Avuttomien ensiodottajien tyhmien kysymysten palsta

Moikka!

Minulla on vuosi sitten väläytelty vaihtoehtoa ärtyneen suolen oireyhtymästä (toiminnallinen vaiva). Nyt olen raskaana ja viikkoja on 5+3. Muutama päivä sitten vatsani reagoi tilanteeseen ripulilla/löysällä vatsalla, mikä on nyt jäänyt joka päiväiseksi kiusaksi. Tuntuu, että WC:n tarvetta on 2-3 tunnin välein ja vessaan on päästävä pian. Yöni nukun kyllä hyvin ja sillon vatsa rauhallisempi. Kenelläkään samaa vaivaa? Mikä neuvoksi? Tänään huomasin, että uloste on väriltään hyvin vaalean ruskeata. Ilmeisesti kulkee niin nopeasti suoliston läpi, että ei kerkeä imeytyä mitään.

Terveisin turhautunut :sad001
 
Moikka!

Minulla on vuosi sitten väläytelty vaihtoehtoa ärtyneen suolen oireyhtymästä (toiminnallinen vaiva). Nyt olen raskaana ja viikkoja on 5+3. Muutama päivä sitten vatsani reagoi tilanteeseen ripulilla/löysällä vatsalla, mikä on nyt jäänyt joka päiväiseksi kiusaksi. Tuntuu, että WC:n tarvetta on 2-3 tunnin välein ja vessaan on päästävä pian. Yöni nukun kyllä hyvin ja sillon vatsa rauhallisempi. Kenelläkään samaa vaivaa? Mikä neuvoksi? Tänään huomasin, että uloste on väriltään hyvin vaalean ruskeata. Ilmeisesti kulkee niin nopeasti suoliston läpi, että ei kerkeä imeytyä mitään.

Terveisin turhautunut :sad001
Mulla on myös ripulipainotteinen ibs. Juurikin alkuraskaudessa oli vatsa aivan sekaisin, joskaan en ihan noin usein joutunut käymään vessassa. Mutta sitten jossain kohtaa, ehkä 7-8 viikoilla vatsa tasoittui lähes normaaliksi ekaa kertaa vuosikausiin ja on sitä edelleen viikolla 13. Tulkitsin itse sen niin, että kun monet kertoi noilla viikoilla ummetuksesta, niin mulla se tasapainotti vatsan normaaliksi. :D Toivottavasti sullakin helpottaa pian. Syötkö jo fodmapin mukaan? Itseltäni on myös jäänyt selvittämättä, että saisiko Imocur-lääkettä käyttää raskausaikana.
 
Mulla on myös ripulipainotteinen ibs. Juurikin alkuraskaudessa oli vatsa aivan sekaisin, joskaan en ihan noin usein joutunut käymään vessassa. Mutta sitten jossain kohtaa, ehkä 7-8 viikoilla vatsa tasoittui lähes normaaliksi ekaa kertaa vuosikausiin ja on sitä edelleen viikolla 13. Tulkitsin itse sen niin, että kun monet kertoi noilla viikoilla ummetuksesta, niin mulla se tasapainotti vatsan normaaliksi. :D Toivottavasti sullakin helpottaa pian. Syötkö jo fodmapin mukaan? Itseltäni on myös jäänyt selvittämättä, että saisiko Imocur-lääkettä käyttää raskausaikana.

Ihanaa löytää kohtalon toveri! :) Nyt toiveikkaana odotan raskauden etenemistä, jos itsekin saisin vatsan tasapainoon. Fodmap on ollut nyt n. 6 kk käytössä, toisinaan olen lipsunut. Ainut mitä jäin miettimään ruokavaliossa miettimään, saako Fodmappia noudattamalla kaikki tarpeelliset ravintoaineet raskautta ajatellen? En itse koskaan päässyt ravitsemusterapeuttille, kun vaivaa tutkittiin. Työterveyslääkäreitä ei tunnu kiinnostavan, kunhan verikoetulokset on ok. :sad001

Itseasiassa eilen juuri otin yhteyttä teratologiseen tietopalveluun, jossa oli myös chat mahdollisuus ja kysyin mahdollisesta imodiumin käytöstä. Laitan kuvakaappauksen vastauksesta, jos onnistunut siinä. Itse nyt yritän vältellä nämä ensimmäiset viikot, vaikka todettua haittaa ei todennäköisesti ole.o_O
 

