Kosmetiikka raskausaikana

MrsCherry(?)

Puuhakas puhuja
Jouluäidit 2020
Elokuiset 2024
Heippa!

Oon viimepäivinä ajanut itseni hulluuden partaalle yrittäen selata tietoa kosmetiikan käytöstä raskausaikana. Maalaisjärjellä ajatellen käyttäisin mieluiten mahdollisimman luonnollista kosmetiikkaa ja mahdollisimman vähillä hajusteilla, mutta sekään ei vissiin ole mitenkään ehdottoman turvallista. Kuulin näet tuttavalta, että monet eteeriset öljyt voisi olla haitallisia raskaana, ja iso osa ns. luomummasta kosmetiikasta sisältää juurikin eteerisiä öljyjä... Neuvolan kautta ei kuulemma kauheasti ole osattu vastata kosmetiikkaan liittyviin kysymyksiin (oma ensimmäinen neuvolakäynti vasta edessä). Onko joku onnistunut löytämään jotain listausta, mitkä kosmetiikan ainesosat ja eteeriset öljyt olisivat niitä haitallisia?

Liian hysteerinen en asiasta jaksaisi olla, mutta ei nyt toisaalta viitsisi tehdä mitään ehdoin tahdoin haitallistakaan. Täysin meikittä/ihorasvatta yms. oleminen ei oo mulle vaihtoehto
 
Rennosti kannattaa ottaa :) . En pysty itse välttämään kosmeettisia kemikaaleja työn takia. Eteerisistä öljyistä löytyy aika hyvin googlella tietoa ja luomukosmetiikassa on lyhyet incit. Suosin luomua siis päivittäisessä ihonhoidossa, mutta kyllä sekaan menee myrkkyjäkin. Täydellisyyteen ei kannata pyrkiä vaan parantamaan laatua.
 
Heippa!

Oon viimepäivinä ajanut itseni hulluuden partaalle yrittäen selata tietoa kosmetiikan käytöstä raskausaikana. Maalaisjärjellä ajatellen käyttäisin mieluiten mahdollisimman luonnollista kosmetiikkaa ja mahdollisimman vähillä hajusteilla, mutta sekään ei vissiin ole mitenkään ehdottoman turvallista. Kuulin näet tuttavalta, että monet eteeriset öljyt voisi olla haitallisia raskaana, ja iso osa ns. luomummasta kosmetiikasta sisältää juurikin eteerisiä öljyjä... Neuvolan kautta ei kuulemma kauheasti ole osattu vastata kosmetiikkaan liittyviin kysymyksiin (oma ensimmäinen neuvolakäynti vasta edessä). Onko joku onnistunut löytämään jotain listausta, mitkä kosmetiikan ainesosat ja eteeriset öljyt olisivat niitä haitallisia?

Liian hysteerinen en asiasta jaksaisi olla, mutta ei nyt toisaalta viitsisi tehdä mitään ehdoin tahdoin haitallistakaan. Täysin meikittä/ihorasvatta yms. oleminen ei oo mulle vaihtoehto

Moikka. Inci listan voi tarkistaa netistä, sit sellanen kun greendeal ja siellä Markus, hän on guru. Tosin en tiedä onko erikoistunut raskaudenaikaisiin juttuihin. Young living vastaa ihan varmasti kyselyihin että mitä ei saa käyttää raskausaikana. Mäkin käytän niitä öljyjä enkä oo ees aatellu et vois olla haittaa. Mut ihmisen ihokin hengittää joten luonnollisesti siihen ei voi mitä vaan läträtä. Eniten mua kyllä pelottaa normi rasvojen kemikaalit.
 
Mä varmaan seuraavalla kauppareissulla ostan jotain erisanin vartalopesuainetta. Ne kun on hajusteettomia ja myrkyttömiä. Hiukset pesen hoitoaineella normisti, sitä jatkan ja juurikasvun blondaus jäänee nyt raskausaikana pois. :facepalm: Pitää miettiä mihin väriin sit vaihdan et sais silti kivan tukan, mut ettei tarvitsisi koskea päänahkaan tai hengitellä höyryjä.. :bored:

Meikissä pitäisi vähän miettiä vaihdanko jotain tuotetta, mulla on kasvomeikkinä everyday mineralsin puuteri, jossa on vaan pari ainesosaa niin se on ok. Esikoisesta jätin meikkaamisen aikalailla pois, mutta nyt en raaskis kokonaan kun on töitä enemmän..

