Ekoperheet

Yenni

Oman äänensä löytänyt
Ajattelin, että olisi kiva jos ympäristöasioista kiinnostuneille perheille olisi oma ketju, jossa voisi käydä avointa keskustelua erilaisista lapsiperheiden arkeen liittyvistä asioista ja arjen ratkaisuista erityisesti ekologisuus huomioiden.

Miten ekologisuus näkyy teidän odotusajassa, synnytyksessä, vauva-tai pikkulapsiarjessa?
 
Meillä hankintoja tehdään harkiten. Suurin osa vaatteista tulee tuttavaperheestä ja laitetaan eteenpäin sukulaislapselle. Olen myös säästänyt isompien sisarusten vaatteita ja leluja, uusia leluja ei juuri hankita.

Vaipoissa käytimme suomalaista muumia ja kotona kestovaippoja. Lapset ovat aloittaneet potalla käymisen samaan aikaan kuin kiinteiden syömisen ja päivävaipasta on luovuttu 1-vuotiaana.

Puhdistuspyyhkeitä käytetään vain reissussa, jos on pakko. Kotona on talouspaperin sijasta pestäviä liinoja.

Turhia kemikaaleja ei käytetä, ei siis saippuaa, kylpyvaahtoa tai shampoota lapsille kuin käsipesuun. Ympäristöystävälliset hajusteettomat pesuaineet käytössä.

Ruuassa suositaan kotimaista ja kauden kasviksia. Pakastan usein ylijäämäruokia annosrasioissa, ja niitä syömme "jämäpäivinä"

Usein ympäristöystävällinen on myös edullinen, mikä ei yhtään haittaa näin kotihoidontuella.
 
Hankinnoista mekin ajattelimme hommata uutena vain turvaistuimen (jos pidämme auton) ja äitiyspakkauksen (esikoista kun odotellaan). Toinen mummoista on kova kutomaan niin villavaatetta tulee varmasti myös uutena.

Mutta miten olette vihjaisseet isovanhemmille, tädeille, sedille ynnä muille, ettei lasta tarvitsisi kovin paljon lahjoa materialla? Ja meille olisi myös lelujen materiaaleilla merkitystä, muttei haluta vaikuttaa töykeiltä... :pompus: :smiley-angelic006
 
Mitä Yölento sanoi. Samoilla linjoilla aikalailla. Just nyt ei tule mieleen muita.

Sukulaisille ollaan sanottu suoraan (esim. synttärikutsuun kirjoitettu) minkälaisilla leluilla meillä leikitään. Ottavat vihjeen jos ottavat, kyllä meiltäkin löytyy kaikenlaista muovikrääsää vaikkei sitä ole tarkoituksella haalittu.

Toi lelujen määrä on ollut aiemmin ok mutta nyt 4v on alkanut vertailemaan kavereiden leluja omiinsa. Hänen omat leikit kun kuluvat vanhoilla hammasharjoilla, kynillä tai lusikoilla, mutta kylään tulevat kaverit ei osaa niillä leikkiä :D No, nyt sai liudan poneja sukulaisilta synttärilahjaksi niin pärjää taas tovin.

Potkin itseäni kun vajaa 20v sitten annoin vanhat ponit ja barbit jollekin pikkutytölle hyvää hyvyyttäni. Niille olisi nyt käyttöä... :)
 
Vaippavertailua oon tehnyt minäkin jo etukäteen ja samaan tulokseen oon päätynyt eli muumeihin, sillä kilpailevaa kotimaista merkkiä ei kertiksille ole.

Olen itse varhaiskasvatuksen ope ja sitä kautta kestovaipat ovat tulleet tutuiksi, mutta jostain syystä eivät tunnu omalta jutulta... Vaikka kestoilulla pystyy vaikuttamaan sekajätteen vähenemiseen ja kertis-vaippateollisuuden "vastustamiseen" ja toki vauvan iholla kangas on eri asia kuin muovi niin silti kaikki se peseminen vie vettä ja sähköä... En ole ihan vakuuttunut.

Olen tällä hetkellä kiinnostunut varhaiseen vuorovaikutukseen perustuvasta vauvojen vessahätäviestinnästä. Mieskin on lupautunut hommaan mukaan jos synnytyksen jälkeen vauvan ja äidin jaksaminen siihen riittää. Kellään täällä kokemuksia puolesta tai vastaan tästä aiheesta?
Yölento, teillä? Kerroit aiemmin että pystyitte luopumaan päivävaipasta jo noin 1v.
 
