Lahjasoluilla raskaaksi

Lapsi kasvaa pitämään luonnollisena omaa tilannettaan.
Ymmärrän, olet nuori, joten eri tilanteessa. Tsemppiä pohdintoihin :)
 
Minäkin vasta 31 mutta endometrioosi auttaa pohdinnassa. Mies olisi sitä mieltä että mun pikkusiskoa pitäisi pyytää luovuttajaksi mutta itse koen sen vaikeana koska hänellä ei lapsia ole ja jossain vaiheessa toivoisi. Mitä jos siskoni luovuttaisi ja me saatais lapsi mutta sisko miehensä kanssa jäisi kokonaan ilman. Siinä voisin menettää siskoni. Ajattelen myös niin että lapselle on helpompi jos on anonyymi luovuttaja että ei tulisi mitään suhtautumishaasteita tai epäselviä kuvioita perheessä jolloin asia ehkä olisi luonnollisempi. Näin olisi helpompi keskittyä lapsen identiteetin tukemiseen kun ei olisi mahdollisia lähipiirin suhtautumishaasteita. Mutta tässäkään ei yhtä oikeaa ole, mikä sopii toiselle ei ehkä sovi toiselle.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä julkisen neljäs IVF-hoito juuri päättymässä. Eka keskeytettiin jo ennen punktiota ja sen jälkeen leikattiin endometrioosia, minkä seurauksena menetin toisen munasarjan ja molemmat munanjohtimet. Sen jälkeen 3 IVF:ää, joista jokaisella kerralla saatu 1 alkio tuoresiirtoon, koskaan ei mitään pakkaseen asti. AMH oli vuosi sitten ennen leikkausta 0,36. Söin e-pillereitä endon hoitoon silloin, mutta tuskin on luomunakaan merkittävästi korkeampi.

Ei olla vielä lopullista tuomiota Oysista saatu, mutta en usko että tekevät meille enää hoitoja. Mulla on niin vaikea endometrioosi, että en tiedä kestääkö kroppakaan enää noita stimulaatioita, kun endo leviää muutenkin. Joten jos yksityiselle siirrytään, niin todennäköisesti hoidot tapahtuu lahjamunasoluilla.

Mielellään lukisin lisää kokemuksia näistä ja toki tänne sitten kirjoittelen, jos niihin hoitoihin vielä päädytään :)
 
Vaikka olin varautunu siihen että lahjamunasoluihin todennäköisesti siirrytään, kyllä se sattui kun lääkäri soitti että julkinen ei enää tee omasoluhoitoa meille. Nyt pidetään tauko ja keskitytään parisuhteeseen, käydään jokusen kerran yhdessä juttelemassa tähän astisesta painolastista, tehdään surutyötä mun geneettisestä lapsesta luopumisesta ja nautitaan muustakin elämästä. Pienen pieni mahdollisuus on tietysti olemassa luomulapseen mutta kaiketi se on lottovoiton luokkaa joten sitä on turha toivoa. Tosin rentous voi ainakin vähä lisääntyä kun ei oo enää jotain tulevaa vaihetta tai päivämäärää tässä vaiheessa odotettavana vaan itse päätetään koska jatketaa.
 
Meillä takana 6 ivf-hoitoa omilla soluilla, joista ei tuloksena yhtäkään blastokystiä. Minä 30v mutta ei mitään todettua syytä tai ongelmaa, munasoluja ei vain taida olla paljon jäljellä tai eivät kehity normaaleiksi alkioiksi. Miehen siittiöt oikein hyviä. Ollaan nyt lahjamunasolujonossa, sillä halu saada lapsi on jo suurempi ja tärkeämpi kuin se että olisi täysin omaa geeniperimää. Jonotusaika, noin 6kk, on ihan hyvää aikaa järjestää ajatukset. Toivotaan ettei korona vaikuta lahjoittajien määrään tai viivästytä muuten hoitoja, ei kuulemma pitäisi. Toiveet on korkealla onnistumisen suhteen! Kuinka monta blastoa yhdestä lahjoituksesta yleensä tulee, voikohan sitä sanoa? Toivotaan tietysti että jo ensimmäinen kierros johtaisi toivottuun lopputulokseen :)
 
