Heinä-syyskuun vapaa keskustelu-alusta

Meillä menee hoitoon vuoden päästä elokuussa, aiemmin ei pääsisi samaan ryhmikseen esikoisen kanssa kun vuotiaita eivät vielä ota ja vain elokuussa vapautuu paikkoja kun isompia siirtyy eskariin. Tässä siis kärvistellään, aloitettiin tosin vuoden lyhennysvapaa nyt kesäkuusta että vähän helpottaa kun on paljon muitakin menoja joita esikoisen aikaan ei ollut. Ja toivottavasti taas syksyllä saan tehtyä jonkin verran keikkatöitä ettei talous aivan keikahda.
 
Imme, väitän että suurin osa lapsista on muljahtanut jostain alas ennemmin tai myöhemmin. Vauva on varmasti kunnossa, vaikka tietenkin tuo pelästyttää! Meilläkin esikoinen putosi joskus sängystämme vajaan vuoden ikäisenä kun yöllä oli lähtenyt vaeltamaan. Itku tuli mutta selvittiin säikähdyksellä. Meillä muuten nukutaan päikkärit samalla tavalla, nyt olen alkanut kasata tyynyjä vauvan ympärille kun jää nukkumaan päikkärit. Eihän se mitään auta mutta oman mielenrauhan kannalta, ainakin kuulen itkuhälyttimestä ähinää kun lähtee tyynyjen yli möngertämään.
 
Tips, kiitos kokemuksen jakamisesta. Käytiin samoin tein ostamassa vauvalle päikkäripatja, joka laitetaan lattialle. Saa vauva nukkua siinä jatkossa päiväunet. Jos tämä ei onnistu, niin sitten pitää alkaa kasata tyynyjä valliksi. Tottahan se nimittäin on, että sen äherryksen kyllä kuulee, kun ainakin meidän pullukka yrittää mängertää esteen yli.

Mä yritin miehelle esittää myös asuntolainan lyhennysvapaata siihen asti, että palaan maaliskuussa töihin, mutta hän ei nyt jostain syystä lämmennyt ajatukselle. Musta olisi enemmän kuin fiksua nyt pitää pieni tauko pääoman lyhennyksistä, koska tässä kohtaa se raha on selkeästi tärkeämmässä roolissa kuin sitten silloin aivan lainan maksun lopussa.
 
Imme, meiltäkin vauva tippui pari kuukautta sitten sängystä päikkäreiden yhteydessä. Onneksi vieressä oli pehmeä matto. Meillä tosin oli se tyynyvalli siinä vauvan ja sängyn reunan välissä, minulle on täysi mysteeri miten vauva tuli yli sieltä sillä tyyny oli vielä paikoillaan ja vauva naama toiseen suuntaan lattialla mahallaan kun mitä oli nukkuessa. Kyllähän nuo säikäyttää, mutta onneksi noi pienet taitaa olla rakennettu melko kestäviksi. Mutta meillä nukutaan nyt päikkärit enää pinnasängyssä, sänkyyn en uskalla enää jättää.

Oon niin samaa mieltä sun kanssa tosta naurettavasta kotihoidontuesta! Meillä ei saa edes kuntalisää eli mun tulot on tällä hetkellä jotain kolmen ja puolensadan luokkaa miinus verot. En voi ymmärtää miten yhteiskunta perustelee tämän?! Juurikin tuo mitä sanoit, että lapsen/lapsien kotihoito kotitöineen on aivan 24/7 hommaa ja sitten (anteeksi vaan) kaiken maailman tukiloisille maksetaan moninkertaisesti enemmän. Mä menen nyt elokuussa töihin, alun perin oli haettu lapsille tarhapaikat mutta alkoi ahdistamaan niin pahasti tuon vuotiaan laitto tarhaan, että laitettiin viikko sitten hakuun yksityinen hoitaja kotiin. Pelkäsin, ettei saada yhtään hyvää hakemusta, mutta nyt on ihan valinnanvaraa oikein hyvistä hoitajista. Suuri helpotus kyllä itselle tämä. Tähänkin toki saa kolme kertaa enemmän tukea Kelasta ja kunnalta kuin siihen, että hoitaisin itse lapseni :bored:. Mikä on toki tässä tapauksessa oikein jees, mutta logiikka vaan aivan kestämätön.
 
Mangusti, mä haaveilin myös tuosta kotiin palkatusta hoitajasta ja jäin miettimään noita kustannuksia. Kehtaatko sanoa julki (tai toki vaikka yksärillä), minkä verran yksityinen hoitaja kustantaa teille? Mietin myös työterveyshuoltoa, vakuutuksia ja muita, mitä pitää ottaa huomioon. Palkka.fi:n kautta palkanlaskenta on ymmärrykseni mukaan helppoa, mutta hoituuko nykyään myös työttömyysvakuutusmaksut sen kautta..? Aikanaan se ei ainakaan hoitunut.

