Oma jaksaminen

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
On sitten kyseessä lapsen, puolison tai oma sairaus, häiriö tai kehitysviivästymä tai mikä hyvänsä muu, miten sinä voit? Onko arki onnellista vai onko perheen erityisyys uuvuttavaa? Tai onko se ollut?

Itse voin pikkuhiljaa paremmin. Voin siis hyvin verrattuna syvimpään kuoppaan missä käytiin. Miehen sairastaminen kun aiheutti itsellenikin masennusta. Jaksan taas tehdä asioita hiljalleen paremmin ja edessä näkyy onnellinen tulevaisuus epätoivon sijaan. Mutta verrattuna aikaan ennen sairautta en taida voida oikeasti hyvin. En ole vielä parantunut kokonaan. On uupumusta ja muita masennusoireita.
 
Jos nyt kysytään miten yleisesti voin, niin en voi väittää voivani hyvin. Vaikka en voi huonostikaan. Olen käynyt pitkään terapiassa ja olen toipumaan päin. Ongelmia on silti yhä. Ne ei kuitenkaan johdu erityisyydestä eli jos vain sitä mietitään niin jaksan hyvin. Erityispiirteet on aina olleet ja niiden kanssa on oppinut elämään ennen kun niille tuli nimi. Se on vain meidän tavallista arkea että asiat pitää aina ennakoida ja muuta sellaista.
 
Nykyisin olen onnellinen enkä koe elämää raskaana, mutta tähän on ollut pitkä matka. On ollut kivinen tie opetella elämään näiden ominaisuuksien kanssa ja paljosta on pitänyt luopua. Mieheni on suureksi avuksi siinä, että koen olevani "normaali". Hän ei odota minulta mitään, mihin en kykene ja suhtautuu huumorilla ja hyväksyvästi, kun töpeksin. Pelastaa myös pulasta, kun en itse jaksa tai osaa ja on kehittänyt keinoja, joilla voin kiertää mahdottomat tilanteet.
 
Tosi hieno juttu että olet oppinut Yölento elämään ehkä asioita vaikeuttavien ominaisuuksien kanssa. :) Ja hienoa myös että mies on apuna ja tukena.
 
Mä oon miettinyt tosi pitkään mitä kirjoittaisi tähän ketjuun. Toisaalta on ollut sellainen tunne, että pitäisi jotain kirjoittaa, jotenkin ilmaista että nyt ei mene niin kovin vahvasti. Toisaalta omat ajatukset ovat olleet aikamoinen sekasotku, ei ole oikein saanut kiintopistettä mistään syy-seuraus suhteista, että mikä tätä epämääräistä ahdistusta nyt aiheuttaa.

Opiskelen aineenopettajaksi ja tänä lukuvuonna teen opeharkkaa ja siihen liittyviä syventäviä opintoja. Tällä viikolla oli intensiiviviikko, jonka syvällisempänä teemana oli vuorovaikutus ja oppilaiden kohtaaminen, edelleen tämä pilkkoutui muun muassa tunteisiin, erilaisuuteen ja ihmissuhteisiin. Täytyy sanoa että oli aivan todella vaikuttava paketti, selkeytti monia juttuja paitsi ammatillisesti, myös henkilökohtaisesti. Palaset loksahteli kohdalleen ja tuli pitkästä aikaa jotenkin selkeämpi ja rauhallisempi olo.

Kaikki päässä pyörivä ahdistus ei siis ole näistä lapsen haasteista kiinni, mutta ajattelin niitä tässä nyt eritellä, vähän jäsentää itsellenikin. Jos niitä sitä kautta saisi paremmin käsiteltyäkin.

