Painonnousu raskausaikana

Tuhatjalkainen

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heinä-äidit 2020
Ensimmäinen raskaus menossa ja aavistuksen mietityttää painonnousu. Nyt viikkoja 10+2 ja painoa kertynyt 3kg. Olen ollut onnekas ja pahoinvointia on todella vähän. Ruoka maistuu, ilmeisesti välillä liian hyvin :grin Toivottavasti tämä tästä tasaantuu.

Niin ja tämä jäätävä turvotus. Iltaisin oon pallo :dead:

Mites muilla? o_O
 
Hyvä aihe. Mulla reilusti ylipainoa ja oon tosi tyytyväinen, että paino on samassa tai jopa vähän alle sen, mitä ennen raskautta. Viikkoja 9+5. Toivon, että saisin painonnousun pysymään maltillisena. Oman haasteensa psyykeelle tekee syömishäiriötausta.
 
Minulla nyt 8+3 ja se kolmisen kiloa tai jopa enemmän oli tullut nyt ekalla neuvolakäynnillä. En toki tiedä miten luotettavaa tuo tässä vaiheessa on kun muutama päivä sitten kävin vaa'alla ja näytti että olisi +5kg ja seuraavana aamuna +3kg. Minulla on kuitenkin digitaalinen vaaka eli siinä mielessä tulkinnan virhettä ei pitäisi olla.
 
Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta, miten ja missä vaiheessa raskautta tuo paino yleensä tulee? Vai voiko siitä edes mitään yleistä sanoa?
 
Mulla on laskenut paino tässä alussa 3kg. Oletan että laskee taas sinne vähintään puoleen väliin asti (pahoinvointi ja ruokahaluttomuus) ja sit alkaa taas nousta. Viimeisellä kolmanneksella sain viimeksi lähtöpainon kiinni +10kg päälle synnytykseen mennessä.. viimeksi laski jotain 5-10kg välillä paino samasta syystä kuin nyt.
 
Mulla oli BMI tällä kertaa ennen raskautta 27, joten tyytyväinen olen että vielä paino on pysynyt samana. Tosin vähän mietityttää onko jotain vialla kun ei yhtään ole noussut mut toisaalta eihän sitä varmaan tässä vaiheessa tulekaan kuin enimmäkseen turvotuksesta. Sitäki kyl on mut ei näy vaa'alla jostain syystä vielä. :scratch

Viime raskaudessa nousi paino jopa 20kg, ja se oli kyllä aika kamalaa siinä loppuvaiheessa. Imetys sit sulatti kilot niin et menin alle lähtöpainon, joka on hyvä juttu koska ylipainoa tosiaan oli ja on. Viimeksi noin puolen välin jälkeen painonnousu kiihtyi.
 
Mulla on paino noussut 3kg, ne tuli kyllä ihan ekojen vk aikana kun piti kokoajan olla syömässä jos halusi että olisi edes vähän ok olo. Nyt onneksi tasaantunut. Edellisissä raskauksissa tullut +10kg, jos tässäkin pysyisi maltillisena kun tuota painoa nyt muutenkin on. Noh kuitenkin -20kg kun edellisissä.
 
Ihanaa kuulla ettei tuo 3-4kg vielä välttämättä ennusta 30-40kg painonnousua :grin Myönnän että pikkusen meinasi ahdistaa nimittäin kun ajattelin, että se pikkuhiljaa tässä kiipeää ylöspäin eikä ihan näin.

Juttelin asiasta kaverini kanssa ja hän sanoi, että hänelle tuli nimenomaan alkuun jotenkin nopeammin, tasaantui keskivaiheilla ja lopussa sitten rysähti taas nopeammin. Hänellä se yhteensä taisi olla 13 vai 14kg.
 
