Vitamiinit ja lisäravinteet

Itselläni on tämä valikoima käytössä. Omegat meinaa nyt raskausaikana tökkiä ällöttävän maun takia, mutta kaipa ne silti olis ihan hyödyllisiä syödä. Geleetä olen syönyt 1kpl/pv nyt raskautumisen jälkeen, mutta mietin, että jätänkö ne pois vai onko niistä mahdollisesti jotain hyötyä...?
View attachment 81908
Mulla noi samat Multivita käytössä
 
Mulla on ollut käytössä raskaus/imetys vitamiinit,olisko multivita, foolihappo ja d. Ferritiini on mulla ollut vähän alhainen, vaikka hemoglobiini on 140 niin ehkä rautaa otan jossain vaiheessa myös lisänä.
 
Mulla C- ja D-vitamiinit. Ajattelin hakea jonkun multivitan ja foolihapon tänään apteekista.
 
Raskausmonivitamiini, omegat, D-vitamiini, kalsium, rauta joka toinen päivä (mulla on alhainen ferritiini), siinäpä tuo kombo :grin

Ajattelin nyt vetää kaksin käsin kun tuedän, että pillereiden nieleminen pahoinvoinnin voimistuessa ei tule onnistumaan. Raudan ja monet muut saa onneksi nestemäisenä.
 
Iik! Taidan olla ainoa, joka ei syö vielä vitamiineja.. Söin edellisellä kerralla raskauden puoliväliin mama vitamiinia, mutta sitten se aiheutti niin etovaa oloa ja närästystä, että oli pakko jättää pois. Ehkä pitää käydä apteekin kautta tänään
 
No justiin oli jotain uutisointia siitä, etteivät suomalaiset saa tarpeeksi foolihappoa ravinnostaan :) Sen vuoksi kannattaa varmistaa asia vitamiinivalmisteella, ja ne ovat niin halpojakin!
 
4A054989-067A-4F0A-BB2C-9FC4EFB09E33.jpeg Ostin sellaisen purkin heti seuraavana päivänä kun kaksi viivaa tuli :) Kolmena päivänä olen ottanut ruuan kanssa ja ihan ok on mennyt - ei ole tullut ylös eikä tullut pahaa oloa. Edellisinä kertoina tein sen virheen että otin aamulla ekaksi vitamiinit vedellä ilman aamupalaa ja sillon oksetti kyllä - ainoat kerrat edellisinä odotusaikoins kun oli oikeasti paha olla.
 
Tuli vaan mieleen että mulla on aina aamulla muutenkin etova olo, ihan ilman että olisin raskaanakaan, niin voikohan nuo vitamiinit ottaa iltapalan yhteydessä. Se ois helpompi muistaakkin kun aamulla mulla ainakin on ihan pää jumissa kun en ole aamuihminen lainkaan.
 
Tuli vaan mieleen että mulla on aina aamulla muutenkin etova olo, ihan ilman että olisin raskaanakaan, niin voikohan nuo vitamiinit ottaa iltapalan yhteydessä. Se ois helpompi muistaakkin kun aamulla mulla ainakin on ihan pää jumissa kun en ole aamuihminen lainkaan.

eikai siitä luulisi olevan haittaa vailla illalla vitamiinit ottaisikin..? :) minäkään en aamulla ota kun eikös kahvin juonti voi heikentää joidenkin vitamiinien imeytymistä? itseasiassa itse olen näin päivällä nuo vitamiinit ottanut, aiemmin raudat ym iltapalan yhteydessä :)
 
eikai siitä luulisi olevan haittaa vailla illalla vitamiinit ottaisikin..? :) minäkään en aamulla ota kun eikös kahvin juonti voi heikentää joidenkin vitamiinien imeytymistä? itseasiassa itse olen näin päivällä nuo vitamiinit ottanut, aiemmin raudat ym iltapalan yhteydessä :)
Raudan imeytymistä häiritsee mm kalsium, eli jos sellaista syö purkista, niin ne ainaki reilusti eri aikaan. Samoin jos otat jonkun ruokailun yhteydessä, kaikki maitotuotteet on huono valinta, samoin tais olla kahvi ja tee. Elikkä tämän takia mulle on ainakin suositeltu ottaa tyhjään vatsaan heti aamusta tai 2h ennen tai jälkeen ruokailun, että saa kunnolla imeytymään. Kuvittelisin, että muilla vitamiineilla pätee sama rytmi :)
 
