Jouluruokaketju

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä teidän joulupöydästä löytyy? Perinteistä vai jotain ihan muuta? Teettekö itse vai ostatteko valmiina? Mikä on lempiruokasi joulun antimista?
 
Meillä on laatikoista porkkana-, maksa- ja makaronilaatikko. Sitten on joko savu- tai loimulohta. Mies varmaan haluaa graavilohta. Monena vuonna on ollut myös savusiikaa, mutta ei varmaan tänä vuonna oteta sitä. Kalan kaveriksi vähän katkarapukimaraa. Rosolli ja keitetyt kananmunat kuuluu myös asiaan samoin kuin lihapullat. Ajatuksena on tehdä myös peruna-punajuurivuokaa tai millä nimellä sitä kutsuisikaan. Perunaa ja punajuurta viipaleina vuokaan, sekaan sipulia jossain muodossa, mausteita ja kermaa, kypsennetään uunissa. Herneitä saattaa myös löytyä ja jotain kasviksia muutoinkin. Tuo peruna-punajuuri juttu tehdään itse ja kananmunat toki keitetään itse, mutta muutoin ostetaan aika lailla valmiina. Makaronilaatikko on jo pakkasessa odottamassa, kun laitettiin kerran isompaa satsia tehdessä pikkuvuokaan jouluksi.
 
Meillä laitan jouluna pöytään kaikki perinteiset laatikot, rosollin ja kinkun, kaupasta ostetaan valmiina. Itselle vegekinkku. Perunaa myös keitän. Riisipuuron teen vegaanisena, todennäköisesti soijajuomaa käytän. Jälkkärinä joulukarkkeja ja -suklaita, omatekemiä pipareita ja joulutorttuja. Miehelle glögiä. Jotain varmaan unohtui mainita.
 
Aika tavallista ruokaa meidän joulupöydässä. Kinkku tietysti, mies saa töistä joululahjana perinteisesti kinkun. Teen itse kylkeen sinappia ja ehkä paistinliemikastiketta. Rosollia (joka on lempparini) tarjoillaan, porkkana-punajuuri-sipuli tuoreista vihanneksista ja ilman kastiketta paras :p Laatikoista valmistan porkkanalaatikkoa itse, lanttulaatikkoa ehkä. Perunalaatikkoa harvemmin meillä syöty, koska pöydässä on keitettyä perunaa. Maksalaatikkoa saatan tehdä miehelle. Lihapullia, italiansalaattia, lämminsavulohta, silliä. Homejuustoja, pippurijuustoa... Joululimppukin tietysti kuuluu asiaan, joskus olen tehnyt sen sijasta saaristolaisleipää (hyvää lohen kanssa!) Jälkiruokana jouluisaa kuivakakkua, ehkäpä teen myös luumukanelikakun tai vaikkapa glögijuustokakun. Pipareita ja luumutorttuja toki. Glögiä juodaan, myös olut ja punaviini kuuluvat joulujuomiin. Olen jo metsästellyt alkoholittomia vaihtoehtoja. Kotikaljaa perinteisesti teen, mutta en ole varma jätänkö tänä vuonna raskauden takia tekemättä, koska olen yleensä itse se joka sen sitten imuroi napaansa :grin Aivan varma prosenteista kun en voi sitten olla...
Jouluaamuun tietysti kuuluu riisipuuro luumurusinasopalla, saatan tehdä jo edellisenä päivänä odottamaan, ettei aamulla tarvitse hämmennellä.

Tykkään kovasti valmistaa jouluruokia ja toivonkin nyt, että meille saadaan myös sukulaisia jouluna syömään. Äiti ja anoppi ovat itsepäisiä ja meinaavat tehdä molemmat itse jouluruokansa, ovat pyydelleet syömään vaikka yritin vihjata, että minä teen myös, voidaan helpottaa heidänkin joulu-urakkaansa. En osaa kuvitella, etten valmistaisi jouluruokaa (jotain kaupasta ostettua tietysti mukana, juustoja, silliä...) joten ehkä ymmärrän, että äiti ja anoppikin ovat tykästyneet jouluaterian valmistukseen, eikä ole niin helppoa lähteä muualle ruokailemaan. Anoppia nyt ainakin koitan suostutella. :grin
 
Perinteiset, ns "pakolliset on meilläkin eli kinkku, lanttu- ja porkkanalaatikot, keitettyjä perunoita, höyrytettyjä herneitä, ja rosolli kermavaahdolla. Nuo riittäis miulle, mutta mies haluaa myös kalaa jollain tapaa, luultavasti graavilohta, mummo meinas tuoda jotain mätiä :yuck: Mummo tekee myös laatikot valmiiksi. Lapsille mietin jos oltaisiin tehty pikkunen makaroonilaatikko lisäksi.

