Matkustaminen raskaana

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Oletko matkustanut tai aikeissa matkustaa raskaana? Mikä on kohdemaa? Kerrohan myös miten meni, jos olet jo käynyt. :) Artikkelistamme voi kerrata mitä pitää ottaa huomioon, jos on aikeissa matkustaa odotusaikana.
 
Työmatkalla tuli käytyä ihan alkuraskaudessa (rv 9-10 tms), ja toisella puolivälissä. Saksassa tosin vain, joten ei tarvinnut huolehtia mistään oikeestaan sen enempää kuin kotimaassakaan. Mutta voi hyvä luoja, päätin tokalla reissulla, etten enää kertaakaan lennä raskauden aikana. Olin viikolla 21, ja pahoinvointia ei ollut ollut 11 viikkoon, mutta molemmat lennot molempiin suuntiin istuin tuskasena hikoillen ja täristen kun pyörrytti ja oksetti ihan jatkuvasti. Kaiken lisäksi tuo oli kesällä, ja Saksassa oli +37 lämmintä eikä kokouspaikalla ollut ilmastointia :hilarious: ulkona sen kesti hyvin, mutta sisällä ei ollut kivaa :hilarious:
 
Milloin uskaltaisitte vielä lähteä päiväristeilylle? Uudet henkkarit hain, mutta nyt on jo rv35. En yhtään tiedä uskallanko lähteä..
 
Milloin uskaltaisitte vielä lähteä päiväristeilylle? Uudet henkkarit hain, mutta nyt on jo rv35. En yhtään tiedä uskallanko lähteä..

Ite kävin ekaa odottaessa Tallinnassa päivästeltään kun olin rv 36+jotain... Olin iso ja kömpelö ja vähän väsy, mutta hyvin siitä selvittiin! :) Me tosin oltiin sillai että oli oma auto matkassa niin ei tarvinut siellä sitten kävellä niin paljon. Mutta olihan se pitkä päivä kun satamaankin kotoa oli joku reilun tunnin ajomatka... Vähän mua joku pelotteli että mitä jos käynnistyykin synnytys vaikka laivalla, mutta olin niin ehdottoman vakuuttunut siitä ettei muksu synny vielä aikoihin niin ei edes epäilyttänyt lähteä.

Ja aika tasan puolivälissä raskautta oltiin miehen kanssa neljä yötä Puolassa, Krakovassa. Mulla oli jo silloin vähän kömpelö olo, mutta onneksi reissu osui just niille muutamalle viikolle ku ei ollut pahoinvointia. :p Söin ku hevonen kun käveltiin siellä tosi paljon, joten hotellin aamupala kyllä tuli hyödynnettyä! :hilarious: Vähän tarkemmin katsoin mitä ja missä suuhuni pistin, just kaikki juustot ja majoneesia kun siellä käytetään suht paljon, mutten ottanut mitään stressiä siitä kuitenkaan. Mutta ehkä suurin epämukavuus reissussa aiheutui henkisellä puolella. Käytiin myös Auschwitzissa niin siellä vähän kuohui tunteet... Ihan hirveä se tunne kun seisoi siinä missä ihmiset oli hypännyt junista ja tajusi että itsellä maha näkyy jo sen verran hyvin ettei epäilystäkään siitä minne itse olisi siitä suoraan päätynyt.
 
Olen matkalla Afrikassa, rv7 jolloin pahoinvointikin sopivasti alkoi. Täällä +37astetta ja malariariski.. Jos tästä selvitään, niin taidan olla loppuajan ihan vain kotosuomessa :)
 
Ite kävin ekaa odottaessa Tallinnassa päivästeltään kun olin rv 36+jotain... Olin iso ja kömpelö ja vähän väsy, mutta hyvin siitä selvittiin! :) Me tosin oltiin sillai että oli oma auto matkassa niin ei tarvinut siellä sitten kävellä niin paljon. Mutta olihan se pitkä päivä kun satamaankin kotoa oli joku reilun tunnin ajomatka... Vähän mua joku pelotteli että mitä jos käynnistyykin synnytys vaikka laivalla, mutta olin niin ehdottoman vakuuttunut siitä ettei muksu synny vielä aikoihin niin ei edes epäilyttänyt lähteä.

Ja aika tasan puolivälissä raskautta oltiin miehen kanssa neljä yötä Puolassa, Krakovassa. Mulla oli jo silloin vähän kömpelö olo, mutta onneksi reissu osui just niille muutamalle viikolle ku ei ollut pahoinvointia. :p Söin ku hevonen kun käveltiin siellä tosi paljon, joten hotellin aamupala kyllä tuli hyödynnettyä! :hilarious: Vähän tarkemmin katsoin mitä ja missä suuhuni pistin, just kaikki juustot ja majoneesia kun siellä käytetään suht paljon, mutten ottanut mitään stressiä siitä kuitenkaan. Mutta ehkä suurin epämukavuus reissussa aiheutui henkisellä puolella. Käytiin myös Auschwitzissa niin siellä vähän kuohui tunteet... Ihan hirveä se tunne kun seisoi siinä missä ihmiset oli hypännyt junista ja tajusi että itsellä maha näkyy jo sen verran hyvin ettei epäilystäkään siitä minne itse olisi siitä suoraan päätynyt.
Kiitos vastauksesta :) Me nimenomaan oltais menossa pikana ja omalla autolla. Haluaisin niin päästä! Ehkäpä onnistuukin..
 
