Millaista ruoka oli synnärillä?

No tuo just minullakin oli, kun oli koko ajan kauhea nälkä! Onneksi synnyttäneiden osastolla oli jääkaappi ja ruokailutila, jossa oli ympäri vuorokauden tarjolla leipää tykötarpeineen, jääkaapissa oli ainakin jogurttia tarjolla, saattoi olla muutakin, en enää kovin selkeästi muista. Kotonahan söin sitten varmaan ensimmäiset 4 kuukautta öisinkin, kun poika oli täysimetyksellä!
 
Tyttäreni syntyi jouluaattona, joten odotin jotain vähän erityisempää. Lautaselta löytyi perus ohuen ohuet (voileipä)leikkeet ja jotain mustaa lientä; ilmeisesti jotain hienoa gurmee kastiketta. Perunat kivikovia ja rosolli ala-arvoista. Onneksi isovanhempien joulupöydästä mies kantoi läjäpäin meille evästä ja vatsat saatiin täyteen kolme päivää kestäneen synnytyksen jälkeen. :thumleft
 
Suomessa on sairaalaruoka ollut hyvää ja sitä on ollut oikein riittävästi. Synnytysten jälkeen myös synnytyssaliin on saatu leipää,jugurttia,mehukeittoa ym.

Nyt kesällä täällä turkissa olin koko 2 päivää aivan hirveässä nälässä kun sairaalan ravintoterapeutti kielsi kaikki mahdolliset ruoka-aineet imetyksen vuoksi :banghead: aamupalalla oli mm. Kuivia keksejä 4 kpl ja 2 kuppia teetä. ”Lounas” tarjoiltiin vasta klo:15 jolloin sain hiukan riisiä ja kuivan kanafileen ilman mitään lisukkeita.
Päivällistä ei tarjottu. Iltapalalla sain jälleen kuivia keksejä sekä 2 kuppia teetä.
Mies tietysti ei suostunut salakuljettamaan mitään ruokaa sairaalalle koska se oli ”kiellettyä” ja koska ravitsemusterapeutti oli näin ohjeistanut.
Kun valitin nälkää sain 2 kertaa löysää päärynä kiisseliä ilman päärynöitä.
Oli ihana päästä kotiin syömään ja sain vihdoin myös kahvia
Sanomattakin selvää että olen mennyt ruoka-aineiden kanssa suomen suositusten mukaan kun kotiin asti pääsin.
 
Suomessa on sairaalaruoka ollut hyvää ja sitä on ollut oikein riittävästi. Synnytysten jälkeen myös synnytyssaliin on saatu leipää,jugurttia,mehukeittoa ym.

Nyt kesällä täällä turkissa olin koko 2 päivää aivan hirveässä nälässä kun sairaalan ravintoterapeutti kielsi kaikki mahdolliset ruoka-aineet imetyksen vuoksi :banghead: aamupalalla oli mm. Kuivia keksejä 4 kpl ja 2 kuppia teetä. ”Lounas” tarjoiltiin vasta klo:15 jolloin sain hiukan riisiä ja kuivan kanafileen ilman mitään lisukkeita.
Päivällistä ei tarjottu. Iltapalalla sain jälleen kuivia keksejä sekä 2 kuppia teetä.
Mies tietysti ei suostunut salakuljettamaan mitään ruokaa sairaalalle koska se oli ”kiellettyä” ja koska ravitsemusterapeutti oli näin ohjeistanut.
Kun valitin nälkää sain 2 kertaa löysää päärynä kiisseliä ilman päärynöitä.
Oli ihana päästä kotiin syömään ja sain vihdoin myös kahvia
Sanomattakin selvää että olen mennyt ruoka-aineiden kanssa suomen suositusten mukaan kun kotiin asti pääsin.


Täääähhh?! :wideyed: Mitä kaikkea siellä imettäviltä kielletään? Ja millä perusteella? Siinähän kuihtuu ihan olemattomiin jos ei saa melkein mitään syödä. Todella mielenkiintoisia kyllä nämä maiden erot: imettääkö moni Turkissa, jos se on ravitsemuksen suhteen noin hankalaa äidille?
 
Täääähhh?! :wideyed: Mitä kaikkea siellä imettäviltä kielletään? Ja millä perusteella? Siinähän kuihtuu ihan olemattomiin jos ei saa melkein mitään syödä. Todella mielenkiintoisia kyllä nämä maiden erot: imettääkö moni Turkissa, jos se on ravitsemuksen suhteen noin hankalaa äidille?
Itseasiassa en tiedä kuinka paljon täällä imetetään, mutta ainankin sairaalassa oli oletus että äiti imettää automaattisesti.
En muista tarkkaa listaa, mutta voisin sen kaivaa esille;se oli meinaan jotain aivan käsittämätöntä luettavaa.
Ravintoterapeutti piti mua aivan kajahtaneena kun sanoin ihan suoraan että et voi olla tosissas ja että en todellakaan ajatellut noudattaa hänen listaansa.
Listassa oli muistaakseni täysin kiellettyjä, juusto( siis kaikki juustot), kananmuna, pähkinät,pavut,linssit,kukkakaali,parsakaali,paprika,sipuli/valkosipuli,tomaatti,omena,vesimeloni,appelsiini,nektariini. Muita sai syödä vähän,mutta ei päivittäin. Salaateista/yrteistä oli sallittuja ainoastaan normaali vihreä salaatti ja minttu.
Myös perunaa piti välttää sekä porkkanaa. Leipää sai muistaakseni syödä 2-3 palaa päivässä.
Ei mitään leikkeleitä,ei mehuja,ei hiilihappojuomia,ei kahvia, teetä max4 pientä kuppia päivässä. Ei suklaata eikä karkkia. Juotavaksi ainoastaan vesi.