Normaali dödö jää, mulla ongelma ei ole haju VAAN se hiki. Mulla on kainalot märkinä huolimatta siitä miten ja millon dödöä laitan, niin luonnondeodorantilla se lähtee ihan käsistä. Lisäksi olen kokeillut monia ja joku suolakivi sitten taas saa ihan vereslihalle.. :grumpy:
Onhan se alumiini paha, mutta en mä voi kainalot märkänä juosta ja vaihtaa vaatteita koko ajan :arghh::bag:

Kynsilakan jätin pois kun plussasin, just olin ostanut uusia lakkoja ja alkanut käyttämään pitkästä aikaa :rolleyes::hilarious:

Kemikaaleja tulee joka tapauksessa, niin niihin kannattaa vaikuttaa mihin voi ja jaksaa. Muovipullosta pitäs vältellä juomista, mulla on tommosia hyviä peräti kaksi, mutta ei aina muista ottaa mukaan. :dead:
 
Kiitos vastauksista! :happy: Käytän muutenkin paljon luomua kosmetiikkatuotteissa, joten sinänsä en ihan hirveesti ajatellut muuttaa tuotteita, jotain hajustettuja vaihdan miedompiin ja koitan käydä läpi ettei öljyissä olisi mitään haitallisia vaikutuksia omaavia. Jotkut mun käyttämät meikit on synteettistä, mutta nekin sellaisia tuotteita joita en käytä päivittäin ja mitä tutkin asiaa, niin ei pitäisi sisältää mitään haitallisiksi osoitettuja aineita. Hiuslakasta vielä kipuilen, kun en kestä tukkaani ilman, ja en oo löytänyt hajusteetonta hyvää lakkaa... yritän käyttää sitä nyt mahd vähän ja olla hengittämättä suihkiessani. Eilenkin kävin ulkona suihkaisemassa, niin on ainakin ilmastointi kohdillaan :wink

Sitä kovasti yrittää ottaa rennosti, mutta välillä tuntuu, että näin ekaa lasta odottaessa huomioon otettavia asioita tulee joka suunnasta niin paljon, että meinaa seota mikä kaikki on tärkeää ja mikä menee sit hysterian puolelle :confused004:confused005 Ruoka on selkeä tärkeä juttu, kun se vaikuttaa niin suoraan myös vauvaan. Ja tietty lääkkeiden käytössä pitää oikeasti olla varovainen ja tietää mikä on ok ja mikä ei (ja ylipäätään toki välttää ”turhaa” lääkkeiden käyttöä). Puoliso on onneksi proviisori, niin lääkeasioissa mun ei tarvii vaivata omaa päätäni :)

Lisäksi näistä kosmetiikan vaikutuksista isoimmat haitat on ensimmäisellä kolmanneksella, ja tässä viikolla 8 alkaa olla mennyt jo aika iso osa siitä ensimmäisestä kolmanneksesta... Ei tietenkään tee turhaksi näissä jutuissa petraamista nyt tästä eteenpäin, mutta yritän siksikin olla nyt liikaa ottamasta tästä paineita... Turhat jutut kun karsii pois ja käyttää vähän maalaisjärkeäkin välillä, niin eiköhän tässä selvitä. Onneksi kohta uskaltaa ehkä kertoa enemmänkin kavereille raskaudesta, niin saa sitäkin kautta vähän vertaistukea näihin omiin panikointeihin :grin
 
Suomessahan raskausajan kosmetiikan käytöstä ei oo mitään virallista ohjeistusta, mutta esim. Tanskassa suositellaan käytettäväksi luonnonkosmetiikkaa.

Itse käytän raskausaikanakin kosmetiikkaa (sekä luonnon- että tavallista), mutta kaikki ns. ylimääräiset pyrin karsimaan minimiin. En aio esimerkiksi värjätä hiuksia tai käyttää kynsilakkaa. Myös hajuvesiä ja hiustenmuotoilutuotteita käytän vain harvakseltaan.

