Molluskat

Lilyofthevale

Sukkela juttelija
Joulumammat 2018
Onko vinkkejä, miten hoitaa/päästä eroon? Nuorimmaisella, hiukan yli 1v,on ollut useita kuukausia kaksi molluskaa. Ne alkuperäiset ovat lisääntyneet, tullut uusia pieniä lähistölle ja alkuperäiset ovat kasvaneet. Vanhemmilla lapsilla oli sama vaiva aikanaan ja lopulta manuaalisesti poistin, mutta lapset olivat silloin jo isompia. Näin pienelle en mielellään sellaiseen lähtisi. Isommille kokeilin osterivinokaskapseleita, mutta en huomannut mitään apua. Nyt olen rasvannut molluskakohtia.
 
Meillä ei ole tehty mitään. Kahdelta isommalta hävisivät noin puolen vuoden aikana ja nuorimmalla 2v niitä vielä on. Ihoa on rasvailtu tarpeen mukaan perus rasvoilla, sillä kuivaan ihoon leviävät yleensä voimakkaammin.
 
Samaa mieltä elaffyn kanssa. Niihin ei ole hoitoa. Parasta on rasvata koko lasta perusvoidella, ja odottaa montaa kuukautta. Meillä ekat tuli 2 v:lle joulukuussa, helmikuussa niitä oli aivan kamalasti ja kaikki hävisivät kesällä. Hydrokortisonista voi olla tilapäistä hyötyä kun ne kutittavat pahiten mutta ei sitä voida käyttää viikko tai pari pitempää.
 
Meillä oli isommilla lapsilla aikanaan molluskoja, en hoitanut mitenkään ja Olisko 8kk kestänyt pisimpään yhdellä. Tällä oli ryppäänä toisessa kyljessä ja raapi niitä jossain vaiheessa niin että sai hirveän märkääruven joka eteni vauhdilla koko kylkeen ennenkö lääkärikään ymmärsi mistä kyse. Eipä niistä muuta haittaa ollut :grin.
Itsellä traumoja siitä kun lapsena neuvolassa poistivat noita. Hirveetä hommaa :sad001
 
Minullakin on muuten joskus poistettu, aika pienenä vielä. Muistan hämärästi tilanteen. Vielä aikuisenakin joku haju sai minut voimaan suunnattoman ahdistuneesti. Minulla kesti pitkään, ennen kuin ymmärsin yhdistää hajun tuohon molluskoiden poistoon. Oli ilmeisesti joku desinfiointiaine tmv. Oli ilmeisesti jäänyt vähän traumoja..
 
Tuota olen ihmetellyt, kun yleensä niistä mainitaan, että kestää muutamia kuukausia, ehkä puoli vuotta. Molemmilla isommilla lapsilla kesti monta vuotta. Keskimmäisenä lapsella havaitsin ensimmäiset alle vuoden iässä ja viiden vuoden iässä viimeiset lähti pois. Yksi oli tosi iso ja se tulehtui pahasti. Mulla itselläkin tuli niitä, nyt aikuisiällä. Nyt ei ole vähään aikaan näkynyt, mutta kyllä niitä vuosien ajan on silloin tällöin ilmaantunut.
 
Me rasvattiin niitä paikkoja, mitä kutisi.Muutenpa niille ei voinu tehä mitään.Aikansa kesti ja ne hävisivät itekseen. Päiväkoti-ikäisenä oli nämä molluska ongelmat.
 
Aika parantaa. Teepuuöljy jonkun tiedon mukaan auttaa myös, mutta ei taida sellaisenaan lapsille soveltua. Tiedä sitten sopisiko kuitenkin ongelmaiholle kehuttu teepuusaippua?
 
Täällä on 4-vuotiaalla ollut heinäkuusta, välillä lisääntyy ja välillä vähentyy. Ovat tuossa toisella puolella, nivusen yllä ja aina välillä yksittäisiä tulee jalkoihin tai alavatsalle. Ei kuulemma oo kipeitä eikä kutise, niin ei niille kuulemma tarvitse mitään tehdä, sanottiin neuvolasta. Voi mennä parikin vuotta että katoavat.

Nyt pari viikkoa sitten alkoi tulemaan 3-vuotiaalle pikkuveljelle myös, on toinen kainalo ja kylki täynnä. Saa nähdä kauan menee, että meiltä nämä katoavat!
 
Mulla on vanhimman lapsen molluskat kadonneet osterivikokas kuurilla (saa luontaistuotekaupasta). Nyt nuorimmalla on kuuri menossa myös. Molluskoita on tosi paljon! Niiden päälle laitan pihkatervasalvaa, etteivät tulehdu.
 
Apteekista Nopoxivir tai Moltrex liuos. Noilla saa parissa päivässä tuhottua syylän ja estettyä niiden holtittoman leviämisen. Ihan turhaa kärsiä useita kuukausia ja antaa ongelman levitä, kun ne on hoidettavissa parissa päivässä.
 
Meillekin sanottiin, ettei voinut tehdä mitään. Vaihtelevasti niitä oli parin vuoden ajan. Irtoamassa olevat olivat joskus kipeitä osuessaan vaatteisiin, niin suojattiin silloin pienillä laastareilla.
 
Takaisin
Top