Turkkilaista jugurttia sai syödä :dead:
Sekä lihaa/kanaa riisillä :hilarious:

Toki täällähän suositellaan myös vauvalle kiinteiden ruokien aloittamiseen turkkilaista jugurttia ja muita maitotuotteita. Äidinmaidon korviketta pitäisi käyttää 2-vuotiaaksi saakka jos ei imetä.
Myös kaikkien ns. Helposti allergisoivien ruokien syöttämistä kehoitetaan välttämään täysin. ( en toki tiedä onko nämä ohjeet samat jokapuolella Turkkia ) Lääkäreille on suuri ihmetyksen aihe jos lapset ( vauvat) syövät juureksia,vihanneksia että hedelmiä monipuolisesti.
Mun mies on myös kauhuissaan että aion antaa meidän pojalle kaikkia vihanneksia/juureksia/hedelmiä/lihaa/kalaa/viljatuotteita syötäväksi ennen kuin hän täyttää 1v.
 
Onpa siellä erilainen ohjeistus kuin täällä. :wideyed: Suomen raskausajan rajoitusten kanssa tuntuu välillä ettei raskaana saa syödä mitään, mutta kyllä nuo imetysajan rajoitukset on vielä enemmän luokkaa älä syö mitään.
 
Ohhoh tosiaan. Aika monihan noista ”kielletyistä” ruoka-aineista vaikuttaisi olevan sellaisia, joiden ajatellaan aiheuttavan joillekin vauvoille vatsavaivoja. Suomessa vaan taidetaan suositella niiden karsimista äidin ruokavaliosta vasta sitten, jos vauva tuntuu oireilevan kovasti mahavaivojaan. Tai ei siitäkään mitään virallista suositusta kai ole. Loput varmaan osittain perustuvat siihen, että joissain maissa ajatellaan yleisimpien allergisoivien ruokien välttämisen ehkäisevän allergiaa. Suomessa ollaan ymmärtääkseni päinvastaista mieltä. Jänniä juttuja nämä...
 
Esikoisen ajoilta oli ihan todella hyvät ruuat :p
Me oltiin erinäisten komplikaatioiden vuoksi yhteensä 12 päivää perhehuoneessa sairaalassa ja mun mies lihoikin sinä aikana :grin En tiedä millaiset pöperöt siellä tätä nykyä on, mutta silloin me vaan odoteltiin pöperöä pöperön perään ja iltaisinkin löytyi syömistä.

Sitten kun synnytin kakkosen muualla niin hirveitä kumiperunoita ja mauttomia mössöjä, että ihan oli onni ettei paria päivää pidempää täytynyt siellä viettää aikaa. Vieläkin puistattaa pelkästään ajatus. :yuck:
Eikä ollut mun mielestä mitään tarjoiltavia ruoka-aikojen ulkopuolella.
 
Lämmin ruoka ei mitään kovin hyvää ollu, osa oli ihan ok syötävää, osaa ei edes tehny mieli maistaa. Aamu -ja iltapala oli hyvää ja runsasta, sekä plussaa siitä että synnyttäneiden osastolla oli jääkaappi jossa oli mm. hedelmiä joita sai hakea aina kun teki mieli syödä jotakin.
 
Oli hyvää. Varsinkin aamupuuroa kaipaan kovasti! En ole ikinä missään syönyt, en edes itse osaa tehdä niin hyvää puuroa :wideyed:
Tokan synnyttyä mulla oli kyllä koko ajan nälkä, mutta onneksi sai tehdä aina useamman leivän, ja hakea välipalaa aina kun siltä tuntui :grin
 
Toisella kertaa ruoka ei ollut aivan yhtä hyvää, kun viimeksihän olin haltioissani miten maukasta vegaaniruokaa eteen tuotiin. Soijajugurttia ei tällä kertaa tarjottu kertaakaan ja ruoka oli vähän mautonta, mutta ihan hyvää oli.:)
 
Toisella kertaa oli oikein hyvät ruoat. Ainakin oli paljon syötävää, maussakaan ei valittamista. Synnytyssaliin tuotiin isällekin kahvi ja leipä kesken synnytyksen (oikein kysyttiin että haluaako) ja sitten kun lapsi oli syntynyt, saatiin kakkupalat, kahvia, jogurttia, mehua, leipää ja alkotonta kuohuvaa. Lounasruoka esimerkkinä aterian koosta, lautasella perunaa, lihapullia, kastiketta, salaatti ja lämpimiä vihanneksiä. Lisänä leipä juustolla, leikkeleellä, salaatilla ja kurkkusiivuilla sekä jälkiruoaksi rahkaa ja mandariini. Tästä tunnin päästä tuotiin kahvi, pullapala ja jäätelöannos. Nälkä ei voinut tulla. :grin
 
Takaisin
Top