Minä en ole uskaltanut käydä vaa'lla, mutta on varmaan tullut joku +3 kg painoa. Pakko syödä vähän väliä ettei tuu pahaolo ja mehua on tullut juotua. Minulla ainakin hiilihydraattipitoisen ruuan syöminen tekee hirvittävän turvotuksen ja nestettä kertyy. Helposti tulee se 3 kg pelkkää nestehöttyrää. Vatsa tuntuu koko ajan tukalan turvonneelta, nyt jo tuntuu kengännauhojen laitto tutkalalta. Mitähän se on muutaman kk päästä :confused:
Ei tarvitse kuvitellakaan laittavansa tavallisia farkkuja enää jalkaan, kun kiristää mahasta niin paljon. :depressed:

Ekassa raskaudessa tais tulla kokonaispainoa 6 kg ja synnärille jäi melkein 10 kg. Painoin ennen raskautta 80 kg ja synnytyksen jälkeen 76 kg. Radi diagnoosin takia pidin ekassa raskaudessa ruokavalion tosi tiukkana. Silloin ei ollut alkuun näin pahaa pahoinvointia ja kuvotusta.
 
Minä oon pahimmillaan raskausaikana keränny +30kg ( esikoisen aikana ) ja vähimmillään +-0kg. Alussa tulee aina painoa vaikka oksennan useita kertoja päivässä ja sit kun pahoinvointi helpottaa niin sit painokin on pudonnu/ tasaantunu..
 
Mulla ei edellisessä raskaudessa tullut kuin n..6kg ja kun olin synnyttänyt niin olin kaposempi kuin ennen raskautta... eli varmaan olis tullu jos ei olis lähteny samalla. Nyt vois tosiaan lähteä, mutta ihan samanlaista ruokahaluttomuutta ei ole.

Pientä ahdistusta kun miettiny että pitäskö se maha jo näkyä 9viikko menossa, mutta ei mulla muistaakseni näkyny ekassakaan kun vasta myöhemmin. Ja aina aamusin tuntuu että se turvotus on kadonnut niin ahdistaa että kasvaako se kohtu ollenkaan.

onko loppukuun LA omaavilla jo maha tullu vai vielä odottaa kasvuaan?
 
Mulla tuntui kohtu vasta joskus viikolla 11. Eikä siis näy vielä mitenkään koska on tota ylimääräistä mahan kohdalla muutenkin..
 
Mulla 10+1, ensimmäinen raskaus ja ylipainoa, maha tullut esiin tässä muutamassa päivässä :love7 Ei vielä näy ulkopuolisille , mutta vatsan muoto muuttunut niin, että itse huomaan ja mies samoin.
 
Ja siis turvotustahan se nyt vielä lienee, että ulospäin näkyy.
 
Mulla 10+1, ensimmäinen raskaus ja ylipainoa, maha tullut esiin tässä muutamassa päivässä :love7 Ei vielä näy ulkopuolisille , mutta vatsan muoto muuttunut niin, että itse huomaan ja mies samoin.

mullaki sellainen maha(kun ylipainoa myös) että alapään kohilla litteä ja sit sellainen hypähdys. Muistelisin että siitä tulee sellainen yhtenäisempi jossain vaiheessä enemmän, näyttää tosiaan sit enemmän raskausmahalta eikä vaan ”mahalta”
Sitä odotellessa
 
mullaki sellainen maha(kun ylipainoa myös) että alapään kohilla litteä ja sit sellainen hypähdys. Muistelisin että siitä tulee sellainen yhtenäisempi jossain vaiheessä enemmän, näyttää tosiaan sit enemmän raskausmahalta eikä vaan ”mahalta”
Sitä odotellessa

Joo, just näin mulla! :)
 
Mulla on muutama kilo ylimääräistä ja maha ei muuten vielä näy, paitsi kun on turvotusta alavatsalla niin huomaa että se on erilainen kun normaalisti. Ja kun vetää vatsaa sisään, niin alavatsa ei enää menekään sisään, vaikka ylävatsa menee :D Mulla nyt on tosin vasta 8+6 joten tuskin mahan vielä kuuluukaan näkyä sen enempää :)
 
Mulla on kans aina aamulla lähes normaalin näköinen vatsa, mutta iltaa kohti tulee turvotus. Varsinkin, jos syö kovin vehnäpainotteista ruokaa. Nyt tuntuu, että paino lähtenyt hieman laskuun alun nousun jälkeen. Kroppa kyllä kerää nestettä kiitettävästi :grin Kunnollista vauvamahaa odotellessa.
 
Miulla paino tippu 6.5 kg pahoinvoinnin takia, nyt oon viikonlopun saanut olla kotona ja pysyny ruuat sisällä. Pahoinvointilääkkeet auttaa sen verran, et pärjään kotona.
 
Takaisin
Top