Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Mulla taisi olla pakkasrajana -20, eipä sitä kylmempää monena päivänä ollutkaan. Poika oli hiki päässä ilman toppahaalariakin, mutta se riippuu tosiaan vauvasta. Itse taas olen vilukissa. Hyvin nopeasti opit tuntemaan vauvasi ja osaat pukea hänelle sopivasti päälle.

Onnea odotukseen! :Heartred
 
Sikiön liikkeistä asiaa! Rv37+0 nyt ja Aiemmin liikkeet tuntuivat (ja näkyivät) hyvin ulospäin, mutta nyt ovat kääntyneet ikään kuin sisäänpäin?
Vääntäminen ja kääntäminen tuntuvat hyvin kropan sisällä (mm.virtsarakossa paineena), mutta juuri mitään ei näy tai tunnu ulos. Onko syytä panikoida, vai onko ihan normaalia? :eek:
 
Sikiön liikkeistä asiaa! Rv37+0 nyt ja Aiemmin liikkeet tuntuivat (ja näkyivät) hyvin ulospäin, mutta nyt ovat kääntyneet ikään kuin sisäänpäin?
Vääntäminen ja kääntäminen tuntuvat hyvin kropan sisällä (mm.virtsarakossa paineena), mutta juuri mitään ei näy tai tunnu ulos. Onko syytä panikoida, vai onko ihan normaalia? :eek:

Uskoisin, että vauva on kääntynyt toisinpäin ja liikkeet tuntuvat siksi eri tavalla. Pääasia, että tuntuvat! :)
 
Ratas-asiaan. Me koettiin parhaaksi yhdistelmärattaat isoilla renkailla ilman kääntymisominaisuutta. Joitakin kertoja kun tuli liikuttua matkarattailla, joissa oli pienet kääntyvät etupyörät niin voin sanoa että ei koskaan enää kuin korkeintaan ostoskeskuksissa tai muuten ihan tasaisella alustalla. :meh: Ainoa hyvä puoli niissä oli pieneen kokoon meneminen. Sadesuoja kannattaa myös hankkia. :) Meidän rattaat oli Emma merkkiset ja ne ajoi todella hyvin asiansa yhden lapsen kanssa. Sen verran vain alkoi olla renklaa siinä vaiheessa, kun rattaista luovuttiin että toiselle pitää hankkia uudet. Käyttö oli kyllä myös kovaa, kun joka päivä käytiin lenkillä ja muutenkin liikuttiin paljon rattaiden kanssa. Ja paljon mentiin epätasaisessa maastossa. Olen kuullut kalliimman merkkisten maksavan saman verran käytettynä kuin meidän maksoi uutena. :eek:
 
Kiitti vastauksista! Juu, itsekin päädyin siihen, että pitää olla isot lukittu renkaat myös edessä! Kun tosiaan tarkoitus liikkua muuta kuin rappukäytävä-ratikka-ostoskeskus -väliä. Ja sittenpä kävi niin hyvä säkä, että saadaan miehen työkaverilta ilmaiseksi Hartanin Topline X:t. :happy::happy: Ne on olleet kyllä jo kahdella lapsella käytössä, mutta kuulemma tosi hyvässä kunnossa.
 
Ratas-asiaan. Me koettiin parhaaksi yhdistelmärattaat isoilla renkailla ilman kääntymisominaisuutta. Joitakin kertoja kun tuli liikuttua matkarattailla, joissa oli pienet kääntyvät etupyörät niin voin sanoa että ei koskaan enää kuin korkeintaan ostoskeskuksissa tai muuten ihan tasaisella alustalla. :meh: Ainoa hyvä puoli niissä oli pieneen kokoon meneminen. Sadesuoja kannattaa myös hankkia. :) Meidän rattaat oli Emma merkkiset ja ne ajoi todella hyvin asiansa yhden lapsen kanssa. Sen verran vain alkoi olla renklaa siinä vaiheessa, kun rattaista luovuttiin että toiselle pitää hankkia uudet. Käyttö oli kyllä myös kovaa, kun joka päivä käytiin lenkillä ja muutenkin liikuttiin paljon rattaiden kanssa. Ja paljon mentiin epätasaisessa maastossa. Olen kuullut kalliimman merkkisten maksavan saman verran käytettynä kuin meidän maksoi uutena. :eek:

Sadesuoja on kyllä ehdoton. Ja sellainen häikäisysuoja olisi tosi kätevä, harmi kun näin vasta tänä kesänä sellaisen ekaa kertaa (ihan perus S-marketissa vieläpä). Se on vähän niin kuin markiisi, joka varjostaa, mutta jonka alta ilma pääsee kulkemaan esteettä..

Ne pienet pyörät on kyllä suunniteltu ihan muille leveysasteille kuin Suomeen. :rolleyes:
 
Mua kiinnostaisi tietää että viikolla 15-20 saatteko vatsaa vedettyä sisään?

