Saako lasten kanssa käydä terassilla?

Uusperhesatu

Asioista perillä oleva
Mitä mieltä te olette - saako lasten kanssa käydä terassilla oluella/siiderillä?

Minun mielestäni saa, kunhan se jää siihen yhteen tai kahteen juomaan eikä ole humaltumistarkoitusta. Ihan niin kuin ruuankin kanssa voi hyvin ottaa lasin viiniä vaikka lapset olisivatkin paikalla. Nähdäkseni tämä juuri on sitä kohtuukäyttöä. :)

Meiltä tuli myös juttu tästä aiheesta, löydätte sen täältä.
 
Riippuu mihin aikaan ja minkä ikäisistä lapsista on kyse. Päivällä ja alkuillasta ihan ok mutta myöhään illalla lapset ei kuulu terassille humalaisten joukkoon.
 
Varmasti tosiaan riippuu siitä, mitä terassille menijä tarkoittaa "terassilla käymisellä", ja minkälainen terassi on kyseessä.

Minusta on hyvä, että lapsille näytetään esimerkkejä siitä, että alkoholia käytetään ilman, että se näkyy käytöksessä millään tavalla. Muuten ei lapsi saa kohtuukäytön esimerkkiä mistään. Minä olen nähnyt vanhempani juovan olutta, viinejä, drinkkejä, tms. vähäisissä määrissä satoja kertoja, mutta se ei ole koskaan näkynyt heidän käytöksessään millään tavalla. Känniörveltäjät on kierretty varovaisuudella ja kaukaa, ja heitäkin on etäältä tutkailtu varoittavina esimerkkeinä siitä, miten itsestään huolehtiva ihminen ei toimi.

Olen saanut lapsenakin maistaa kaikkia juomia (ja ne maistuivat minusta aina pahalta), joten alkoholista ei ole koskaan muodostunut minulle minkäänlaista kiellettyä hedelmää tai mielenkiinnon kohdetta. Kun kaverit sitten teineinä tarjosivat alkoholia, totesin, että olen jo maistanut, en tykännyt, joten ei kiitos.

Minusta tällainen kasvatustapa toimi oikein hyvin.
 
Oma näkemykseni koskee siis juuri päiväsaikaan/alkuillasta rauhallisella terassilla käyntiä, ei myöhään illalla mihinkään örveltäjien joukkoon menoa. Väkisin tulee mieleen että jos vanhempien mielestä kaikki alkoholiin liittyvä on lasten läsnä ollessa ehdoton ei, niin mistä lapset saavat kohtuukäytön malleja?
 
Yleensä jos kaikkeen on ehdoton ei, niin on pääasiassa kokemusta juuri siitä huonosta puolesta ja kyllähän se on ihan ymmärrettävää.

Mielestäni alkoholikulttuuri on kuitenkin Suomessa vahvasti muuttumaan päin ja nyky nuoriso esimerkiksi paremmin ymmärtää mitä on alkoholin nauttiminen viihde/seurustelu/ruokailu mielessä ja mikä on sitten sitä humalahakuista. Suomessa on kuitenkin historiassa ollut vahvasti toinen meininki, nii se kulttuurin muutos ottaa oman aikansa, mutta sinne kuitenkin ollaan menossa. Kyllä uusi sukupolvi aina tulee paremmalla asenteella.

Itsekkin olen oluen harrastaja.
 
Todellakin olen käynyt esim. vauvan kanssa terassilla kavereiden kanssa yhden ottamassa, tai vaikka vaan limsaakin kun imetin. Lapsi on myös ollut alkuillasta baareissa kun ollaan porukalla oltu syömässä gastropubissa tai kokoustamassa. Ei myöhään eikä niin että omassa porukassa vedetään kaksin käsin mutta on se pienelle lapselle ihan sama juoko äiti yhden oluen vai kokiksen (meillä molemmat ovat kategoriassa "aikuisten juomia" vielä toistaiseksi). Tuollaista taaperoikäistä en tosin veisi kun eivät malta olla jos ei ole jotain puuhapaikkaa, mutta päivällä mehulle, miksi ei? Juodaanhan ravintoloissakin alkoholia ja lapset otetaan sinne mukaan. Samoin kotiterassilla saatetaan ottaa pari lapsen läsnäollessa (siinä missä muutakin juomaa, ei tehdä numeroa alkoholista), ei sen enempää tietenkään. Tää on taas näitä keskusteluja missä toivotan mukaan sen kuuluisan maalaisjärjen...
 
