Raskaaksi antibioottikuurin aikana... syytä huoleen?

nannuli

Jostain jotain jo tietävä
Olen yrittänyt mieheni kanssa lasta jo useamman kuukauden ja nyt viimein sain positiivisen testituloksen. Onnea varjostaa kuitenkin huoli... Olen  99% varmuudella tullut raskaaksi juuri antibioottikuurin aikana. Antibioottien pakkausselosteessa lukee, että lääkettä ei tule käyttää mikäli on raskaana/epäilee olevansa raskaana, koska ne voivat vahingoittaa vauvan kasvua kohdussa. Miten huolissaan tästä pitäisi olla? Olen tottakai soittanut neuvolaan, mutta pienellä paikkakunnalla asuvana en pääse lääkärin juttusille kuin vasta muutaman päivän päästä. Onko kenelläkään tietoa/kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta? 
 
en usko että se voi vaikuttaa vauvaan vielä, koska esimerkiksi äidillä ja lapsella tulee yhteinen verenkiertokin vasta rv6 (muistaakseni vai 7),siis sitä ennen lapseenhan ei pääse mitään vielä, pikkuisen sydänkin alkaa lyödä vasta noilla viikoilla .Tuskin on siis syytä huoleen,tarkista toki lääkäriltäsi asia,minä kun en ole alan ammattilainen mutta tää olis mun epäilys.

Hyvää odotusta sinulle[:)]
 
Samaa mieltä Wastiksen kanssa, ei syytä huoleen. Vauva kiinnittyy äidin verenkiertoon ollessaan kuusiviikkoinen, ei siis rv6 mun käsitykseni mukaan vaan rv8.
 
siis ton kuuden muistin ite,mutta en muistanu oliko rv 6 vai sikiön ikä 6vk :D kuus kun kuus,kuitenkin[:D][:D][;)]
 
Kiitos vastauksista! Näin minäkin sen järjellä ajattelin, mutta silti pieni pelko kaihertaa.. Noh, huomenna kuulee lääkärin mielipiteen asiasta, niin ei tarvitse pitempään murehtia. Jännä juttu miten sitä pelkää ja huolehtii näin paljon sellaisen olennon takia, mitä ei vielä edes ole... kiitos vielä ja ihanaa lopputalvea :)
 
Toisaalta: kuinka kauan antibiootit pysyvät veressä?

En kuitenkaan kehota huolestumaan. Yleensä lääkkeitä ei olla tutkittu kovin tarkasti, sen takia niiden käyttöä ei suositella raskauden aikana. Kyse ei siis ole siitä, että jotain haittoja olisi havaittu, vaan varman päälle pelaamisesta.

Lääkäriä varmemmaksi sanoisin teratologisen tietopalvelun, jossa näihin asioihin ollaan erikoistuttu. Lääkärit kun eivät tiedä kaikesta kaikkea.

Teratologinen tietopalvelu
Avoinna arkisin klo 9-12
puh: (09) 4717 6500

"Teratologinen tietopalvelu on valtakunnallinen puhelinpalvelu, joka antaa tietoa teratogeeneistä. Teratogeeneillä tarkoitetaan ulkoisia tekijöitä, joilla on haitallisia vaikutuksia hedelmällisyyteen tai kehittyvään sikiöön. Tällaisia voivat olla äidin tai isän käyttämät lääkkeet, äidin infektiot, sekä erilaiset kemialliset tai fysikaaliset ympäristöaltistukset."
 
Itse olin kanssa antibioottokuurilla viikkoa ennen kun tein positiivisen testin enkä kyllä oo osannut ajatella, että olisi ollut jotain haittaa. Paljon lääkärit määräävät  sellaisiakin antibiootteja myös raskauden aikana, joiden pakkausselosteessa varoitetaaan käytöstä raskauden aikana. Yleensähän niissä lukee jotain, että keskusteltava käytöstä lääkärin kanssan ym. Ei varmastikaan ole syytä huoleen, mutta siis tämä vain oma mielipiteeni[:)]
 
Itse olin raskaana seitsematta viikkoa ja laakari maarasi minulle viikon antibioottikuurin taalla Thaimaassa. Kyllahan se mietitytti kovastikin, mutta soinpa kuitenkin... Taalla ei edes anneta mitaan purkkia, vaan laakari ottaa sen verran omasta purkistaan tabletteja ja antaa ne sitten potilaalle eri pussissa, missa on ohjeet milloin otetaan ja kuinka monta tabua. En ole kuitenkaan ollut huolissani... Alkoi kylla taas mietityttaan... Onkohan sellaisia antibiootteja olemassa, mita voi raskaanaolevatkin ottaa?
 
Aamu, on niitä! Itse söin raskausaikana yhden kuurin (oisko ollut ekalla kolmanneksella vieläpä) ja sit heti pojan synnyttyä imettäessäni jouduin vetämään tupla-antibiootit kohtu- ja rintatulehdusten takia. Ja monesti vielä varmistin, että eihän siitä varmasti oo mitään haittaa tolle pienelle miehelle! Eikä imetysaikana tullut ukkelille edes vatsavaivoja, vaikka sellasia määriä nappeja jouduin syömään jo heti alkuunsa :)
 
Aamu, itse söin raskautta yrittäessäni aknelääkkeitä (antibioottia), josta lääkäri sanoi, että on täysin turvallinen ekan kolmanneksen aikana. Yleensä ajatellaan, että juuri se eka kolmannes on herkintä aikaa alkion kehityksessä, mutta tämä lääke ei ilmeisesti läpäise istukkaa ennen kuin toisella kolmanneksella. Söin lääkkeitä pari viikkoa plussattuani mutta lopetin sitten ihan kaiken varalta, vaikka ohjeessakin sanottiin että olisi turvallinen alkuraskaudesta. Eli lääkkeissäkin on eroja.
 
Nyt on konsultoitu sekä lääkäriä, että teratologisen tietopalvelun väkeä ja molemmat kehottivat olemaan ihan rauhallisin mielin :) Ei siis hedelmöitysvaiheessa ole mitään hätää, vaikka antibioottikuurilla olisikin. *helpotuksen huokaus*
 
Takaisin
Top