Lapsi sai siis lähetteen puheterapian arviointiin 2,5-vuotis neuvolassa. Täytti nyt syyskuussa kolme, eikä asia ole -minun näkökulmastani- juuri edennyt vieläkään. On toki käynyt siellä puheterapeutin arvioinneissa useampaan otteeseen, ollaan sieltä saatu arkea helpottamaan myös tukiviittomia ja kuvia ja tällaista, mutta arviot edelleen jatkuvat. Totta kai tämmöiset diagnosointi- ja tuentarpeen arviointiprosessit ovat pitkiä ja työtä täytyy tehdä pieteetillä, jotta löydetään ne parhaiten toimivat ratkaisut, mutta onhan se nyt hiton rasittavaa odottaa näin pitkiä aikoja. Varsinkin kun tietää, että näiden arvioiden valmistuttua alkaa uusi jonottaminen, että päästään varsinaiseen terapiaan. Päiväkodista ilmoittivat jo keväällä, että he tarvitsisivat jotain toimintasuunnitelmaa siihen miten toimia lapsen kanssa, olivat sen puitteissa jopa itse yhteydessä tähän meidän puheterapeuttiin. Nyt näyttää siltä että mahdollisesti marraskuussa päästäisiin kaikki kokoontumaan yhdessä ja keskustelemaan tästä. Itse on samalla saanut puoli vuotta miettiä sitä, että miten hukassa he siellä päivittäin ovat lapsen kanssa.

Arviointien edetessä on myös alkanut valottumaan se, ettei lapsen vaikeudet ole ihan pieniä. Puheterapeutin lisäksi mukaan on tullut psykologi, joka haluaa myös tehdä tarkempia arviointeja. Puheissa on vilahdellut sellaisia termejä kuin todella merkittävä kielellinen erityisvaikeus, kehitysviivästymä, vuosien kuntoutus jne. Toisaalta on myös omalla tavallaan helpottavaa saada selvyyttä asioihin. Itsellä oli pitkään todella vahvoja paska äiti -fiiliksiä, että olisin itse jotenkin omalla toiminnallani myötävaikuttanut lapsen oireiluun. En ole osannut opettaa lastani leikkimään jne. Vähän sellainen synninpäästö itselle, että taustalla on nyt vähän vakavampia syitä siihen miksi lapsi käyttäytyy tällä tavalla.

Sain tuolla aiemmin mainitsemallani intensiiviviikolla myös tosi hyviä työkaluja omien pettymysten käsittelyyn. Kaikillahan meillä on jotain haaveita ja toiveita lastemme suhteen, ja erityislasten kanssa monet näistä nyt vain ei voi toteutua, ainakaan missään nopeassa aikataulussa. Mä olin muun muassa haaveillut isojen palapelien tekemisestä yhdessä, pitkistä iltasatuhetkistä ja kaksikielisestä koulusta (olen itse tuleva kieltenope). Palapelejä lapsi ei tajua yhtään, kirjaan jaksaa keskittyä hyvällä tuurilla kaksi minuuttia ja yhdenkin kielen oppiminen näyttää olevan niin vaikeaa, että toisen lisääminen siihen päälle ei kuulosta erityisen järkevältä. Ja on ihan ok harmistua siitä että nämä asiat ei onnistu, ilman että kokisin että mun lapsi on jotenkin huono tai epäonnistunut.

Anteeksi tästä oksennuksesta :lurking: Pääpointti tässä nyt taisi olla se, että ei ole tällä hetkellä kovin kivaa, mutta olen tiedostanut asian ja lähden pikkuhiljaa asiaa käsittelemään ja purkamaan.
 
Tosi hienoa että sait purettua ajatuksiasi näin dimou. Jotkut ehkä sanoo ettei saa valittaa ja ettei se mitään auta. Minä uskon vakaasti että vaikka se ei mitään muuta, asioista ja tunteista puhuminen tai niistä kirjoittaminen ja siten niiden käsittely auttaa jaksamaan. Toivottavasti sait samalla niitä jäsennettyä itsellesikin. :)

En voi edes kuvitella millaisia kaikkia tunteita asia herättää, kun on kyseessä oman lapsen vaikeudet, mutta varmasti se herättää isoja tunteita. Paljon tsemppiä! :Heartred Toivottavasti asiat helpottuvat hiljalleen. Tuo on kyllä ikävää, kun kaikkea joutuu odottamaan hirveän pitkään ennen kun saa oikeasti apua. :sad001
 
Tosi hienoa että sait purettua ajatuksiasi näin dimou. Jotkut ehkä sanoo ettei saa valittaa ja ettei se mitään auta. Minä uskon vakaasti että vaikka se ei mitään muuta, asioista ja tunteista puhuminen tai niistä kirjoittaminen ja siten niiden käsittely auttaa jaksamaan. Toivottavasti sait samalla niitä jäsennettyä itsellesikin. :)

