Arki vauvan kanssa

Meidän neiti on päiväkuiva, joskus kun tulee kiire potalle, niin housuun saattaa tulla ihan pikku tippa pissaa, mutta erittäin harvoin näitä sattuu. Myös kakan tekee pottaan. Sen kanssa meni vähän pidempään, että oppi tekemään kakan pottaan, mutta nyt sekin sujuu!
Yöllä on vielä yövaippa ja se on usein märkä, joten ihan vielä ei siitä ole mahdollisuutta luopua. Tytöllä olisi kyllä kova hinku päästä myös yövaipasta eroon, mutta täytyy odotella että rupee olemaan yövaipat kuivia, niin sitten ruveta kokeilemaan! :)
 
Täällä marraskuinen on kokonaan kuiva. Juuri hankkiuduin eroon lopuista (muutamasta) vaipoista, jotka jäivät käyttämättä. En muista tarkalleen, että koska päätimme yövaipankin jättää pois... Ehkä n. kuukausi sitten. Tyttö itse sanoi, että ei tarvitse sitäkään enää.
 
Täällä marraskuinen on kokonaan kuiva. Juuri hankkiuduin eroon lopuista (muutamasta) vaipoista, jotka jäivät käyttämättä. En muista tarkalleen, että koska päätimme yövaipankin jättää pois... Ehkä n. kuukausi sitten. Tyttö itse sanoi, että ei tarvitse sitäkään enää.

Oliko teillä ollut yövaipat kuivia pidempään, ennen kuin jätitte sen pois?
 
Oliko teillä ollut yövaipat kuivia pidempään, ennen kuin jätitte sen pois?
Ne oli pääasiassa kuivia viime syksystä asti. Mutta kevään aikana pissa välillä tuli yövaippaan. En yhtään muista, kuinka kauan kului viimeisestä sellaisesta kerrasta. Joka tapauksessa joitakin viikkoja. :)
 
Me alotettii tällä viikolla kuivaks opettelu. Meil on ulkonaki potta mukana ja se potta on sisällä ollessa olohuoneen nurkassa. Hienosti on hoksannu. Tänää on pysyny koko päivän housut kuivana. Muina päivinä on tullu muutama pikku vahinko. Ihanaa. Öisin on vielä vaippa vaikka sekin on ollu jo sillon tällön kuiva, kuten esim tänä aamuna
 
Joutuu ehkä pitää vähä taukoa pottailusta ku nyt jos ehottaa ees potalle/pöntölle menoa ni hirvee huuto "ei potalle/pöntölle". Harmittaa kyl vähä ku lähti nii hienosti käyntii et meni omatoimisesti potalle ilman kehoitusta mut nyt ei niin sitten millään.. Ehkä hää täs vuoden aikana vaik oppis :grin jos ei inhottas sohvan/maton kastumiset ni otettas vaa vaippa pois mut mei sohva on nii hankala pestä et en viitis ryhtyy siihe et sinne voi tahallaa pissii ku ei vaa suostuta potalle
 
Meillä on oltu yökuivia vauvasta lähtien. Tosi harvoin oli vaipassa aamulla mitään. Päiväkuivaksi ollaa opeteltu koko kevät. Päiväkodissa aloittivat harjoittelun ja sitten kotonakin aloitetiin. Alkuun tuli paljon vahinkoja nyt enää harvemmin. Osaa pidättää ja joskus osaa sanoa, että pissahätä, mutta harvemmin. On vielä sen varassa, että viedään säännöllisesti. Ulos jos mennään, niin aika hyvin pysyy vaippa kuivana. Niitä ei juurikaan enää kulu. Kakat tulee helpommin housuun päiväkodissakin, mutta sanoivat, että se on aika normaalia.
 