Vaippavertailua oon tehnyt minäkin jo etukäteen ja samaan tulokseen oon päätynyt eli muumeihin, sillä kilpailevaa kotimaista merkkiä ei kertiksille ole.

Olen itse varhaiskasvatuksen ope ja sitä kautta kestovaipat ovat tulleet tutuiksi, mutta jostain syystä eivät tunnu omalta jutulta... Vaikka kestoilulla pystyy vaikuttamaan sekajätteen vähenemiseen ja kertis-vaippateollisuuden "vastustamiseen" ja toki vauvan iholla kangas on eri asia kuin muovi niin silti kaikki se peseminen vie vettä ja sähköä... En ole ihan vakuuttunut.

Olen tällä hetkellä kiinnostunut varhaiseen vuorovaikutukseen perustuvasta vauvojen vessahätäviestinnästä. Mieskin on lupautunut hommaan mukaan jos synnytyksen jälkeen vauvan ja äidin jaksaminen siihen riittää. Kellään täällä kokemuksia puolesta tai vastaan tästä aiheesta?
Yölento, teillä? Kerroit aiemmin että pystyitte luopumaan päivävaipasta jo noin 1v.
Minulla ei motivaatio riittänyt vielä maitokakkavaiheessa kiikuttaa vessaan, vaikka tiesin, milloin on kakka tai pissa tulossa. Nuorimmainen kakkasi usein syödessään enkä halunnut häiritä ruokarauhaa. Alle vuoden ikäisenä pottailussa on useimmiten kyse siitä, että vanhempi lukee lasta eikä niinkään siitä, että lapsi itse olisi kuiva, mutta toisaalta kun vauvana oppii, että potta on se paikka, jossa kakataan, ei lapsi halua isompanakaan tehdä housuun.

Minulla lapset ovat olleet kuivia 1v1kk - 1v9kk, kakkavahinkoja ei ole sattunut enää toisella vuodella.

Kestovaipat minä ainakin pesin muun kuuman pyykin seassa, joten ei sen vuoksi kulunut enempää sähköä tai vettä.
 
Meillä kestoillaan kun huvittaa ja muuten käytetään Muumeja. Kestot ei meidän leidillä pidä juuri mitään pyöreän ruumiinrakenteen vuoksi (esikoisella toimi paremmin) niin olen vähän laiskistunut. Mutta siis tosiaan samassa pyykissä muun mukana menee kestot, ei siinä mitään. Maitokakkoja liotettiin ennen pesua, kiinteät kakat kipataan pönttöön. Vvv toimi synnäriltä asti kunnes vauva kk iässä alkoi huutaa aina pissatettaessa joten pidettiin taukoa. Nyt 8kk istuu potalla kun ehditään ja tekee jopa joskus tarpeensakin sinne. Esikoinen kuiva 2v2kk, odotettiin suosiolla kesään.

Pesuaineista sen verran piti sanomani että meidän kämppä puhdistuu etikan ja soodan voimalla, nykyään myös höyrypesurin avulla (mies antoi vastikään mulle synttärilahjaksi). Kemikaaleja menee oikeastaan vain astian- ja pyykinpesukoneisiin, ja niihinkin on ollut tarkoitus miettiä ekommat vaihtoehdot.
 
Mahtavaa arjen tietoa, kiitos! Olin siinä luulossa, että vaipat tulee pestä aina omana nippuna. Missä iässä kestovaipat alkavat toimia vauvalla teidän kokemuksen mukaan?
 
Mahtavaa arjen tietoa, kiitos! Olin siinä luulossa, että vaipat tulee pestä aina omana nippuna. Missä iässä kestovaipat alkavat toimia vauvalla teidän kokemuksen mukaan?
Meillä ei ollut mitään pulmaa kestojen toiminnassa, mutta käytettiin niitä vain päivällä kotona. Ostin sekalaisen valikoiman vaippoja, toiset sopi paremmin kuin toiset. Kaikissa käytin kuivaliinaa (kesto) vauvan ihoa vasten. Siitä oli helppo huuhdella maitokakka pois, ei tarvinnut huuhdella koko vaippaa.
 
Mahtavaa arjen tietoa, kiitos! Olin siinä luulossa, että vaipat tulee pestä aina omana nippuna. Missä iässä kestovaipat alkavat toimia vauvalla teidän kokemuksen mukaan?