Itse yritän suhtautua kosmetiikka-asioihin kohtuu rennosti ja maltillisesti. Jos oikein hysteriaa haluaa lähteä lietsomaan, niin onhan vaikka vedessäkin mikromuoveja, ja silti jokainen meistä juo (tai ainakin pitäisi juoda) vettä sen pari litraa päivässä... Elämä on täynnä riskejä, eikä me täysin steriilissä ympäristössä pystytä elämään, vaikka tehtäis mitä. Toki fiksuja valintoja voi ja kannattaa tehdä, mutta kaikkea ei voi välttää :)
 
Mä käytän vaan luonnonkosmetiikkaa muutenki ja erityisesti nyt. Itseasiassa mun kynsilakka on luonnonkosmetiikkaa mutta mun arvion mukaan myrkkyä joten sen jätän pois nyt. :D Muu kosmetiikka mulla on sitte mun omanki arvion mukaan oikeesti luonnonmukasta.

Käytän eteerisiä öljyjä ja oon tehny googletutkimuksia siitä mitä öljyjä pitää varoa tai välttää raskausaikana ja noudatan niitä. Kannattaa myös huomioida brändi mitä käyttää, niissä on valtavia laatueroja ja osa voi olla haitallisia ehkä. Ainakin esim myskisalvia eli clary sage on kielletty ja fenkoli eli fennel tais olla myös.
 
Jos teillä jollain on hyviä vinkkejä luonnonkosmetiikan saralta niin otan mielellään vastaan :)
Etsinnöistä huolimatta en oikeen oo löytänyt siltä puolelta meikkejä mitkä olis todella hyviä!
 
Jos teillä jollain on hyviä vinkkejä luonnonkosmetiikan saralta niin otan mielellään vastaan :)
Etsinnöistä huolimatta en oikeen oo löytänyt siltä puolelta meikkejä mitkä olis todella hyviä!

Mulla on hyviä kokemuksia Zuiin meikeistä, erityisesti huulimeikeistä, aurinkopuuterista ja poskipunasta. Plussaa siitä, että näitä saa nykyään ihan Sokokseltakin :)
 
Mulla on hyviä kokemuksia Zuiin meikeistä, erityisesti huulimeikeistä, aurinkopuuterista ja poskipunasta. Plussaa siitä, että näitä saa nykyään ihan Sokokseltakin :)
Kiitos vinkistä, pitää ottaa kokeiluun :)
 
En ole kovin paljon muuttanut kosmetiikan käyttöä raskauden aikana. Pyrin välttämään kaikkea ylimääräistä ja turhaa, mutta käytän edelleen samoja meikkejä ja muitakin tuotteita. Sitä mukaa kun tuotteita loppuu, pyrin varmaan vaihtamaan luonnonkosmetiikkaan. Ajattelen kuitenkin, että kemikaalikuorma on niin suurta muutenkin ja esim työn puolesta en pysty kokonaan sitä minimoimaan, niin en ota suurta stressiä asiasta.
 
Mä meikkaan ehkä kerran kuussa :bag: ja muutenkin käytän hyvin vähän mitään, etten asiaa paljon ajattele. Oon just se räjähtäneen ja väsyneen näkönen mutsi, joka tarrtis make overin!:joyful:
 
Kynsilakka ja ripsiväri on mulla ehkä ne kaikkein eniten käytetyt meikit. Kynsilakan jätän pois. Nytkin on huono omatunto, kun varpaissa on ennen plussaa laitetut hyvin pysyneet lakat. Täytyisi muistaa putsailla pois. Dödöä on pakko käyttää, mutta yritän pitää antiperspiranttien käytön mahdollisimman vähäisenä.
 
Chillit , kynsilakka on unohtunut kynsiin täälläkin..
Jotain myrkyttömiä voisi ehkä ajatella käyttävän, tyyliin Benecos ym. Täytyy vähän perehtyä noihin luonnonmukaisempiin.