Meillä takana 6 ivf-hoitoa omilla soluilla, joista ei tuloksena yhtäkään blastokystiä. Minä 30v mutta ei mitään todettua syytä tai ongelmaa, munasoluja ei vain taida olla paljon jäljellä tai eivät kehity normaaleiksi alkioiksi. Miehen siittiöt oikein hyviä. Ollaan nyt lahjamunasolujonossa, sillä halu saada lapsi on jo suurempi ja tärkeämpi kuin se että olisi täysin omaa geeniperimää. Jonotusaika, noin 6kk, on ihan hyvää aikaa järjestää ajatukset. Toivotaan ettei korona vaikuta lahjoittajien määrään tai viivästytä muuten hoitoja, ei kuulemma pitäisi. Toiveet on korkealla onnistumisen suhteen! Kuinka monta blastoa yhdestä lahjoituksesta yleensä tulee, voikohan sitä sanoa? Toivotaan tietysti että jo ensimmäinen kierros johtaisi toivottuun lopputulokseen :)

Mä olen luovuttanut munasoluja viiteen perheeseen. Kypsiä munasoluja on tullut keskimäärin 11 kpl/punktio, jotka kaikki hedelmöitetään. Mulle ei tän enempää tietoja ole kerrottu.
Kaippa se plastojen määrä on tapauskohtainen?
 
Mä olen luovuttanut munasoluja viiteen perheeseen. Kypsiä munasoluja on tullut keskimäärin 11 kpl/punktio, jotka kaikki hedelmöitetään. Mulle ei tän enempää tietoja ole kerrottu.
Kaippa se plastojen määrä on tapauskohtainen?

Oon supertyytyväinen jos kypsiä munasoluja edes tulee enemmän kuin 5, sillä se olisi jo enemmän kuin mulla kertaakaan! En voi sanoin kuvailla miten kiitollisia ollaan teille lahjoittajille :Heartred Teette niin tärkeän työn! On ollut ihana kuulla lahjoittajien ajatuksista ja tulee niin lämmin fiilis :) Ihanaa että pian on vihdoin meidän vuoro onnistua, siitä olen varma!
 
Meillä takana 6 ivf-hoitoa omilla soluilla, joista ei tuloksena yhtäkään blastokystiä. Minä 30v mutta ei mitään todettua syytä tai ongelmaa, munasoluja ei vain taida olla paljon jäljellä tai eivät kehity normaaleiksi alkioiksi. Miehen siittiöt oikein hyviä. Ollaan nyt lahjamunasolujonossa, sillä halu saada lapsi on jo suurempi ja tärkeämpi kuin se että olisi täysin omaa geeniperimää. Jonotusaika, noin 6kk, on ihan hyvää aikaa järjestää ajatukset. Toivotaan ettei korona vaikuta lahjoittajien määrään tai viivästytä muuten hoitoja, ei kuulemma pitäisi. Toiveet on korkealla onnistumisen suhteen! Kuinka monta blastoa yhdestä lahjoituksesta yleensä tulee, voikohan sitä sanoa? Toivotaan tietysti että jo ensimmäinen kierros johtaisi toivottuun lopputulokseen :)

Meille tuli lopulta viidestä hedelmöittyneestä munasolusta vain yksi siirtokelpoinen blasto. Se yksi kuitenkin riitti. :) Mahdollisuudet raskauteenhan on lahjamunasoluhoidoissa paljon paremmat kuin omasoluhoidoissa.
 
Meillä on menossa lahjasoluhoidot, mutta siis siittiöiden kohdalla. Miehellä todettiin azoospermia eli ei siis ollenkaan siittiöitä. Syytä tälle ei löytynyt.

Meillekin kerrottiin, että kannattaa olla avoin tilanteesta lapselle - tämä on hänen kehityksen kannalta paras ratkaisu. Lähipiiri tietää tällä hetkellä koko tarinan, muut lähinnä että käymme hoidoissa.