Kyllä sain! Välillä toki se vatsalihasten jännittäminen ei tuntunut kivalta, ja alkoi supistaa. Nyt sain kinesioteippaukset selkään/kylkiin, mikä on helpottanut vatsalihasten käyttöä. Edelleen viikolla 25 jos pitää coren kasassa, ei varsinkaan aamuisin sivultapäin näy mitään palloa. Isompi se toki on kuin ennen raskautta, mutta veikkaanpa ettei kaikki mua tuntemsttomat ainakaan välttis tajua sen olevan raskausmaha. Edestä päin on kyllä selkeästi pyöreä jo :)
 
Muistan että esikoista odottaessa oli hirveä shokki kun jo ensimmäisen kolmanneksen aikana piti todeta, ettei voi enää pitää corea kasassa kaiken aikaa, koska se sattui mahaan. Ja siis se kun tuli niin luonnostaan, että välillä piti pysähtyä ja ihan tietoisesti rentouttaa vatsalihakset, että sai kivun loppumaan. Ei oikein osannutkaan olla maha vetelänä, vaikka mahaan sattui. Kyllä sen tosin sen 9 kk aikana lopulta oppi. :grin
 
Onko teillä/missä vaiheessa raskautta teidän vauvasta on tehty kokoarviointi? Meillä ei ole tehty ollenkaan (la on tulevana sunnuntaina) ja nyt uusi neuvolatäti povasi että poika saattaa ihan vatsan päällisen tutkimuksen mukaan olla aika isokin jötikkä...:eek:
 
Ööö... En muista et sitä olis mitenkään erikseen tehty. Sitä sf-mittaa seurattiin vain. Ehkä siksi ei mulle tehty, kun ei ollut epäilyä erikoisesta koosta? Synnytystä käynnistäessä lääkäri ultrasi tarkemmin ja teki siinä painoarvion, joka oli aikalailla kohillaan :)
 
Onko teillä/missä vaiheessa raskautta teidän vauvasta on tehty kokoarviointi? Meillä ei ole tehty ollenkaan (la on tulevana sunnuntaina) ja nyt uusi neuvolatäti povasi että poika saattaa ihan vatsan päällisen tutkimuksen mukaan olla aika isokin jötikkä...:eek:
Ainakaan Vantaalla ei tehdä kokoarviota, ellei ole jotain erityistä syytä, esim. raskausdiabetes johon tarvitaan lääkitystä tai poikkeava sf-mitta. Jos raskaus on edennyt normaalisti, synnytytetään ilman kokoarviota.
 
Ei tehty täälläkään kokoarviota ennen kuin synnyttämässä. Sielläkin mahdollisesti vain siksi, kun poika oli perätilassa. Rakenneultrassa toki mittailtiin, mutta sen jälkeen ei ole kuin seurattu sf-mittaa ja tunnusteltu vatsan päältä (ja luultu loppuun asti olevan raivotarjonnassa).
 
Ei tehty kokoarviota, eikä minkäänlaista synnytystapa-arviota. Pyysin kyllä 4 krt päästä tähän, mutta ei päästetty. Ainoastaan mahan päältä käsin kokeiltiin ja siitä ei ollut mitään hyötyä.
 
Ei Tampereellakaan tehty, kukaan ei edes arvaillut vauvan kokoa kummankaan lapsen kohdalla. Ei ollut kyllä syytäkään, mutta ei kuulunut rutiineihin.
 
Kokoarviota ei automaattisesti tehdä ultralla. Jos neuvolassa herää epäilys sikiön tavallista suuremmasta tai pienemmästä koosta, lähetetään odottaja ultraan. Se vatsan päältä tunnustelukin on siis kokoarvion tekemistä :)
 
Mulla tehtiin (ultalla) koko arvio vasta yliaikaiskontrollissa :) tosin koko vastasi enemmän lääkärin näppituntuma arviota kuin tietokoneen laskemaa.
 
Olen rv27. Milloin viimeistään vauvan pitää olla "oikeassa tarjonnassa" eli pää alaspäin? Eikö vauva kääntyile vielä monta viikkoa eli joskus viikolla +35 on väliä vai miten? Miten asian tietää jos ei ultrasta? Tästä kovasti kuulee juttua mut en ymmärrä. Eikö vauva pysty enää vikoilla viikoilla kääntymään kohdussa vai jääkö jumiin asentoonsa? :wideyed:
 
Kokenut ja asiansa osaava terkka osaa sanoa esim sen paikan perusteella, mistä vauvan syke kuuluu selkeimmin, et missä asennossa vauva on. Ymmärsin raskaana ollessa, et vauvan selän puolelta kuuluu selkeimmin. Ja kokenut hlö tunnistaa vauvan pään mahan läpi. Siitä missä liikkeet tuntuu, voi päätellä kans jotain.

Ja käsittääkseni isoillakin viikoilla vauva voi kääntyä, mut sen kyllä sit huomaa. Sitä en tiedä, onko joku ”vakio”, milloin pitäisi olla jo kääntynyt pää alaspäin.
 
Takaisin
Top