Kilpirauhanen ja raskaus

Nyt soitettiin kilppareista, annosta nyt hieman pienennetään että syön joka päivä 50µg. Liikatoiminnan puolelle hieman mennyt noilla arvoilla. Veikkaan että tämä sydämentykytys johtuu siitä. Eilenkin kun menin apteekkiin (kävelin autolta ehkä 10 metriä sisälle) niin sydän meinasi tulla rinnasta ulos ja mietin jo että lähden takaisin autoon istumaan.
 
Ja taas pienennetään annosta! Tsh 0,07 ja t4v 9,8. Nyt joka toinen päivä 50 ja 25 mikrogrammaa. Ärsyttävää. Mulla nyt molemmat arvot ovat alkaneet vain laskea..
 
Ja uusimmat tulokset: Tsh 0,23 ja t4v 7,8. Wuhuu.. Nyt kun tsh on saanut pikkuisen edes nousemaan niin t4v ei kun laskee..
 
Synnytyksen jälkeisessä jälkitarkastuksessa käyty! Kävin sitä varten kilpparikontrolleissa viime viikolla. Tsh 0,17 ja T4v 16,7. Ikinä ei oo kontrolleissa tuloksena ollu noin hyvää vapaan tyroksiinin arvoo. Tänään lääkäri sitten käski mua lopettamaan hiljalleen lääkityksen, mikä kyllä jännittää hieman. Olo on ollu nyt niin hyvä koko ajan, että pelottaa vähäsen, muuttuuko fiilis lääkkeen lopetuksen myötä. Toisaalta mulla on diagnosoitu vaan raskausajan kilpparivaiva, joten pakko se on kai olla ilman lääkettä ja seurata, mitä arvoille ja ennenkaikkea omalle ololle tapahtuu. Kauhistuttaa vaan se, jos lääkkeen lopetus aiheuttaa olon huononemisen, mutta arvojen ollessa viitearvojen sisällä en saiskaan enää lääkettä sit myöhemmin. Ei jaksais alkaa tapella siitä lääkityksestä sit, jos sille selkeesti olis aihetta. Kaipa se aika nyt sit vaan näyttää, millaseks olo muotoutuu...
 
Synnytyksen jälkeisessä jälkitarkastuksessa käyty! Kävin sitä varten kilpparikontrolleissa viime viikolla. Tsh 0,17 ja T4v 16,7. Ikinä ei oo kontrolleissa tuloksena ollu noin hyvää vapaan tyroksiinin arvoo. Tänään lääkäri sitten käski mua lopettamaan hiljalleen lääkityksen, mikä kyllä jännittää hieman. Olo on ollu nyt niin hyvä koko ajan, että pelottaa vähäsen, muuttuuko fiilis lääkkeen lopetuksen myötä. Toisaalta mulla on diagnosoitu vaan raskausajan kilpparivaiva, joten pakko se on kai olla ilman lääkettä ja seurata, mitä arvoille ja ennenkaikkea omalle ololle tapahtuu. Kauhistuttaa vaan se, jos lääkkeen lopetus aiheuttaa olon huononemisen, mutta arvojen ollessa viitearvojen sisällä en saiskaan enää lääkettä sit myöhemmin. Ei jaksais alkaa tapella siitä lääkityksestä sit, jos sille selkeesti olis aihetta. Kaipa se aika nyt sit vaan näyttää, millaseks olo muotoutuu...

Tsemppiä! Tiedän tasan tarkkaan minkälaista venkslaamista ton lääkityksen kanssa voi olla, varsinkin kunnallisella puolella, kun kukaan ei ota kilpparia kovin vakavasti vaan tuijottavat niitä viitearvoja. Jos vaan mahdollista niin jemmaa sitä thyroxinia, olo saattaa rueta jo nopeastikin huononemaan lääkkeen lopettamisen jälkeen. Onko sulla mitään kontrolliaikaa että vielä tarkistetaan mitkä arvot on, kunhan olet ensin lopettanut? Mulla ainakin T4V:n lasku alkaa muodostamaan niitä oireita; väsymystä, painonnousua, hiustenlähtöä jne.. Jos oireita tulee niin voisit ottaa taas thyroxinia ja katsoa paraneeko olo. Hankalaahan se on kun lääkärit voivat vielä pistää noi kaikki oireet imetyksen/raskauden jälkeisiksi oireiksi :/ Ja aina parempi jos pääsee käymään ihan endokrinologilla, huudat ja raivoot siellä sairaalalla että sä tarttet sinne lähetteen ja PISTE :D
 
Siitä T4v:n alenemisesta mullakin tuntuu se huono olo tulevan. Tähän aikaan vuodesta oon yleensä ihan taju kankaalla sohvan pohjalla väsymyksen kanssa. Kyllä sen huonon olon huomaa, etenkin kun muuten ei semmosta oloa ole. Kontrollin pyysin ja lähete laitettiin alkuvuoteen. Resepti on onneks voimassa ens heinäkuuhun asti, joten lääkettä on vielä tallella.
 
