Kenen luona lapset asuu eron jälkeen?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Asuuko lapset sinun, ex-kumppanin vai molempien luona vuorotellen? Miten järjestely on toiminut?
 
Oma "erolapseni" asuu meillä, mutta tapaa isäänsä usein, keskimäärin joka 3. päivä ja viettää säännöllisesti myös öitä isällään. Näin on ollut jo vuosia. Erosimme, kun lapsi oli vasta ihan vauva, ja silloin isä näki lasta jopa joka päivä, mutta lyhyen ajan kerrallaan. Siitä sitten tapaamiset pikkuhiljaa pitenivät (ja vähän harvenivat pitenemisen myötä). Lapsen isä asuu meiltä viiden kilometrin päässä, joten tapaamiset on helppo järjestää. Lapsi saa myös itse vaikuttaa tapaamisiin, eli jos tiettynä päivänä haluaa isälleen, hän saa mennä, vaikkei olisi sovittu "isäpäivä", jos isälle vain sopii. Välillä lapsi on myös halunnut jäädä yöksi spontaanisti, ja sekin on onnistunut, jos meillä vain ei ole ollut sovittua menoa seuraavaksi aamuksi.

Meillä ei ole ollut virallista tapaamissopimusta missään vaiheessa. Minulla on ollut vahva motivaatio edistää lapsen suhdetta isäänsä, ja isällä puolestaan on koko ajan ollut vahva tarve olla lapsensa kanssa, joten sen suhteen ei ole ollut ongelmia.
 
Meillä poika asuu luonani ja on isänsä kanssa joka toinen viikonloppu. Meillä oli viikkoviikko -systeemi, mutta se on purettu lapsen oireilun vuoksi.
Arkisin eivät näe, mutta myös "minun" viikonloppuinani saattaa tulla pariksi tunniksi hakemaan pojan. Voimassaolevaa tapaamissopimusta ei tällä hetkellä ole, mutta aika lvlle on tulossa. Erosta on jo aikaa reilu kaksi vuotta. Isä asuu toisessa kaupungissa, niin näkemiset vaikeutuvat välillä senkin takia. Haluan edistää pojan suhdetta isäänsä ja pitää huolta, että he ovat tekemisissä, mutta isä on omalla käytöksellään (uhkailua, väkivaltaa) kyllä hankaloittanut omaa asemaansa runsaasti. Lapseen on kuitenkin aina suhtautunut hyvin, haluaa olla pojan kanssa ja on sinänsä hyvä isä hänelle.
 
Takaisin
Top