Kiva kuulla mielipiteitänne. Luin aiheesta toisaalla käytyä keskustelua, ja siellä kovin moni oli sitä mieltä että ei missään tapauksessa. Ymmärrän toki, jos on itse elänyt lapsuutensa alkoholistivanhemman kanssa, niin se voi varmasti joillakin saada aikaan nollatoleranssin, mutta muuten en oikein käsitä, miksi ei. Jokaisen oma asia tietysti, mutta toivottavasti eivät ainakaan muita tuomitse.
 
Miksi ihmeessä lapsi pitää viedä terassille? En ymmärrä. Ei ole lapsen paikka. Minulla on tähän jyrkkä mielipide, koska olen alkoholistin lapsi... En ole koskaan oppinut ymmärtämään, mikä kumma tarve ihmisillä on juoda alkoholia. Ihan turha juttu ja saa vaa aikaan ikäviä asioita ja jopa kuolemia. Ei vaan mene ymmärrykseen. Saa toki selventää.
 
Itse olen suvusta jossa lasten on jo suht nuorena annettu juoda ja esim mökillä oli välillä aika kostea meininki. Onneksi olen kuitenkin saanut nähdä myös kohtuullista käyttöä. Ehkä osittain koska olen nähnyt läheltä myös sen liiallisen menon en ole halunnut juoda lapseni nähden. Toisaalta muutenkin juon aniharvoin mitään. En kuitenkaan näe pahana jos joku vaikka ruuan kanssa lapseni nähden ottaa sen yhden-kaksi. En myöskään lapsen terassille viemistä pidä ehdottomana pahana, kun ei vain illalla, kun siellä alkaa olla kännisiä eikä vanhemmat juo itseään humalaan.
 
Miksi ihmeessä lapsi pitää viedä terassille? En ymmärrä. Ei ole lapsen paikka. Minulla on tähän jyrkkä mielipide, koska olen alkoholistin lapsi... En ole koskaan oppinut ymmärtämään, mikä kumma tarve ihmisillä on juoda alkoholia. Ihan turha juttu ja saa vaa aikaan ikäviä asioita ja jopa kuolemia. Ei vaan mene ymmärrykseen. Saa toki selventää.

Mun ja miehen suvussa on alkoholisteja, mun täti on mm. kuollut vuosien alkoholinkäytön seurauksena. Mulla on ystäviä, tuttuja, vähemmän tuttuja kellä on ollut alkoholin kanssa erinäisiä ongelmia. Se mitä olen huomannut kellä näitä ongelmia kyseisen päihteen kanssa on, että heillä on erinäinen tarve nimenomaan tähän humalahakuisuuteen. Syystä tai toisesta jotain yritetään turruttaa/lääkitä/saada pois hetkellisesti mielestä.

Alkoholi ei tällaiseen kuulu, se kuuluu seurusteluun, ruoasta nauttimiseen ja näiden asioiden kombinaatioon, väittäisin että nautiskeluun. Se, että näkee konkreettisesti mihin se on oikeasti tarkoitettu mielestäni ruokkii myös sitä. Tiedän absolutisteja ketkä eivät yksinkertaisesti vain pidä sen mausta tai lievästäkään hiprakan tunteesta ja tämähän on yksi syy olla myös nauttimatta alkoholipitoisia juomia.

