Lääkkeetön kivunlievitys

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Millaista lääkkeetöntä kivunlievitystä te saitte synnytyksessä, ja koitteko jonkun keinon erityisen tehokkaaksi?

Minä sain kyllä lääkkeellisiä puudutuksiakin, mutta lääkkeettömistä parhaiten toimi lämmin vesi. Viime synnytyksessä pääsin ammeeseen, ja se kyllä auttoi, vaikkei toki kipua missään nimessä pois vienytkään. Lisäksi amme ilmeisesti rentoutti siinä määrin että kohdunsuun avautuminen nopeutui (se on ollut minulla hidasta jokaisessa synnytyksessäni). Jos vielä joskus synnytän, haluan ehdottomasti ammeeseen.
 
Lämpö pussi ala selällä ja jalkovälissä ;D
Suihkuun enkä ammeeseen päässy vaikka olisin halunnut..

Liikkuminen ja heijaaminen auttoi mulla myös tosin paljon :)
 
Kauratyyny alavatsalla, synnytyslaulu, liikkuminen, hengitys ja TENS :Heartred Noiden voimilla mennyt kolme viimeisintä.
 
Muokattu viimeksi:
Liikkuminen, hyvä hengitystekniikka + leukojen rentouttaminen, TENS/kuuma suihku, synnytyslaulu ja rentouttava musiikki oli keinot, joilla selvisin luomuna kolmannesta synnytyksestä.

Samoilla tähtään seuraavaankin, joskin haluaisin koittaa ponnistaa vedessä, jolloin TENS jää ponnistusvaiheesta pois.

Muita aiemmissa synnytyksissä kokeiltuja on jumppapallo, kauratyyny, keinutuoli, aquarakkulat, eteeriset öljyt... Hyviä nekin! Oon itse perehtynyt lääkkeettömään kivunlievitykseen ja osasin itse toivoa erilaisia juttuja/varautua niihin itse.
 
En ollut suunnitellut synnyttäväni kokokaan ilman kipulääkkeitä, mutta en kyllä ole myöskään harmissani että niin kävi. Onneksi kuitenkin olin tutustunut myös lääkkeettömiin vaihtoehtoihin jo etukäteen niin ilman lääkkeitä olokaan ei tuntunut mahdottomuudelta.

TENS oli minulle se minkä voimin käytännössä mentiin. Avautumisvaiheen alussa kuuma kaurapussi oli myös suureksi avuksi varsinkin selkäkipuihin. Synnytystoiveisiini olin laittanut myös veden ja mahdollisuuden liikkua ja hyödyntää eri asentoja, mutta perätilan vuoksi en saanut sitten lopulta tehdä muuta kuin maata lahnana selällään. Liikkumattomuuden koin vain lisäävän kipua. Seuraavassa synnytyksessä haluaisin hyödyntää liikkumista ja ammetta tai ainakin lämmintä suihkua, jos se vain silloin on mahdollista.

Tuo synnytyslaulu on minulle aika vieras juttu, mutta senkin kokeileminen voisi kiinnostaa. Te jotka olette sitä kokeilleet niin kävittekö jossain kurssilla vai oletteko ihan itseoppineita?
 
Minua kiinnostaa akupisteiden painelu. Voiko joku hoitaja sairaalassa tehdä sitä vai pitääkö olla oma tukihenkilö joka on opetellut sitä etukäteen?
 
Mä opettelin synnytyslaulun kurssin käyneen kaverin ja youtuben opastuksella :) Youtubesta katselin myös rentoutus- ja hyponosynnytysvideoita, koin etenkin hengitysharjoitukset hyviksi (pitääpä muokata tonne ylemmäs myös hengitys!).

Sairaalassa osa hoitajista osaa varmasti painella akupisteitä, mutta mun käsittääkseni se ei ole kovin yleistä :dontknow Mä painelin itse saadakseni synnytyksen käyntiin ja ennen synnytystä jos oli jotain yksittäisiä kipeämpiä supistuksia, kipuun en kokenut olevan apua, mutta synnytykset on käynnistyneet :thumright.
 
Nopeasta synnytyksestä johtuen en kerenny saada yhtään mitään :grin Kotona kerran käytin kauralämpötyynyä, mikä laukaisi sitten vesien tulon
 
Ennen sairaalaan menoa liikuin, liikuin ja liikuin. Liikutin lantiota, kävelin suuresti tai nojasin seinään/tuoliin/pöytään ja "pyöritin" kipua tasaisemmaksi ympäri lantiota jolloin se oli helpompi käsitellä.
Lämmin suihku aiheutti vaan lisää tuskaa, oli muutenkin hellepäivä, ainakin niissä supistuksissa :D
Sairaalassa menin kiikkustuoliin kun alkoi jalat olee väsyneet. Kun pelkkä kiikkustuoli ei enää kunnolla riittänyt, pyysin ilokaasua kokeiluun jolloin ei sitten enää lääkkeettömästä synnytyksestä tietoa ollutkaan kun epiduraalin jouduin hetken päästä ottamaan, ei kivusta vaan kehon tärinästä.