Päiväkuiva on poika ollut jo tosi kauan en edes muista,koska jäi päivävaipat käytöstä kotona.Hiihtolomalle saatiin päiväkodista vaipat kotiin.Muutaman kerran on vahinko käynyt ja yleisin on,että ei vedä housuja tarpeeksi alas niin kastuu vähän tai unohtaa tarkistaa,että pippeli on kunnolla potassa.Yövaippaa vielä pidetään ja on pitkiä aikoja kuiva,kunnes tulee taas useampi yö,että on pissa tullut.Suuri riemu on ollut opetella pihalla puskapissille.Välillä täytyy lähteä sisältäkin ulos pissalle. :D Meillä nyt Taavi kovasti suunnittelee,koska voi pikkusiskon kanssa kävellä lähikauppaan,leikkiä hiekkalaatikolla yms.Hetki vielä menee,vaikka pikkuikko täytti jo 4kk.♡
 
Meillä tyttö täysin vaipoilla vielä, ei suostu potalle tai pöntölle ja inhoaa olla ilman vaippaa.. Ikää 2v 8kk.. En tiedä mikä avuksi :/ pikkuveli on 4kk, olisiko vauvan tulo syynä kun välillä on hieman mustasukkainen.
 
On varmasti,koska meillä ei suostu enää syömään itse vaan pitää syöttää.Pukemisen opettelu on jäänyt myös.Moneen opittuun on tullut takapakkia.Pyöräilystä on kuitenkin innostunut ja on jo tosi taitava. :O
 
Tuolla kuivaksiopettelijoiden ketjussa jo mainitsinkin, että meillä palataan päiväkotiin ilman vaippaa, ja viime yöksi ei suostunut enää yövaippaankaan. Kesän treenit näyttää kannattaneen, vaikka tiukalle otti itsellä. Loma meni siinä kytätessä, kun ei ilmoittele hädästä edelleenkään kovin hyvin. Luotan kuitenkin siihen, että päiväkodissa tämä sujuu oivasti, koska siellä on varmasti meidän loma-aikatauluja säännöllisempi rytmi kaiken suhteen :)
Tsemppiä takapakkien kanssa, kenellä on pienemmät sisarukset kuvioissa jo mukana. Täällä tuon ainokaisen kanssa tietysti ihan eri tilanne. Vielä ei ole tivannut, miksi ei ole siskoa ja veljeä. Näillä mennään.
tyttö 2 v 8 kk
 
Mun on pakko tulla hehkuttaa! Alotettii vaipattomuus juhannuksen jälkeen. Parina ekana päivänä tuli vahinkoja mut sit se hoksas sen! Nyt osaa hienosti sanoa koska on pissahätä, osaa mennä ite potalle ja yleensä hoitaakin vessassa käynnin ihan itsenäisesti. Nyt on muutama yönäki ollu ilman vaippaa, yövaippa on ollu jo tosi pitkään kuiva.

Kakkaamisen kanssa meillä on ollu ongelmia pidempään ja tekis kakan mieluiten housuun tai vaippaan(saattaa tulla pyytää et haluu vaipan). Mut otettiin käyttöön tarrataulukko johon sai tarran jokaisesta kakasta joka on tullu pottaan/pönttöön ja eilen tuli 10 tarraa täyteen ja tänää käytii palkinnoks hoplopissa :) on kehuttu paljon aina ja hyvin tyttö sanoo ite et on kakkahätä.

Nyt vähä jännittää et kuin käy ku päikky alkaa taas ens viikolla.
 
Meillä on myös oltu kuivia sekä yöllä että päivällä jostakin touko/kesäkuusta lähtien. Tosi hienosti osaa kertoa ja pidättää tarvittaessa esim autossa istuessa. Enää yksi vaipatettava taloudessa!
 
Täällä se lähti sit menemään silleen, että saattaa päiväkodissa mennä pissaamaan housuun leikkimökin taakse, mutta nyt kahtena päivänä oli sujunut sit hyvin. Kotona tulee 1-2 vahinkoa päivässä, eli ei oo kuiva - eihän tässä auta kuin odotella, että hän tunnistaa hätänsä paremmin. Potalla on käynyt 2 vuotta ja saanut sinne hyvin tuotoksia. Fysiologia tässä taitaa enempi vastaan hangata :) kerran on nyt sänkynsä kastellut viikossa.
 
