selvitettiin, että mitenkäs tässä voi jatkaa synnytystä. Onneksi supistukset alkoivat napakoitua vasta siellä kuvassa! No. Ensimmäinen laskutulos oli, että sektioon mennään. Siinä kun oltiin jo valmistautumishuoneessa, lääkäri tuli kertomaan, että alatiesynnytys onnistuisi sittenkin. Ilman sen suurempia taustatietoja perätilasynnytyksestä päätin, että mennään sitten synnytyssaliin. Synnytys oli helppo ja nopea, mutta ilmeisesti synnytin harvinaisemmassa asennossa kuin yleensä nämä perätilasynnytykset hoidetaan (kontillani), ja siksi paikalla oli kolme kätilöä ja kaksi lääkäriä :D Oli siis varsin vauhdikas kuusi tuntia synnärillä!

Vanha ketju, mutta jos olet vielä kuulolla: missä sairaalassa synnytit? Kun kontillaan sai ponnistaa.
 
Vanha ketju, mutta jos olet vielä kuulolla: missä sairaalassa synnytit? Kun kontillaan sai ponnistaa.
Kuulolla ollaan edelleen, nyt yhtä (ei-perätila-)ammesynnytystä rikkaampana :happy:

TYKS oli kyseessä, 2018, eli muutoksia tapahtuu!

Mulla oli siinä oksitosiinitippa valmiina ja kätilö(t) muistutti, että jos he sanovat että nyt käännytään istumaan, niin sitten käännytään, vauvalla on joku hätänä. Kaikki sujui kuitenkin hyvin loppuun asti.
 
Yksi perätila synnytys on ja hyvin meni. Ainoastaan asento oli sellainen mistä ei voinut joustaa, mutta muuten ei eroa synnytyksessä normaaliin.
 
Takaisin
Top