Opiskelijaäidit

Mulla on alkanut olemaan jotenkin tuskaista tämä istuminen yhtäkkiä. Häntäluuta jomottaa ja maha tuntuu jotenkin aralta. Kävelykin sattuu häntäluuhun. Myös mahaan tämä kävely tuntuu. Tai en tiedä voiko sitä ihan kivuksi sanoa, mutta tuntuu jotenkin inhottavalta.. Mietin vain, että kuinkakohan meillä opiskelijoilla menee nämä "sairaslomat"... Normaalistihan koulusta ollaan pois vain ilmoittamalla opettajalle (minun tapauksessani nyt työharjoittelupaikan ohjaajalle). Mutta nyt kun on raskaana, saattavat monet saada sairaslomaa suoraa viikonkin, tai jopa enemmän jos on jotain häntäluuvaivoja, ennenaikaisia supistuksia tai muita vaivoja,mikä rajoittaa esim.liikuntapainotteista työtä. Ajattelin vain, että jos nämä tunteet pahenevat niin kannattaa varmaan mennä suoraa lääkärin kautta ja pyytää sieltä sairaslomalappua ja ilmoittaa kouluun, työharjoittelupaikkaan jne. Toki menisin muutenkin lääkäriin jos tila pahenee, haluanhan saada selvyyden, että siellä ollaan ihan kunnossa. Meinaan vaan, että viime viikon olin lomalla ja oli tosi oireetonta. Heti kun piti tulla tänne istumaan, hyppimään portaita ylös ja alas ja kantamaan osia, tuntuu olo vähän inhottavalta. Kellään kokemuksia?

Opiskelen siis varaosamyyjäksi ja olen tällä hetkellä pitkällä työharjoittelujaksolla, eli olen jouluun asti työharjoittelussa ja vielä joulun jälkeenkin niin kauan, kun pystyn.
 
Itse kanssa opiskelen tällä hetkellä, toista vuotta ulkomaankauppaa (valmistun siis tradenomiksi AMK:sta), joten melko lailla koulu on vielä kesken. Päätin silti, että pitäisin vauvan synnyttyä välivuoden, sillä ensiksikin en usko tällä lyhythermoisuudella opiskelun ja pienen vauvan hoitamisen sujuvan, ja lisäksi en halua menettää hetkeäkään ensimmäisestä vuodesta. Ainakin näin esikoista odottaessa se ensimmäinen vuosi tuntuu sellaiselta ajalta, mitä en halua menettää koska sitä ei sitten takaisin saisi. [:)]
 
Mä opiskelen yliopistossa 4. vuotta logopediaa eli valmistun puheterapeutiksi. Teen tällä hetkellä gradua kuntoutustutkimuksena. Lapsen syntymän jälkeen minulla on suorittamatta enää graduseminaari (joka toinen viikko 2 tuntia), 4 kk kestävä työharjoittelu ja mahdollinen gradun hiominen. Opinnot ovat aika hyvällä mallilla, koska viime keväästä asti olen yrittänyt kiirehdittää opintojani mahdollisen raskauden varalta. Tarkoitus oli, että jos en tulekaan raskaaksi, valmistun 2010 loppupuolella eli puoli vuotta keskimääräistä aiemmin. No, näillä näkymin valmistun 2011 loppupuolella eli puolisen vuotta tavoiteaikaa myöhemmin. Ei paha!

Talousasioista sen verran, että huolestuttaa ja ei huolestuta. Mieheni on ollut yrittäjä, mutta joutui hiljattain lopettamaan firmansa, ja tällä hetkellä hän on työttömänä ja tekee pätkätöitä. Toisaalta minulla loppuu opintotuen valuminen joka tapauksessa toukokuussa (opiskelin ennen tätä alaa 2 vuotta muita juttuja), joten äitiysraha takaa minulle edes jonkinlaiset tulot joksinkin aikaa. Tavaraa saamme varmasti tuttavilta ja omalta perheeltäni lainaan tai ostettua halvalla. Mieheni on kirppishirmu ja ostelee kaikkea halvalla, meiltä löytyykin jo jotain pientä, mm. vaunut, sitteri, rintapumppu ja kestovaippoja! Nämä ovat lojuneet varastossamme jo vuosia... Sisareni sai vauvan tänä syksynä, joten hänen luokseen menen kuitenkin ensimmäisenä, lainaamaan hienoja äitiysvaatteita. Luotan siihen, että pärjäämme.

Ps: tulevalta puheterapeutilta voi sitten kysellä mm. lapsen psyykkiseen, älylliseen ja etenkin kielelliseen kehitykseen liittyviä asioita, jos tulee tarvetta. Kaikkea en tiedä mutta jotain kumminkin.
 
Olen 3 vuoden lähihoitajaopiskelija... kevät kausi jää koulusta käymättä ja nytten joulukuun loppuun hermolomalla, kun ei henkisesti jaksanut käydä koulua. 
 
