Stressiä raskaana

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Stressi raskaana ei ole hyväksi. Joskus sitä kuitenkin on :sad001 Huolettaa koituuko liiasta stressistä vahinkoa.

Onko muilla ollut stressaavia aikoja odotusaikana?
 
Kun plussatestin tein niin olin työuupumusoireiden vuoksi sairaslomalla. Palasin töihin, työstin omaa jaksamista ja käsittelin tulevaa. Jaksamisen kanssa oli koko ajan tasapainoilua ja mielessä oli vain että pakko jaksaa äitiyslomaan asti. Samalla sitä vähän stressasi raskauden jatkumista kun taustalla keskenmeno. Suurimman osan raskautta oli siis jonkinlainen stressitila päällä, mutta en mä usko että sillä mitään vaikutusta on vauvaan. Työelämään ja arkeenkin liittyvät jutut on normaaleja ja kaikkihan niitä stressaa. Sitten, jos kyse olisi vakavasta burnoutista, kuolemasta perhepiiristä, tms kriisistä, niin voisi ajatella että se on sellaista vakavaa stressiä joka aiheuttaa äidille fyysisiä oireita, ja voisi niiden kautta jotenkin vaikuttaa raskauteen. Mutta en siis usko että normaalin elämän stressinaiheilla on mitään syytä huoleen :)
 
On ollu stressiä koko raskauden ajan opinnoista ja töistä. Tässä juuri rv36 parhaillaan aloitin äitiysloman töistä ja hakkaan viimeisiä opintoja ja diplomityötä, jotka yritän saada valmiiksi ennen vauvan syntymää.

Olen yrittänyt ajatella, että mun stressi on vielä kohtuullista, vaikka se veikin yöunet usean kuukauden ajaksi. Mun lapsi ei sentään synny keskelle sotaa, nälänhätää tai muuta katastrofia. On koti ja katto päällä :Heartred
 
Takaisin
Top