Siitä T4v:n alenemisesta mullakin tuntuu se huono olo tulevan. Tähän aikaan vuodesta oon yleensä ihan taju kankaalla sohvan pohjalla väsymyksen kanssa. Kyllä sen huonon olon huomaa, etenkin kun muuten ei semmosta oloa ole. Kontrollin pyysin ja lähete laitettiin alkuvuoteen. Resepti on onneks voimassa ens heinäkuuhun asti, joten lääkettä on vielä tallella.

Kannattaa käydä heti tammikuun alussa kokeissa jos mahdollista, mulla alkaa lääkkeiden määrän vähentämisestä noin parin viikon kuluttua arvot muuttumaan. Nyt raskauden ajan olen käynyt kuukauden välein kokeissa, parhaimmillaan parin viikon välein..
 
Nyt soitettiin kilppareista, annosta nyt hieman pienennetään että syön joka päivä 50µg. Liikatoiminnan puolelle hieman mennyt noilla arvoilla. Veikkaan että tämä sydämentykytys johtuu siitä.

Varpahat, noilla mainitsemillasi T4v-arvoilla ei voi kyllä minkään mittarin mukaan olla liikatoiminnalla!! En voi kuin ihmetellä, miten ihmeessä olet selvinnyt raskaudesta ja ylipäätään järjissäsi ja voimissasi... :eek: Vauvasta puhumattakaan?

TSH ei ole missään nimessä se liikatoiminnan mittari, vaan T3v sekä oma vointi. Tykyttely on voinut noilla arvoilla olla esim. raudanpuutetta, tai sitten ihan sitä että alhaisten kilpparihormonien vuoksi sydänlihaskin on ollut kovilla siinä missä muutkin lihakset. Saamillasi ohjeilla on mielestäni vaarannettu niin sinun kuin vauvankin terveys ja henki.

Mitä teille kuuluu nykyään, entäs vauva?

Täällä toinen kilpparivaivainen.
Raskauden alussa nostin annosta puolikkaalla pikkutabletilla, ollen 137,5ug. Arvot olivat seuraavaa:
Raskauden eka kolmannes
TSH 0.02-0.04
T4v 17.5-20.0
T3v 5.47
Olo vaihteli ok:sta hyvään.
Toka kolmannes
TSH <0.01 eli mittaamaton
T4v 18.7
Olo oli hyvä.
Viimeinen kolmannes
TSH 0.01
T4v 16.53
T3v 4.78
Olo oli ok.

Verrattuna aikaan ennen raskautta kun lääkitys ei ollut vielä kunnossa, arvoilla TSH 0.4 ja T4v 14.6, oloni oli jotain ihan järkyttävää paskaa. Jaksoin hädin tuskin raahautua töihin, tai ajatella mitään. Työterveyslääkäri ottautui asiaan kun kerroin huonosta olostani, ja käski välittömästi nostaa annosta.

Mutta se siitä.. :)
Edelleen tiedän sen, että TSH-arvolle viittaan vain kinnasta, ja kuuntelen itseäni ja pidän T4v-arvoa silmällä. Oloni on ollut paras, kun se on ollut 20+.
 
Sikiö on täysin riippuvainen äidin kilpirauhashormoneista, kunnes sen oma kilpirauhanen on kehittynyt. Tämän pitäisi kaikkien neuvoloiden tietää ja sisäistää, eikä sillä asialla pitäisi lähteä pelleilemään lainkaan. Kyseessä ei ole silloin vain oma terveys, vaan myös syntymättömän lapsen terveys, kasvu ja hyvinvointi.
 
Moi, täällä ei ole ollut hetkeen kovin paljon aktiviteettia, joten ajattelin kirjoitella hieman. Mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta 2010, siitä lähtien säädelty lääkitystä hyvälle tasolle, jossa se on ollut ehkä 4 vuotta. Mulla oli siis hashimoton thyroidiitti luultavimmin, eli kroppa taisi hyökkää itseensä vastaan ja sitten kipirauhanen kärsi siitä.

Nyt olen viimeiset reilu 6 kuukautta yrittänyt ensimmäistä lasta mieheni kanssa, yksi kemiallinen/varhainen km lokakuussa. Epäilen, että mulla on ovulaation kanssa ongelmia myös. Tietääkö joku, että olisiko kilpirauhasella jotain tekemistä ovulaation kanssa?
TSH ja T4V ovat olleet kunnossa viimeiset 3 vuotta. Jotkut lääkärit yleisellä puolella huolissaan, että arvot menevät liikatoiminnan puolelle mutta rehellisesti mun tsh pitää olla alhainen, jotta oloni on hyvä. Ja sitä terveystalolla sanottiin, että on tärkeintä, kunhan ei tule liikatoiminnan oireita.

Onko muita samassa tilanteessa tällä hetkellä? vertaistukea yritän kovasti löytää :) dpo 12 tällä kierrolla.
 
Takaisin
Top