Millainen sänky vauvallasi on?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Nukkuuko vauva pinnasängyssä vai perhepedissä? Millainen pinnasänky teillä on? Täältä voi kurkata ohjeet turvallisen pinnasängyn hankintaan ja petaamiseen.

Meillä oli ihan tavallinen pinnasänky. Laitaa ei saanut laskettua eikä irrotettua. Pohjan sai kolmeen tasoon. Artikkelissa mainitaan ettei vauvan sänkyyn tule laittaa kosteussuojaa, mistä en ollut ennen kuullutkaan. :confused: Pojan sängyssä oli kyllä suojamuovi ihan kotiin tulosta alkaen. Alkuun äitiyspakkauksen mukana tullut, jossain vaiheessa isompaa.
 
Tavallinen pinnasänky meillä oli myös, aikalailla artikkelissa suositellun oloinen. Vanha kyllä, mutta siinä sai pohjan myös kolmeen tasoon ja laitaakin laskettua. Laskeutuvan laidan lukitukset olivat kyllä niin tiukat, etten meinannut itsekään saada niitä tarvittaessa auki kuin jonkin apuvälineen kanssa. Ei sitä laitaa kyllä tullut juurikaan laskettua, kun muutoinkin vauvan sai sinne sänkyyn ja sieltä pois silloinkin kun pohja oli alimmalla tasolla. Meillä ei poika juurikaan edes yrittänyt kiivetä pois sängystä.

Tuo kosteussuojajuttu oli kyllä minullekin sinänsä uutta, vaikka onhan tuossa pointtinsa, että aiheuttaa omalta osaltaan tukehtumisvaaran. Meillä on aina ollut muovitettu froteelakana koko patjan matkalta, sen päällä petauspatja ja tavallinen lakana. Jos on jotain vahinkoja tullut, niin petari on ollut helppo pestä koneessa. Jotenkin olen aina vaan luottanut siihen, että poika osaa kääntää päänsä sellaiseen asentoon, ettei hengitys esty, jo siitä alkaen kun oppi itse kääntymään ja valitsi itse nukkuma-asentonsa.

Patja on aina ollut sänkyyn hyvin istuva ja oikean kokoinen, se on helpottanut myös lakanoiden pysymistä paikoillaan. Ja kyllä reunapehmusteissa on aina ollut suht pitkät narutkin, mutta kovin pehmeitä ne pehmusteet eivät ole olleet. Nyt on edelleen käytössä Jollyroomin napakka reunapehmuste, olisin kyllä jättänyt sen jo aikaa sitten pois kun se hankaloittaa lakanoiden vaihtoa kun se on irrotettava joka kerta kun niitä lakanoita vaihtaa, mutta poika haluaa sen aina sinne takaisin, niin olen sitten antanut olla ja asentelen sen aina uudelleen. Pinnasänkynä on nyt tällä hetkellä Pinolino Ice 140x70cm, on aivan mahtava sänky! Ja pitkäikäinenkin muuntuvuudensa suhteen. En vaan ole vielä muuttanut sitä juniorisängyksi, kun poika tuntuu viihtyvän "häkissä" ja tosiaan ei halua niistä reunapehmusteistakaan vielä luopua.

Nyt tietysti pojan ollessa jo isompi (2v 2kk), sängyssä on niitä pehmoleluja aika paljon. Vauva-aikana oli vain yksi rättilelu, mutta toisaalta poika ei sitä koskaan haronut itselleen sieltä sängyn nurkasta ennen kuin oli noin vuoden ikäinen, silloinkin se oli aina kainalossa, ja aamuisin se löytyi sitten milloin mistäkin sieltä sängystä, tai lattialta.
 
En itsekään ollut kuullut tuosta kosteussuojajutusta aiemmin. Sinänsä kyllä ihan loogista. Meillä vaipat eivät vauvaiässä juuri falskanneet, joten kosteussuojat ovat olleet käytössä vasta myöhemmin, jolloin tukehtumisvaaraa ei enää ole. Muutoinkin pinnasängyt ovat vastanneet aika hyvin noita Tukesin suosituksia. Tyyny on tullut kullakin lapsella käyttöön vasta vauvavuoden jälkeen, samoin kuin pehmolelut ym.

Meilläkin kaksivuotias nukkuu edelleen pinnasängyssä, koska viihtyy siellä. Sängyssä on keskellä kaksi irtoavaa pinnaa, ja kun ne irrottaa, lapsi pääsee siitä syntyneestä aukosta pois sängystä. Hän osaa ne itsekin jo irrottaa, mutta pysyy silti "häkissään". :)
 
Mutta siis lisäyksenä sellainen juttu, että kaksi nuorimmaista lasta eivät vauvaikäisinä kovinkaan paljon pinnasänkyä kuluttaneet, koska pysyivät unessa vain minun välittömässä läheisyydessäni. Perhepetiin liittyykin sitten liuta muita turvallisuusjuttuja, mutta ne nyt eivät olleet tuon artikkelin pointti. :)
 
Meillä oli esikoisella pinnasänky, mutta aikapian selvisi että oli varsinainen turhake meille. Sittemmin ei olla tarvittu, vauvat aina nukkuneet mun vieressä, suunnilleen kaksivuotiaaksi asti. Vauvan alle laittanut oman alusta/pyyhe/lakanasysteemin. Ettei koko isoa sänkyä tarvitse kuivattaa ohivuodoissa (hoikilla vauvoilla helpommin falskannut vaipat lahkeista). Siinä ollut myös kätevä vauvaa siirtää jos tarvinnut es vaihtaa kylkeä yöllä imettäessä, pysyy sama lämpötila vauvalla ja liukuu kätevästi.
 
Pari ekaa kuukautta nukkuneet perintökehdossa jonka jälkeen siirtyneet pinnasänkyyn.
 
Onhan tuossa tuo pinnasänky. Esikoinen vielä nukkuikin siellä aika hyvin ainakin osan yöstä, ja isompana otettiin reuna pois ja toimi pitkään juniorisänkynä. Tämä kuopus ei sitten ole yhtäkään kokonaista yötä siellä nukkunut vaan perhepedissä ollaan. Välillä ollaan laitettu pinnikseen nukkumaan illalla mutta muutaman tunnin päästä vaati viereen. Nyt kohta 1v3kk nukkuu edelleen vieressä. Tuossa on myös pinnis reuna poistettuna ja patja lattialla, siinä joskus nukkuu illat kun meidän sängystä saattaisi pudota jos herää ja lähtee meitä etsimään.
 
Vauva tulee nukkumaan esikoisen vanhassa pinnasängyssä, mutta varmaan myös perhepedissä. Sen näkee sitten kun syntyy.
 
Meillä käytössä vanha pinnasänky jossa minä, veljeni ja siskonpoikani olemme nukkuneet pienenä. Ei mikään erikoinen, perusvalkoinen jonka pohjan saa laskettua/säädettyä kolmeen eri tasoon. Reunaa ei saa laskettua.
Meillä on sängyssä ollut jo pitkään patjan alla kiilatyyny vauvan refluksin vuoksi (nyt 4 kk vanha). Ilman sitä ei nukkumisesta olisi tullut mitään. o_O
 
Takaisin
Top