Minkä ikäinen vauva oli, kun otitte vierailijoita kotiin vastaan?

Meillä taisi sukulaisperhe käydä kylässä kun vauva oli viiden päivän ikäinen. Äitini tosin tuli jo kotiutumispäivänä.
 
Kaksosten kanssa vieraita kävi vasta noin 2 viikon iästä asti, äitini kävi jo aiemmin. Oltiin viikon verran sairaalassa.

Kolmatta tultiin katsomaan kotiutumispäivänä vajaan 3vrk iässä. Viiden päivän ikäisenä oltiin jo perhekerhoissa mukana.
 
Anoppi kävi katsomassa muistaakseni kotiutumista seuraavana päivänä, eli poika oli sitten 3vrk.
 
Äitini ja miehensä tulivat kylään kotiutumispäivänä samalla kun kyyditsivät meidät sairaalasta kotiin. Poika oli kotiutuessa 4 päivän ikäinen.
 
Äitini kävi kotiutumispäivästä seuraavana päivänä kuopuksen ollessa 3vrk ikäinen. Appivanhemmat joutuivat odottamaan 3-4 viikkoa, koska olivat matkalla ja palasivat vauvan ollessa viikon. He kuitenkin sairastuivat ripuliin, joten en päästänyt heitä vierailemaan :)

Muuten vieraita on käynyt vauvan ollessa 2 viikkoinen.

Sama, kotoa on poistuttu vasta kaksiviikkoisen kaikkien lasten kohdalla, autossa on saattanut olla aiemmin, mutta esim kauppareissutkin on mennyt vasta 2 viikon jälkeen :)
 
Parin päivän päästä kolmannen kohdalla anoppi tuli yökylään kun vauva oli viikon otti tyttären tyttärensäkin mukaan ja passausta ootettiin kyllä. Jos oisin ollu yhtä kipee kun kakkosesta oisin kieltäny yökyläilyt. Nyt taustalla oli sentään vaan sektio ei repeämiä eikä epparia :banghead::rolleyes:
 
3 päivää kotiutumisesta eli vauvan ollessa viikon ikäinen kävi äitini kylässä. Ensimmäiset vieraammat vieraat oli naapurista vauvan ollessa 11 päivää vanha.
 
11pvää vanha, kun kotiuduttiin 9pvän iässä sairaalasta. Mun äiti käväisi ohikulkumatkallaan. Mun ystävä yritti sairaalassa päästä katsomaan, ei uskonut ettei pääse, vaan tuli yrittämään :hilarious: Mies kävi sit jututtamassa, ku mulla oli imetys kesken. Nykyään ilmeisesti isovanhemmat pääsee katsomaan sisarusten lisäksi.
 
Äiti kävi osastolla katsomassa lapsen toisena elinpäivänä. Mun oma veli kävi myös osastolla katsomassa. Kotona äiti kävi ehkä viikon vanhaa katsomassa. Samoin veli ja lapsen tulevat kummit. Olivat enemmän kuin tervetulleita, ei mulla olis pää kestänyt muuten sitä toimettomana makoilua..
 
Meillä kävi isovanhemmat ja muutama kaverikin sairaalassa katsomassa. Viikon ikäisenä sitten kotona kävi ekat vieraat.
 
Esikoisen kohdalla isovanhemmat kävivät sairaalassa kun oltiin siellä pitempään. Viikon ikäisenä mentiin mun serkun synttärijuhliin. Missä siis vaan lähisukua paikalla. Kuopuksen kohdalla päästiin hotelliin ja siellä kävi moni katsomassa vuorokauden ikäistä vauvaa.
 
Esikoisen kohdalla isovanhemmat kävivät jo osastolla kun oli ikää 2vrk. Toisen vauvan kohdalla 2 viikon iässä tulivat kotia ekat vieraat. Mutta toinen lapsi syntyi näin tammikuussa kun influenssa kausi menossa..
 
Isovanhemmat on tulleet jo potilashotelliin katsomaan parin päivän ikäistä. Muu väki onkin sitten tullut vasta muutaman viikon päästä, kuka milloinkin.
 
https://www.gretarossi.fi/blogi/lapsivuodeaika-sinun-aikasi

Mulle kolahti kovasti tämä Doula Greta Rossin blogikirjoitus. Aivan kuin mun kynästä. Alan jo raskausaikana kääntymään sisäänpäin ja ahdistumaan ihmisistä.

esikoista kävi katsomassa äitini jo sairaalassa ovien läpi (koska en uskaltanut uhmata sairaalan sääntöjä), kuopusta kävivät isovanhemmat katsomassa noin viikon iässä. Anoppi tuli kuopusta katsomaan joskus 1kk+ kohdalla kun eivät ehtineet aiemmin, olivat pohjoisessa... niin kuin joka vuosi siihen aikaan. Ja edelleen eivät pienen pojan synttäreille pääse, koska reissu on tärkeämpi mutta se onkin toinen keskustelu se ja se on täynnä muutakin eriarvoistamista meidän lapsien kesken anopin taholta.
 
Takaisin
Top