Aamulla pitää tottakai olla puuro (punaseen maitoon ja voita lisäksi :grin), kanelilla ja sokerilla, ja vaihtoehtona sekametelisoppaa.

Jälkkäreinä ja herkkuina pipareita (pitäs tehdä vielä), ja tänä vuonna täytyy varmaan tehdä joulukakku, koska lainattiin kirjastosta kirja jossa karhut syö jouluna kakkua, ja se on isoin asia mitä poika joulupukin jälkeen odottaa joulussa :hilarious: niin ja päällä pitää olla jääkarhu :grin
 
Meillä yleensä jouluna tarjolla miehelle kinkkua, lanttulaatikkoa, bataatti-, tai perunalaatikkoa, keitettyjä perunoita, lihapullia, lohta, salaatteja, kananmunia, saaristolaisleipää.. Aamulla tottakai riisipuuroa. Jälkkärinä joulutorttuja, pipareita ja suklaata, välillä vielä joku jouluinen kakku tai vastaava.
 
Meillä on huomenna kokkauspäivä. Teen
Porkkanalaatikon
Lanttulaatikon
Bataattilaatikon
Taatelikakun
Viikunahillon

Anoppi tekee
Karjalanpaistin
Perunalaatikon
Rosollin

Lisäksi ostetaan
Maksalaatikko
Silliä
Graavia
Aladoobia
Kartanopikkelssiä
Kinkku (isäntä paistaa)

Pöydässä on myös
Keitetyt perunat
Sinappia
Aurajuustoa ja castellon minimix juustosetti
Suolakeksiä
Pipareita

Kotikaljaa
Punaviiniä
 
Brunssiksi riisipuuroa sekametelisopalla ja itse päivällisellä on omanpihan kalkkuna, lanttu- ja porkkanaloota, puikulaperunoita, uunilohta ja tilpehöörejä (mm juustoja,oliiveja, sillejä, viinirypäleitä).
Juomana kotikaljaa, julmustia, rypälemehua.

Laitetaan vaan sitä mistä joku perheessä tykkää, vieraat (4-6kpl) sopeutuu :hilarious:.
 
Meillä on joulupöydässä kinkkua, savukalkkunaa, lanttu-, porkkana- ja maksalaatikkoa, graavi- ja savulohi, silliä, rosollia, sienisalaattia, karjalanpaistia joko keitettyjen perunoiden tai kermaperunoiden kera, piirakat ja munavoi. Juomana kotikalja, maito tai piimä. (alkoholi ei oo koskaan kuulunu meillä joulupöytään) Jälkkäriksi torttuja, pipareita ja suklaata.

Ja suurin osa tehdään itse, kinkku ostetaan valmiiksi suolattuna ja lohi valmiiksi savustettuna, muut valmistan kahtena edellisenä päivänä☺️
 
Tänä vuonna joulupöydässä on tex-mex ruokaa, eli tortillaa, fajitoja, tacoja, nachot - the whole shabang. Ei nyt vain vauva-arjen aikana jaksa koko ruokakirjoa taikoa + en itse edes ole jouluruokien ystävä. Ei se ruoka minun jouluani luo. :joyful:

Eli kaikki vihannekset ja kasvikset, juustot/juustokastikkeet, salsat, guacamole, kana-, naudanliha- ja porsaanlihatäyteet laitetaan pöytään, josta jokainen saa sitten omanlaisensa aterian koota.

Jäliruoaksi teen omanlaista eton messiä, eli samalla systeemillä menään - jokainen saa koota oman jälkiruokansa kermavaahdosta, vadelma-valkosuklaarahkasta, marjoista, kinuskikastikkeesta, suklaahipuista, vaahtokarkeista ja keksimuruista. Nam nam. :p
 
Takaisin
Top