En voi edes kuvitella millaisia kaikkia tunteita asia herättää, kun on kyseessä oman lapsen vaikeudet, mutta varmasti se herättää isoja tunteita. Paljon tsemppiä! :Heartred Toivottavasti asiat helpottuvat hiljalleen. Tuo on kyllä ikävää, kun kaikkea joutuu odottamaan hirveän pitkään ennen kun saa oikeasti apua. :sad001

Mun motto on että valittaminen kannattaa aina :grin

Mutta onhan se vähän joo meidän suomalaisten kansantauti, vaikeneminen ja tunteiden patoaminen. Eikä siitä koskaan mitään hyvää seuraa, jonkun purkautumistavan ne negatiiviset ajatukset kuitenkin tarvitsevat.

Mä olen tosi kirjallisesti orientoitunut ihminen, joten mulle tämmöinen kirjallinen avautuminen on paljon ominaisempaa kuin puhuminen. Kiitos kun luitte :Heartred
 
Ahdistaa tässä kuussa umpeutuva vammaistuki, johon pitäisi hakea jatkoa. Lapsen somaattisen sairauden päälle hänelle diagnosoitiin perussairauden aiheuttamaa psyykkistä poikkeavuutta. Psykiatri oli sitä mieltä, että tuki myönnettäisiin korotettuna ja hän tekee siihen hyvin kattavan lausunnon, jonka perusteella tuki varmuudella kyllä myönnetään, mutta ahdistaa valmiiksi jo hakemuksen kirjoittelu ja varsinkin se kohta, missä pitää kuvailla, miksi lapsen hoito on raskaampaa kuin vastaavan ikäisen terveen lapsen hoito. Huomaan öisin herääväni pyörittelemään sanamuotoja päässäni. Toivoin, että lääkärin lausuntoon voisi kirjata suosituksen, että tuki myönnettäisiin vähintään vuodeksi eteenpäin. Muussa tapauksessa myönnetään vain 6kk kerrallaan ja keväällä joutuu taas tekemään saman rumban.

Nyt ollaan taas vähän uuden edessä, kun tosiaan tuo psyykkinen puoli vaatii myös hoitoa ja tukea. Miten pitkä ja raskas tie se sitten on?
 
Tsemppiä elaffy! En lainkaan ihmettele jos tuen hakeminen ahdistaa, itselläkin byrokratiajutut on raskaita. Toivottavasti saatte sen ongelmitta ja vuodeksi eteenpäin. Paljon voimia tuon psyykkisen puolen ongelmien kanssa. En voi oikein edes kuvitella miltä tilanne tuntuu. :shy: Onneksi saatte siihen tukea ja hoitoa!
 
Ahdistaa tässä kuussa umpeutuva vammaistuki, johon pitäisi hakea jatkoa. Lapsen somaattisen sairauden päälle hänelle diagnosoitiin perussairauden aiheuttamaa psyykkistä poikkeavuutta. Psykiatri oli sitä mieltä, että tuki myönnettäisiin korotettuna ja hän tekee siihen hyvin kattavan lausunnon, jonka perusteella tuki varmuudella kyllä myönnetään, mutta ahdistaa valmiiksi jo hakemuksen kirjoittelu ja varsinkin se kohta, missä pitää kuvailla, miksi lapsen hoito on raskaampaa kuin vastaavan ikäisen terveen lapsen hoito. Huomaan öisin herääväni pyörittelemään sanamuotoja päässäni. Toivoin, että lääkärin lausuntoon voisi kirjata suosituksen, että tuki myönnettäisiin vähintään vuodeksi eteenpäin. Muussa tapauksessa myönnetään vain 6kk kerrallaan ja keväällä joutuu taas tekemään saman rumban.

Nyt ollaan taas vähän uuden edessä, kun tosiaan tuo psyykkinen puoli vaatii myös hoitoa ja tukea. Miten pitkä ja raskas tie se sitten on?
Nuo hakemukset ovat kyllä raskaita! Ei se arki tietysti muutenkaan ole pelkkää ruusuilla tanssimista, paitsi jos huomioi, että piikit tarttuvat jalkapohjiin, mutta kun joutuu kirjaamaan sen kaiken ja miettimään, mitä arki olisi ilman sairauksia, niin saattaa siellä masennuksen siemen itää hetken aikaa.

Voimia hakemuksen tekemiseen!
 
Takaisin
Top