Vauvan liikkuminen?

Lya M.

Sukkela juttelija
Meidän vauva on maaliskuussa syntyneistä ilmeisesti kaikkein nuorimpia ( laskettu aika oli huhtikuussa ), mutta hänellä on hirveä hinku liikkua.

Heti kun on sylissä, yrittää nousta itse - ja nouseekin - omille pikku rimpulajaloilleen. Häntä joutuu siis lähinnä pitää pystyssä. ( emme siis seisota häntä ollenkaan ) Vähän mietityttää kestääkö pienen selkä tuota jaloille ja alas pomppimista. Vaikea sitä on estääkään, kun on niin onnessaan tuosta ”kävelemisestä”. :rolleyes:

Ryömiminen ja kääntyminen ei vielä onnistu, mutta tällä viikolla keksi, miten itseään voi työntää eteenpäin selällään...
 
Ajattelisin, että niin kauan kuin vauva itse tekee, hänellä löytyy valmiudet siihen. Esim. kun nousee itse istumaan on valmis syöttötuoliin. Joku voi korjata jos olen väärässä.
Meidän vauva on sitten taas vanhimpien joukossa näistä maaliskuisista, kun syntyi helmikuun puolella. Hän on aika rasittava sylissä pidettävä parhaillaan. Koko ajan tiukka etukeno ja häslääminen.:grin Kovat olisi menohalut.:)
 
Luin vaan otsikon..mietin että onko joku jo uudella kierroksella:happy7
Meillä lähdettiin tänään liikenteeseen..jätin leikkimatolle ja kun kävin keittiös niin oliki matolla:hello:blob6:happy093
 
Meillä on kanssa kovat menohalut ja kierimään ollaan hurjasti lähdössä. Toiseen suuntaan jo kääntyy ja kovasti sitten masullaan jaloilla vispaa ja mittarimatoa leikkii, mutta ei vielä juuri etene :D

Uskoisin samoin kuin tuoda aiemmin oli puhutti, että jos vauva itse punkee, nousee ja työntää niin sellaisiin liikkeisiin on valmiudet.
 
Ajattelisin, että niin kauan kuin vauva itse tekee, hänellä löytyy valmiudet siihen. Esim. kun nousee itse istumaan on valmis syöttötuoliin. Joku voi korjata jos olen väärässä.
Meidän vauva on sitten taas vanhimpien joukossa näistä maaliskuisista, kun syntyi helmikuun puolella. Hän on aika rasittava sylissä pidettävä parhaillaan. Koko ajan tiukka etukeno ja häslääminen.:grin Kovat olisi menohalut.:)
Vauvan ei tarvitse osata itse istua tai käydä itse istumaan ollakseen valmis syöttötuoliin.
 
Ajattelisin, että voi pieniä aikoja istua ennenkin (syömisen ajan). En silti omaa vauvaa pitkään istuttaisi esim. pyyhkeellä tuettuna.
Nopealla googlauksella tällainen löytyi:
”Alaselän pysyessä ojentuneena (yli puolivuotiaalla), vauva voi alkaa harjoittella syöttötuolissa istumista ruokailun ajan.”
 
Meil on ainakin aikaisempien Lapsien kohdalla neuvolassa katsottu, koska selkä on hyvässä asennossa istuessa. Ja sen mukaan sit annettu lupa laitta syöttötuoliin.
 
4kk neuvolassa katsottiin ainakin sivuheijasteet ja niitä meidän vauvalla ei vielä ollut.

Meillä on nyt tämän kanssa ollut tuo tripp trappin newborn kaukalo, ja on ihan huippu, kun saa pöydän ääressä vauvalle kiinteitä maistatuttaa.:p
Menihän se nuorempana lattialla könytessä sitterin edessä, mutta ei vanha enää jaksa.:grin
 
4kk neuvolassa katsottiin ainakin sivuheijasteet ja niitä meidän vauvalla ei vielä ollut.

Meillä on nyt tämän kanssa ollut tuo tripp trappin newborn kaukalo, ja on ihan huippu, kun saa pöydän ääressä vauvalle kiinteitä maistatuttaa.:p
Menihän se nuorempana lattialla könytessä sitterin edessä, mutta ei vanha enää jaksa.:grin
Saaks siin kaukalossa antaa soseita? Ku ainakaan sitterissä ei saisi antaa..
 
Saaks siin kaukalossa antaa soseita? Ku ainakaan sitterissä ei saisi antaa..
Nyt täytyy kyllä tunnustaa, ettei ole käynyt mielessäkään, ettei saisi.:laughing002 Lähinnä tulee mieleen, että jos ohjekirjassa sellainen pykälä on, niin se on jotta Stokke irtisanoutuu vastuusta.
Sittereitäkin on erilaisia. Ei tietenkään missään makuuasennossa kukaan vauvaa syötä.:think005
 
Nyt täytyy kyllä tunnustaa, ettei ole käynyt mielessäkään, ettei saisi.:laughing002 Lähinnä tulee mieleen, että jos ohjekirjassa sellainen pykälä on, niin se on jotta Stokke irtisanoutuu vastuusta.
Sittereitäkin on erilaisia. Ei tietenkään missään makuuasennossa kukaan vauvaa syötä.:think005
Tollanen ois siis tosi kätevä, jos joku firma osais tehdä tollasen ns syöttötuolin, missä lapsi ei olisi kuitenkaan istuma-asennossa ja silti vois antaa soseita. Koska mä ite ainakin vihaan antaa soseita sylissä. Ja varsinkin sillon kun on yksin lapsen kanssa ni se on yhtä säätöä..
 
Katsoin kuvahaulla noita kuvia, niin aika paljon taitaa muuten olla sitä uutta mallia, jonka saa säädettyä makuuasentoon. Meillä kuitenkin tämän kuvan kaltainen vanha malli.
 

Liitteet

  • AAEF4D05-71DE-465C-8D69-11C3DC4F1C49.jpeg
    AAEF4D05-71DE-465C-8D69-11C3DC4F1C49.jpeg
    22.9 KB · Katsottu: 13
..nyt kun mietin,.johtunee ehkä siitä, että kun esikoista odottaessa olin lukenu siitä kokemuksia, että kätevä kun aloittaa kiinteitä.
 
Katsoin kuvahaulla noita kuvia, niin aika paljon taitaa muuten olla sitä uutta mallia, jonka saa säädettyä makuuasentoon. Meillä kuitenkin tämän kuvan kaltainen vanha malli.
Mut toi on kyl tosi pysty asennossa, hyvä niin!! :)
 
Ei suositella syötettävän/syövän tuossa Stokessakaan, kuten ei sitterissäkään. Neuvolan lisäksi monilla fysioterapiassa katsotaan syöttötuolivalmiudet. Siinähän tulee kyetä olla max kevyesti tuettuna, ja siinä on tarkoitus olla juurikin (vain) syömisen ajan. Jotkut oppii menemään itse istumaan vasta esim. 10kk iässä ja harvoin syöttötuoliin menoa tarvitsee niin kauan odotella. Mutta kun kaikki on nyt hengissä, niin ketään tuskin tarvitsee piekseä asiasta tai asiasta...
 
Esikoista syötettiin sylissä kunnes oppi onneksi aika aikaisin istumaan ja voitiin siirtää Stokken vauvaosaan. Sylissä syöttäessä kun soseessa oli vauvan lisäksi myös äiti ja lattia...

Pienempi ei vielä istu, ja sylissä ollessaan yrittää ryöstää aina jotain aikuisen lautaselta. Kohta hänkin on 4kk, eli uusi sottapytty kasvamassa :)
 
Takaisin
Top