Toivottavasti tuleva synnytys sujuisi lääkkeettömästi! :)
 
Viimeksi sauna oli kyllä ihan ehdoton! :D Tiukat löylyt vähän ennen sairaalaan lähtöä veivät kaikki supistukset pois ja sen jälkeen synnytys rysähtikin melko nopeana käyntiin. :)

Tens ja aquarakkulat ovat tehonneet hyvin, samoin akupisteet. Tehokkain minulle on kuitenkin ollut ilokaasu - kuka laskee lääkkeeksi ja kuka ei. Mitään lääkeainetta siinä ei periaatteessa ole..
 
Minulla auttoi se kun mies painoi/hieroi alaselkää ja lämmin vesi. Ammeeseen en päässyt, mutta suihkussa olo helpotti oloa. Lämpöpussi auttoi myös alussa, mutta hieronta auttoi sitä tehokkaammin niin se sitten jäi, kun ei voinut käyttää molempia samaan aikaan. :D
 
Lämpöpussi, jumppapallo, tens & amme. Ja mies hieroi alaselkää - en tiedä auttoiko siinä hieronta vai ihan vain miehen läheisyys.

Tens oli ehdottomasti tehokkain, taisin vielä salissa ennen epiduraalin laittoa käyttää sitä. Amme tuntui myös hyvältä, mutta pääsin sinne ehkä hieman liian myöhään, joten en viihtynyt siellä kuin puoli tuntia.
Lämpöpussi auttoi vatsanpuoleisiin supistuksiin ihan kohtalaisesti ja jumppapallolla pompin vielä avautumisvaiheen lopullakin hetki ennen kuin aloin ponnistaa.

Toivottavasti voin käyttää kaikkia em. keinoja, jos lisää lapsia vielä saadaan.
 
Olisin toivonut pääseväni kokeilemaan ammetta kivunlievitykseen.

Minulla toimi ilokaasu tässä toisessa synnytyksessä. Taisi lopulta olla paras kaverini. Ja aivan viime metreillä kun mitkään lääkkeet eivät enää toimineet, ilokaasu auttoi edes hieman. (Mulla tehostettiin supistuksia oksitosiinilla)
Esikoisesta kokeilin ilokaasua mutta en pitänyt siitä pöhnäisestä olotilasta lainkaan ja se ennemmin ahdisti.

Jos saisin valita niin seuraavaksi haluaisin ehdottomasti kokeilla tens laitetta! :)
 
Liikkuminen; jumppapallolla pomputtelu ja siihen nojailu, heijaaminen ja lantion pyörittely. Pystyasento ja etukumarat asennot. Vesi - voimakas suihku alaselkään. Paine - supistusten aikana mies painoi ja puristi lanteita ja selkää.
Näillä pärjäsin koko synnytyksen läpi, mutta asiat etenivätkin aika vauhdikkaasti. Kutakin vaihetta ei tarvinnut väsyneenä ja uupuneena kärvistellä.
 
Toisesta en kerennyt mitään kivunlievitystä saamaan, enkä olisi kai tarvinnutkaan. Huumorilla on hyvin selvitty synnytyksestä, miehen kanssa pientä vitsiä heittää ja naureskelee supistusten aikana niin mikässiinä :D yhdeltä yöllä sairaalaan saavuttiin ja poika päätti tulla 1.15 pihalle :gen014
 
Kotona äänen käyttö, tens-laite, erilaiset liikkeet (jumppapallo, kävely, roikkuminen, tanssi/lantion heijaaminen..), suihku, mielikuvat, rebozo, ja sairaalassa ollessa amme ja agua rakkulat lisänä. Kylmä rätti otsalla ja lämmin välilihalla. Akupainanta ja hieronta (alaselkä, pää ja jalat asennosta ja hetkestä riippuen). Musiikki, suklaa ym. muutenkin rentouttava asia. Pussailu, halailu (kotina seksi, etenkin vibra). Ajatuksien pois vieminen, kerran pelattiin sairaalassa doulan ja puolison kanssa trivialia ja luettiin hesaria..
 
Toinen synnytys meni ilman puudutuksia, eteni hyvin vaan liikkumalla, rentoutumalla (musiikki), sairaalassa ammetta hyödyntämällä ja äänenkäytöllä. Sitten jouduinkin jo ottamaan ilokaasun avuksi, jonka kanssa myös käytin ääntä apuna. Pelkällä ilokaasulla sitten onneksi myös ponnistin.
Kiitän tätä foorumia siitä, että sain tietää lääkkeettömästä synnytyksestä ja etenkin äänenkäytöstä! Ilman sitä olisin taatusti ottanut tokassakin synnytyksessä puudutteen jo melko varhaisessa vaiheessa.
 
Kuuma suihku, aqua rakkulat, lämpötyynyt. Mörisin ihme mölinää myös supistusten tullessa ja heijasin itseäni, se auttoi tosi paljon. En ollut käynyt mitään kurssia ym vaan mölinä tuli ihan luonnostaan :facepalm: ilokaasua kerkesin vajaan tunnin ottaa ennen kun piti ponnistaa. En saanut ponnistus vaiheessa enää ilokaasua käyttää, kätilö nappasi sen heti pois :shifty: ja parasta oli istua jumppapallon päällä kuumassa suihkussa. Amme olisi varmasti myös ollut ihana kokea
 
Takaisin
Top