Hiusvärin korvaaminen on kyllä yks murheenkryyni. Oon vuosia värjännyt tummalla (oma väri vaalea ruskea) ja ainoa looginen vaihtoehto omaan väriin palaaminen vähitellen nyt kun ei voi värjätä pitkään aikaan.

Kontrasti lähes mustan ja oman värin välillä on karmivan suuuri, joten tyvikasvunkaan ei "voi" antaa kasvaa valtoimenaan.:woot:

Vaalentamisurakkaan ei voi ryhtyä perinteisin keinoin, ellei sitten kasvivärein? Ideoita/ kokemuksia / mihin te hiuksia värjänneet ootte päätyneet?
:anyone
 
Chillit , kynsilakka on unohtunut kynsiin täälläkin..
Jotain myrkyttömiä voisi ehkä ajatella käyttävän, tyyliin Benecos ym. Täytyy vähän perehtyä noihin luonnonmukaisempiin.

Hiusvärin korvaaminen on kyllä yks murheenkryyni. Oon vuosia värjännyt tummalla (oma väri vaalea ruskea) ja ainoa looginen vaihtoehto omaan väriin palaaminen vähitellen nyt kun ei voi värjätä pitkään aikaan.

Kontrasti lähes mustan ja oman värin välillä on karmivan suuuri, joten tyvikasvunkaan ei "voi" antaa kasvaa valtoimenaan.:woot:

Vaalentamisurakkaan ei voi ryhtyä perinteisin keinoin, ellei sitten kasvivärein? Ideoita/ kokemuksia / mihin te hiuksia värjänneet ootte päätyneet?
:anyone
Mä olen tässä vuoden verran värjäilly kasviväreillä, noin kolme kertaa yhteensä ja mietin et uskaltaako nyt? Jossain netissä luki että ei suositella sitäkään :bookworm:
 
Muistaakseni jostain luin deodorantin alumiinin olevan paha juttu... Mutta alumiinittomana en meinaa löytää. Mitä te käytätte?

Hiusten värjäyksestä en osaa sanoa muuta kuin että minä lopetin vaan. :hilarious:
 
Mä olen tässä vuoden verran värjäilly kasviväreillä, noin kolme kertaa yhteensä ja mietin et uskaltaako nyt? Jossain netissä luki että ei suositella sitäkään :bookworm:

Jokaisen oma valinta, mut itse lopetin kasvivärjäykset edellisessä raskaudessa. Kasvivärin kasvaessa pois raja/sävyero oman värin kanssa on lievempi kuin muilla väreillä värjätessä. Mulle moni sanoi, että tukkani näyttää liukuvärjätyltä. Pois kasvattaminen ei siis ollut paha rasti :)
 
Muistaakseni jostain luin deodorantin alumiinin olevan paha juttu... Mutta alumiinittomana en meinaa löytää. Mitä te käytätte?

Hiusten värjäyksestä en osaa sanoa muuta kuin että minä lopetin vaan. :hilarious:

Mulla on Vichyn sinikorkkinen mineraali deo. Halusin alumiinittoman ja monen kokeilun jälkeen totesin, ettei mulle sovi myöskään sellainen jossa on alkoholia. Tässä siis ei kumpaakaan :)
 
Kasvivärien allergisoinnista ei varmaan tutkittu niin laajalti, että vois luokitella turvalliseksi.

Kävin ostamassa apteekista askorbiinihappoa, kokeilen kotona turvallisia vaalennuksia kaapista löytyvillä aineksilla joilla sais tätä mustaa edes hippasen vaaleammaksi. (C-vitamiini, ruokasooda, sitruuna, hunaja, valkoinen savi)
Kun vähän vaalenee, raidoitan kampaajalla ja sitten annan kasvaa. Raidoissahan tuota ihon kautta imeytysongelmaa ei ole, mutta saa nähdä mikä on lopputulos.

Tosin meillä suvussa (äidin puolelta) hiukset ovat muuttuneet raskausaikana perusruskeasta lähes mustaksi ja rakenne muuttunut kikkuraksi, joten toivottavasti sama seuraisi täällä eikä värioperaatioita tarvittais.. :playful:
 
Takaisin
Top