Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

KYSYMYS!!!

Mulla eka lääkärikäynti ja rakenne ultrakäynti SAMANA PÄIVÄNÄ. Kannattaako siirtää rakenne ultraa myöhemmäksi jos lääkärikäynnillä ultrataan myös? Vai ultraltaanko Helsingissä lääkärikäynnillä? Vai vain poikkeustapauksissa? Käynti kuulemma vaan 20min... mitä siellä tapahtuu?
Kiitos jos voitte vastata.

Mulle sanottiin Helsingissä neuvolassa, että tuo neuvolalääkäri tekee alatutkimuksen ja saattaa myös ultrata, mutta eiköhän se oo aika nopea vilkaisu, kun itselläki lääkärille varattu vain 30 min. Enemmän ainakin itseä kiinnostaa tuo rakenneultra.
 
Vaikka neuvolalääkäri ultraisikin, ei hän ole harjaantunut katsomaan niitä rakenteellisia juttuja mitä seulonta ultrassa katsotaan. Harvemmin käsittääkseni esim. osaavat mitata luotettavasti. Mene vaan molempiin samana päivänä :)
 
Noiden tutkimusten tavoite on ihan eri, ja ihan eri asioita katsotaan. Pikemminkin ajattelisin, että kätevää kun olet saanut tutkimukset samalle päivälle, ei tarvitse jatkuvasti olla pätkimässä työpäivää.

Rakenneultrassa on tietty ajankohta, jolloin se tulee tehdä, eli senkään takia ei kannata ainakaan sitä siirtää.
 
Liitoskivuista olen kärsinyt jo piiiiiiiiiitkään, mutta nyt ilmestyi uudenlainen kipu. Epämiellyttävä "polttava" tunne lantion alueelle ja alaselkään, kun makaan kyljelläni (selälläni en pysty)
Kipu muistuttaa kuukautiskipuja (mutta on jatkuva, eikä sykkivä) ja häviää välittömästi ylös noustuani, mutta alkaa taas kun hetken kuluttua kun käyn maata.
Vauva liikkuu normaalisti, eikä tähän liity mitään muita tuntemuksia :confused004
 
Suosittelen välttämään asentoja, jotka aiheuttavat tuollaista sykkivää kipua. Luultavasti et edes halua olla niissä asennoissa pitkään ja nukkuessa heräät ja vaihdat asentoa. Luultavasti istukka painaa jotain isoa verisuonta ja siitä tulee kipu, toki myös hermon painaminen on mahdollista.

Minulla oli samaa, selälläni ja jommallakummalla kyljellä (en enää muista kummalla) olo oli tukalaa. Sektiossa kävi ilmi, että istukka oli toisella puolella kehoa ja vauva toisella puolella (jumissa ollut useamman viikon kiinnittyneenä) ja istukka oli semmoisessa kohdassa, että lääkärin mukaan oli painanut verisuonia. Ei vaarallista, koska keho kyllä pistää siirtämään asentoa ennen kuin mitään vaaraa sikiölle syntyy. Viikkoja en valitettavasti enää muista, milloin tuo alkoi. Kai joskus kun maha alkoi kasvamaan isoksi.
 
Mun liitoskivut meni loppuraskaudesta sellaisiksi, et ihan muutaman minuutin pystyin kyljellään olemaan. ”Onneksi” olin jo sairaalassa käynnistyksessä ja oli sähkösänky, et sai päädyn koholle ja pystyin nukkumaan selällään. Mut useamman kuukauden synnytyksen jälkeen nukuin tyyny polvien välissä kylkiasennossa ennen kuin kivut helpotti. En muista et oliko kipu sykkivää vai viiltävää, mut kipeää se kävi.
 
Menin ihan täysin ajattelemattomana syömään hampurilaisen mediummiinus pihvillä. En ajatellut asiaa yhtään. Ja paikassa, jossa liha ei varmasti ole kotimaista. Nyt olen ihan paniikissa tokson takia. :arghh: Kuinkahan suuri riski tohon on ja kuinka pian voi testeihin mennä?
 
Auttakaa esikoistaan odottavaa: Kun olitte raskaana, kuinka paljon te hikoilitte tai koitteko te jotain "kuumia aaltoja"? Ja onko teillä mitään kikka kolmosia jotka tähän voisi auttaa?

Itselläni siis nyt rv 35 meneillään ja ihan sama mikä keli niin hiki senkun virtaa. Suihkussa voi joutua käymään useampaan otteeseen ja vaatettakin vaihtamaan päivän mittaan. Olen aina ollut kunnon vilukissa mutta nyt hikoilen kuin jumppatunnin jäljiltä vaikka en tekisikään paljon mitään. Riittää että istun pöydän ääressä ja hikinorot vaan valuu kylkiä pitkin. :dead: Pienikin lämpötilan nousu on ihan täyttä tuskaa...
 