Mutta ihanan kuuloinen hoitoratkaisu teillä!
 
Mangusti, mä haaveilin myös tuosta kotiin palkatusta hoitajasta ja jäin miettimään noita kustannuksia. Kehtaatko sanoa julki (tai toki vaikka yksärillä), minkä verran yksityinen hoitaja kustantaa teille? Mietin myös työterveyshuoltoa, vakuutuksia ja muita, mitä pitää ottaa huomioon. Palkka.fi:n kautta palkanlaskenta on ymmärrykseni mukaan helppoa, mutta hoituuko nykyään myös työttömyysvakuutusmaksut sen kautta..? Aikanaan se ei ainakaan hoitunut.

Mutta ihanan kuuloinen hoitoratkaisu teillä!

Laitoin viestiä :)
 
Mä meen kans lokakuussa takaisin töihin, ei vaan talous kestä kotihoidontuella elämistä pidempään. Minähän siis oon jäänyt äippälomalle joulukuussa 2016 esikoisesta eli kaikki mitä säästössä oli on jo mennyt, varsinkin kun tämä kakkonen oli täysi yllätys. Mutta kyllä nyt tuon uhmaikäisen esikon ja tän joka paikkaan ehtivän vauvan kanssa on hermo ollut niin kovilla, että oikein odotan, että pääsee töihin lepään :hilarious: ja siinä oon samaa mieltä, että tuki on ihan naurettava! Meilläkään ei kuntalisää saa niin ilman kunnon säästöjä ei sillä tuella kyllä (ainakaan asuntovelallinen) elä.
 
Sillai. Nyt on meidänkin vauva pudonnut sängystä, tosin iltaunille mentäessä. Otin vaihtelun vuoksi sängyn keskelle minun ja esikoisen väliin kun mies on koko viikon poissa. Siinä siskokset sitten taas kutittelivat toisiaan joten käänsin selkäni hetkeksi. Yhtäkkiä tömähdys: esikoinen oli jostain syystä noussut ja antanut vauvan kontata yli laidan, vaikka tästä on puhuttu sata kertaa ettei päästetä vauvaa reunalle. No oma vika tietenkin, olin metrin päässä enkä huomannut. Vauvalla ylähuuli turvonnut ja kipeä, pitää sitten herätellä pitkin yötä varmuuden vuoksi kun tuli pää edellä... vuoden äiti fiilikset korkealla...
 
Tips, voi kurjuus sentään :sad001 onneksi pikkuisilla haaverit korjaantuu tosi nopeasti, kokemuksen kovalla rintaäänellä voin kertoa tämän :banghead: jaksamista tulevaan yöhön!
 
Kotihoidontuki on kyllä olematon, joten minä jäin töistä opintovapaalle kun sellainen mahdollisuus aukesi. Nyt olisi tarkoitus olla kotona tammikuun puoliväliin asti.
Kävin jo alustavasti tutustumassa yhteen päiväkotiinkin mikä olisi työmatkan varrella, ihana pieni englannin kielinen luontopäikky, missä ei ollut tällä hetkellä kuin 11 lasta.
 
Mä olen tosiaan tehnyt töitä nyt kotoa käsin 2-4 tuntia päivässä. Tänään kävin toimistolla ja matkoineen olin pois kotoa melkein 7 tuntia. Hyvin oli kotona pärjätty isin kanssa, vaikka vauvalla olikin ollut pientä harmia välillä.
 
Eipä ole täälläkään pahemmin jaksanut käydä... Meillä pikkuneiti kohta 10kk ja meno on kova. Yöunet on tosi rikkonaisia, saattaa olla pitkälti yli 10 herätystä yössä. Isompikin lapsi on nyt nukkunut tosi huonosti, oon itse saanut unta reippassti alle 4h/vrk nyt pidemmän aikaa ja parhainakin öinä viime kuukausina vaan kuutisen tuntia. Millä te muut selviätte univajeesta? Mulla alkaa oikeesti mennä kuppi nurin ihan kohta. Niin, ja päiväunet ei valitettavasti ole ratkaisu. Mutta millä te muut tsemppaatte itseenne kun ette ole nukkuneet? Mua ressaa jo ihan hirveesti töihin paluu lokaluussa, en saa näin pienillä unilla edes mennä sinne.
 
Emppuli tsemppiä sinne! Täällä kans ihan ”kiva” univaje... jotenkin tuntuu et sen jälkeen kun täytti 30-v ei jaksa enää yhtään samalla lailla kun mitä jakso kun oli parikymppinen :bored: mulla auttaa kahvi,kahvi, kahvi ja ulkoilu... en kyl vois kuvitella itsekään töihin menemistä! En näillä silmillä:nailbiting:
 
Täällä univajetta jo esikoisen jäljiltä eli kohta 4 vuotta täynnä. Palaan töihin vasta, kun saan nukkua. Alustavasti elokuun alussa 2020. Esikoisen ollessa 1v4kk palasin töihin, mutta olen nyt fiksumpi asian suhteen ja en kiirehdi tässä asiassa. Nimittäin viimeks eka puoli vuotta töissä meni ihan usvassa. Tsemppiä kaikille meille valvojille!
 