Liitynpä minäkin tähän keskusteluun. Opiskelen lähihoitajaksi ja minun pitäisi valmistua tammikuussa 2011. Koska lapsi kuitenkin syntyy heinäkuussa jää se vähän roikkumaan. Ajattelin esittää opettajalle, että teen kaikki kirjalliset opinnot etänä tammikuuhun mennessa ja työssäoppimisen (10ov) ja näytön sitten jossain vaiheessa miten saan sopimaan. Miehen työn vuoksi toden näköisesti aikaisintaan kesällä 2011. Toisaalta, jos saan edellisen elämän töistä "hyväksilukuja" tuohon työssäoppimiseen, ehkä, siis todellakin ehkä saisin tehtyä näytönkin ajallaan. Täytyy keskustella opettajan kanssa sitten myöhemmin, kun asia on vähän enempi ajankohtainen.[:)]
 
Täälä kans yks ilmottautuu tänne. Oon 23v, opiskelen vaatetusalaa ja odotan esikoista. Nyt olis vika vuosi menossa, mutta valmistuminen jää nyt sit myöhemmäks ja siitä en oo ottanu paineita yhtään. Koulu hommat ooon selvittäny jo opettajan kanssa. Elikkä pian alkaa työharjottelu johon en nyt sit mene, jään koululle suorittaa ekan vuoden keskeneräsiä kursseja että saan nollat pois. Aattelin olla ton vuoden lapsukaisen kanssa kotosalla, en kykene laittaa kymmen kuista lasta hoitoon. Mulla jää vaan toi opinnäytetyö ja työharjottelu oottaa sit kun palaan takas kouluun suorittaa opinnot päätökseen [:)]. Saan vaan minimiäitiys päivärahan, mutta vähän tuo turvaa kun mies on vakituisessa työssä. Kaikki hankinnat on tehty ja kaikki tarvittava on osittain ihan uutta ja osittain käytettyä. Paljon helpotti toi et otti ton äitiyspakkauksen [:D]. Äitiyslomalle jään helmikuussa 22 päivä, sitä ennen pitäs saada niit nollia suoritettua pois, huh tulee aika homma tässä. Laskettu aika on 29.3. Mutta, uskon että saan noikin nollat hoidettuu kunnialla pois, niin voi huokasta sitten tyytyväisenä ja saa keskittyy täysin rinnoin äitiyteen [:D].

Onnellista odotusta teille kaikille opiskelija äideille ja koittakaahan jaksaa [:)].
 
Heippa! Olen 19-vuotias tuleva äiti,joka myös opiskelee vielä. Ammattikoulun 3.vuotta ja laskettu aika on 22.5 ja päättötodistuksia jaetaan 4.6 ja mulla on kauhee stressi päällä,että kun on kaikenmaailman näytöt ja joitain tehtäviä tekemättä ja ekalta sekä tokalta vuodelta poissaoloja joita pitäisi korvailla pois,tiettyyn minimi-rajaan,jotta ne paperit saisi. Meillä on kaksi viimeistä koulukuukautta työssäoppimista ja mun täytyy jäädä koulusta pois huhtikuussa äitiyslomalle,joten en pääse työssäoppimaan.
Mun opettaja sanoi,että mulla on kaksi vaihtoehtoa..joko opiskelen neljännen vuoden tai sitten kun olen lapseni saanut ja viettänyt sen muutaman vuoden äitiyslomaa ja on palattava opintoihin,niin menisin töihin ja suorittaisin mun työssäoppimisen pois alta(palkattoman!) eli 8vkoa. ja mun ei tarvisi kouluun enää mennä. Kunhan ne 8vkoa olen tehnyt niin saan paperit käteen. Eli tavallaan valmistun nyt keväällä,mutta viralliset paperit tulee sitten myöhemmin. Valitsin tämän viimeisen vaihtoehdon. Hoidan muut asiat alta pois ja mulle jää suoritettavaksi työs.opp. Hankalaahan tämä on kun tahtois nyt pois kokonaan sitten koulusta,mutta tuo on helpoin vaihtoehto :)

Ei meillä kellään opiskelijamamskuilla ole helppoa,ellei vauva syntyis vasta koulun jälkeen!
Tuista sen verran. Itse saan opintotukea nyt 406€/kk maaliskuuhun asti kun täytän 20 ja mun vanhempien tulot ei enää vaikuta ja sitten se vissii nousee.
Sosiaalitoimistoon on joutunut turvaamaan ja asumislisään ja kohtahan ne mammatuetkin saan + muut härpäkkeet.
Lapsen isällä ei mitään tuloja,lopetti koulun kesken ja on työtön nyt,mutta lähtee armeijaan nyt maanantaina 11.1.10(Joka on myös hänen syntymäpäivänsä! :) ) niin armeijahan maksaa esim.puolet vuokrasta yms.jotain sotilasavustusta. Että kyllä mekin ollaan tuilla pärjätty ennen kun vauvasta oli tietoakaan,vaikka välillä oli tiukkaa.

Tässä tällainen pitkä juttu meidän tilanteesta ja minun opiskeluista. samaan kaartiin kuulutaan.
 
Takaisin
Top