En pidä ruoka-aineiden väärinkäytöstä ja en ymmärrä miten ihminen päätyy ylipainoiseksi ja jatkaa sitä, eikä tee asialle yhtään mitään lisäksi jakaa huonon tavan jälkikaavulleen. TÄMÄ OLI KÄRJISTETTY MIELIPIDE! Todellisuudessa äitini suku on pääosin reilusti ylipainoisia ja tässä asiassa on paljon samoja piirteitä, kuin alkoholin väärinkäytössä. Ei toki ole kyse samasta asiasta, sillä alkoholin vaikutuksen alaisena asioita voi tehdä todellakin konkreettisesti ja peruuttamattomasti niin väärin, ettei paluuta enään ole. Surullista on kuitenkin huomata, että äitini suvun naisilla on oikea, sukupolvelta toiselle jatkunut ylipainon ongelma, siitä eroon pääsemisen haluista ja terveyteen peruuttamattomasti vaikutuksista huolimatta.

Tarkoitukseni ei ole rinnastaa näitä asioita vaan kyseenalaistaa lähestymistapa. Molemmissa vahvana asiana on myös ympäristöstä opittu tapa ja esimerkki, mikä pätee perushyvinvoinnin näkökulmasta esim. liikuntaankin. Näihin pitäisi elämässä pyrkiä, kohtuuteen, ei ääripäihin.

Mielestäni vihdoin ollaan alkoholin kanssa sinne kansana siirtymässä...kohtuuteen. Toki matkaa on ja paljon. Ravinnon ja liikunnan suhteen ollaan menossa toiseen suuntaan.

Yritän opettaa jälkikasvulleni hyvän tasapainon näiden asioiden suhteen ja isoin esimerkki on oma käytös näissä ja uskon, sekä toivon sen kantavan hedelmää.
 
Itse istun usein ihan raittiissakin seurassa terassilla koska on kiva istua ulkona ja viettää aikaa. Vauva kulkee siinä mukana. Joku seurueesta saattaa ottaa olutta. Mitä sitten? Mikä tässä on väärin? Vanhemman lapsen läsnäollessa (esim ravintolassa tai kotona) ruokajuomana voi olla olut/viini - ihan vaan maun vuoksi. En näe tässäkään mitään ihmeellistä jos juomat pidetään parissa. Itse olen yleensä autolla liikenteessä joten yksi mieto juoma on aikalailla maksimi, imettäessä ei tietty sitäkään. Totta kai jos on ongelmia niin asia on eri mutta suurimmalla osalla ei näitä ongelmia ole. Itse asiassa sama kärjistys kuin tuossa ylipainoesimerkissä, miksi ei moralisoida lastenjuhlia joissa tarjotaan herkkuja? (Ai niin, moralisoidaanhan niitäkin :) ) Enemmän terassilla ärsyttää ja lapsen kannalta huolettaa ihmisten tupakointi mutta siihen törmää julkisilla paikoilla muutenkin (ja viime aikoina yhä vähemmän).
 
Minä myöskään en ymmärrä miksi lapset pitää baarien terassi viedä? Kellon ajasta viis! Ei se ole lapsen paikka... jos terassille pakko päästä niin ennemmin siisti kahvila/ravintola joissa anniskelu oikeus! kohtuu käytön näyttäminen onkin asia toinen, sitä meilläkin harrastetaan... lasillinen viiniä ruualla/ sauna olut silloin tällöin on ihan Ok lasten seurassa, päihtymistä en hyväksi...
Alkoholismia suvussa ei ole mutta vähemmänkin olisi lapsuudessani ollut hyväksi!
Itse olen baarissa töissä ja olen huomannut miten nopeasti asiat eskalloituu rähinäksi myös kohtuu käyttäjillä tai kuinka nopeasti baari täyttyy räkäposkella örveltäjistä myöskin päiväsaikaan tai muista ongelma käyttäytyjistä joten tämän takia olen vankasti sitä mieltä että lasten paikka ei ole baarien terassilla... mut jokainen tavallaan!
 
Tietynlainen pelisilmähän on hyvä olla, mihin terassille menee ja millaista porukkaa on läsnä. Hyvät poistumismahdollisuudet on hyvä olla, mutta edellinen pätee kyllä kaikkiin yleisiin paikkoihin/tiloihin ja tapahtumiin, jos tenavat on mukana.
 