Meilläkin opittiin lomalla kokonaan vaipattomaksi ,eikä vahinkoja juurikaan tule eää. Kakatkin menee pottaan ja osaa itse juosta potalle :couchpotato: Usein edelleen tosin viedäänkin. Päiväkoti alkaa ens viikolla ja sitä jännitän, miten siellä sujuu. Neiti aloittaa uudessa ryhmässä, joten kaikki taas uutta.

Oliko täällä muita, joilla marraskuinen pk:ssa ja nuorempi sisarus kotona äidin kanssa? Mulla on niin super huono omatunto tästä. En tiedä kestänkö viedä marraskuisen hoitoon. Välillä hän haluaa mennä ja välillä sanoo, että ei halua. 6kk vanha vauva kotona ja nyt alkaa arki jo sujumaan näiden kahden kanssa, kun saan nukuttua paremmin. Koko kevät sairasteltiin ja olin ihan poikki, vaikka marraskuinen oli hoidossa. Nyt kesällä ollut ihanaa, kun ollaan oltu terveitä ja vauva kasvanut. En tiedä mitä tehdä. Mies on vahvasti sitä mieltä, että hoitoon vaan, ja että tekee hyvää lapselle, oppii kaikkea uutta, on puuhaa ja kavereita. Mä saalaa tutkin alueen kerhoja yms. ja poden huonoa omatuntoa valmiiksi :sorry:
 
Meillä poika oottaa innolla päiväkodin alkua.Kesän on ollut lomalla.20t/vko on,että säilyy paikka ja saan pikkusiskon samaan paikkaan.Meillä poika aivan selkeästi nauttii päiväkotipäivistä ja on kesän aikana sinne ikävöinyt.Minulla myös huono omatunto alkuun,mutta helpotti,kun näki kuinka poika noista päivistä nauttii.
 
Miulla on ajatuksena laittaa neiti päiväkotiin, kunhan uusi marraskuinen syntyy tai itseasiassa oon hakenu paikkaa lokakuun alusta. Ei vaa oo päätöstä kuulunu.. En kyllä yhtään tiedä miten noi hoidot menee et joutuuko osapäiväryhmään, jossa ollaan 8.30-12.30, vai pääseekö hää tavalliseen ryhmään lyhyemmillä päivillä. Kun tuo osapäiväryhmän aika on minusta huono kun mei neiti nukkuu viel päiväunia ni ne jäis sit pois ku ei häntä enää 1 aikaa saa nukkumaan. Vaikka ei hää kyl enää joka kerta nuku mut miusta ois hyvä pitää se mahdollisuus. Miten muilla toteutuu hoito, joilla lapsi on osapäiväisenä? Onko normi ryhmässä ja miten usein?
 
Meillä marraskuinen aloittaa syyskuussa hoidon, ollen hoidossa alkuun joka päivä klo 8-12. Sitten kun myös nuorempi aloittaa hoidon (perhepäivähoito), niin molemmat ovat sitten meidän työaikojen mukaan hoidossa.
Marraskuinen menee 3-5 vuotiaiden ryhmään. Uskon, että pärjää ko ryhmässä hyvin, vaikka tuleekin olemaan ryhmän nuorin.
 
Silloin kun olin töissä, niin marraskuinen oli 4 päivänä täyden päivän päiväkodissa (~8-16). Sillä samalla jatkoi keväällä, vaikka olin vauvan kanssa kotona, tosin hain hänet monesti pois kolmen aikaan. Helsingissä on täysi subjektiivinen päivähoito-oikeus, joten ei meille ole osa-aikaista ehdoteltu. Minusta klo 12 tuntuu liian aikaiselta hakea pois, kun ehtiikö siinä muuta tehdä kuin viedä ja noutaa. Mutta aikaisemmin aion nyt syksyllä hakea, esim. kahden aikaan.
 
Takaisin
Top