Nyt kolmen tuloksettoman inssin jälkeen edessä ivf ja olimme jo puhuneet, että jos saamme lapsiluvun täyteen ja alkioita jää pakkaseen, lahjottaisimme ne eteenpäin. En ole kyllä varma onko tämä mahdollista, koska kyseessä eivät ole meidän sukusolut. Suomessahan laki rajoittaa moneenko perheeseen saa syntyä lapsia luovuttajan soluista.
 
Te ketkä olette käyttäneet luovutettuja siittiöitä/munasoluja, ootteko kertoneet asiasta neuvolassa tai lapselle itselleen tai ylipäätään sukulaisille yms?


olen kertonut aika avoimesti ystäville ja lähisuvulle. meillä luovutetut siittiöt.
 
Muokattu viimeksi:
Moi! Kysymys teille, jotka ootte käyttäneet luovutettuja siittiöitä (ja ootte parisuhteessa miehen kanssa): miten teillä on mies suhtautunut kertomiseen?
Mun mies ei olisi halunnut, että edes hoidoista kerrotaan kenellekään ja oli aika pahastunut, kun mä olin kertonut omille vanhemmilleni (tosin lopulta hänestäkin hyvä juttu, että he tietää) Ja meillä siis syy miehessä, joten siksi hänelle arka aihe.
Me ollaan nyt kuitenkin saamassa yritys omilla siittiöillä, mutta olisi myös voitu joutua suoraan lahjasoluihin...
 
Meillä mies on hyväksynyt sen, että lapsen kannalta on paras olla tilanteesta avoin. Tulemme siis kertomaan lapselle taustat. Mies pystyy puhumaan minun ja oman äitinsä kanssa tilanteesta. Hänelle oli äärimmäisen tärkeää, juuri se että oma äiti kannusti lähtemään tähän ja kertoi, että rakkaus lapseen ei ole geeneistä kiinni. Miehellä on siis ottosisko, mutta se että anoppi sanoitti ääneen asian ja otti muutenkin asian vastaan lämmöllä, on auttanut.

Kuitenkaan mies ei vielä halua puhua asiasta, esim. ystävilleen. Ja se myös rajoittaa meidän hoidoista puhumista. Mutta olen ajatellut, että se on ok, hänellä kestää tottua ajatukseen, eikä se ole vielä konkretian tasolla, kun on vasta alkioita pakkasessa (miehillähän muutenkin kestää esim. vauvan tulon käsittely ihan synnytykseen saakka).

Olemme sopineet, että voin puhua avoimesti tietyille ihmisille tilanteesta, ihan jo oman henkisen hyvinvoinnin takia. Eli pienin askelin..
 
Hei,

Mikä täällä tilanne? Me saatiin joululahjaksi munasoluja, 9kpl, jotka hedelmöitettiin miehen spermalla, ja 7 hedelmöittyi ja nyt 6 blastocystiä pakkasessa:happy: eilen sovittiin lääkärin kanssa et seuraavaan kiertoon lääkkeellinen pas. Odotukset on korkealla,ehkä liiankin....omilla takana kaks ivf hoitoa, saaliina 1. 2kpl, 2. 1kpl, mutta kun nuo omat munasarjat on ruppanat, niin onneksi tämmöinen vaihtoehto tarjolla, jopa kunnallisella nykyisin, ja vain 2kk odotuksella lahjasoluneuvonnasta...oltiin toisena pariskuntana vastaanottamassa, niin tuli vähän yllätyksenä. Niin ja ne pakastetut blastothan on meidän, aivan sama kenen geenit! Täytyy sit kertoa mahdolliselle ipanalle et lääkärit ja joku vieras täti autto, ja anto lahjaksi vauvan alkuja.

Sekavaa sepustusta, mut niin fiiliksissä, jospa tää tästä, ja ens jouluu vietetään kolmisin.:smiley-angelic002
 
Meille tehtiin kolme inssiä luovutetuilla siittiöillä, ja sitten vaihdettiin luovuttaja. Nyt 1. ivf:n 1. siirrosta (pas) plussasin :happy: tosi alussa ollaan, tänään 4+6. Yli kaks viikkoa vielä niin päästään varhaisultraan näkemään, että onko siellä tyyppi ja onko oikeassa paikassa, nyt koitetaan pysyä rauhallisena ja positiivisena sinne saakka.