Kahvilan/ruokapaikan terassi on ok, siellä joku saattaa juoda yhden tai kaksi ilman humaltumistarkoitusta. Baarien terassit ei ole ok edes päivällä. Voihan sitä alkoholia joku olla juomassa vaikka uimarannalla, ei me sen takia olla menemättä sinne. Eri asia olla menemättä paikkoihin, joissa tietää ihmisten juovan humalanhakuisesti ja joihin ihmiset menevät vaan viettämään aikaa juodakseen.

Onhan se lastenkin hyvä nähdä kohtuukäyttöä. Etteivät luule, että alkoholi on joku salainen ja jännä juttu, jota ei edes kotona näe käytettävän, sillonhan se vasta kiinnostaakin. Ja pieniä lapsia voi myös alkaa pelottaa, jos pelotellaan alkoholin juomisesta ja heidän ainut näkemys siitä on juoppojen näkeminen kaupan edessä.
 
Riippuu toki paikasta, mut asialliseen ruokapaikan terassille voisin lapseni viedä ja onhan nuo käynytkin. Se et pizzan kans terassilla äiti juo yhden siiderin ei tee pahaa lapsille.
Itse oon käynyt baarissa jo lapsena laulamassa karaokea, jossa vanhemmat on siis ollut selvinpäin, mutta nähnyt siellä paljon humalaisia ihmisiä, eikä sekään minuun ole vaikuttanut mitenkään.. En toki ihan pikkulapsi ole silloin ollut, mutta lapsi kuitenkin..
Itse olen töissä sellaisessa ravintolassa, jonka terassilla ihmiset tykkää käydä syömässä lastenkin kanssa ja juoda sen siiderin/oluen, enkä näe siinä mitään pahaa.. Terve suhtautuminen alkoholiin ja se et nähdään et alkoholia voi juoda kohtuudella on parempi kun se et alkoholi pidetään jonain ihan totaalisen kamalana ja piilotellaan, sillon se kakaroita kiinnostaa vaan vielä enemmän.
Ja nykyää nuoret onkin jo alkoholin kans fiksumpia, kun ihan työssäni näen sitä et juodaan se yks kaks seurustelumielessä ja se riittää.. Läheskään kaikki ei vedä överiks, niin kun omassa nuoruudessa muut teki..
 
Matkalla tuli yksi olut terassilla juotua kun vauva nukkui vaunuissa sen aikaa. Ei ollut humalaisia ympärillä ja juotiin vain yhdet. En koe vahingollisena tällaista tapaa. Jos haluaisi kosteampaa viettää niin vauva jäisi pois siltä reissulta. En kyllä ole kokenut tarpeelliseksi mennä :cat: Nuorena tullut juotua tarpeeksi :p
 
Itse olen lapsena (ala-asteikäisestä alkaen) ollut terassilla mukana alkuillasta, jolloin ei vielä sillä tavalla ole humalaisia/humalahakuista juomista. En ole saanut traumoja, oli mukavaa istua siellä mukana ja nautiskella jätskiä tai limpparia.

Voisin myös itse viedä lapseni terassille, kunhan ajankohta on hyvissä ajoin ennen lapsen nukkumaanmenoaikaa eli päivällä/alkuillasta ja terassin porukka vaikuttaa fiksulta eli ei sisällä heti kättelyssä jotain örveltäjiä.. Ja tietenkin se, että itse ei humalluta itseään
 
Ehkä syömään terassille ihmisten aikaan, jos on siisti ja örveltämätön paikka. Itse en nauti alkoholia lasten kanssa. Ehkä sitten joskus, kun ovat oikeasti isoja. Mutta tuskinpa sittenkään, alkoholisteja nähty tarpeeksi.
 
En välttämättä itse menisi muuten vaan kunnon baarin terassille istumaan lapseni kanssa.
Päivällä ehkä jos olisi tuttu töissä mut muuten en..

Sit erikseen joku paikka mikä on enemmänkin kahvila / ruokapaikka ja sielä on terassi niin voisin sen yhden ottaa päivällä / alku illasta..


En katsoisi hyvällä jos joskus 22-> joku istuisi lapsen kanssa terdellä yötä myöten
 
Takaisin
Top