Milloin uskaltaisitte vielä lähteä päiväristeilylle? Uudet henkkarit hain, mutta nyt on jo rv35. En yhtään tiedä uskallanko lähteä..

En tainnut noilla viikoilla minnekään matkustella edes Suomessa, mutta jos tuntuu että jaksaa eikä ole viitteitä synnytyksen käynnistymisestä niin eiköhän sitä voi. :)

Olen matkalla Afrikassa, rv7 jolloin pahoinvointikin sopivasti alkoi. Täällä +37astetta ja malariariski.. Jos tästä selvitään, niin taidan olla loppuajan ihan vain kotosuomessa :)

Huh, ei varmaan se mukavin paikka raskauspahoinvoinnin keskellä. Tsemppiä!
 
Juuri tulin takaisin ruotsinristeilyltä rv 34+3 ja hyvin meni. Nukuin ekana yönä 4h koska hytissä oli niin kuuma mutta en ollut erityisen väsynyt kun Tukholmaan päästiin. Aktiivinen kävelykin maissa meni hyvin vaikka järkyt supistukset on olleet vaivana jo useamman kuukauden, mutta juuri tuolloin eivät sitten tulleetkaan. Jos kävely onnistuu niin miksi ei voisi risteilemään mennä.
 
Onko muilla kokemuksia keskivaiheilla raskautta matkustamisesta? Etenkin lentokoneella.
 
Onko muilla kokemuksia keskivaiheilla raskautta matkustamisesta? Etenkin lentokoneella.
Mä oon matkustanut lentäen sekä puolessa välissä (ekassa raskaudessa), että 33 viikolla (tokassa). Molemmilla kerroilla meni hyvin, mutta toki se riippuu raskaudesta. Mulla oli molemmat raskaudet helppoja ja olin hyvinvoiva. Ehkä mitään mannerten välisiä pitkiä lentoja en olisi harkinnut silti. Nää oli siis 4h molemmat.
 
Mä matkustin esikoisen aikaan joskus rv. 20+ lentokoneella Briteistä Suomeen ja se meni ihan hyvin, mutta en ois kyllä myöhemmillä viikoilla enää pystynyt. Tässäkin raskaudessa mulle on ollut jo useampia viikkoja tuskaa istua pidempiä aikoja autossa tai junassa eli tarvitsee päästä jaloittelemaan tosi usein. Tää riippuu niin ihmisestä, itsellä ollut kaikissa raskauksissa iso vatsa eli vatsa kasvaa yläkäyrillä eli johtuu varmaan siitä. Nyt rv.30+6 enkä meinannut enää matkustella minnekään. 😂
 
Esikoisen raskausaikana me käytiin Saksassa ja parissa muussakin maassa n. puolivälissä raskautta. Ja sitten Tallinnassa vikalla kolmanneksella, mutta silloin reipas kävely aiheutti harjoitussupistuksia, enkä enää sen jälkeen halunnut käydä kauhean pitkällä.
 
Nyt voinkin kertoa oman kokemuksen. Junalla matkustaminen yli 6h oli hirveää. Niveliä alkoi särkeä. Seuraavana päivänä 4h lento ei tuntunut missään. Takaisin tullessa 4h lento, 3h vaihto, 1h lento ja muutama tunti autossa eikä mitään ongelmia. Näin jälkiviisaana jos pitäisi raskaana matkustaa pitkiä aikoja istuallaan matkustaisin 13-15viikoilla. Nyt oli viikkoja 19-20.
 
Itse juuri jenkeissä/kanadassa työmatkalla, rv12-13. Pahoinvointia ei oo onneksi ollut, lennot kohdemaahan meni hyvin, tosin pääsin bisneksessä. Nyt takaisin kotiin päin olisi ihan tavan paikka economyssä.
Ruoan suhteen on jännittänyt tosi paljon. Syömisten suhteen ei oo hirveesti pystynyt nirsoilemaan, kun ravintolat/menut oli suunniteltu kollegan toimesta etukäteen. Olen joitain kovia ja puolikovia juustoja syönyt, samoin jossain on ollut tuorejuustoa tai majoneesia. Toivon todella etten saa mitään listeriaa täältä. Ruokamyrkytyksiltä olen ainakin vielä välttynyt.
 
Takaisin
Top