Riippuu vaipasta ja vauvasta. Esikoiselle istui hyvin ihan pienestä pitäen eikä juuri koskaan edes falskannut. Tämä kakkonen on sellainen huomattavasti pyöreämpi malli että reisistä tekee tenän (ja ne jotka mahtuu reisien ympäri ei sitten mahdu vyötäröltä kiinni... ikää 8kk ja painoa yli 10kg...) eli jo lähtökohtaisesti epämukavat yllä. Mulla oli molemmilla säkillinen kaverilta saatuja epämääräisiä merkkejä, jotkut sopi ja toiset eivät. Kokeilemalla selviää! Ihan pienille joku harso/frotee/tms imu ja villahousut toimii myös.
 
Mahtavaa arjen tietoa, kiitos! Olin siinä luulossa, että vaipat tulee pestä aina omana nippuna. Missä iässä kestovaipat alkavat toimia vauvalla teidän kokemuksen mukaan?
Meillä on kestoiltu kolmella lapsella. Kertiksiä vain reissussa, jos ei pesumahdollisuutta. Kestot on toimineet heti vastasyntyneellä. Meillä kaikki ovat olleet n. 4kg syntyessään.

Meillä vaatteita ostetaan kirpparilta paljon ja kierrätetään lapselta toiselle, mitkä kestävät. Joitain ostetaan uutena, varsinkin esikoiselle.
 
Meillä osakestoillaan, välillä ympärivuorokautisesti, sitten taas on jaksoja jolloin mennää kertiksillä. Kestot pestään muun pyykin seassa. Liivinsuojat on kaikki kestosuojia. Pyykinpesussa käytetää pääsääntösesti pesupähkinöitä ja etikkaa, sappisaippua tahroihin. Yleispuhdistukseen on käytössä Saaren Taika siivoussaippua. Vaatteet suurimmaksi osaksi käytettynä ja annetaan sitten kiertoon kun ei ole enää tarvetta. En usko että uusimmalle tulokkaalle (la 5/2020) tarvii lelujakaan kun niitä on jo ihan liikaa ennestään. Omat vaatteeni käytän kirjaimellisesti loppuun joten uusia tulee harvoin ostettua ja silloinkin käyn ensin kirpputorilla. Autoa meillä ei edes ole, jos jonnekin on pakko päästä niin kimppakyydillä tai joskus julkisilla.

Oman shampoon vaihtaisin kokonaan palaversioon, mutta meillä vesi on niin kalkkista että siitä tulee ajan kanssa tahmaiset hiukset. Satunnainen käyttö ei tuota ongelmaa tee, mutta jos kuukaudenkin käyttää yksinomaan palashampoota niin sitten on huono. Oon myös alkanu miettiä jos vaihtaisi omatkin siteet kestoihin. Kuukuppi mulla joskus oli, mutta mä en vaan oppinu sitä käyttämään oikein. Tuntui aina että vaan valuu pois varsinkin esikoisen syntymän jälkeen. Tosin todennäkösesti mulla on ollu silloin liian pientä kokoa se kuppi ja lisäks heikot lantionpohjan lihakset.
 
Pieni asia, mutta ostin itselleni ekohammasharjan. Puuvartinen, ne harjakset kin on jotenkin erilaista materiaalia. Olen kyllä tosi pettynyt. Hampaitten harjaus tuntuu epämukavalta ja tehottomalta. Muotoilu on huonoa, harja ei tunnu yltävän joka paikkaan ja harjatessa se pinta-ala, mihin harjaus ottaa, tuntuu jotenkin pieneltä. Ekalla harjaus kerralla sain karvan suuhun, kun yksi harjaksista irtosi. Pakko kai ostaa tavallinen.
 
Pieni asia, mutta ostin itselleni ekohammasharjan. Puuvartinen, ne harjakset kin on jotenkin erilaista materiaalia. Olen kyllä tosi pettynyt. Hampaitten harjaus tuntuu epämukavalta ja tehottomalta. Muotoilu on huonoa, harja ei tunnu yltävän joka paikkaan ja harjatessa se pinta-ala, mihin harjaus ottaa, tuntuu jotenkin pieneltä. Ekalla harjaus kerralla sain karvan suuhun, kun yksi harjaksista irtosi. Pakko kai ostaa tavallinen.
Minä jaksoin sitä ekoharjaa ehkä kaksi viikkoa. Sillä ei ulotu jokaiseen hampaaseen ja puu ei luista poskea vasten. Viisaudenhampaat jää vähintäänkin pesemättä ja niitähän ei paikata, jos tulee reikiä, vaan revitään pois. Pakko tinkiä ekologisuudesta, kun tahdon pitää hampaat.
 