Liitteet

  • Screenshot_20190529-130930__01.jpg
    Screenshot_20190529-130930__01.jpg
    49.7 KB · Katsottu: 430
Ihanaa löytää kohtalon toveri! :) Nyt toiveikkaana odotan raskauden etenemistä, jos itsekin saisin vatsan tasapainoon. Fodmap on ollut nyt n. 6 kk käytössä, toisinaan olen lipsunut. Ainut mitä jäin miettimään ruokavaliossa miettimään, saako Fodmappia noudattamalla kaikki tarpeelliset ravintoaineet raskautta ajatellen? En itse koskaan päässyt ravitsemusterapeuttille, kun vaivaa tutkittiin. Työterveyslääkäreitä ei tunnu kiinnostavan, kunhan verikoetulokset on ok. :sad001

Itseasiassa eilen juuri otin yhteyttä teratologiseen tietopalveluun, jossa oli myös chat mahdollisuus ja kysyin mahdollisesta imodiumin käytöstä. Laitan kuvakaappauksen vastauksesta, jos onnistunut siinä. Itse nyt yritän vältellä nämä ensimmäiset viikot, vaikka todettua haittaa ei todennäköisesti ole.o_O
Mulle terkkari sanoi ekalla neuvolakäynnillä, että mun tulisi syödä koko raskauden ajan ja sen jälkeen imetyksen ajan jotain raskausmonivitamiinia, vaikka normaalisti suositus olisi nykyään pelkkä foolihappo ja d-vitamiini. Mulla on tosin lisäksi allergiat lähes kaikkiin hedelmiinkin. Mutta varsinaisesti ei puhuttu siitä, että saanko riittävästi ravintoaineita, mutta tulkitsin tuon niin, etten välttämättä sitten saa. Ja itse näen (maalaisjärjellä ajateltuna) tärkeämpänä noudattaa sopivaa ruokavaliota, josta tiedän imeytyvän edes jotain, kuin että yrittäisin syödä monipuolisesti ja sitten kaikki tulisi heti ripulina ulos.

Ja kiitos tosta Imodium-tiedosta! Eli hätätilanteessa voisi sellaisen napata.
 
Mulle terkkari sanoi ekalla neuvolakäynnillä, että mun tulisi syödä koko raskauden ajan ja sen jälkeen imetyksen ajan jotain raskausmonivitamiinia, vaikka normaalisti suositus olisi nykyään pelkkä foolihappo ja d-vitamiini. Mulla on tosin lisäksi allergiat lähes kaikkiin hedelmiinkin. Mutta varsinaisesti ei puhuttu siitä, että saanko riittävästi ravintoaineita, mutta tulkitsin tuon niin, etten välttämättä sitten saa. Ja itse näen (maalaisjärjellä ajateltuna) tärkeämpänä noudattaa sopivaa ruokavaliota, josta tiedän imeytyvän edes jotain, kuin että yrittäisin syödä monipuolisesti ja sitten kaikki tulisi heti ripulina ulos.

Ja kiitos tosta Imodium-tiedosta! Eli hätätilanteessa voisi sellaisen napata.

Totta, olet aivan oikeassa. Tajusin myös, että n. viikko sitten otin ruokavaliooni 100% kauraleivän takaisin. Saattaa siis olla, että se on ärsyttänyt entisestään. Sitä ennen söin vain glut. sämpylöitä. Nyt ei siis auta, kun kokeilla kaikki konstit. Kiitos sinulle! :happy:
 
Mua kiinnostaa kokemukset hematoomasta! Alkuraskauden ultrassa mainitsivat vaan että juu, pieni hematooma löytyy, älä pelästy jos alkaa vuotamaan. No nyt sitten rupesin aihetta googlaamaan ja rupesi jännittämään. Vuotaako se aina pois, vai voiko olla että häviää itsestään? Kannassa luki että sijaitsee kohdunkaulakanavan ja raskausontelon välissä, lieneekö hyvä vai huono merkki?

