Synnytyksessä rentoutuminen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Pystyitkö rentoutumaan synnytyksen aikana missään vaihteessa? Edes avautumisvaiheessa hetkittäin? Mikä sinua rentoutti kun synnytys oli käynnissä? Doula Greta Rossi kertoo blogikirjoituksessaan siitä kuinka rentoutuminen edesauttaa synnytystä ja tekee siitä mukavamman kokemuksen. Hän antaa myös vinkkejä rentoutumiseen.

Itse en kovin hyvin tainnut onnistua tässä. Lapsivesien mentyä menin jo varhaisessa vaiheessa sairaalaan ja siellä vietin päivän. Eniten varmaan rentoutti miehen läsnäolo ja selän hierominen.
 
Avautumisen alkuvaiheessa auttoi, kun mies painoi alaselkää lämpötyynyllä/pussilla. Teki niin joka kerta kun supistus tuli ja helpotti yllättävän paljon.
 
Rentoutunut lämpimällä kauratyynyllä, lämpimässä kylvyssä/suihkussa. Eka synnytys meni lopulta hieman ilokaasu höyryissä, joten se on aika unohduksissa. Paitsi ponnistus vaihe. ~6h kesti synnytys.

Toka synnytys on jäänyt ihanasti mieleen, kun pysyi kokoajan mukana, vaikkei synnytys kestänytkään kuin 4h. Tällä kertaa en halunnut ilokaasua, jotta pystyin paremmin pitämään kontrollin ja rentoutumisen itselläni. Lämpimässä kylvyssä ja suihkussa sain itseni rennoksi. Mies juoksi lämmittämässä kauratyynyä ja piteli sitä mulle, sekin rentoutti. Kätilö myös auttoi heijaamisten kanssa sivulta toiselle, synnytyssalin sängystä pitäen kiinni.

Innolla odotan jo tulevaa synnytystä, vaikka siihen onkin vielä matkaa. :)
 
Ensimmäisessä synnytyksessä nukahdin (ja näin vihreitä miehiä...) oxanest -piikin jälkeen. Samassa synnytyksessä myös meinasin nukahtaa ammeeseen... Olin kuitenkin supistusten tullessa varsin hysteerinen ja kipeä, mutta silloin vielä kun supistukset eivät tulleet aivan jatkuvasti, pystyin rauhoittumaan välissä. Synnytys oli pitkä ja väsyttävä muutenkin, yli 18h.

Toisessa synnytyksessä oli kauttaaltaan rennompi. Pystyin käyttämään ilokaasua joka toimi tällä kertaa mainiosti, en oksentanut ja voinut pahoin niin kuin ekalla kerralla, vaan ainoa vaikutus minkä huomasin, oli se, että rentouduin. Mies kokeili kerran ja totesi vaan, että tukka nousee, kamalaa ainetta. Itse en huomannut edes päihdyttävää vaikutusta, vaan sen, että olo pehmeni ja rentoutui. Olin paljon tietoisempi, kun en ottanut isompia puudutteita ja sitämyötä rennompi ponnistusvaiheessakin. Kesto oli reilut 8h.

Mulla on kummassakin synnytyksessä kumppanin läsnäolo rentouttanut, mutta auta armias jos toinen yrittää koskea. :grin Kummallakin kerralla läimin kauemmas, tosin toisessa synnytyksessä puristin miestä supistusten tullessa kädestä ja myöskin ponnistuksessa mies tuki asentoa. Muuten toisen (niin kumppanin kuin kätilönkin) kosketus oli epämiellyttävää.
 
Vesi on rentouttanut todella hyvin molemmissa synnytyksissä. Toisen lapseni synnytinkin veteen. Muistan kuinka juuri ennen ponnistusvaihetta supistukset taukosivat hetkeksi ja mietin mielessäni, että toivottavasti en nukahda, sillä tuli todella rentoutunut olo hetkeksi siinä lämpimässä vedessä ollessa.
 
Ekassa oli rentoutus todella kaukana sen jälkeen kun sairaalaan menin.
Tokassa sen sijaan osasin ihanasti rentoutua ja ottaa supistuksia vastaan, vaikka suurimman osan synnytyksen kestosta olin sairaalassa, eli n. 2,5h. Amme auttoi todella paljon rentoutumisessa! Synnytyslaulu auttoi rentoutumisessa myös supistusten aikana. Ja tietty se, että tunsin että tällä kertaa voin luottaa kätilöön, eikä hän tee väkivaltaa minulle.
 
Vain epiduraalin vaikutusaikana. Käynnistettiin lääkkeillä ja vesien menon jälkeen supistukset tuli heti n. 2 minuutin välein. Ehti sellaiset 75-90 sekuntia vetää henkeä ennen kuin mentiin taas, joskus uusi alkoi tulemaan heti kun edellinen loppui. Tätä jaksoin vain 3 tuntia. Epiduraalin jälkeen oli jännää katsella käyriä kun supistuksia tulee yhtenä sarjana, mutta ei tunnu missään. Ihana keksintö tuo epiduraali.
 
Mä olen rentoutunut kun päässyt sairaalaan. Ihan vaan siellä olo rentouttaa. Jotenkin se että apu on lähellä ja kivunlievitys (ehkä) saatavissa, jos kiire tulee. 2 syöksysynnytystä ja synnytys katsottu käynnistyneeksi vasta sairaalassa ollessa, joten kyllä se rentous nopeuttaa. Kotona vaan stressannut Osaako sitä lähteä oikeaan aikaan ja onko vauvalla kaikki hyvin.
 
Takaisin
Top