Mitäs muille syyskuisille kuuluu? Täällä edelleen ryömitään pääsäntöisesti, osan matkasta konttaa mutta nopeampaa pääsee vielä ryömimällä :) Huomenna vauva 11kk, kääks viimeinen vauva kuukausi lähtee käyntiin :wideyed: Kotosalla oon, taaperomuskariin ilmoittauduttiin, vauva uintia vielä mietin ehkäpä sinnekin voisi vielä mennä. Pitäis varmaan alkaa kulkea poitsun kanssa perhekahvilassa että näkis muitakin lapsia enemmän.

Itse haluaisi syödä kaiken ja ei tykkää yhtään kun syötetään, pikku kätösin pistelee suuhun. On alkanut jo valikoimaan ruokia ei enää kauhotakaan suuhun kaikkea ruokaa. Jos puuroa tai muuta vaikeasti itse syötävää syö niin saa olla melkoinen tavara show pöydällä että syötettyä saa :grin Kaupan purkkiruuat ei enää maistu muuta kuin muutamat hedelmäsoseet joten omatekosella mennään. Imetystä olen pikku hiljaa vähentänyt, imetän enää noin viitisen kertaa vuorokaudessa.

Yöt nukkuu pääsääntöisesti hyvin, aamuyöstä heräilee ekan kerran. Nukutan viereen ja siirrän pinnasänkyyn nukahdettua ja aamuyöstä tulee uudelleen viereen.

Kuvakirjoja tykkää katsella, rakastaa laulujen ja lorujen kuuntelua, lemppari on " leipuri hiiva " .

Sanoja tullut äiti, kakka ja ankka mutta ei taida vielä tietää mitä tarkoittavat.
 
Meillä tuli eilen vuosi täyteen, hän konttaa, mutta ei vielä mitään halua kävellä. Esikoinen alottaa ens viikolla tarhan ja vauva jää vielä hetkeksi mun kanssa kotiin, kuitenkin haluaisin jo vuoden vaihteessa töihin että vauva menee sit perässä..
 
Onnea Ahvenen Pullavainen 1v! :Heartred

Meil tulee 1v ensi viikon lauantaina. Vauva on kävellyt reilun kuukauden ja todella varovainen edelleen. Etenee kiireessä konttaamalla ja sitten lyhyempiä matkoja kävellen. Ulkona myös pieniä matkoja kävelee.

Vauva siirtyi yksiin päikkäreihin ja sen puoleen ollut aika haastavaa. Ei meinaa jaksaa, mutta toisia ei ota vaikka miten yrittää nukuttaa. Yöt nukkuu noin 12-13 h heräämättä. Menee nukkumaan jo klo 19 tai joskus vähän ennen. Heräilee yleensä seiskan jälkeen.

Minä palasin töihin heinäkuun alusta ja iskä ollut kotona. Hyvin on mennyt kotijoukoilla. Meinattiin et jatketaan iskän kotonaoloa hieman. Palaisi töihin ehkä vasta toukokuun alusta ja minä pitäisin kesän hooveetä. Sit elokuussa koulun alettua nuorinkin päikkyyn ja molemmat aikuiset töihin.
 
Yksi vuoden työläimmistä päivistä taas edessä. Huomenna juhlitaan ykkösen ja kakkosen synttäreitä. Vauva täyttää vuosia vasta 19.9., mutta koska esikoisen synttärit on 23.8., niin pidetään synttärit noin puolivälissä molempien syntymäpäiviä. Perinteistä kakkua en ajatellut tehdä, joten makeista tarjolla on vain pilttipurkkeihin tehtyjä juustokakkuja ja piirakkavuokaan tehty mutakakku. Mihin siis laitan kynttilät? :hilarious:
 
Meillä on myös huomenna 1-vuotisjuhlat, varsinainen merkkipäivä on tiistaina. Mihin hujahti vauvavuosi?!

Teen esikoisen ekoilta synttäreiltä hyväksi havaitun sokerittoman (ja gluteiinittoman, tarvittaessa myös maidoton) kakun. Alunåerin kuivakakun ohje toimii hyvin myös täyskärin pohjana. Täytteeksi kermavaahtoa, luomumansikalla terästettyä maustamatonta maitorahkaa ja mansikoita. Ajattelin myös koristella jollain massalla, sitä vauvan ei tarvi maistaa :) Viime juhlien jälkeen reseptiä sai olla jakelemassa vieraille eli hyvin teki kauppansa. Pidetään onneksi juhlat mummolassa niin ei tartte huolehtia kuin kakku ja juhlakalu paikalle.
 
Takaisin
Top