Moni on kuulemma vuodon takia määrätty ihan vuodelepoonkin, ja se ei oikein mun suunnitelmiin sopisi :bag:
 
Multa löytyi pieni hematooma nt-ultrassa. Silloin sanottiin, että ruskea veri on ok, mutta jos alkaa kirkasta tulla, niin sitten näytille Rakenneultrassa hematoomaa ei enää näkynyt, vaikka vuotoa ei tässä välissä ollutkaan. Eli voi hävitä vuotamattakin. Mä olen ymmärtänyt, että pienet hematoomat eivät yleensä ole vaarallisia raskauden jatkumisen kannalta. Nyt menossa siis rv37 ja kaikki on mennyt alkuraskauden vuotoja lukuunottamatta ihan tavallisesti.
 
Miulla alko vkolla 10 kirkas verenvuoto jota kerralla holahti aika paljon. Jossain kohtaa päivää loppui. Kipuja ei ollut ja työpäivän jälkeen kävin äitiyspolilla ultrassa ja kaikki oli hyvin. Ruskeaa verta tuli noin viikon verran. Sitä en muista enää missä kohtaa hematooma oli kuitenkaan. Sinänsä hyvä jos pystyivät etukäteen kertomaan koska mie säikähin ihan älyttömästi ja olin varma keskenmenosta kun verta tuli niin paljon. Toivottavasti siulla siitä ei ole vaivaa! Ihanaa odotusta :)
 
Kiitti Zeni ja kirahvi36! Toivotaan ettei tuo alkaisi vuotamaan, tiedän että vaikka tuosta mahdollisesta vuodosta on varoiteltu, olisin silti ihan paniikissa juoksemassa päivystykseen :nailbiting:
 
Kyllä se säikäyttää vaikka osaisi odottaakin. Kun kävin ultrassa alkuraskaudessa (jotain 7+ viikolla) ja vuodoista huolimatta näin pikkukaverin oikeassa paikassa ja sydän sykki, niin silti aina kun tuli pisarakin verta olin ihan varma keskenmenosta :sad001 Vuodot loppui kokonaan joskus 11+ viikolla ja 12+3(?) nt-ultrassa näkyi tosiaan se hematooma ja kunnossa oleva pikkuinen :Heartpink
 
Kyllä kävisin itekin tilanteen tsekkaamassa vaikka tiedossa olisi. Ehkä se tieto siitä mahdollisuusesta hieman auttaa ettei säikähä niin kovin. Mut tosiaan toivotaan että häviää eikä ala vuotaa :)
 
No niin, miltäs ne ensimmäiset liikkeet nyt sitten oikeasti tuntuu? :D joka paikassa puhutaan jostain ”perhosten siivistä”, mulla ei kyllä ole mitään käsitystä miltä jotkut perhosten siivet tuntuu xD täällä on nyt viikko 17+5 ja ainakin pari viikkoa on päivittäin tuntunut ihan tökkäisyjä, ei mitään ihme perhosia vaan ihan kuin sormella tökkäis. Onkohan tuo sitten suoliston toimintaa vai liikkeitä? Välillä myös muljahtelemaan tuolla kohdun seuduilla. Yleensä tuntuu iltapäivällä työpäivän jälkeen sohvalla istuessa, mutta nyt pari päivää tuntunut myös työpäivän aikana istuessa. Selällään maatessa ei tunnu mitään (muuta kuin kohdun paino ja vastenmielinen tunne alavatsalla). Istukka on takaseinädsä ja kohtu on taaksepäin kallistunut. Eli masukaan ei vielä näy.
 
Mulla tuntui jossain vaiheessa sellaisia vähän kuin hipaisuja vatsassa. Mutta voihan olla että kaikki ei niitä tunne/huomaa ja tuntee liikkeet sitten kun ne tuntuu tökkäisyiltä. En kanssa muista missä vaiheessa liikkeet on tuntuneet mitenkin, mutta kyllä ne tökkäisyt kuulostaa siltä että voi olla liikkeitä. :) Ehkä muljahtelutkin.
 
Mä tunsin myös samoilla viikoilla pieniä tökkäisyjä, sellaisia ei ollut koskaan aiemmin tuntunut. Ei ollut epäilystäkään etteivätkö olisi olleet pikku jalkojen potkuja. :love7 Siitä ne sitten voimistuivat, kunnes tuntui siltä että koko tyyppi tulee kohta vatsanahasta läpi.
 