Tsemppiä lahjasoluhoitoihin!
 
Mukava kuulla teidän kuulumisia! Upea blastomäärä teilläkin Pamela! Tosi hyvät mahdollisuudet tulla jo ensimmäisestä siirrosta raskaaksi kyllä :) Ja onnea Henskukka! Toivotaan että kaikki on mallillaan :angelic:

Meillä onnistui ensimmäinen lahjamunasolu-blaston siirto ja olen tällä hetkellä jo 19. viikolla raskaana! :love017 Ollaan tosi onnellisia! :Heartred Meillä oli siis taustalla 6 ivf-kierrosta omilla soluilla, mutta laihalla menestyksellä (1 siirto ja aina vähän munasoluja). Pakkasessa on vielä 7 blastoa sisaruksia varten :smiley-angelic002
 
Me kans alkukesästä luovutettuihin munasoluihin siirryttiin, saatiinkin tosi hyvä määrä blastoja pakkaseen. Nyt muutama siirto takana, ja vielä 10 taitaa olla jäljellä. Kolmannesta siirrosta kuitenkin tärppäsi ja nyt 9+4 menossa. Ajoittain aika luottavainen olo ajoittain taas pelottaa ja huolestuttaa kaikki, mutta sitähän se varmaan muutenkin olisi :sorry:
 
Hei,

Mikä täällä tilanne? Me saatiin joululahjaksi munasoluja, 9kpl, jotka hedelmöitettiin miehen spermalla, ja 7 hedelmöittyi ja nyt 6 blastocystiä pakkasessa:happy: eilen sovittiin lääkärin kanssa et seuraavaan kiertoon lääkkeellinen pas. Odotukset on korkealla,ehkä liiankin....omilla takana kaks ivf hoitoa, saaliina 1. 2kpl, 2. 1kpl, mutta kun nuo omat munasarjat on ruppanat, niin onneksi tämmöinen vaihtoehto tarjolla, jopa kunnallisella nykyisin, ja vain 2kk odotuksella lahjasoluneuvonnasta...oltiin toisena pariskuntana vastaanottamassa, niin tuli vähän yllätyksenä. Niin ja ne pakastetut blastothan on meidän, aivan sama kenen geenit! Täytyy sit kertoa mahdolliselle ipanalle et lääkärit ja joku vieras täti autto, ja anto lahjaksi vauvan alkuja.

Sekavaa sepustusta, mut niin fiiliksissä, jospa tää tästä, ja ens jouluu vietetään kolmisin.:smiley-angelic002

Hei, meillä ihan sama tilanne :)paitsi 6 hedelmöittyi ja vain 3 blastoa pääsi pakkaseen asti. Eilen klinakalle soittelin lääkkeellisellä tähän kiertoon ensimmäinen lahjasolu siirto ollaan yksityisellä hoidois. Ens viikolla saa tietää koska siirto:love7
 
Hei, meillä ihan sama tilanne :)paitsi 6 hedelmöittyi ja vain 3 blastoa pääsi pakkaseen asti. Eilen klinakalle soittelin lääkkeellisellä tähän kiertoon ensimmäinen lahjasolu siirto ollaan yksityisellä hoidois. Ens viikolla saa tietää koska siirto:love7

Ollaanpa sit aika samoilla aikatauluilla liikkeellä mulla alkaa varmaan ens viikolla zumenonien syönti (kun menkat alkaa), ja ultra kait sit helmikuun ekoina päivinä missä mallissa kohtu on, et miten sit siirretään. Mulla ei ole omia koskaan kasvatettu blastocystiksi asti, tuntuu nyt niin paljon toiveikkaammalta ku tietää et ruppanat on jo karsittu pois.

Onnistumisia meille kaikille
 
Takaisin
Top