Ompelen vanhoista kivoista vaatteista vauvalle vaatteita. Lähinnä tekemisen ilon vuoksi mutta säästyypä luontoa ja pennosia. Ja lisäks saa vanhat lempirytkyt jatkoaikaa jos ovat alkuperäisessä koossaan jo jotenkin epäsiistejä esim tahra tai reikä.
 
Aion tehdä kaikki soseet vauvalle itse. Tein niitä tokallekin lapselle ja säästyi pitkä penni kun en ostanut kaupan soseita. Vauva sitten alkoi syömään samaa ruokaa kuin muutkin 8kk iässä. :)

Meillä harjoitellaan vauvan vessahätäviestintää. Nyt on hyviä päiviä takana useita, mut sit päiviä kun äiti ei vaan jaksa. Muumeja käytetään mut nyt piti rinnalle ottaa Libero, kun vauvan pimppi lehahti punaiseksi.

Vaatteet kirppikseltä. Jos ostan uutena, niin vaan sellaista joka menee monelle. Esim alerekistä toppapuvut, joiden on pakko olla lämmin ja ehyt. Olen ostanut myös kirppiksiltä toppaa, mutta ei mene välttämättä edes koko kautta.
 
Kiva, että on tällainen ketju, vaikka hetken ollutkin hiljaisempaa :happy119

Meillä syödään kasvisruokaa, ei omisteta autoa ja muutenkin kulutetaan aika maltillisesti. Käytetään pitkälti luonnonkosmetiikkaa ja siivous sujuu etupäässä vedellä ja ekologisilla pesuaineilla.

Kestovaippailu ainakin kotioloissa kiinnostaa, ahdistaa aika paljon kertiksistä kertyvä jätteiden määrä. Mutta saa nähdä, raskaus itsellä vasta tosi alussa. Vauvan tarvikkeita pyrin hankkimaan mahdollisimman paljon käytettynä. Ainakin Helsingissä käytettyä, tosi hyväkuntoista tavaraa tuntuu olevan paljon saatavilla.
 
Täällä varmaan joku käyttää etikkaa puhdistusaineena esim vessan tai keittiön pesuun ? Onko teillä silikonit pysynyt oikean värisinä? Meillä uudet silikonit vaihtoi n.vuodessa väriään kellertäviksi kun en tajunnut että kiillon silikoni ei kestä etikkaa - muuta syytä en ole keksinyt koska joka paikassa väri ei ole vaihtunut, vain siellä missä suihkin etikkaa pytylle ja lavuaarille. :facepalm::shifty:
 
Meillä harrastetaan satunnaista vvv:tä vauvan kanssa. Vauva nyt 6kk. :) aloitettiin noin 1viikon iässä about. Kakat tulee lähes 100% pönttöön. Joskus pääsee vähän vaippaan, ja sitten loput pönttöön. Nyt kun tulee hampaita ja tyttö on räkäinen niin kakkaa tulee ympäri vuorokauden mutta 3kk iästä kakka tuli aina aamuisin joten vessatin heti ja kakat alkoi siitä tulemaan aina pöntölle.

Pissalla käytän satunnaisesti ja aina ulos lähtiessä ja sisälle tultaessa. Ja jos vaippaa vaihdan niin käytän pissalla. Vaippoja kuluu 2-4 päivässä. Pari kertaa on ollut päiviä että on mennyt aamulla vaippa ja illalla oon vaihtanut puhtaan. Ja vaipassa on vain 1-2 pienet lirut vain. Mut aina ei jaksa vessattaa, niin sit menee se 4 vaippaa.

Käyttäisin muumeja, mutta tytön pimppi menee aivan punaiseksi niistä. Menee kyllä herkästi muistakin, Liberon touch näyttää olevan nyt ainoa mistä ei helahda punaiseksi.

Suosittelen vessattaa. Paras motivaatio on onnistuminen. Miten hienolta tuntuu kun näkee vauvan ilmeestä että on pissahätä ja kun nostaa lavuaarille niin pissa tulee. Käytin alkuun pisspiss ääntä, nyt ei enää tarvitse :)
 
Takaisin
Top