Itsellä ekat tuntemukset oli niitä "pienen kalan muljahteluja" mistä joskus kuulee puhuttavan. Ekasta tuntui rv 16 ja tokasta joskus rv 14?
 
Liikkeiden jälkeen supistuksista kysymystä! Aina sanotaan, että kohtu menee kovaksi supistuksista. Mutta mulla ainakin on kohdun seutu koko ajan kova :bag: tuskinpa kuitenkaan koko aikaa supistaa? Onkohan se ihan normaalia?

Parina päivänä on kyllä ollut pitkän istumisen jälkeen sellainen kamala kireä paineen tunne vatsassa, mutta sekin on molemmilla kerroilla kestänyt tunteja putkeen, niin jotenkin olen yhdistänyt sen suolistoon. Tuskinpa nekään supistuksia on ollut, kun tosiaan kestänyt tunnin/tunteja eikä minuutteja?

Liikkellä ollessa ei ole kyllä mitään ongelmaa vatsan kanssa, paikoillaan olo on ongelma. Yhä käyn salilla 3-4 krt viikossa tekemässä ihan vapailla painoilla reeniä maastavetoineen ja kyykkyineen, eikä ole aiheuttanut mitään tuntemuksia kohdun seudulla. :) toki on joutunut vähän painoja pudottaan ja liikeratoja pienentämään...

Niin ja viikkoja tosiaan 18+1. :)
 
Miltä tukivyön pitää tuntua päällä? Sain kaverilta kokeilluun Anitan s koon ja Carriwell tuubimallisen s koon tukivyöt. Carriwell on päällä napakka. Tuntuu et vetää koko ajan napaa kohti selkärankaa. Kuuluuko tuntua tältä vai onko liian pieni? Anitan säädettävän vyön saa sopivasti ympärille, mutta masu osa näyttää olevan vielä liian iso. Ystäväni sanoi kokeellensa molempia n. 5min niin hän ei osannut jeesata.

Teen pitkiä lenkkejä ja olin ajatellut tota Anitan vyötä siihen vatsaa ja selkää tukemaan.. Jostain kun luin kokemuksia niin jäi käsitys et toi tuubimallinen ois taas parempi istumatyötä tehdessä. Onko kenelläkään kokemuksia tukivöistä ja osaako joku kertoa mitä kaikkee kannattaa huomioida?
 
AnnMariille en valitettavasti osaa supisteluista vastata, kun mua ei supistellu raskaana ollessa kuin vasta oksitosiinin voimalla ja imettäessä synnytyksen jälkeen.

Mulla oli ihan raskauden lopussa vartalon ympäri laitettava, kiristettävä tukivyö. Sain sen sairaalassa ollessa fysioterapeutilta. Hän sanoi, että sen saa laittaa niin tiukalle ympärille kuin tuntuu hyvälle. Ja tavallaan mahan alle, ajatuksella, et se ”nostaa” mahaa ylöspäin ja näin tukee selkää ja keventää lantion alueen painetta. En tiiä osaanko selittää oikein :)

Kiristettävä oli myös tosi hyvä sektion jälkeen tukemaan keskivartaloa ja varmasti olisi hyvä myös alatiesynnytyksen jälkeenkin! Sain sen sairaalasta saamani vyön kotiin, niin on valmiina seuraavaa kertaa varten :)
 
AnnMarii, voi olla kyse harjoitussupistuksista. Vatsa menee kovaksi ja kiristää mutta ei se nyt supistukselta varsinaisesti tunnu. Itsellä näitä oli tokassa raskaudessa etenkin rankan päivän päätteeksi, saattoi kestää pitkiäkin aikoja kun kiristi. Ekassa raskaudessa ei semmoisia ollut niin vähän hämmensi mutta normaalia väittivät neuvolassa sen olevan.
 
KYSYMYS!!!

Mulla eka lääkärikäynti ja rakenne ultrakäynti SAMANA PÄIVÄNÄ. Kannattaako siirtää rakenne ultraa myöhemmäksi jos lääkärikäynnillä ultrataan myös? Vai ultraltaanko Helsingissä lääkärikäynnillä? Vai vain poikkeustapauksissa? Käynti kuulemma vaan 20min... mitä siellä tapahtuu?
Kiitos jos voitte vastata.
 
Takaisin
Top