Raudan imeytymistä häiritsee mm kalsium, eli jos sellaista syö purkista, niin ne ainaki reilusti eri aikaan. Samoin jos otat jonkun ruokailun yhteydessä, kaikki maitotuotteet on huono valinta, samoin tais olla kahvi ja tee. Elikkä tämän takia mulle on ainakin suositeltu ottaa tyhjään vatsaan heti aamusta tai 2h ennen tai jälkeen ruokailun, että saa kunnolla imeytymään. Kuvittelisin, että muilla vitamiineilla pätee sama rytmi :)

kiitos tästä, enpä ole tuota ajatellutkaan:nailbiting: pitää alkaa nyt tosissaan miettimään mihin aikaan niitä ottaa :shy:
 
Mä koetan ottaa raudan eri aikaan kuin muut. Yleensä otan muut aamulla ja raudan ihan vikaksi illalla ennen nukkumaanmenoa, enkä syö mitään kalsiumpitoista tai juo teetä tms. 2 tuntiin ennen rautaa. Mut koko ajan mussutan jotain niin että tyhjään mahaan en saa rautaakaan otettua... Täydellistä ei ole mutta ainakin olen saanut ferritiiniä ylöspäin. :)
 
Raskausajan monivitamiini, omega 3, maitohappobaketeerit ja rauta. Tällä kombolla on menty jo edellisestä raskaudesta saakka. Toivon että tuo rauta ennakkoon auttaa synnytyksessäkin, viimeeksi jouduttiin tiputtelemaan veriä kun hb -romahti viikko ennen synnytystä
 
Minäpä kävin tämän ketjun innoittamana ostamassa Mama sunit eilen. Ihan hyvä kun ei tarvitse erikseen sitten syödä niin hirveän monesta purkista. :cat:
 
Folaattia olen vedellyt kuukausikaupalla jo. Samoin normaalistikin käytössä olevat vahva d-pearl, b-monivitamiini, c-vitamiini niille päiville kun ei tule syötyä riittävästi vihreää. Aloin nyt ottaa myös sinkkiä ja valkosipulia ihan flunssankin ehkäisyyn. Kalkkia pitäisi käydä hakemassa tai syödä juustoa enempi. Rautaa vielä mietin ja odotan verikokeiden tuloksia ensin. Omegoja lakkasin purkista syömästä kun tuli se tutkimus, että ne teolliset ei imeydy, eli ei niistä ole hyötyä. Lohta söin aiemmin säännöllisesti mutta nyt pitää kai rajoittaa. Pitää tutkia mitä pitäisi syödä sen sijaan. Maitohapot pitääkin aloittaa myös, eipä tullut mieleen aiemmin.
 
Itse aloitin noin kuukausi ennen raskautta Multivita Raskaus ja Imetys -monivitamiinit, se on ollut nyt ainoana tähän asti vain käytössä (rv 7). Ajattelin aloitella pikku hiljaa muitakin raskausajan vitamiineja ja tulin täältä seuraamaan mitäköhän kaikkea kannattaa syödä mitä ei ehkä ole tullut ajatelleeksi...:)

Edellisessä raskaudessa muistan että n. puolen välin tienoilta aloin syödä monivitamiinin lisäksi maitohappobakteereja sekä Omega-3:a aloin syödä myös. Lisäksi söin vielä muistaakseni 50 mikrogrammaa d-vitamiinia. Tämä raskaus, kuten edellinenkin, osuu myös pitkälti talviaikaan joten lisä-d-vitamiini on tuskin pahitteeksi. Riittäisiköhän nuo kaikki tässäkin raskaudessa... Pitääkin alkaa laatia kauppalistaa apteekkiin :happy:
 
Folaattia olen vedellyt kuukausikaupalla jo. Samoin normaalistikin käytössä olevat vahva d-pearl, b-monivitamiini, c-vitamiini niille päiville kun ei tule syötyä riittävästi vihreää. Aloin nyt ottaa myös sinkkiä ja valkosipulia ihan flunssankin ehkäisyyn. Kalkkia pitäisi käydä hakemassa tai syödä juustoa enempi. Rautaa vielä mietin ja odotan verikokeiden tuloksia ensin. Omegoja lakkasin purkista syömästä kun tuli se tutkimus, että ne teolliset ei imeydy, eli ei niistä ole hyötyä. Lohta söin aiemmin säännöllisesti mutta nyt pitää kai rajoittaa. Pitää tutkia mitä pitäisi syödä sen sijaan. Maitohapot pitääkin aloittaa myös, eipä tullut mieleen aiemmin.
Nyt kysyn tyhmänä miksi pitää lohen syömistä rajoittaa?
 
Takaisin
Top