Kyllä vain. Esikoista odottaessa kuljin ulkona pikkupakkasissa hihattomassa paidassa, ja olo oli sopiva, ei siis edes yhtään viileä. Kaikilla muilla oli toppatakit. Tässä toisessa raskaudessa ei onneksi ole vastaavaa ollut, vaan tällä kertaa oman kropan termostaatti tuntuu toimivan normaalisti.
 
Oli kuuma viimeisillä raskausviikoilla, hiki virtasi solkenaan. Mutta olihan se vauva melkoinen lämpöpakkaus, mies nauroi moneen kertaan vauvan synnyttyä lasta sylissään pitäessään, että ei ihmekään kun minulla oli niin kuuma odotusaikana, semmoinen patteri oli se meidän vauva (:
 
Ei siihen kuumuuteen auta mikään. Ei edes synnyttäminen. Synnytyksen jälkeen hormonit on kuin vaihdevuosissa ja kuumia aaltoja tulee jatkuvasti.
 
Täällä myös esikoista odotellaan ja samaa ongelmaa :hilarious: ennen tosiaan ollu myös ihan kunnon vilukissa, mutta eiii.. Se +10 kelit ois ihan hyvät tähä loppu raskauteen :grin sen vielä kestää jotenkin päin.. Nyt kuitenkin vasta 26+5 :wacky:
 
Ei siihen kuumuuteen auta mikään. Ei edes synnyttäminen. Synnytyksen jälkeen hormonit on kuin vaihdevuosissa ja kuumia aaltoja tulee jatkuvasti.

Samaa olin tulossa kirjottaan!

Mä olin kans vilukissa ennen raskautta :)

Kotona vuorasin sohvan pyyhkeillä ettei hiki ja sen mukana irronnut hiusväri, sotkenut meidän uutta sohvaa, jolla röhnötin paljon. :grin

Kantsii ottaa synnärille mukaan jotkut toppityyliset imetysliivit tai imetyspaita, shortsit tms pikkuvaatetta, ei keinokuitua, koska sairaalan vaatteissa tulee tod.näk kamalan tukalaa! Ja useammat vaihtoa varten.

Paljon juomista! Tykkäsin ite viime kesän helteillä ja myös nytkin tehdä tuoppiin sekoituksen 2dl pillimehua tai omenamehua sekä loput vissyä. Tuli suoloja ja sokereita (jos oli pillimehu) enkä kyllästyny makuun :)
 
Kysymys! Onkohan tää nyt vaarallista kun menin syömään Hesen hampurilaisen paprikamajoneesilla:

PAPRIKAMAJONEESI: rypsiöljy, pastöroitu munamassa, säilötty paprika-kurkkuseos (paprika, kurkku, sokeri, sipuli, muunneltu tärkkelys, säilöntäaine (E202), aromi), vesi, mausteet (juustokumina, paprika, valkosipuli, cayenne, oregano, kurkuma), etikka, suola, arominvahvenne (E621), glukoosi, maltodekstriini, aromit. Säilöttyä paprikaa 5,6 %. Valmistaja: Hes-Pro Finland Oy, Suomi.
 
Kysymys! Onkohan tää nyt vaarallista kun menin syömään Hesen hampurilaisen paprikamajoneesilla:

PAPRIKAMAJONEESI: rypsiöljy, pastöroitu munamassa, säilötty paprika-kurkkuseos (paprika, kurkku, sokeri, sipuli, muunneltu tärkkelys, säilöntäaine (E202), aromi), vesi, mausteet (juustokumina, paprika, valkosipuli, cayenne, oregano, kurkuma), etikka, suola, arominvahvenne (E621), glukoosi, maltodekstriini, aromit. Säilöttyä paprikaa 5,6 %. Valmistaja: Hes-Pro Finland Oy, Suomi.
Munamassa on pastöroitu, joten ääntä kohden vaan :)
 
Majoneeseissa joskus raakaa kananmunaa tms. Mut eipä taidakaan...
Nykyään ei juuri missään teollisesti valmistetuissa majoneeseissa ole käytetty pastöroimatonta kananmunaa, vaan pastöroitua. Ja pastöroinnissa pöpöt kuolevat. Heset ja Subwayt ja muut mainitsevat käyttävänsä vain pastöroituja munia, samoin kaikki Hellmannit yms. kauppojen hyllyiltä löytyvät majoneesit ovat pastöroiduista munista tehty.

Jos jokin ravintola kehuskelee tekevänsä majoneesin itse keittiössään tuoreista raaka-aineista, niin sitten voi toki vältellä, mutta Suomessa munien pöpötilannekin taitaa olla sen verran hyvä, ettei THL:n suosituksissakaan enää käsketä välttämään raakoja munia. Ulkomailla ehkä kannattaa olla varovaisempi.
 
Takaisin
Top